Gå til innhold

Trenger vi en ny EU avgjørelse?

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Du følger kanskje ikke så mye med på politikken i USA om dagen? 
EU når ikke USA til anklene engang når det kommer til "Tvilsomme playere"

Hva forventet du at EU, som ble opprettet i 1993, skulle gjort annerledes med 1. og 2. verdenskrig?
Eller tenker du på forløperen som ble opprettet 1957. Burde de gjort mer for å forhindre krigene som var avsluttet lenge før de ble opprettet?

Konteksten her var kritikk mot USA at de ikke bryr seg, så her bommet du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg støtter dette helhjertet jeg. 
For da regner jeg jo virkelig med at vi stemmer for EU medlemsskap i nøyaktig 1 stk "generasjon" før vi har en ny avstemning! :)

For det er jo det alle EU-forkjempere hyler om nå. "Det er jo så leeeeenge siden" 
Eller er dette en typisk "vi stemmer så mange ganger vi trenger frem til vi får ønsket resultat, og med en gang vi gjør det så er saken avgjort!"? 

Med all den tunge reguleringen, "miljø"kravene, urbanisering osv som skjer i denne høyst udemokratiske organisasjonen skulle jeg helst sett at vi holder oss lengst mulig utenfor. 

Det værste med alle de offentlige figurene som er EU-tilhengere er at de selv innrømmer at de fremdeles er i mindretall, og de ønsker dermed ikke noen avstemming akkurat nå. Men i det øyeblikket de har flertall for sitt syn, ja DA skal debatten opp og vi skal avholde avstemming så snart som mulig.

Er vel i grenseland av hva man kan kalle en demokratisk prosess det der også, når man er nødt til å "time" avstemmingene til akkurat det øyeblikket hvor folk er villige til å stemme "korrekt". 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, neglesprett said:

Konteksten her var kritikk mot USA at de ikke bryr seg, så her bommet du.

Det du siterte på innholder blant annet dette om EU; "Det er et vellykket fredsprosjekt uten sidestykke."
Da virker det jo som at det er noe du da svarer på.

Når det kommer til at USA kom å reddet oss, så var dette en verdenskrig ikke en Europa krig. USA var ikke kjempe ivrige i å involvere seg for mye den gangen heller, og signalet fra DT er jo at han kun vil at USA hjelper de som betaler USA klekkelig for å hjelpe til. 

Endret av WiiBoy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (15 minutter siden):

Norge har en robust økonomi som allerede fungerer godt utenfor EU.

Har vi? Er det derfor vi er avhengig av oljeinntektene for at statsbudsjettet ikke skal gå i kraftig minus hvert år? Oljeinntektene vil ta slutt en dag. Er det derfor vi hever pensjonsalderen nå, fordi økonomien er så robust? Eller er det fordi vi må tenke langsiktig og ikke for all fremtid kan lene oss på olja?

Alkan skrev (15 minutter siden):

Norge trenger ikke EU for å lykkes – vi klarer oss utmerket alene.

Nei det gjør vi ikke. Som nevnt er vi kun ca 40 % selvforsynt, og EU er vår største handelspartner.  Vi er helt avhengig av EU, (selv om vi ikke nødvendigvis trenger å være medlem). EøS avtalen er viktig i så måte. (Men det virker som du er for den avtalen i det minste).

Man kommer stort sett alltid bedre ut av samarbeid enn å stå alene. Selv om du også har viktige poenger hva angår de norske ressursene.

Endret av leticia
mer tekst
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Har vi? Er det derfor vi er avhengig av oljeinntektene for at statsbudsjettet ikke skal gå i kraftig minus hvert år? Oljeinntektene vil ta slutt en dag. Er det derfor vi hever pensjonsalderen nå, fordi økonomien er så robust? Eller er det fordi vi må tenke langsiktig og ikke for all fremtid kan lene oss på olja?

Om Norge melder seg inn i EU i morgen, hvilke nye økonomiske inntekter får vi da?

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ser ingen oppside med EU-medlemsskap, bare negative utsikter som ender dårlig for di fleste i Norge. Det vi trenger i Norge er betre politikere som faktisk bryr seg om eget land og innbyggere samt setter foten ned for idioti som Acer med meir er. Om noko, burde Norge heller komme seg ut av EØS og styre klar EU's klamme strupetak. Norge burde feie egen dørstokk før di sender alskens idioter rundt for å feie alle andre lands dørstokker. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Om Norge melder seg inn i EU i morgen, hvilke nye økonomiske inntekter får vi da?

Nå må jeg nesten gå gjennom innleggene mine, for jeg kan ikke huske å ha skrevet noe sted at Norge får bedre økonomi av å gå inn i EU. Jeg har skrevet at samarbeidet er viktig, at vi er avhengig av samarbeidet EØS avtalen gir oss, at vi kun er 40 % selvforsynt, at samarbeid i de fleste tilfeller er bedre enn å stå alene, og at (i det innlegget du siterer fra) at Norges økonomi ikke er så robust som mange tror,  og at oljeinntektene er det som gjør at ikke statsbudsjettet går i kraftig minus hvert år.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

EU er (om mulig) enda mindre demokratisk enn vanlig nasjonal politikk.  Dvs kreves f.eks. underskrift fra 1 million mennesker for å få EU til å _vurdere_ et direktiv på nytt...

Der nede på kontinentet "glemmes" det også slike detaljer som vinter.  F.eks. EU kontroll annethvert år for MC (som vi heldigvis har nasjonal mulighet til å sette annerledes) ville resultert i kontroll for hver 12 mnd kjøring.  Teknisk sett er det mest lufttrykk som sjekkes men vil ventelig koste en tusenlapp pluss mye styr med å frakte MC eller seg selv til/fra verksted (som det p.t. er for få av).  Med god opplæring, egenkontroll rutiner osv ligger vi foran de fleste land i EU.   Hvorfor kom i det hele tatt EU med direktiv - joda fordi tyske verkstednæringen så sitt snitt til å drive lobby-virksomhet for ekstra inntektskilde.

Sånn sett kan EU være positivt for bedrifter, men negativt for borgerne som får tredd mange mer eller mindre smarte direktiv nedover hodene (uten noen påvirkningskraft ift EU-kommisjonen/parlamentet).

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, neglesprett said:

Ser ut til at både 1. og 2. verdenskrig er glemt? USA kom og reddet oss.

USA var en krigsprofitør under 1. verdenskrig. USA solgte varer til begge sider av konflikten. Og USA kom kun med i andre verdenskrig etter Pearl Harbor. Du glemmer at krigen begynte i 1939, og USA "kom og reddet oss" etter to år med krig i Europa. USA sitt fokus i dag er Asia, og Europa er i praksis en konkurant mtp handel. 

Greit å ha grunnleggende kunnskaper i historie og geopolitikk. 

EU er best på å produsere regulativ.

Reguleringer er bra. Det er mye Amerikansk mat som er forbudt i europa, på grunn av disse reguleringene du er så mostander av. Flytt til USA, så kanskje du også kan få diabetes og barn som begår massedrap. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (1 time siden):

Det er jo rimelig stor motstand mot viktige direktiver som ACER i Norge.

Nei. Det er praktisk talt INGEN motstand mot ACER. Det var noe støy før implementeringen, og tyst som graven etterpå. Dette er ikke en gang noen problemstilling slik tilfellet er med mye av støyen rundt EU-direktiver.

rozon skrev (1 time siden):

Det er større medlemmer enn Norge som mener man har for lite på virkning til utpeking av kommissærer, og at dermed EU kommisjonen får for mye makt uten tilstrekkelig demokratisk innsyn.

Det er større kommuner enn Utsira i Norge som har mer å si for Norge enn Utsira.

Heldigvis.

Jeg avviser begge problemstillingene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 minutter siden):

F.eks. EU kontroll annethvert år for MC (som vi heldigvis har nasjonal mulighet til å sette annerledes) ville resultert i kontroll for hver 12 mnd kjøring. 

PKK kom med et EU-direktiv, og unntaket skjer derfor innenfor EU-direktivet. Det er rom for dette i EØS og i EU. Innenfor EU er selvsagt dette rommet større siden vi er med og skriver direktivene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er åpenbare fordeler med å bli EU-medlem, men det er også ulemper. Norge blir helt utvilsomt en liten stemme i et stort demokrati. Vi forplikter oss til å innføre politikk som ikke alltid er til det beste for Norge, og innbyggerne våre. 

Jeg bryr meg ikke så mye om andre land, det viktige for meg er at vi i Norge har det bra. Totalt sett for min del gjør det at jeg er mot EU-medlemskap. I tillegg har jeg enda mindre tiltro til at EU politikere og byråkrater gjør godt arbeid enn de norske. 

Ift. argumentene om selvforsyning så er de helt ubetydelige i et EU spørsmål. Dessuten er det nok mat i Norge til hele befolkningen, hvis vi spiser den maten vi faktisk dyrker og produserer. På toppen av det er det ikke et problem, for Norge har penger til å kjøpe den maten vi trenger. I de fattige landene som selger oss maten vil derimot mange sulte for at eliten i det fattige landet skal bli rikere. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Arbeider med flere fra EU land og jeg føler meg totalt fremmed i deres tankesett. Så sett fra eget ståsted finner jeg det helt uinteressant å begynne å snakke om EU medlemskap.

EU er kanskje mer noe politikere drømmer om,enn folk flest. Sikkerhet er nok det som drar frem en ny debatt,men ærlig talt er det vel EU sin feilslåtte politikk med Tyskland i spissen som nærmest inviterte Russland til å invadere Ukraina. EU sin iver etter å skape en enorm økonomiske frihandelssone på tvers av kultur,religion,politikk osv. som har vært drivende for Russland sin aggresjon. Hadde EU tenkt at vi bør la de østlige landene i Europa forbli en sikkerhetspolitisk buffersone så hadde vi ikke stått på randen av krig i Europa nå.

Jeg sier ikke at Russland på noen som helst måte ikke ene og alene er agressoren her og som må bære skyld for alle lidelsene,men EU sin politikk har spilt fallitt og har vært en helt klart katalysator for det som har skjedd.

Vi bør holde oss langt utenfor EU

Endret av obygda
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 timer siden):

Tror det er ekstra lurt å ligge unna EU slik verdenssituasjonen utvikler seg mtp konflikter og krig, det er særlig en bekymring om Tyskland posisjon og rolle fremover - slik det er nå er det å holde armlengdes avstand til landet best.

Historisk sett er tett knytning til Storbritania og USA det beste vi kan få til nå.

EU er et synkehull av politikk, byråkrati, interne konflikter og tvilsomme playere.

EU snuser visst på pensjonsfondet også leste jeg for noen år siden ☹️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Dersom man vil ha en ny avstemming/avgjørelse om EU medlemskap med begrunnelsen av at veldig mange som i dag er myndige ikke har vært med på de forrige valgene/avgjørelsene.
Da må man også svare på disse to spørsmålene;

• Hvor ofte skal man revurdere en slik avgjørelse? Når 10%-30%-50% av velgermassen er "byttet ut"?
  • Dersom vi nå melder oss inn i 2030, skal vi da ha en runde om å melde oss ut i 2060 siden mange ikke var med på å avgjøre at vi skulle melde oss inn?

Heilt einig.

Fyrste steg er å vurdere kva folkeopinionen meiner, det ser ein vanlegvis utifrå kva parti som får folkets stemme. Akkurat no er det vel nesten ingen parti som har EU medlemsskap som ei kampsak, så akkurat i dag så har vi lite anna enn spørreundersøkingar å støtte oss på i spørsmålet om vi bør seie ja eller nei til EU medlemsskap.

Etter mitt syn er det alt for tidleg å ta ei ny avstemming berre fordi det er lenge sidan sist, fyrst må vi ha ei offentleg debatt om temaet slik at velgarane kan fatte ei velbegrunna beslutning.

Mitt klare inntrykk er at av alle disse under 48 år som ikkje har fått lov til å stemme over EU spørsmålet, så er det heller ikkje så mange som har satt seg godt inn i saka ettersom det nesten ikkje har blitt snakka om fordelar og ulempar ved EU medlemsskap i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (3 timer siden):

I den tiden vi lever i nå, er dette et spørsmål som alle må få lov til å være med på å bestemme. Slik det har vært fram til nå har denne saken ligget begravet, og alle som stemte i folkeavstemmingen er mer enn 48 år gamle, mange er døde.

Jeg tenker de ansvarlige politiske partiene må komme på banen og starte debatten. Vi trenger strengt tatt ikke en ny avstemming, beslutning kan taes i Stortingssalen slik den formelt sett ble gjort sist.

Kan Erna bli stjerna som får oss helt og fullt med i det europeiske fellesskapet?

Til tross for at det i dag er nesten en helt fornyet velgermasse er meningsmålingene tydelige på at det er et solid nei-flertall  i Norge. Det har det vært stort sett alltid siden valget i 1994. 

Da mener jeg at det blir feil, taktisk uklokt og på grensen til udemokratisk av ja-siden å sette i gang en ny EU-debatt med siktemål ny folkeavstemming om EU-medlemskap. Folket bestemte at Norge skal stå utenfor i 1972 og i 1994, og så lenge dette fortsatt er den dominerende holdingen i befolkningen mener jeg at vi (jeg stemte ja i 1994 og ville nok stemme det i dag også) bør og skal respektere at dette er hva folket vil. 

Ikke dermed sagt at det skal være tabu å diskutere Norges forhold til EU. Det er vektige grunner til å diskutere og bevisstgjøre oss om vårt forhold til våre naboland og EU, hva er fordelene og ulempene med å stå utenfor kontra innenfor i dagens realpolitiske virkelighet. Det har skjedd mye siden 1994. Den gangen var USA verdens eneste supemakt og garanterte Europas sikkerhet, Sovjetunionen var nylig oppløst og Russland forsøkte å etablere seg som et demokrati som  vendte seg mot Vesten med siktemål å gå inn i EU, Kina var fortsatt et fattig land som bekymret ingen på denne siden av jorda. Den sikkerhetspolitiske situasjonen var preget av nedspenning og  nedrustning og vi var alle "venner" og nå var det fredelig samhandel  bygd på de fire frihetene over landegrensenen fra øst til vest som skulle gjelde. Slik er det ikke lengre. 

Men den debatten bør være uten bindinger om at det skal holdes en ny EU-avstemning for å kunne være en åpen og saklig debatt uten de følelser og programforpliktelser om å "vinne" debatten og få opponenten til så skifte EU-standpunkt som et ventende EU-valg vil gi.

Endret av Tronhjem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (29 minutter siden):

EU snuser visst på pensjonsfondet også leste jeg for noen år siden ☹️

Haha, ja akkurat DET hadde jo vært helt fantastisk! 
Sikkert noen som hadde forsvart det også, de som er 40 i dag får vel lov til å gå av med en (delvis levbar) pensjon når de er 70. de som er 30 år i dag er vel rundt 75 år når de går av med pensjon. (med dagens beregninger) 

Om det da viser seg at EU kommer og skal "omfordele" vår pensjon som vi såvidt har mulighet til å nyte godt av den dag i dag, så er jo hele fiaskoen komplett. 

Det er nok langt viktigere for EU å få tilgang til våre 17 745 milliarder kroner enn det er for den norske bonden eller arbeideren å få tilgang til dette "indre" markedet. 

Bare for å ta litt lavthengende frukt da: I september så undertegnet Norge, Island, Liechtenstein og EU en avtale om ny periode med EØS-midler. 

Det står visstnok mange pene ord om grønn omstilling, samarbeid og utjevning av sosiale/økonomiske forskjeller i denne avtalen. 

Jeg siterer: 

Sitat

For perioden 2021 til 2028 skal Norge sammen med Island og Liechtenstein bidra med 3,268 milliarder euro til 15 av EUs mindre velstående medlemsland. Det norske bidraget utgjør om lag 97 prosent.

Link

Om deler av pengene har blitt utbetalt allerede, eller om vi nå må ta igjen det som ikke er "betalt" allerede aner jeg ikke, men avtalen er iallefall signert nå i år som jeg skjønner det. 

Dette er altså kun for EØS. 
Tror vi utgiftene minker eller øker dersom vi i tillegg vil ha tilgang til dette "indre markedet" som det snakkes så varmt om? 

Til info, om vi tar utgangspunkt i en Euro på 10,- (og da er jeg snill) så blir vår årlige kostnad her 3 962 milliarder kroner hver eneste år i perioden 2021-2028.

evnt  7 924,9 milliarder kroner årlig dersom utbetalingene faktisk starter i 2025. (Tviler på at det er tilfellet, men man vet jo aldri) 

Hver eneste gang jeg leser nyhetsartikler og de intervjuer disse unge som så gjerne vil inn i EU så lurer jeg på om de vet noe som helst om hva dette koster, eller om de bare synes det er veldig kult å svøpe seg inn i EU-flagget slik som i dagens VG artikkel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...