Gjest ec669...a31 Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 Rawls skrev (9 minutter siden): Det har ingenting å si om du sa opp jobben, om du fikk arbeidsgiveren din til å si opp deg eller om du inngår sluttavtale. Hvis det er din skyld at du mistet jobben så vil du uansett få karantene tid. Normalt burde du spurt legen din om råd før du sluttet, men siden du allerede har sluttet så kan du spørre legen om han/hun er enig i at det var rimelig at du sa opp på grunn av helsemessige årsaker og skrive en bekreftelse på dette. I en slik bekreftelse bør det komme tydelig frem at legen mener at du sluttet på grunn av helsemessige årsaker og hvorfor som er grunnen til det. Jeg skriver dette fordi det er en del ganger Nav mottar bekreftelse fra lege hvor legen bare skriver det pasienten sier og egentlig ikke bekrefter om legen er enig i dette. Man unngår ikke karantene med å inngå sluttavtale. En sluttavtale sidestilles med å si opp stillingen selv. Eneste forskjellen er at det er større sjanse for at Nav ringer arbeidsgiver hvis det er usikkert hvorfor arbeidsforholdet ble avsluttet. Men de mener jo selfølgelig at de har retten på sin side siden alt dette står på listen over daglig renhold i renholdsplan. De mener at det er meg det er noe galt med hvis jeg ikke rekker å gjøre alt på den tiden som er satt og at jeg jobber tregt 🤣🙈 Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Monster Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg har over 13 år ansiennitet som renholder og får bare betalt 2014 kr timen Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 1. desember 2024 Del Skrevet 1. desember 2024 Gjest ec669...a31 skrev (17 timer siden): Ja det er jo sant.. så jeg kan bare ta helt med ro uansett i grunnen. Jeg har virkelig god grunn til å si opp som forklart i første innlegg. Jeg synes det dem holder på med er på grensen til menneskehandel. Når tilogmed verneombudet sier at jeg må jobbe fortere når jeg jobber så fort jeg kan og er på overtid selv uten pauser. Jeg har brukt stoppeklokke og satt den på pause når jeg må på do eller må ha noe drikke. Eller hvis jeg en sjelden gang må spise på jobb. Jeg blir ofte stående over 4 timer og får betalt for 3 t og 36 minutter. Og de forlanger at jeg skal vaske grundig rundt på veggen bak toaletter og rør under vasken på alle toaletter innenfor tiden som er satt av på daglig renhold. De er helt nazi. Hvis arbeidsgiveren din behandler deg veldig dårlig så kan det anses som rimelig grunn til oppsigelse. Det kreves likevel at du kan dokumentere det og at du kan dokumentere at du har prøvd å løse problemet. Her spør Nav ofte om dokumentasjon på kontakt med leder, tillitsvalgte, verneombud, Arbeidstilsynet, lege, advokat eller lignende. Det er ekstremt sjeldent noen sender inn tilstrekkelig dokumentasjon på dette og dette kravet tolkes strengt. Det skader likevel ikke å prøve å sende inn noe hvis du har dette. Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 1. desember 2024 Del Skrevet 1. desember 2024 Monster skrev (14 timer siden): Jeg har over 13 år ansiennitet som renholder og får bare betalt 2014 kr timen Hvis man sier opp jobben fordi man er betalt vesentlig under tariff så anses det som rimelig grunn til oppsigelse og da vil man ikke motta karantene tid. Hva man anser som "vesentlig under" er jeg er usikker på. Lenke til kommentar
Monster Skrevet 1. desember 2024 Del Skrevet 1. desember 2024 Rawls skrev (9 minutter siden): Hvis arbeidsgiveren din behandler deg veldig dårlig så kan det anses som rimelig grunn til oppsigelse. Det kreves likevel at du kan dokumentere det og at du kan dokumentere at du har prøvd å løse problemet. Her spør Nav ofte om dokumentasjon på kontakt med leder, tillitsvalgte, verneombud, Arbeidstilsynet, lege, advokat eller lignende. Det er ekstremt sjeldent noen sender inn tilstrekkelig dokumentasjon på dette og dette kravet tolkes strengt. Det skader likevel ikke å prøve å sende inn noe hvis du har dette. Nei problemet mitt er jo at alt som skjedde på møtet var muntlig. Men jeg har sendt inn skriftlige beviser til nav på meldinger og mailer jeg har fått og svart på.. blant annet har de latt være å gi meg telefonnummeret til min nye leder når jeg sendte mail til både peronalsjef og min gamle Leder å spurte om å få det. Den forrige lederen min prøvde også å beskylde meg for at ikke biksten hadde vært å vasket når jeg hadde søkt om fri en dag lang tid før og jeg jddde send han melding om at nøklene var levert i nøkkel boksen ifenfor kontoret på bedriften. Men han mente da at jej skulle kontakte vikar selv og avtelt møte med henne for å gi nøklene. Men han hadde ikke gitt meg beskjed om hvem som skulle være vikar fordi det glemte han.. jeg hadde tilogmed sendt melding et par dager i forkant å spurt om han hadde funnet ut hvem som skulle være vikar...... og de glemmer stadig å gi meg Feriepenger før ferie. Og unnskylder seg bare om at jeg har endret ferieønske et par ganger og at det er menneskelig å glemme. Flere av mine kollegaer har heller ikke fått Feriepengene når de skal ha ferie.. Så jeg kommer til å dokumentere alt for nav.. jeg har sendt arbeidsfolket på dem tre gangen på rad men det hjelper ikke Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 4. desember 2024 Del Skrevet 4. desember 2024 Monster skrev (På 1.12.2024 den 1:24 PM): Nei problemet mitt er jo at alt som skjedde på møtet var muntlig. Men jeg har sendt inn skriftlige beviser til nav på meldinger og mailer jeg har fått og svart på.. blant annet har de latt være å gi meg telefonnummeret til min nye leder når jeg sendte mail til både peronalsjef og min gamle Leder å spurte om å få det. Den forrige lederen min prøvde også å beskylde meg for at ikke biksten hadde vært å vasket når jeg hadde søkt om fri en dag lang tid før og jeg jddde send han melding om at nøklene var levert i nøkkel boksen ifenfor kontoret på bedriften. Men han mente da at jej skulle kontakte vikar selv og avtelt møte med henne for å gi nøklene. Men han hadde ikke gitt meg beskjed om hvem som skulle være vikar fordi det glemte han.. jeg hadde tilogmed sendt melding et par dager i forkant å spurt om han hadde funnet ut hvem som skulle være vikar...... og de glemmer stadig å gi meg Feriepenger før ferie. Og unnskylder seg bare om at jeg har endret ferieønske et par ganger og at det er menneskelig å glemme. Flere av mine kollegaer har heller ikke fått Feriepengene når de skal ha ferie.. Så jeg kommer til å dokumentere alt for nav.. jeg har sendt arbeidsfolket på dem tre gangen på rad men det hjelper ikke Okei, ja når alt er muntlig så blir det umulig å dokumentere. Utfra det du beskriver så tror jeg ikke det vil holde selv om du skulle klart å få alt dokumentert. Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 4. desember 2024 Del Skrevet 4. desember 2024 Rawls skrev (36 minutter siden): Okei, ja når alt er muntlig så blir det umulig å dokumentere. Utfra det du beskriver så tror jeg ikke det vil holde selv om du skulle klart å få alt dokumentert. Nei ikke det de sa på møtet..men jeg kan jo gå inn på epost og meldinger og vise at jeg har blitt ignorert når jeg prøvde å mase om tlf nr til sjefen og at jeg til slutt måtte sende en melding til verneombud jbir jeg var veldig frustrert og forklarte det i meldingen at jeg føler meg ignorert og syntes det var veldig useriøst av ny leder og ikke engang sende ut en sms til sine sndstrr hvor hun da bare ikke brydde seg om det jeg skrev men bare sendte en kort melding med nummeret som svar. Så det kan jeg vise frem på nav hvis de vil se det også har jeg lagt ved bilder i dllnaden om dagpenger. Også har jeg forklart dette til legen som kan dende legeerklæring til nav om at jeg sliter psykisk pga jobben. Det burde være nok egentlig..om i får jeg bare ta fra sparekontoen til mat i 18 uker hvis jeg ikke får jobb Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Gjest ec669...a31 skrev (20 timer siden): Nei ikke det de sa på møtet..men jeg kan jo gå inn på epost og meldinger og vise at jeg har blitt ignorert når jeg prøvde å mase om tlf nr til sjefen og at jeg til slutt måtte sende en melding til verneombud jbir jeg var veldig frustrert og forklarte det i meldingen at jeg føler meg ignorert og syntes det var veldig useriøst av ny leder og ikke engang sende ut en sms til sine sndstrr hvor hun da bare ikke brydde seg om det jeg skrev men bare sendte en kort melding med nummeret som svar. Så det kan jeg vise frem på nav hvis de vil se det også har jeg lagt ved bilder i dllnaden om dagpenger. Også har jeg forklart dette til legen som kan dende legeerklæring til nav om at jeg sliter psykisk pga jobben. Det burde være nok egentlig..om i får jeg bare ta fra sparekontoen til mat i 18 uker hvis jeg ikke får jobb Anonymous poster hash: ec669...a31 Okei. Det er bare å prøve å dokumentere alle argumentene du har så godt du klarer og så får du se hvordan Nav vurderer det. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Nei, altså ikke si opp jobben selv. Aldri gjør dette. Når man får en sykemelding går det x-antall uker før man skal ha et dialogmøte. Dette dialogmøte vet jeg ikke om arbeidsgiver plikter og være med på, og kan trenere i lang tid. Deretter blir det muligens flere dialogmøter hvor både lege og Nav kan være representert. På dette møte kan man avtale tilrettelegging for at du skal komme tilbake i jobb helt eller delvis. Dette er noe arbeidsgiver er pliktig til. I dette tilfelle vil det jo være å gi deg mer tid til å gjennomføre arbeidet som avtalt. Alternativt gi deg andre arbeidsoppgaver hos andre kunder etc. Men arbeidsgiver kan også nekte å si dette ikke er hensiktsmessig eller vil påføre bedriften "skade". Om dette ikke er mulig så vil det bli videre sykemelding hvor man går over på AAP. Alternativt kan man gå av og på sykemeldinger slik at arbeidsgiver blir så lei at de finner en lovlig måte i avskjedige deg på. Personlig ville jeg blitt litt trassen og vasket tiden jeg har betalt for, og deretter gått hjem. Men om ingen andre har problemer med å holde tiden så virket det jo litt rart, men likevel. Ikke alle løper like fort og det skal være rom for personlig tilrettelegging. Akkurat når det gjelder å bestride en sykemelding er jeg veldig usikker rundt praksis, men jeg vil tro at arbeidstaker selvsagt holder seg hjemme da man ikke blir friskere eller sykere av å ha en trassen arbeidsgiver (helst litt sykere). Om du får klager på dårlig renhold må du vaske bedre, slik du har fått beskjed om å bruke lenger tid. Om du ikke får vasket ferdig rapporterer du dette til arbeidsgiver. Tror ikke arbeidsgiver kan pålegge deg overtid der og da, men dårlig vask kan være oppsigelsesgrunn som du ikke selv er skyld i. På alle "lag" vil alltid noen være den tregeste. Det å være sist er ikke nødvendigvis en oppsigelsesgrunn. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Om Nav skulle ønske deg over på dagpenger så ikke gå med på dette men tvihold på AAP/sykemelding. Siden du allerede er 50% ufør kan dette bli utvidet til 100%. Til tross for dette kan du ta arbeid senere og arbeide så mye du vil uten at mister rettigheter til uføretrygd ( du mister kun deler av trygden for tiden du arbeider). 1 Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Trulss skrev (2 timer siden): Om Nav skulle ønske deg over på dagpenger så ikke gå med på dette men tvihold på AAP/sykemelding. Siden du allerede er 50% ufør kan dette bli utvidet til 100%. Til tross for dette kan du ta arbeid senere og arbeide så mye du vil uten at mister rettigheter til uføretrygd ( du mister kun deler av trygden for tiden du arbeider). Jepp er det jeg egentlig vil. Men jeg har ikke fått noe samtale på nav før 5. Mars og er ferdig i jobben min siste dag i desember. Jeg skal ta det opp med legen. Vet ikke om man kan søke om arbeidsavklaringspenger selv elektronisk eller om det er legen som må snakke med nav om det. Men tenker selv også at det er mere riktig enn dagpenger. Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Trulss skrev (2 timer siden): Om Nav skulle ønske deg over på dagpenger så ikke gå med på dette men tvihold på AAP/sykemelding. Siden du allerede er 50% ufør kan dette bli utvidet til 100%. Til tross for dette kan du ta arbeid senere og arbeide så mye du vil uten at mister rettigheter til uføretrygd ( du mister kun deler av trygden for tiden du arbeider). Så bra at du skrev dette:) tusen takk for god veiledning:) det satt jeg pris på. Jeg trodde jeg måtte på møte å snakke med noen på nav for å få arbeidsavklaringspenger men googlet nå og fant ut at man kan søke selv elektronisk. Da kan jeg bare avslutte søknaden om dagpenger og søke aap i stedet. Det er jo mer riktig for meg som du sier ☺️ Jeg kunne bare spurt de jeg har snakka med på nav om dette of men tenker ikke på det. Det er heldigvis ikke karantene på aap heller så det er bedre:) Jeg fikk litt noia siden jeg ikke fikk noe møte før 5. Mars for å snakke med noen og var redd for at jeg da måtte vente lenge etter da igjen med å få noen inntekt. Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Trulss skrev (3 timer siden): Nei, altså ikke si opp jobben selv. Aldri gjør dette. Når man får en sykemelding går det x-antall uker før man skal ha et dialogmøte. Dette dialogmøte vet jeg ikke om arbeidsgiver plikter og være med på, og kan trenere i lang tid. Deretter blir det muligens flere dialogmøter hvor både lege og Nav kan være representert. På dette møte kan man avtale tilrettelegging for at du skal komme tilbake i jobb helt eller delvis. Dette er noe arbeidsgiver er pliktig til. I dette tilfelle vil det jo være å gi deg mer tid til å gjennomføre arbeidet som avtalt. Alternativt gi deg andre arbeidsoppgaver hos andre kunder etc. Men arbeidsgiver kan også nekte å si dette ikke er hensiktsmessig eller vil påføre bedriften "skade". Om dette ikke er mulig så vil det bli videre sykemelding hvor man går over på AAP. Alternativt kan man gå av og på sykemeldinger slik at arbeidsgiver blir så lei at de finner en lovlig måte i avskjedige deg på. Personlig ville jeg blitt litt trassen og vasket tiden jeg har betalt for, og deretter gått hjem. Men om ingen andre har problemer med å holde tiden så virket det jo litt rart, men likevel. Ikke alle løper like fort og det skal være rom for personlig tilrettelegging. Akkurat når det gjelder å bestride en sykemelding er jeg veldig usikker rundt praksis, men jeg vil tro at arbeidstaker selvsagt holder seg hjemme da man ikke blir friskere eller sykere av å ha en trassen arbeidsgiver (helst litt sykere). Om du får klager på dårlig renhold må du vaske bedre, slik du har fått beskjed om å bruke lenger tid. Om du ikke får vasket ferdig rapporterer du dette til arbeidsgiver. Tror ikke arbeidsgiver kan pålegge deg overtid der og da, men dårlig vask kan være oppsigelsesgrunn som du ikke selv er skyld i. På alle "lag" vil alltid noen være den tregeste. Det å være sist er ikke nødvendigvis en oppsigelsesgrunn. Gjort er gjort desverre men jeg var bare nødt til å komme meg vekk fra den jobben. Hadde prøvd i tre år å få ny jobb men uten hell. Vært på tre intervjuer Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Gjest ec669...a31 skrev (11 minutter siden): Jeg kunne bare spurt de jeg har snakka med på nav om dette of men tenker ikke på det. Det er heldigvis ikke karantene på aap heller så det er bedre:) Det kan ta tid å få svar på AAP. Forventet saksbehandlingstid er på 12 uker. https://www.nav.no/saksbehandlingstider Kunne du tenke deg å starte på en 4-årig lærlingtid eller jobbe i 5 år for så å ta fagbrev? Det finnes flere yrker som trenger flere arbeidere. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Gjest ec669...a31 skrev (58 minutter siden): samtale på nav før 5. Mars og er ferdig i jobben min siste dag i desember. Si at du vil ha et tidligere møte. Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Kassettspiller skrev (14 minutter siden): Si at du vil ha et tidligere møte. Skal ringe nav i morgen å spørre om det er mulig:) Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 (endret) Gjest ec669...a31 skrev (28 minutter siden): Skal ringe nav i morgen å spørre om det er mulig:) Anonymous poster hash: ec669...a31 Stor sjanse for at du kan få et tidligere møte. Ingen vinner noe på at du ikke gjør noe, for du kan jo jobbe, selv om du var uheldig med arbeidsplassen. Å søke 100 % ufør virker litt unødvendig (men så kjenner jeg deg ikke, enn så lenge, men har forstått det slik at du har ADHD) Endret 5. desember 2024 av Kassettspiller Lenke til kommentar
Gjest 53748...74d Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Hvis målet ditt er dagpenger uten karantene så trenger du ikke involvere arbeidsgiver. Bare gå til legen og få et et lite skriv som bekrefter at du måtte si opp av helsemessige årsaker som du beskriver. Psykisk syk av forhold på arbeidsplassen. Trenger ikke noe mer enn det så slipper du karantene. Anonymous poster hash: 53748...74d Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 6. desember 2024 Del Skrevet 6. desember 2024 Gjest 53748...74d skrev (6 timer siden): Hvis målet ditt er dagpenger uten karantene så trenger du ikke involvere arbeidsgiver. Bare gå til legen og få et et lite skriv som bekrefter at du måtte si opp av helsemessige årsaker som du beskriver. Psykisk syk av forhold på arbeidsplassen. Trenger ikke noe mer enn det så slipper du karantene. Anonymous poster hash: 53748...74d Ja, jeg snakka med nav i telefon og hun jeg snakka med sa det du sier.. så jeg sa det til legen på mandag så hun skulle ringe nav å få fikset det. For det skal vel sendes elektronisk? Vet du? Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31 Skrevet 6. desember 2024 Del Skrevet 6. desember 2024 Kassettspiller skrev (8 timer siden): Stor sjanse for at du kan få et tidligere møte. Ingen vinner noe på at du ikke gjør noe, for du kan jo jobbe, selv om du var uheldig med arbeidsplassen. Å søke 100 % ufør virker litt unødvendig (men så kjenner jeg deg ikke, enn så lenge, men har forstått det slik at du har ADHD) Ja nei jeg kan jo jobbe selv om jeg har adhd men jeg er treg med å lære kassa i butikker og gjør feil. Men jeg tenker at jeg bare får søke dagpenger nå i første omgang frem til jeg får møte på nav i mars og regner med at Nav og legen fisker sånn at jeg slipper karantene. Så kan jeg sikkert bli satt over på aap av nav når jeg har snakket med min veileder hvis det er mer riktig. Jeg orker heller ikke å ha for mye stress nå siden jeg er sykemeldt pga stress og depresjon. Så trenger å koble ut litt og bare fokusere på meg selv nå og gjøre ting jeg har lyst til for å få dette med jobben på avstand. Anonymous poster hash: ec669...a31 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå