Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politimann tok opp gammel sak med meg på byen.

Gjest c0d28...005

Anbefalte innlegg

Gjest c0d28...005

Heisan,
For en helg siden var jeg ute på byen da jeg ble kontaktet av en politimann (1). Politimannen (1), som også var ute og drakk privat, tok kontakt med meg. Han begynte å ta opp en gammel sak som hadde skjedd for flere år siden. Dette gjorde meg ekstremt ukomfortabel, særlig fordi han sa mye om saken som ikke stemte i det hele tatt. Vi diskuterte litt, og etter hvert endte det opp med at en annen politimann (2), som også var ute og drakk privat, kom inn og avbrøt samtalen mellom oss.

Det jeg lurer på er om dette er et brudd på taushetsplikten. Eventuelt, er det noe jeg burde gjøre i dette tilfellet?

Anonymous poster hash: c0d28...005

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c0d28...005 skrev (2 minutter siden):

Heisan,
For en helg siden var jeg ute på byen da jeg ble kontaktet av en politimann (1). Politimannen (1), som også var ute og drakk privat, tok kontakt med meg. Han begynte å ta opp en gammel sak som hadde skjedd for flere år siden. Dette gjorde meg ekstremt ukomfortabel, særlig fordi han sa mye om saken som ikke stemte i det hele tatt. Vi diskuterte litt, og etter hvert endte det opp med at en annen politimann (2), som også var ute og drakk privat, kom inn og avbrøt samtalen mellom oss.

Det jeg lurer på er om dette er et brudd på taushetsplikten. Eventuelt, er det noe jeg burde gjøre i dette tilfellet?

Anonymous poster hash: c0d28...005

Hvis andre hørte på er det brudd på taushetsplikt, hvis ikke er det bare idiotisk oppførsel

Lenke til kommentar

Det er brudd på politiloven og svært forsømmelig. Du kan varsle til spesialenheten, men tviler du kommer noen vei såfremt du ikke har bevis. Politiansatte kan loven like godt som serieforbrytere og vet hva de skal gjøre og ikke for å komme best ut for egen del. Personen vil mest sannsynlig nekte og du potensielt får trøbbel senere ettersom dette blir pratet om innenfor de fire vegger hos politet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er i alle fall kritikkverdig. Om dette utgjer eit lovbrot kjem heilt ann på kva som har blitt sagt og kva som var omstendigheitene.

Det å snakke med deg er ikkje isolert sett ulovelg.

Når det gjeld omsynet til tausheitsplikt så kan ein sjå til politiregisterlova der det mellom anna står:

Sitat

§ 23.Omfanget av taushetsplikten

Enhver som er ansatt i eller utfører tjeneste eller arbeid for politiet eller påtalemyndigheten, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om

1. noens personlige forhold, eller
2. tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningen angår.

Taushetsplikten gjelder også for opplysninger som det ut fra hensynet til etterforskningen i den enkelte sak, hensynet til spanings- og etterretningsvirksomheten eller hensynet til politiets operative virksomhet og organiseringen av denne er nødvendig å holde hemmelig. Begrensningene i taushetsplikten i § 22 og §§ 24 til 34 kommer bare til anvendelse så langt de passer.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Opplysninger som nevnt i paragrafen her kan heller ikke utnyttes i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Taushetsplikten gjelder også overfor andre i politiet og påtalemyndigheten, med mindre § 21 kommer til anvendelse.

For taushetsplikt i tilknytning til kommunikasjonskontroll gjelder straffeprosessloven kapittel 16a.

Om det som vart sagt gjeld nokons personlege forhold kjem heilt ann på kva som vart sagt og ikkje minst din tilknytting til saka. Dersom det var du som var sikta for å ha gjort noko ulovleg så vil det fort være snakk om dine personlege forhold å diskutere ei sak der du har vært mistenkt, og ettersom dette skjedde på ein offentleg stad (i alkoholpåvirka tilstand) så kan dine personlege forhold fort ha blitt gjort kjent for andre som var nært nok til å overhøyre samtalen.

Eg forstår det nok slik at du har hatt ei eller anna tilknytting til saka, og at politimannen ikkje kom bort til deg for å diskutere Orderudsaken eller Hagensaken, saker som er så offentlege og som politimannen ikkje sjølv har vært involvert i vil det sjølvsagt være rom for å kunne ha som samtaleemne.
Dersom du har hatt ei relativt laust tilknytting til saka, så er det ikkje gitt at det å snakke om saka medfører at ein nevner nokons personlege forhold, men ein nærmar seg fort.

Det vil då være stor forskjell på om samtalen var retta mot deg fordi politimannen meiner du slapp unna ei straffesak alt for billeg, eller med det formål å gjere deg forlegen i all offentlegheit ved å minne deg på lovbrotet du for lenge sidan vart dømt for. Kontra om samtalaen gjekk meir i retning av: husker du for 5 år sidan då vi hadde mykje kontakt i samband med den festivalen du holdt på å planlegge.

Om du bør gjere noko i denne saka kjem heilt ann på eksakt korleis samtalen gjekk føre seg, og om du har konkrete eksempel på korleis politimannen har brutt lova. Deretter blir spørsmålet om du kan føre bevis for. Du treng ikkje nødvendigvis bevis for å klage inn politimannen, men då vil det nok heller ikkje skje særleg mykje med mindre denne politimannen har fleire liknande klager på seg frå 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...