Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firefox problemer | Trenger hjelp [løst]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheDarkSycamore - SCM skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg er usikker på hva som er mest anbefalt av de to jeg nevnte tidligere.

Hvis du velger standard installasjon blir det vel enklere å finne programmet via Windows søkefunksjonen.

Hvis du velger Portabel installasjon blir programmet lagret i sin egen mappe, da må du åpne programmet ved å finne mappen den er lagret i.

Hvilken type man velger har egentlig ikke noe å si, men velg 'standard installasjon' siden den er enklere. Deretter trykk på 'neste' knappen flere ganger.

Etter det så følger du resten av inlegget til @backtoback .

image.png.0fbb2922c1db720b5bfbcba279ceab56.png

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Johnw skrev (13 minutter siden):

Hvis du velger standard installasjon blir det vel enklere å finne programmet via Windows søkefunksjonen.

Hvis du velger Portabel installasjon blir programmet lagret i sin egen mappe, da må du åpne programmet ved å finne mappen den er lagret i.

Hvilken type man velger har egentlig ikke noe å si, men velg 'standard installasjon' siden den er enklere. Deretter trykk på 'neste' knappen flere ganger.

Etter det så følger du resten av inlegget til @backtoback .

image.png.0fbb2922c1db720b5bfbcba279ceab56.png

Oki 👍

Lenke til kommentar
backtoback skrev (På 1.12.2024 den 9:09 AM):

Last ned og installer denne: BCUninstaller_5.8.2_setup.exe (77.5 MB)

Edit 2: https://github.com/Klocman/Bulk-Crap-Uninstaller/releases/tag/v5.8.2

Edit:

• Enkelt og greit program å installere -- jeg klikket [OK] og [Next] på alle installasjonssidene.
  • Når du starter BCUinstaller for første gang:
    • Bortsett fra på side 2/7, der jeg bruker å slå på "Select using checkboxes", er det bare å trykke [Continue] på alle sidene og trykke [Finish setup] til slutt.

Avinstallering av Firefox og fjerning av "rusk og rask" vha BCUninstaller:
(Wow, det ble en lang oppskrift! :grin: Spør om det er noe du lurer på.)

Vis skjult innhold

1. Skriv `moz` i søkefeltet. Da får du opp to treff som du markerer. Klikk deretter på `Uninstall`

19.thumb.png.cfb48f710badf6c601f1bf47b1dac11f.png

2. Klikk [Continue], [Continue] og [BEGIN UNINSTALLATION]

20.png.c79ef536af0f5c396714eaa1eb889c55.png

21.png.7d32d05ed751e34c3b628eb9c9161f2f.png

22.png.9936ba2083da816a07f3bdbc178f57f9.png

... Creating a restore point ...

3. Klikk [Neste], [Avinstaller] og [Fullfør] i Mozilla Firefox avinstallering

24.thumb.png.38c001a0ae5521ede6c89b0fd0dacd34.png

4. Vent til du ser skjermdump nedenfor og klikk [Close]

27.png.b4a4d12bb21cfae57a45a2f8a0ce17b7.png

5. Junk/leftover removal -- klikk [Yes] og [Delete selected] :grin:

28.png.73a60ca92b8a17a54cb10f85312421e8.png

30.png.87f424444f6d70f525f6a64920705965.png

6. Lag en sikkerhetskopi av registeret -- klikk [Create] og opprett en ny mappe for sikkerhetskopien, f.eks. `my-registry-backup`

31.png.7af848db14798368042bf73bb122e6d5.png

34.png.9b7eee4440457072a153406663ba7c22.png

7. Avinstalleringen er fullført, og BCUninstaller finner ingen rester etter `moz` (altså Mozilla Firefox. Avslutt BCUninstaller. 

35.png.d20eb9d023ce22e0b6da0aff0356040b.png

Er det noe spesielt jeg må trykke her (se bildet), eller skal jeg bare trykke på Cotinue uten og gjøre noe? 🤔 Edit: Helt ærlig, så syns jeg at du var veldig dårlig i og vise inn startings progressen til dette programmet. 😔 Det er grunnen til at dette har gått tregt i og komme ordentlig i gang.
image.thumb.png.85dccfb0da143021b0bea035ceff7aa9.png

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (4 timer siden):

Når du starter BCUinstaller for første gang:

• Bortsett fra på side 2/7, der jeg bruker å slå på "Select using checkboxes", er det bare å trykke [Continue] på alle sidene og trykke [Finish setup] til slutt.

Du skal gjøre disse stegene som står i inlegget du siterte. Les teksten nøye.

Lenke til kommentar
Johnw skrev (5 timer siden):

Du skal gjøre disse stegene som står i inlegget du siterte. Les teksten nøye.

Fort gjort og bli skeiv i øyene. Jeg så ikke det før nå. Min feil. 😲😲🫣

Og igjen, jeg beklager virkelig at jeg anklagde deg @backtoback for og ikke ha skrevet det. Det hadde du jo. Bare jeg som karver litt her. 😔😔😌

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (3 minutter siden):

Fort gjort og bli skeiv i øyene. Jeg så ikke det før nå. Min feil. 😲😲🫣

Det er ikke noe problem.

Litt ekstra info: når du skal installere Firefox (eller annen programvare) så er det flere måter å gjøre det på. Det har egentlig ikke så mye å si hvilken måte du velger å gjøre det på, men det kan være en grei ting å vite uansett.

Den mest populære måten er å finne nedlastningssiden til et program er ved å gjøre et søk på f.eks Google, eller å åpne nedlastningssiden ved å gå direkte til nettaddressen (i dette tilfellet er det: " https://www.mozilla.org/nb-NO/firefox/new/ ".

En annen måte, som jeg liker å bruke involverer bruken av Windows-programmet 'Powershell' med kommandoen "Winget" (merk at det kan hende at Winget ikke er installert på pc-en din fra før):

Først søker man på programvaren som man vil installere - f.eks Firefox;

-> "winget search Firefox". Flere alternativ vises opp på søket, den jeg velger å installere kommer fra 'winget' kilden og ID-en er "Mozilla.Firefox": image.png.af382c517eb0c4f499239dae80767de3.png

Siden jeg har allerede installert Firefox på systemet mitt får jeg dette resultatet:

image.png.f947bcfc862df5a075ee0f3ec49e2e46.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Johnw skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe problem.

Litt ekstra info: når du skal installere Firefox (eller annen programvare) så er det flere måter å gjøre det på. Det har egentlig ikke så mye å si hvilken måte du velger å gjøre det på, men det kan være en grei ting å vite uansett.

Den mest populære måten er å finne nedlastningssiden til et program er ved å gjøre et søk på f.eks Google, eller å åpne nedlastningssiden ved å gå direkte til nettaddressen (i dette tilfellet er det: " https://www.mozilla.org/nb-NO/firefox/new/ ".

En annen måte, som jeg liker å bruke involverer bruken av Windows-programmet 'Powershell' med kommandoen "Winget" (merk at det kan hende at Winget ikke er installert på pc-en din fra før):

Først søker man på programvaren som man vil installere - f.eks Firefox;

-> "winget search Firefox". Flere alternativ vises opp på søket, den jeg velger å installere kommer fra 'winget' kilden og ID-en er "Mozilla.Firefox": image.png.af382c517eb0c4f499239dae80767de3.png

Siden jeg har allerede installert Firefox på systemet mitt får jeg dette resultatet:

image.png.f947bcfc862df5a075ee0f3ec49e2e46.png

Takk, men jeg forholder meg til den metoden @backtoback delte med meg. 🙃🙃

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg og hente tilbake de bokmerkene mine tilbake på egen hånd. Jeg får dem ikke tilbake, hva gjør jeg feil? 🤔😔
Jeg leitet frem til profil mappen for Firefox på bærbare-pc'en. Og kopierte backup av dem og limte inn. Der etter prøvde jeg og åpne Firefox for og se om dem var. Nei, det var de ikke, se bilde. Det skal være mye mer enn det som vises på bildet.
image.thumb.png.b90bddd25e43461e059a4230d0d2df55.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (4 minutter siden):

Nå prøvde jeg og hente tilbake de bokmerkene mine tilbake på egen hånd. Jeg får dem ikke tilbake, hva gjør jeg feil? 🤔😔
Jeg leitet frem til profil mappen for Firefax på bærbare-pc'en. Og kopierte backup av dem og limte inn. Der etter prøvde jeg og åpne Firefox for og se om dem var. Nei, det var de ikke, se bilde. Det skal være mye mer enn det som vises på bildet.
image.thumb.png.b90bddd25e43461e059a4230d0d2df55.png

Du kan prøve å bruke et program som heter "Everything" for å prøve å finne filer som har bokmerke dataene til Firefox. https://www.voidtools.com/downloads/

image.png.92f200b108f7b824de94bc0abacd925f.png

Når du åpner setup-programmet som du lastet ned, trykk på neste-knappen flere ganger og installer-knappen.

Søk opp "bookmarks" og ".sqlite" og se om du kan kopiere disse filene fra mappene sine ("places.sqlite" filen skal plasseres i hovedprofil-mappen i Firefox):

image.png.29431cc8282d54f2b563a28e819f7a06.png

image.png.497bbba864b710337e18007332eb1677.png

image.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Johnw skrev (48 minutter siden):

Du kan prøve å bruke et program som heter "Everything" for å prøve å finne filer som har bokmerke dataene til Firefox. https://www.voidtools.com/downloads/

image.png.92f200b108f7b824de94bc0abacd925f.png

Når du åpner setup-programmet som du lastet ned, trykk på neste-knappen flere ganger og installer-knappen.

Søk opp "bookmarks" og ".sqlite" og se om du kan kopiere disse filene fra mappene sine ("places.sqlite" filen skal plasseres i hovedprofil-mappen i Firefox):

image.png.29431cc8282d54f2b563a28e819f7a06.png

image.png.497bbba864b710337e18007332eb1677.png

image.png

Yes, nå fikk jeg til. :w00t: Takk. Nå skjønner jeg ikke helt med Voidtools greia da!! Hva var greia med den? 🤨🙄

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (1 minutt siden):

Yes, nå fikk jeg til. :w00t: Takk. Nå skjønner jeg ikke helt med Voidtools greia da!! Hva var greia med den? 🤨🙄

Så bra.

"Everything" porgrammet søker hele systemet for filer med navnet du skriver inn i søkefeltet. Jeg tenkte du kunne bruke det for å enklere finne hvor filer kan være lagret.

Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (3 minutter siden):

@Johnw, jeg opplevde dette rett etter jeg har installerte Voidtools og Bookmarks, se bildet.
How.thumb.png.531bb417c2a0a2b652c4f295d5664e9e.png

Ut i fra min erfaring så er voidtools' programvare "Everything" trygt å bruke. Det er 'freeware' og utvikleren bak programmet tjener penger på donasjoner.

Jeg vet ikke hvorfor Malwarebytes åpnes på systemet ditt, åpnet du programmet selv?

Lenke til kommentar
Johnw skrev (5 minutter siden):

Ut i fra min erfaring så er voidtools' programvare "Everything" trygt å bruke. Det er 'freeware' og utvikleren bak programmet tjener penger på donasjoner.

Jeg vet ikke hvorfor Malwarebytes åpnes på systemet ditt, åpnet du programmet selv?

Nei, ikke det. Malware åpnet ikke av seg selv. Den var på 100% før jeg installerte de to programmene du delte med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...