Gå til innhold

Kan jeg spørre arbeidsgiver om å trekke min oppsigelse av jobben min og be arbeidsgiver si opp meg i stedet? For å slippe karantene på dagpenger

Gjest ec669...a31

Anbefalte innlegg

Gjest ec669...a31 skrev (11 timer siden):

Ja nei jeg kan jo jobbe selv om jeg har adhd men jeg er treg med å lære kassa i butikker og gjør feil. Men jeg tenker at jeg bare får søke dagpenger nå i første omgang frem til jeg får møte på nav i mars og regner med at Nav og legen fisker sånn at jeg slipper karantene. Så kan jeg sikkert bli satt over på aap av nav når jeg har snakket med min veileder hvis det er mer riktig. 

Går du på medisiner? Det må sies at noen yrker er mer ADHD-vennlige enn andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det normale er å gå på sykemelding før man søker AAP. Det er ikke noe poeng å gå rett på AAP, og det er et dårlig økonomisk valg da sykepenger gir deg 100% lønn mot 67% på AAP. I tillegg har man noen andre rettigheter og plikter.

Tiden er trolig inne for å ta kampen om den resterende uføredelen slik at du får 100%. Det å "låse" seg til en yrkesgruppe som følge av sykdom er egentlig ikke ok, men det er en mulighet. Denne muligheten kan gripes også etter at du får innvilget 100% ufør.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (14 minutter siden):

Tiden er trolig inne for å ta kampen om den resterende uføredelen slik at du får 100%. Det å "låse" seg til en yrkesgruppe som følge av sykdom er egentlig ikke ok, men det er en mulighet. Denne muligheten kan gripes også etter at du får innvilget 100% ufør.

Å få 100 % uføretrygd er for dem som ikke har arbeidsevne. TS kan jobbe så lenge hun får det bedre nå og finner en jobbplass som passer bedre. Å oppnå 100 % uføretrygd tar også tid da det forventet saksbehandlingstid er på 5 måneder. (Så kan man også risikere å få avslag)

Det er verken lønnsomt for TS eller samfunnet at en person med arbeidsevne blir 100 % ufør.

Å oppfordre TS til å søke 100 % uføretrygd er derfor nok ikke det beste.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (27 minutter siden):

Å få 100 % uføretrygd er for dem som ikke har arbeidsevne. TS kan jobbe så lenge hun får det bedre nå og finner en jobbplass som passer bedre. Å oppnå 100 % uføretrygd tar også tid da det forventet saksbehandlingstid er på 5 måneder. (Så kan man også risikere å få avslag)

Det er verken lønnsomt for TS eller samfunnet at en person med arbeidsevne blir 100 % ufør.

Å oppfordre TS til å søke 100 % uføretrygd er derfor nok ikke det beste.

Det er absolutt det beste for den det gjelder å vite at man har en uføretrygd i bakgrunnen som man kan falle tilbake på ved et senere arbeidsforhold, enten det dreier seg om sykdom eller mistrivsel. At man i tillegg må ha et tilrettelagt arbeid og ikke kan ta til takke med hva som helst gjør ikke saken noe bedre. Dette vil også være til hinder for å bytte jobb senere, måtte ta til takke med mindre godt betalte jobber, være til hinder for å kunne få finansiering, forsikringer osv.

Det at man stadig skal måtte ha hjelp av både leger, Nav, arbeidsgivere osv. til å kunne stå i arbeid kan fort spares inn samfunnsøkonomisk ved å heller gi 100% ufør i utgangspunktet. Nå har vedkommende allrede vært igjennom en slik runde tidligere. Det er nettopp slike tilstander som koster samfunnet enorme ressurser.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (15 minutter siden):

Det er absolutt det beste for den det gjelder å vite at man har en uføretrygd i bakgrunnen som man kan falle tilbake på ved et senere arbeidsforhold, enten det dreier seg om sykdom eller mistrivsel. At man i tillegg må ha et tilrettelagt arbeid og ikke kan ta til takke med hva som helst gjør ikke saken noe bedre.

Det er ikke slik at en diagnose automatisk gir rett til uføretrygd. At TS trenger tilrettelegging, er noe mange andre også har behov for og det er noe man må jobbe med for å tilpasse arbeidssituasjonen.

Dette vil også være til hinder for å bytte jobb senere, måtte ta til takke med mindre godt betalte jobber, være til hinder for å kunne få finansiering, forsikringer osv.

Hvor har du dette fra, at man automatisk ender opp med mindre godt betalte yrker? Har du en kilde på det?

Dette varierer avhengig av hvilken tilrettelegging man trenger og hvor enkelt det er å tilrettelegge for TS i deres spesifikke situasjon. Tilrettelegging er individuelt tilpasset og kan gi muligheter i ulike typer yrker, inkludert godt betalte stillinger.

Det at man stadig skal måtte ha hjelp av både leger, Nav, arbeidsgivere osv. til å kunne stå i arbeid kan fort spares inn samfunnsøkonomisk ved å heller gi 100% ufør i utgangspunktet. Nå har vedkommende allrede vært igjennom en slik runde tidligere. Det er nettopp slike tilstander som koster samfunnet enorme ressurser.

Så det er viktig at TS finner bedre alternativer og løsninger selv. Det kan være nyttig å utforske forskjellige veier, som for eksempel fagbrev, som gir TS mulighet til å skaffe seg kvalifikasjoner og mer åpne nye arbeidsmuligheter.

Hvis TS søker 100 % uføretrygd, så er det stor sannsynlighet for at det blir vanskeligere å komme tilbake i jobb etter det, da mange som først blir innvilget uføretrygd, ikke begynner å jobbe igjen. Å jobbe med tilrettelegging og finne alternative løsninger kan være en mer bærekraftig vei fremover.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Kassettspiller skrev (32 minutter siden):

Det er ikke slik at en diagnose automatisk gir rett til uføretrygd. At TS trenger tilrettelegging, er noe mange andre også har behov for og det er noe man må jobbe med for å tilpasse arbeidssituasjonen.

Hvor har du dette fra, at man automatisk ender opp med mindre godt betalte yrker? Har du en kilde på det?

Dette varierer avhengig av hvilken tilrettelegging man trenger og hvor enkelt det er å tilrettelegge for TS i deres spesifikke situasjon. Tilrettelegging er individuelt tilpasset og kan gi muligheter i ulike typer yrker, inkludert godt betalte stillinger.

Så det er viktig at TS finner bedre alternativer og løsninger selv. Det kan være nyttig å utforske forskjellige veier, som for eksempel fagbrev, som gir TS mulighet til å skaffe seg kvalifikasjoner og mer åpne nye arbeidsmuligheter.

Hvis TS søker 100 % uføretrygd, så er det stor sannsynlighet for at det blir vanskeligere å komme tilbake i jobb etter det, da mange som først blir innvilget uføretrygd, ikke begynner å jobbe igjen. Å jobbe med tilrettelegging og finne alternative løsninger kan være en mer bærekraftig vei fremover.

Ts her. Jeg skjønner poenget til dere begge her. Men saken er altså den at jeg ønsker å jobbe og ha en inntekt som er høyere enn på trygd. Ting blir jo bare dyrere nå fremover også.

Er ikke sikkert jeg trenger riltetr på en arbeidsplass heller egentlig. Men det er fjeene det d jerer når man er utplassert gjennom nav.

Men jeg må hvertfall over på dagpenger eller aap hvis ikke jeg får ny jobb innen februar. 

Nå har jeg blitt medlem av LO så jid denne konflikten med kobben i eskslerer fordi de besrrider min sykemelding så kan jeg få hjelp ksndkke senere for å få pendene jeg hadde krav på.

Jeg er snakka med flere kolleger som sliter med den nye sjefen og vikaren eom vasker de stedene jeg vaska sier og at det tar en time mer enn det som er ordinær arbeidstid. 

Og to kollegaer som vasket der før jeg fikk jobben sa også at det er for liten tid. Så sitter da peronalsjef og verneombud og sier at jeg er den eneste gang klager på for liten tid. Det er bare piss.

De får det til å høres ut av jeg jobber tregere enn normalt men det er ikke sånn i det hele tatt 

Anonymous poster hash: ec669...a31

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Når man trenger en tilrettelagt arbeidsplass kan man ikke velge å vrake i jobber på lik linje med alle andre, dette er vel noe de fleste forstår?

At du velger å se på et enkelt argument er feil, du må se på kompleksisten i hele saken. Det at man, som nevnt har vanskeligere for å velge godt betalte jobber og står lenger bak i køen gjør det automatisk også vanskeligere å få finansiering. Man får ikke finansiering om man har lav lønn, vikarkontrakter, er underlagt Nav, har helseutfordringer osv. Det samme kan sies om helserelaterte forsikringer.

Det er jo ingen vits å gi fagbrev til noen som ønsker å motta uføretrygd. Det er heller ingen poeng i gi en 65 år gammel dame førerkort på lastebil kun fordi man vil prøve nye veier. Det får være måte på hva samfunnet skal betale. Nå gjelder vel ikke dette nøyaktig denne saken men det er ment som eksempel siden du har litt vanskelig med å forstå argumentene.

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 skrev (28 minutter siden):

Ts her. Jeg skjønner poenget til dere begge her. Men saken er altså den at jeg ønsker å jobbe og ha en inntekt som er høyere enn på trygd. Ting blir jo bare dyrere nå fremover også.

Er ikke sikkert jeg trenger riltetr på en arbeidsplass heller egentlig. Men det er fjeene det d jerer når man er utplassert gjennom nav.

Men jeg må hvertfall over på dagpenger eller aap hvis ikke jeg får ny jobb innen februar. 

Nå har jeg blitt medlem av LO så jid denne konflikten med kobben i eskslerer fordi de besrrider min sykemelding så kan jeg få hjelp ksndkke senere for å få pendene jeg hadde krav på.

Jeg er snakka med flere kolleger som sliter med den nye sjefen og vikaren eom vasker de stedene jeg vaska sier og at det tar en time mer enn det som er ordinær arbeidstid. 

Og to kollegaer som vasket der før jeg fikk jobben sa også at det er for liten tid. Så sitter da peronalsjef og verneombud og sier at jeg er den eneste gang klager på for liten tid. Det er bare piss.

De får det til å høres ut av jeg jobber tregere enn normalt men det er ikke sånn i det hele tatt 

Hvorfor er ikke sykemelding aktuelt?
AAP og dagpenger bør man holde seg unna så lenge som mulig.

Du har dårlig arbeidsgiver og jeg forstår din situasjon veldig godt. Du bør helt klart komme deg bort, og jeg synes sykemelding er innafor. På denne måten kan du tvinge arbeidsgiver til tilrettelegging. Om vedkommende nekterså har du uansett gjort ditt. Uavhengig av utfallet kan du uansett søke andre jobber.

Du bør gå sammen med andre ansatte å kreve et felles møte hvor arbeidstiden diskuteres. Dette er selvsagt tungt å forholde seg til, og kanskje umulig. 

Jeg ber om unnskyldning dersom jeg har misforstått men om du ikke trenger tilrettelagt arbeidsplass så mener jeg at du faktisk gjør det. Du sier du lærer kassa tregt og har enkelte andre ufordringer og i tillegg er 50% ufør fra tidligere. Du står ikke først i køen når arbeidsgiver skal velge å ansette og dette skal ikke være en ulempe for deg når du skal leve livet ditt i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Når man trenger en tilrettelagt arbeidsplass kan man ikke velge å vrake i jobber på lik linje med alle andre, dette er vel noe de fleste forstår?

Arbeidsgiver er faktisk pliktig å tilrettelegge for ansatte med helseutfordringer, inkludert ADHD etter arbeidsmiljøloven. Tilretteleggingen skal være så langt som mulig, innen rimelighetens grenser, for å gjøre det mulig for ansatte å utføre sitt arbeid. Hva slags tilrettelegging som er nødvendig, kan variere avhengig av den enkeltes behov og arbeidsplassens muligheter.

Sant nok så vil noe former for tilrettelegging gjøre det mindre aktuelt å ansette noen da, dessverre.

At du velger å se på et enkelt argument er feil, du må se på kompleksisten i hele saken. Det at man, som nevnt har vanskeligere for å velge godt betalte jobber og står lenger bak i køen gjør det automatisk også vanskeligere å få finansiering. Man får ikke finansiering om man har lav lønn, vikarkontrakter, er underlagt Nav, har helseutfordringer osv. Det samme kan sies om helserelaterte forsikringer.

Jeg ser på TS sin situasjon. Hun har ADHD, og diagnosen alene trenger ikke nødvendigvis å være en helseutfordring, så lenge TS får et passende yrke. Så er det ikke alltid slik at tilrettelegging alltid fører til yrker med lavere lønn. Her må man se på bakgrunn, tilbud osv. Litt usikker på hvordan det ser ut for TS her i sin helhet.

Det er kan være at mange opplever det du kommer med, men det er heldigvis ikke slikt med alle. Så får vi håpe at TS får et bra tilbud. :)

Det er jo ingen vits å gi fagbrev til noen som ønsker å motta uføretrygd. Det er heller ingen poeng i gi en 65 år gammel dame førerkort på lastebil kun fordi man vil prøve nye veier. Det får være måte på hva samfunnet skal betale. Nå gjelder vel ikke dette nøyaktig denne saken men det er ment som eksempel siden du har litt vanskelig med å forstå argumentene.

I mine innlegg snakker jeg da om TS. Hun ønsker å jobbe, men har vært uheldig med sin siste arbeidsplass og trenger å hente seg inn. Samtidig trenger hun nye løsninger. Fagbrev kan absolutt være aktuelt og TS ønsker ikke å være 100 % ufør.

Når det kommer til det du skriver om her så er det slik at dette må vurderes individuelt. For noen så får man ikke innvilget uføre eller kanskje dem heller ønsker å kan ta et fagbrev om dem kan. Men her kommer vi mer på arbeidstrening/vurdering som man for eksempel kan se hos AAP eller Arbeid med støtte.

Tenker at Arbeid med støtte kan være noe TS burde vurdere.

Ha en fin kveld videre. :)

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 skrev (2 timer siden):

Fikk du ringt NAV og fått raskere time?

I så fall, sørg for å spørre om alt du lurer på angående økonomi og fremtidige planer. Les deg litt opp på løsninger du kan komme på og kom med forslag.

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (10 timer siden):

Fikk du ringt NAV og fått raskere time?

I så fall, sørg for å spørre om alt du lurer på angående økonomi og fremtidige planer. Les deg litt opp på løsninger du kan komme på og kom med forslag.

Man må velge sine ord med omhu, ellers kan alt av planer og muligheter gå i vasken. Si en feil ting og det kan få konsekvenser som feil ytelse og at det ikke går veien man ønsker. I dette tilfelle bør hun selvsagt legge vekt på sin sykdom og at det gjør det svært vanskelig å stå i arbeid, og at det vanskeliggjør å få nytt arbeid. Nåværende depresjon kan være tung å komme ut av så det kan være rom for behandling osv.

Om man legger all skyld på arbeisgiver vil man være arbeidsfør og bli sendt rett på kurs, kun få dagpenger og slike ting - det er neppe ønskelig i denne situasjonen hvor sykdom er en av flere avgjørende faktorer.

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Trulss skrev (4 timer siden):

Man må velge sine ord med omhu, ellers kan alt av planer og muligheter gå i vasken. Si en feil ting og det kan få konsekvenser som feil ytelse og at det ikke går veien man ønsker. I dette tilfelle bør hun selvsagt legge vekt på sin sykdom og at det gjør det svært vanskelig å stå i arbeid, og at det vanskeliggjør å få nytt arbeid. Nåværende depresjon kan være tung å komme ut av så det kan være rom for behandling osv.

Om man legger all skyld på arbeisgiver vil man være arbeidsfør og bli sendt rett på kurs, kun få dagpenger og slike ting - det er neppe ønskelig i denne situasjonen hvor sykdom er en av flere avgjørende faktorer.

Saken er den at jeg ikke er deprimert når så lenge jeg slipper å ha noe med den jobben å gjøre. Alle kollegaene mine sliter med konflikter med den nye sjefen så de sliter også psykisk. Jeg bare innså at jeg måtte komme meg vekk fortere enn svint ellers hadde jeg antakelig blitt alvorlig psykisk syk og utslitt. Jeg har vært det før og husker symptomene på utbrenthet..

Men nå har jeg fått sykemelding ut oppsigelsestiden nesten. Har 4 dager igjen fra den 19. Ut tiden siden det er jul og nyttår så da er vi mange røde dager. Så kan hende jeg kan jobbe de siste dagene. Jeg ser liksom poenget med å jobbe en uke av og på og få sykemelding annenhver uke. Så er vel det legen min ot har skjønt at ikke er vits. 

Jeg skal jo ha ett liv ellers og. Jsfee jeg hatt barn dp hadde jeg ikke fungert jkemne dom mamma med en sånn leder på jobb.

Men jeg tror ikke det er noe problem for meg å starte i en ny jobb nå hvis jeg trives. Og jeg tror ikke adhd er noen hindring for å få jobber som ikke krever utdannelse:) men det er klart at det er litt begrenset.

Jeg prøver å få jobb i butikk siden jeg har erfaring med det ellers tenker jeg å kanskje bli vikar for Manpower og ta sånne oppdrag:)

Men ja enig i at det hadde vært betryggende å ha krav på full uføretrygd sånn for å ha noe å falle tilbake på. Men så skal man jo være arbeidsufør for å få det også. Jeg skal snakke med nav om det at jeg sliter med å få andre jobber hvis jeg ikke har fått noe innen møtet i mars :)

Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 timer siden):

TS er pliktig til å oppgi riktige og relevante opplysninger til NAV.

Det virker som TS sliter med depresjon som følge av sin tidligere jobb. TS har også uttrykt et ønske om å jobbe, men trenger litt hjelp for å komme i gang. Det handler nok ikke om at hun ikke kan jobbe – det har jo TS selv sagt.

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 skrev (1 time siden):

Men ja enig i at det hadde vært betryggende å ha krav på full uføretrygd sånn for å ha noe å falle tilbake på. Men så skal man jo være arbeidsufør for å få det også. Jeg skal snakke med nav om det at jeg sliter med å få andre jobber hvis jeg ikke har fått noe innen møtet i mars :)

Har du mulighet for å flytte?

Så anbefaler jeg at du ser mer på Arbeid med støtte. 

Sitat

Arbeid med støtte er et tilbud til deg som er over 16 år og er registrert hos Nav. Du må ha behov for hjelp til å komme ut i jobb og være i en jobb over tid.

https://www.nav.no/arbeid-med-stotte

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Kassettspiller skrev (5 minutter siden):

TS er pliktig til å oppgi riktige og relevante opplysninger til NAV.

Det virker som TS sliter med depresjon som følge av sin tidligere jobb. TS har også uttrykt et ønske om å jobbe, men trenger litt hjelp for å komme i gang. Det handler nok ikke om at hun ikke kan jobbe – det har jo TS selv sagt.

Jeg trenger ikke hjelp for å komme i gang heller. Hvis jeg får tilbud om en jobb jeg har lyst på nå så hadde jeg takka ja. Selv om jeg har adhd kan jeg jobbe i burikker.

Og jeg hsfde heller ikke sagt til en potensiell arbeidsgiver at jeg må vente med å begynne i ny jobb pga depresjon sv forrige jobb. Da hadde jeg bare hoppa i det fremdor å la kjangse gå fra meg og etterhvert bli deprimert av å ikke hd noen jobb og å være bekymret for økonomien.

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Har du mulighet for å flytte?

Så anbefaler jeg at du ser mer på Arbeid med støtte. 

https://www.nav.no/arbeid-med-stotte

Jeg vil ikke flytte. Trives med å bo her i nærheten av mitt nettverk av venner og familie osv. Pluss at jeg har faste fritidsaktiviteter her. 

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 skrev (7 minutter siden):

Jeg trenger ikke hjelp for å komme i gang heller. Hvis jeg får tilbud om en jobb jeg har lyst på nå så hadde jeg takka ja. Selv om jeg har adhd kan jeg jobbe i burikker.

NAV har ofte stillinger som ikke blir utlyst offentlig, men som kun er tilgjengelige gjennom dem. Det har du sikkert allerede litt erfaring med.

Gjest ec669...a31 skrev (7 minutter siden):

Og jeg hsfde heller ikke sagt til en potensiell arbeidsgiver at jeg må vente med å begynne i ny jobb pga depresjon sv forrige jobb. Da hadde jeg bare hoppa i det fremdor å la kjangse gå fra meg og etterhvert bli deprimert av å ikke hd noen jobb og å være bekymret for økonomien.

Så bra! Jeg tenker at du slet mye på grunn av din tidligere jobb, men det vil nok bli mye bedre når du kommer i gang på en god arbeidsplass.

Gjest ec669...a31 skrev (8 minutter siden):

Jeg vil ikke flytte. Trives med å bo her i nærheten av mitt nettverk av venner og familie osv. Pluss at jeg har faste fritidsaktiviteter her. 

Skjønner. Håper virkelig at du finner en løsning på det snart.

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Kassettspiller skrev (23 minutter siden):

NAV har ofte stillinger som ikke blir utlyst offentlig, men som kun er tilgjengelige gjennom dem. Det har du sikkert allerede litt erfaring med.

Så bra! Jeg tenker at du slet mye på grunn av din tidligere jobb, men det vil nok bli mye bedre når du kommer i gang på en god arbeidsplass.

Skjønner. Håper virkelig at du finner en løsning på det snart.

Det har jeg erfaring med ja. Var sånn jeg fikk den jobben jeg har nå 🙈😬 har vært på nav noen ganger for noen måneder siden å sett på stillingene de har og det komm masse stillinger fra der jeg allerede jobber og andre vaskefirma. Ellers var det mest sånn truck fører og anleggsbransjen. 

Var en jobb som kunne vært noe for meg i interiørbutikk men var bare sesong. Var på intervju men jeg ville ikke si opp fast for en sesong jobb 

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Kassettspiller skrev (9 minutter siden):

Tja, hvorfor ikke prøve? 

Ja men tror kanskje jeg vil like meg bedre i burikken blant folk dremfor gjemt inne på et lager. Men jeg utelukker det ikke helt men alle de seillondene jeg har sett er det krav om at man allerede skal ha truck 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...