Gå til innhold

Trenger vi en ny EU avgjørelse?

Anbefalte innlegg

Orion666 skrev (7 timer siden):

Det du skriver gir ikke mening. Definér vestlig propaganda. Hvis du med dette mener redaktørstyrte medier fra demokratiske samfunn uten sensur, så ja, jeg får mye informasjon fra «vestlig propaganda». Jeg vil anbefale deg å gjøre det samme.

I Norge har vi heldigvis pressefrihet og lite sensur. Dette forhindrer ikke at vestens standpunkter og virkelighetsoppfatninger blir plassert som hovedoppslag i store mediehus og at medaljens baksider blir dysset ned på tilsvarende måte.

Akkurat som den lokale APavisa som rosemaler sine egne, men beskriver opposisjonen som idioter.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alfred_A skrev (På 28.11.2024 den 1:56 PM):

En av våre kjære filosofere var her klar, Sokrates. "Det er de med utdanning eller en forståelse som skulle ha rett til å stemme. De utenfor dette var påvirkelig som en lydig hund når det tilbys noe godt." Det var ihvertfall hans tanker.

Vel, godt vi ikke tar hans tanker til følge. Drømmen om det perfekte samfunn basert på de "kloke" eller teknokratet sin store visdom vs bermen ville blitt ett lite trivelig samfunn.

Den enkelte velger kan være totalt idiot men summen av velgerne er ikke så værst.

Alle stemmer på det som gir fordeler for seg og sin gruppe, all verdens utdanning endret veldig lite på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 timer siden):

Det du skriver gir ikke mening. Definér vestlig propaganda. Hvis du med dette mener redaktørstyrte medier fra demokratiske samfunn uten sensur, så ja, jeg får mye informasjon fra «vestlig propaganda». Jeg vil anbefale deg å gjøre det samme.

Absolutt alt er propaganda på en eller annen måte, god propaganda oppfattes selvsagt som det selvfølgelige og riktige i det samfunnet den påvirker.

I Norge kan man vel si at propagandaen begynner på skolen, målet er relativt lydige, produktive og systemtro individer, åpenbart er sosialdemokratiet den selvfølgelige samfunnsform.

Du finne fint lite i skolen som utfordrer dette grunnsynet  rundt sosialdemokratiet. I grunn er det rart at en skole som skal oppfordre til selvstendig tenkning ikke ønsker og la elevene utfordres på samfunn og politikk. Man indoktrinerer kollektivisme alltid er bedre enn individualisme, alt dette er jo propaganda med sterke politiske overtoner. Men som sagt så er dette den "rette" propaganda så det oppfattes som det selvsagte.

Endret av agvg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (8 timer siden):

I Norge har vi heldigvis pressefrihet og lite sensur. Dette forhindrer ikke at vestens standpunkter og virkelighetsoppfatninger blir plassert som hovedoppslag i store mediehus og at medaljens baksider blir dysset ned på tilsvarende måte.

Akkurat som den lokale APavisa som rosemaler sine egne, men beskriver opposisjonen som idioter.

Det er med andre ord ikke mulig å sammenligne pressesituasjonen i Norge med den i Russland. 
Vestlige lamd dreper heller ikke som hovedregel sine politiske opposisjonelle.

Vestlige liberale demokratier driver ikke trollfabrikker med det formål å spre løgner i andre lands offentlige diskurs samt finansierer antidemokratiske bevegelser i andre land.

Selvsagt driver alle land påvirkning, men få om noen kan sammenlignes med Russland.

Lenke til kommentar
agvg skrev (8 timer siden):

Du finne fint lite i skolen som utfordrer dette grunnsynet  rundt sosialdemokratiet. I grunn er det rart at en skole som skal oppfordre til selvstendig tenkning ikke ønsker og la elevene utfordres på samfunn og politikk.

Ikke for å forsvare norsk skole i ett og alt, men er det slik at du sammenligner norsk grunnskole med russiske trollfabrikker?

Det er jo…..oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (33 minutter siden):

Ikke for å forsvare norsk skole i ett og alt, men er det slik at du sammenligner norsk grunnskole med russiske trollfabrikker?

Det er jo…..oppsiktsvekkende.

Nei, men alt er varierende grad av propaganda i og med samfunnet og politikerne ønsker og påvirke innbyggerne en gitt retning.

Men selvsagt er det jo ofte slik at den propagandaen du er vokst opp med former deg som individ, det er jo hele poenget med den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (4 minutter siden):

Nei, men alt er varierende grad av propaganda i og med samfunnet og politikerne ønsker og påvirke innbyggerne en gitt retning.

Du sammenligner to fenomene som i sin natur er helt motstridende.

Norske medier er privateide og redaktørstyrte uten sensur.

Norsk skole er styrt etter mønsterplaner som er tverrpolitisk behandlet etter offentlige høringsrunder.

Ikke forsøk å trekke andre ned på ditt nivå. Takk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så du benekter at man ikke har ett ønske om og forme samfunnet i en gitt retning?

Media er uten sensur, men har de blitt uten verdi? Ta f.eks Dagbladet, har det noen verdi som nyhetskilde?

Og jeg forstår ikke hva du hisser deg opp for, problemstilling hvordan samfunnet former sine innbyggere er jo interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 28.11.2024 den 12:31 PM):

Vi trenger strengt tatt ikke en ny avstemming, beslutning kan taes i Stortingssalen slik den formelt sett ble gjort sist.

Kan Erna bli stjerna som får oss helt og fullt med i det europeiske fellesskapet?

Hva er grunnen til at du ikke vil ha en ny folkeavstemming, men kun en beslutning i Stortinget ?
Har du en udemokratisk agenda om å lure Norge inn bakveien i EU ved å utnytte tvil om avstemmingsreglene i Stortinget ?

Nå er vesten inne i en periode hvor EUidealene ikke akkurat er det eneste saliggjørende.
Her hjemme på berget er hverken Erna eller Jonas særlig populære etter årevis av lefling med Brussel, Finnes-saken, strømpriser, nedbygging av velferdssamfunnet, uro i LO osv.
EU-skeptikere som Giske og Listhaug er morgendagens stjerner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 timer siden):

Hva er grunnen til at du ikke vil ha en ny folkeavstemming, men kun en beslutning i Stortinget ?

Du må lese hva jeg skriver.

Jeg skriver at vi ikke trenger en folkeavstemming. Det er uansett Stortinget som tar avgjørelsen, en folkeavstemning er kun rådgivende.

Det er også regler for å avstå suverenitet som mest sannsynlig vil måtte komme til anvendelse. Jeg husker ikke helt detaljene, enten må to storting stemme og begge ønske endring, eller avgjørelsen krever mer enn simpelt flertall.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (9 timer siden):

Du må lese hva jeg skriver.

Jeg skriver at vi ikke trenger en folkeavstemming. Det er uansett Stortinget som tar avgjørelsen, en folkeavstemning er kun rådgivende.

Det er også regler for å avstå suverenitet som mest sannsynlig vil måtte komme til anvendelse. Jeg husker ikke helt detaljene, enten må to storting stemme og begge ønske endring, eller avgjørelsen krever mer enn simpelt flertall.

Det burde være kjent for de fleste at Grunnloven paragraf 115 sier noe om avstemmingsregler og suverenitetsavståelse.
En paragraf som EUvennene har forsøkt å omgå eller så tvil om i flere tilfeller.
En agenda som du tydeligvis viderefører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (9 minutter siden):

Det burde være kjent for de fleste at Grunnloven paragraf 115 sier noe om avstemmingsregler og suverenitetsavståelse.
En paragraf som EUvennene har forsøkt å omgå eller så tvil om i flere tilfeller.
En agenda som du tydeligvis viderefører.

Her er en god diskusjon om avståelse av sjølråderett. Jeg har bare skummet den selv, men den virker ganske objektiv og godt. Fra SV-faktultetet ved UiO:

https://www.sv.uio.no/arena/personer/vit/erikoer/blogg/2020/grunnloven-og-suverenitetsavstaelse.html

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 10.12.2024 den 8:50 PM):

Så snart motpartene begynner å pirke i Norges generøse velferdsordninger, er LO på ballen med en klar advarsel:

https://e24.no/naeringsliv/i/B0mmOQ/nobody-puts-lo-in-a-corner?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Hvis EU får enda større innflytelse i norsk arbeidsliv, er 3.partssamarbeidet historie og det midlertidige bruddet permanent.
En advarsel som EUvennene burde ta seriøst…..

Dagens svært ustabile strømpriser er en direkte konsekvens av Norges underdanighet overfor EU.
Som EUmedlem ville Norge hatt enda mindre innflytelse over denne sektoren.
Når næringslivet ikke får strømstøtte, settes lønnsomheten for svært mange bedrifter og arbeidsplasser i fare.
Jeg forventer at LO forfølger strømprisene på samme måte som trusselen mot generøse trygdeordninger.

En dags generalstreik midt i julehandelen ville nok gjort vei i vellinga….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (8 timer siden):

Dagens svært ustabile strømpriser er en direkte konsekvens av Norges underdanighet overfor EU.
Som EUmedlem ville Norge hatt enda mindre innflytelse over denne sektoren.
Når næringslivet ikke får strømstøtte, settes lønnsomheten for svært mange bedrifter og arbeidsplasser i fare.
Jeg forventer at LO forfølger strømprisene på samme måte som trusselen mot generøse trygdeordninger.

En dags generalstreik midt i julehandelen ville nok gjort vei i vellinga….

Som fullverdige medlemmer ville Norge sittet ved bordet og vært med å påvirke utviklingen av energipolitikken og i ytterste konsekvens kunnet stanse hele loven før den ble vedtatt av EU.

EU er ikke til hinder for å kunne vedta bedre strømstøtteordninger, Tyskland og flere andre EU-land har greid det og har bedre støtteordninger enn Norge. EU har ikke skylden for de høye strømprisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...