Gå til innhold

Kan jeg spørre arbeidsgiver om å trekke min oppsigelse av jobben min og be arbeidsgiver si opp meg i stedet? For å slippe karantene på dagpenger

Gjest ec669...a31

Anbefalte innlegg

Gjest ec669...a31

Jeg har sagt opp jobben fordi jeg ikke trives og blir psykisk syk av press til å gjøre alt for mye på kort betalt arbeidstid som renholder.

Jeg har vært sykemeldt i to uker men arbeidsgiver godtar ikke det og skal bestride den siden jeg heller kunne bedt om ett møte for å løse konflikter fremfor å vike unna og gå til legen.

Det sa jeg meg enig i. MEN de mener fremdeles at ikke de kan gjøre noe med min tid på jobben fordi det er hovedkontoret i Oslo som eier hele bedriften og bestemmer tiden til alle renholderne på de forskjellige kindene rundt om og det forstår jeg og vet.. derfor legger de press på meg og sier jeg må jobbe fortere og sier at ingen andre av mine kollegaer har klaget på tiden vi får.. jeg får 3,5 time på to barnehager.

Men selv om de sier at ingen av mine kollegaer har klaget til dem på tiden så har jeg snakka med kolleger som har sagt til meg at vi får lite tid til på å gjøre jobben og ofte blir stående igjen å jobbe gsrid overtid fordi vi er redde for å få sparken.

Men det er antakelig bare jeg som har sagt til ledelsen fordi de andre vet at ikke det har noen hensikt å si noe og det burde jeg også ha skjønt.

Men dette går utover min psykiske helse og jeg mener at det er grunn til å bli deprimert og føle seg nedbrutt og utbrent når jeg i tillegg må jobbe kveld og ofte står etter 21.00 om kvelden og får aldri tid til venner og familie utenom lørdag og søndag.

Siden jeg alltid jobber kvelder og gjort det i mange år.. og de pålegger meg masser av oppgaver og forlanger at jeg skal vaske rørene under vasken på ALLE toaletter en gang i UKA på BEGGE barnehagene.. det fikk jeg beskjed i dag.

Så jeg har nå gått på en smell hvor jeg da har sagt opp jobben selv og står i fare for å få 18 uker karantene. Hvis ikke legen min kan hjelpe meg og dokumentere til nav hvordan jeg har det psykisk sånn at jeg slipper karantene.

Ellers må jeg TVINGE meg til å bli i jobben en måned til bare for å få penger til å overleve hvis både firma og nav ikke gir meg sykepenger. Da må jeg gå gjennom å bli pustet i nakken hele tiden og få smørbrødliste på sms hver uke med tvang om ekstra oppgaver som arbeidsgiver forlanger at jeg skal rekke i tillegg til å tømme søppel og vaske gulvet og toaletter som vanlig pluss fulle på papir til hånd tørk og toaletter.  Og jeg må også vaske kjøkkenet og skrubbe oppvask kommen hver dag. 

Så jeg lurer på om det er en mulighet å spørre arbeidsgiver om de heller kan si meg opp hvor jeg ikke får sykemelding.

Jeg tror nav og legen vil forstå min situasjon.. men jeg blir så stresset og overtenker.

De sa på møte i dag at jeg ikke kan bli utbrent av en 50% jobb.. men jeg jobber jo i praksis 60-70% dvs 20% gratis.

Og dessuten er jeg 50% ufør.. så jeg kan bli lettere utbrent siden jeg da har nedsatt arbeidsevne.

Og da kan faktisk ikke de forlange at jeg skal jobbe to timer gratis overtid hver uke for å vaske rørene under alle vaskene osv..

Kan arbeidsgiver være hjelpsom og komme med til en enighet om dette med oppsigelse?. jeg har allerede søkt om dagpenger og dokumentert til nav at jeg har sagt opp jobben min..men det går kanskje an å kansellere den søknaden, få de til å si opp meg i stedet også søke dagpenger på nytt?

Jeg mener at hvis de mener jeg gjør en dårlig jobb så tenker jeg at de ikke burde prøve å holde meg igjen heller 

For er jo nettopp dette med karantene på dagpenger som har gjort at jeg har holdt ut ved å tvinge meg selv. Jeg har ofte ikke hatt noe energi hjemme og bare gått på autopilot på jobben og vært i stress mode hele tiden pga klager fra sjefen.

Jeg har lenge ønsket at de bare skulle si meg opp så jeg slipper karantene.

Men nå orker jeg ikke mer.. så nå har jeg bestemt meg for å leve på den halve uføretrygden min og ta litt fra sparekontoen til mat hvis ikke legens erklæring er god nok grunn for nav til å slippe karantene

Jeg vet at ikke konflikt i seg selv er god nok grunn til å sykemelde..men konsekvensene av dette har gått utover min helse og jeg vet at det ikke hjelper å klage på noe fordi de ikke vil stille krav til kundene og ikke kan gi meg mer tid..derfor gikk jeg rett til legen fremfor dialog med arbeidsgiver først.. fordi jeg vet at jeg kommer til kort hver gang 

Anonymous poster hash: ec669...a31

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at arbeidsgiver vil si deg opp for at du skal unngå karantene. De risikerer i så fall å bli stevnet for usaklig oppsigelse.

Du bør ha en annen jobb å gå til før du sier opp, eller i det minste bli sykemeldt i oppsigelsestiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Vokteren skrev (16 minutter siden):

Tviler på at arbeidsgiver vil si deg opp for at du skal unngå karantene. De risikerer i så fall å bli stevnet for usaklig oppsigelse.

Du bør ha en annen jobb å gå til før du sier opp, eller i det minste bli sykemeldt i oppsigelsestiden.

Ja jeg har prøvd snart tre år å få en annen jobb men nå orker jeg ikke å vente mer med å si opp siden jeg har blitt psykisk sjuk av konnen.. så får håpe legen og nav godtar sykemeld selv om ikke fjefen gjør det.

Lenke til kommentar

Om du jobber mer enn du skal er det vel rimelig enkelt å bare slippe det du har i hendene når du har jobbet timene dine enten du er ferdig eller ikke. 

Slik du forklarer situasjonen burde det ikke være noe problem å bli oppsagt med vilje, så og si. 

Og før noen  nevner referanser; hvem i helvete oppgir psykopat-sjefen i et dritt-firma som referanse.. Sjefer fra helvete har ikke så mye innflytelse over tidligere ansatte som enkelte fortsatt virker å tro :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 minutt siden):

Om du jobber mer enn du skal er det vel rimelig enkelt å bare slippe det du har i hendene når du har jobbet timene dine enten du er ferdig eller ikke. 

Slik du forklarer situasjonen burde det ikke være noe problem å bli oppsagt med vilje, så og si. 

Og før noen  nevner referanser; hvem i helvete oppgir psykopat-sjefen i et dritt-firma som referanse.. Sjefer fra helvete har ikke så mye innflytelse over tidligere ansatte som enkelte fortsatt virker å tro :) 

Nei men problemet er at hvis jeg får avskjed har jeg ikke krav på dagpenger uten karantene da heller. Men hvis jeg blir sagt opp av andre grunner uten å få sparken/avskjed så har jeg krav men det må da være en god grunn for at de da sier meg opp uten at det er min egen skyld 

Lenke til kommentar

Avskjedigelse trenger du ikke bekymre deg for om du ikke planlegger alvorlig kriminalitet på jobb.

"Blir sagt opp uten å få sparken" skriver du, er det ikke å få sparken du prøver på? Altså å bli oppsagt, kontra å si opp?

Lenke til kommentar
Gjest f9f42...e55

Var i en lignende situasjon for noen år siden. Dvs, hadde ikke noen problemer med sjefen eller noen andre av personalet men jeg var helt ferdig etter 5-6 år med altfor mye jobbing og altfor mye med nesa nedi kraftige kjemikalier ila arbeidsdagen. Var helt nedkjørt mentalt, og ante egentlig ikke hvorfor, siden jeg normalt sett er veldig oppegående og har en god porsjon yrkesstolthet.

Det her var også en tid hvor psykisk helse ikke akkurat var i fokus og ord som "utbrent" ikke eksisterte - ikke som jeg kjente til ihvertfall. Var hos legen ifm med en influensa som satt ekstra godt i og jeg husker ikke helt hvordan vi kom inn på det men jeg sa i en bisetning at jeg hadde gått på en smell. Legen tok meg på alvor, spurte mer om dette og han skreiv en ukes sjukemelding for meg - og ba meg bruke den tida til å tenke litt over hva jeg ville. Det var legen som til slutt kom fram til at jeg var rett og slett blitt utbrent. Et uttrykk jeg ikke engang kjente til.

Jeg fikk etter den uka noe som da het "friskmelding via arbeidsformidling". Dvs at jeg blei sjukemeldt fra jobben min, med en varighet på tre måneder, før jeg måtte enten ha finni meg noe annet å drive med, eller begynt på arbeidsledighetstrygd.

Fikk ordna meg en ny jobb med oppstart omtrent i det sjukemeldinga mi gikk ut, så for min del ordna det seg.

Anonymous poster hash: f9f42...e55

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Gjest f9f42...e55 skrev (32 minutter siden):

Var i en lignende situasjon for noen år siden. Dvs, hadde ikke noen problemer med sjefen eller noen andre av personalet men jeg var helt ferdig etter 5-6 år med altfor mye jobbing og altfor mye med nesa nedi kraftige kjemikalier ila arbeidsdagen. Var helt nedkjørt mentalt, og ante egentlig ikke hvorfor, siden jeg normalt sett er veldig oppegående og har en god porsjon yrkesstolthet.

Det her var også en tid hvor psykisk helse ikke akkurat var i fokus og ord som "utbrent" ikke eksisterte - ikke som jeg kjente til ihvertfall. Var hos legen ifm med en influensa som satt ekstra godt i og jeg husker ikke helt hvordan vi kom inn på det men jeg sa i en bisetning at jeg hadde gått på en smell. Legen tok meg på alvor, spurte mer om dette og han skreiv en ukes sjukemelding for meg - og ba meg bruke den tida til å tenke litt over hva jeg ville. Det var legen som til slutt kom fram til at jeg var rett og slett blitt utbrent. Et uttrykk jeg ikke engang kjente til.

Jeg fikk etter den uka noe som da het "friskmelding via arbeidsformidling". Dvs at jeg blei sjukemeldt fra jobben min, med en varighet på tre måneder, før jeg måtte enten ha finni meg noe annet å drive med, eller begynt på arbeidsledighetstrygd.

Fikk ordna meg en ny jobb med oppstart omtrent i det sjukemeldinga mi gikk ut, så for min del ordna det seg.

Anonymous poster hash: f9f42...e55

Så bra at det ordnet seg for deg ❤️☺️ satt selv å leste om dette friskmeldt for annet arbeid i går og skal ta dette opp med legen på mandag ❤️

Lenke til kommentar
1 hour ago, Valmeth said:

Jeg tenkte mye av det samme og hadde gått når tiden var ute, men så jobber jeg i ett mannsdominert yrke med en sterk forening. I renholdsbransjen er det vel fortsatt mye svart arbeid, useriøse arbeidsgivere, mange ufaglærte, og generelt lønnsdumping. I tillegg en dårlig forening i ryggen så snakker vi en jobb man ikke vil ha. Men det er vel også derfor man finner mange utenlandske der? De har ikke noe alternativ og må ta i mot det de får.

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Femtekolonne skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte mye av det samme og hadde gått når tiden var ute, men så jobber jeg i ett mannsdominert yrke med en sterk forening. I renholdsbransjen er det vel fortsatt mye svart arbeid, useriøse arbeidsgivere, mange ufaglærte, og generelt lønnsdumping. I tillegg en dårlig forening i ryggen så snakker vi en jobb man ikke vil ha. Men det er vel også derfor man finner mange utenlandske der? De har ikke noe alternativ og må ta i mot det de får.

Ja de fleste er fra Polen av mine kollegaer og noen fra andre land. Det er bare ei eller to til norske renholderne utenom meg. Og ledelsen som er norske folk.

Jeg får 214 kr t for å vaske fra 17.00-20.30 og på den tiden skal jeg vaske to barnehager grundig og nøye. Jeg er som regel ikke ferdig før 21.00. har noen ganger stått igjen til 22.00 og. Får ikke kveldstilegg heller.

Det er jo min skyld hvis jeg ikke rekker det på den tiden som er satt og da må jeg jobbe fortere får jeg bare til svar når jeg prøver å kverulere på det 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (10 minutter siden):

Det kan nok stemme godt i renholdsbransjen. Man er lett å bytte ut og "lite verdt", for å si det stygt. Men det er jo strengt tatt til TS's fordel i dette tilfelle. 

Hadde bare fortsatt som vanlig. Ingen krangling eller pigger ute, bare gjør jobben til avtalt tid og reis hjem. Når man blir bedt om å arbeide raskere sier man pent at "jeg går ikke fortere" evt "kvantitet, eller kvalitet?". 

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Valmeth skrev (4 minutter siden):

Det kan nok stemme godt i renholdsbransjen. Man er lett å bytte ut og "lite verdt", for å si det stygt. Men det er jo strengt tatt til TS's fordel i dette tilfelle. 

Hadde bare fortsatt som vanlig. Ingen krangling eller pigger ute, bare gjør jobben til avtalt tid og reis hjem. Når man blir bedt om å arbeide raskere sier man pent at "jeg går ikke fortere" evt "kvantitet, eller kvalitet?". 

Var nettopp det jeg spurte om i deg og de forlsnfer kvalitet...... Så jeg har gitt opp. Men nå er det uansett nesten bare tre uker til jul og siste uka i desember er jo nesten stengt i barnehagen hele uken der jeg gjør rent. Så jeg må bare holde ut i tre uker med overvåking av mitt arbeid og forfølgelse da. Er jo det som knekker meg psykisk. Og de gir meg null forståelse når jeg sier jeg ikke har tid til alt det de forlanger.

Hadde de ikke trskksderr meg på den måten og godtatt at jeg ikke rekker alt så hadde jeg ikke vært stressa, nervøs og utbrent av halv stilling. Men det de driver med går utover søvn, matlyst og all livsglede. Jeg er konstant nervøs og har så høy puls at jeg ikke får sove mer enn ca 5 t hver natt i lange perioder.. det er utrolig slitsomt.. fordi jeg er så full av angst og bare får kjeft og all skyld for at jeg ikke finner meg i å bli utnytta 

Lenke til kommentar
Gjest ec669...a31
Valmeth skrev (14 minutter siden):

Det som bekymrer meg også er at om ikke nav vil betale sykepenger så har jeg ikke noe annet valg enn å holde ut i jobben for å ikke bli helt blakk.. jeg må jo ha en inntekt til jeg får ny jobb eller dagpenger 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...