TheDarkSycamore - SCM Skrevet 5. desember Forfatter Del Skrevet 5. desember Johnw skrev (19 minutter siden): Som noen andre sa i den Malwarebytes forumet så kan det hende at "Protection score" greia ikke er på 100 fordi programmet klarer ikke å se at "Browser-Guard" utvidelsen er installert på alle nettlesere. Senere i den tråden ser konklusjonen ut til å være at man kan bare ignorere at poeng-greia er på 90/100: Jeg vet egentlig ikke hva problemet kan være nå. Fra det jeg så tidligere i tråden her så virker det som at Pc-en din er i Windows "S-mode" (blokkerer kjøring av programmer som er lastet ned fra nettet) siden du får slike advarsler når du prøver å kjøre et program utenfor MS-store: Kanskje dette gjør at nettutvidelsen ikke blir funnet av Malwarebytes? Kanskje problemet er relatert til reinstalleringen av Firefox? (noe med profilene å gjøre?) Øh, oki. Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember (endret) @Johnw, nå opplevde jeg at nå får jeg ikke lov og trykke på Malware ikonet helt nederst. Resten får jeg lov og trykke på, bare ikke akkurat den. 😲 Det er virkelig på tide at jeg ordner meg en ny bærbar-pc nå. 😒 Edit: Det hjalp og høyreklikke på ikonet og trykke på lukk vinduet, når jeg prøvde og åpne den igjen. Da fungerte alt som det skal. Helt ærlig, dette har jeg aldri opplevd før. 🤨 Endret 6. desember av TheDarkSycamore - SCM 1 Lenke til kommentar
Johnw Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember TheDarkSycamore - SCM skrev (40 minutter siden): @Johnw, nå opplevde jeg at nå får jeg ikke lov og trykke på Malware ikonet helt nederst. Resten får jeg lov og trykke på, bare ikke akkurat den. 😲 Det er virkelig på tide at jeg ordner meg en ny bærbar-pc nå. 😒 Edit: Det hjalp og høyreklikke på ikonet og trykke på lukk vinduet, når jeg prøvde og åpne den igjen. Da fungerte alt som det skal. Helt ærlig, dette har jeg aldri opplevd før. 🤨 Slike problemer kan oppstå på grunn av flere grunner: - lite maskinvare-ressurser - Flere programmer/prosesser i bakgrunnen som gjør systemet 'mindre stabilt' - Andre problemer relatert til programvare LES NØYE NEDOVER: Hvis du vil 'starte på nytt' kan man velge å gjøre en ren re-installasjon av Windows; det innebærer at man fjerner absolutt alt som er lagret lokalt på Windows-systemet. Alt av ting som er lagret lokalt på systemet som autentiserings-dataer, nettleser bokmerker, osv vil forsvinne, da er det å forsikre seg at disse dataene blir enten synkronisert til en bruker man har registrert i nettleseren. Man kan også lagre alle dokumenter og personlige filer til et annet sted enn datamaskinen, her er noen eksempler på hvor man kan lagre sine dataer: Google Drive, Dropbox, OneDrive, annen PC/enhet og ekstern lagring (SSD, minnepenn, harddisk, tom CD/DVD-plate). Når du er ferdig med å lagre forskjellige dataer er det en god ide å gå til din datamaskins produsent nettside og installere 'drivere' for datamaskinen din. Da lagrer du disse driverne til et annet sted enn datamaskinen, og laster de inn når du er ferdig med å installere Windows. En god ressurs man kan bruke for å hjelpe seg med installering av Windows finner man på https://rtech.support/ . Merk at noen av stegene kanskje ikke er relevante for deg siden maskinvare og Windows kan ha andre spesifikke funksjoner i USA enn i europeiske land. For å gjøre en ren installasjon av Windows: https://rtech.support/windows (OBS, steg 6: Jeg liker å beholde "Recovery" eller "Gjenoppretting" partisjonen slik at man har den lagret på PC-en bare i tilfelle.) Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Hei @TheDarkSycamore - SCM, har du fått importert/kopiert Firefox-bokmerkene fra den gamle profilmappa? Se dette innlegget. Jeg ser at du har prøvd i dette innlegget og ikke fått det til. Siden du allerede har forsøkt å kopiere over hele den gamle mappe og det ikke fungerte, må du Tilbakestille Firefox slik at du har en "ny og ren" profil før du kopiere fra den gamle mappa. Åpne den nye profilmappa: Åpne den gammel profilmappa (sikkerhetskopien). Kopier og overskriv bare disse to filene: places.sqlite og favicons.sqlite til den nye profilmappa. De inneholder "Bokmerker, nedlastinger og nettleserhistorikk" Avslutt og start Firefox på nytt. Nå burde du kunne se bokmerkene dine. Kilder: Profiler - hvor Firefox lagrer bokmerker, passord og andre brukerdata Tilbakestill Firefox - tilbakestill tillegg og innstillinger Hente tilbake viktig informasjon fra en gammel profil 1 Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember backtoback skrev (2 timer siden): Hei @TheDarkSycamore - SCM, har du fått importert/kopiert Firefox-bokmerkene fra den gamle profilmappa? Se dette innlegget. Jeg ser at du har prøvd i dette innlegget og ikke fått det til. Siden du allerede har forsøkt å kopiere over hele den gamle mappe og det ikke fungerte, må du Tilbakestille Firefox slik at du har en "ny og ren" profil før du kopiere fra den gamle mappa. Åpne den nye profilmappa: Åpne den gammel profilmappa (sikkerhetskopien). Kopier og overskriv bare disse to filene: places.sqlite og favicons.sqlite til den nye profilmappa. De inneholder "Bokmerker, nedlastinger og nettleserhistorikk" Avslutt og start Firefox på nytt. Nå burde du kunne se bokmerkene dine. Kilder: Profiler - hvor Firefox lagrer bokmerker, passord og andre brukerdata Tilbakestill Firefox - tilbakestill tillegg og innstillinger Hente tilbake viktig informasjon fra en gammel profil Jeg har fått fikset Firefox og bokmerkene. Alt med Firefox er som det skal nå. 😃😃 Johnw skrev (5 timer siden): Slike problemer kan oppstå på grunn av flere grunner: - lite maskinvare-ressurser - Flere programmer/prosesser i bakgrunnen som gjør systemet 'mindre stabilt' - Andre problemer relatert til programvare LES NØYE NEDOVER: Hvis du vil 'starte på nytt' kan man velge å gjøre en ren re-installasjon av Windows; det innebærer at man fjerner absolutt alt som er lagret lokalt på Windows-systemet. Alt av ting som er lagret lokalt på systemet som autentiserings-dataer, nettleser bokmerker, osv vil forsvinne, da er det å forsikre seg at disse dataene blir enten synkronisert til en bruker man har registrert i nettleseren. Man kan også lagre alle dokumenter og personlige filer til et annet sted enn datamaskinen, her er noen eksempler på hvor man kan lagre sine dataer: Google Drive, Dropbox, OneDrive, annen PC/enhet og ekstern lagring (SSD, minnepenn, harddisk, tom CD/DVD-plate). Når du er ferdig med å lagre forskjellige dataer er det en god ide å gå til din datamaskins produsent nettside og installere 'drivere' for datamaskinen din. Da lagrer du disse driverne til et annet sted enn datamaskinen, og laster de inn når du er ferdig med å installere Windows. En god ressurs man kan bruke for å hjelpe seg med installering av Windows finner man på https://rtech.support/ . Merk at noen av stegene kanskje ikke er relevante for deg siden maskinvare og Windows kan ha andre spesifikke funksjoner i USA enn i europeiske land. For å gjøre en ren installasjon av Windows: https://rtech.support/windows (OBS, steg 6: Jeg liker å beholde "Recovery" eller "Gjenoppretting" partisjonen slik at man har den lagret på PC-en bare i tilfelle.) Hvorfor skal jeg avinstallere hele Windows? Jeg har aldri sagt at det er galt med selve Windows. 🤔🤔 Nå er det Malware jeg sliter med. 😔 Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember TheDarkSycamore - SCM skrev (38 minutter siden): Jeg har fått fikset Firefox og bokmerkene. Alt med Firefox er som det skal nå. 😃😃 Flott at du har fått tilbake bokmerkene dine og at Firefox funker som den skal! Lenke til kommentar
Johnw Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember TheDarkSycamore - SCM skrev (På 6.12.2024 den 5:01 PM): Jeg har fått fikset Firefox og bokmerkene. Alt med Firefox er som det skal nå. 😃😃 Hvorfor skal jeg avinstallere hele Windows? Jeg har aldri sagt at det er galt med selve Windows. 🤔🤔 Nå er det Malware jeg sliter med. 😔 Ved å "re-installere" Windows så kan man si at pc-en blir som ny. Systeminnstillinger og alt av programvare blir konfigurert på nytt slik som en datamaskin ville ha vært konfigurert etter en installasjon av Windows. Det er alternativer til en slik "ren installasjon", men de har ofte sine egne ulemper. Hvis man vil 'tilbakestille' Windows (som vil si å initialisere systemfiler på nytt, men beholde programvare og filer installert av brukeren) kan det hende at virus og skadelig programvare (hvis det er noe) fortsatt står igjen etter tilbakestillinga. Hvis man velger å gjenopprette pc-en til fabrikkinnstillinger kan like problemer oppstå, i tillegg til at unødvendige programvarer er lastet inn av produsenten (kan uansett ha gode programvarer inkludert i konfigurasjonen). Jeg bare ga deg det tipset siden problemene du opplever (og eventuelt flere) kan bli fikset ved å gjøre en slik "ren re-installasjon". Jeg syns at du ikke trenger å bruke mer tid på å "fikse" Malwarebytes score greia. Det ser ut til å være en feil i programvaren som utviklerne enda ikke har fikset. Hvis du har "Browser Guard" utvidelsen lastet inn i alle av dine nettlesere får du den samme effekten som du ville hatt hvis scoren hadde vært på 100 (programmet hadde funnet utvidelsene på sin dumme måte). Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 8. desember Forfatter Del Skrevet 8. desember Johnw skrev (1 time siden): Ved å "re-installere" Windows så kan man si at pc-en blir som ny. Systeminnstillinger og alt av programvare blir konfigurert på nytt slik som en datamaskin ville ha vært konfigurert etter en installasjon av Windows. Det er alternativer til en slik "ren installasjon", men de har ofte sine egne ulemper. Hvis man vil 'tilbakestille' Windows (som vil si å initialisere systemfiler på nytt, men beholde programvare og filer installert av brukeren) kan det hende at virus og skadelig programvare (hvis det er noe) fortsatt står igjen etter tilbakestillinga. Hvis man velger å gjenopprette pc-en til fabrikkinnstillinger kan like problemer oppstå, i tillegg til at unødvendige programvarer er lastet inn av produsenten (kan uansett ha gode programvarer inkludert i konfigurasjonen). Jeg bare ga deg det tipset siden problemene du opplever (og eventuelt flere) kan bli fikset ved å gjøre en slik "ren re-installasjon". Jeg syns at du ikke trenger å bruke mer tid på å "fikse" Malwarebytes score greia. Det ser ut til å være en feil i programvaren som utviklerne enda ikke har fikset. Hvis du har "Browser Guard" utvidelsen lastet inn i alle av dine nettlesere får du den samme effekten som du ville hatt hvis scoren hadde vært på 100 (programmet hadde funnet utvidelsene på sin dumme måte). Øh, oki. 🙄 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå