Gå til innhold

Trenger vi en ny EU avgjørelse?

Anbefalte innlegg

freedomseeker skrev (3 timer siden):

EU tilhengere vil i hvert fall ikke ha en ny avstemning om dette før de er sikre på at de vil vinne, da vi er allerede 99,9% EU medlem gjennom EØS avtalen. Dvs om vi skulle ha en folkeavstemning om dette nå så har de alt å tape, og ingenting å vinne fordi nettopp det også kan føre til at det stilles spørsmålstegn vedr verdens mest udemokratiske avtale noensinne. 

Min spådom:

Om mindre enn fem år har vi en ferdigforhandlet avtale med EU, og vi er klare til å gå sammen med våre søstre og brødre i unionen med et rungende flertall. Flertallet er mest sannsynlig kommet ved en ny folkeavstemming, eller ved at ja-partiene danner en allianse og vinner stortingsvalget på en tsunami av et ønsle om å bli et fullverdig medlem av det europeiske fellesskapet hvor vi hører naturlig hjemme.

Alle forhold ligger til rette for dette. Vi kommer til å slutte å gjenta våre feil. Fem år maks. Kanskje blir vi medlemmer nyttårsaften 2030.
Hvilken fest ville ikke det blitt!?!?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (1 time siden):

Går nedover med EU

EU klarer seg godt, EU har økonomisk vekst og er den nest største økonomien i verden med et sterkt indre marked som har sikret høy velstand og levestandard for borgerne i medlemslandene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 28.11.2024 den 8:17 PM):

Du er klar over at de snakker om å forvalte oljefondet inn i Europeiske investeringer her?

Jeg hadde en tidligere kollega som drev og bøllet sine medarbeidere med den unnskyldningen der. Slå ned på en hver endring de foreslo med at det var for vanskelig og tidkrevende, selv om det ikke krevde et snev av innsats fra hans side. Annet enn at han måtte tåle omstillingen ved gjennomslag da...

Det er en del av demokratiet å faktisk lytte på de demokratiske stemmene. Å undertrykke demokratiske meninger for å beholde status quo er anti-demokratisk.

Suck it up.

Ja skjønte det men var stor fare for tap noe som hele EU prosjektet er 😉 fant ikke den andre artikkelen mere om Norge gikk inn i EU så burde man gi bort/overføre fondet til EU 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (17 timer siden):

Mer enn gjerne:

Britiske myndigheter:

https://www.gov.uk/government/news/uk-exposes-sick-russian-troll-factory-plaguing-social-media-with-kremlin-propaganda

The Gusrdian:

https://amp.theguardian.com/world/2017/nov/14/how-400-russia-run-fake-accounts-posted-bogus-brexit-tweets

The Telegraph:

https://www.telegraph.co.uk/technology/2018/10/17/russian-iranian-twitter-trolls-sent-10-million-tweets-fake-news/

The independant:

https://www.independent.co.uk/tech/brexit-russia-troll-factory-propaganda-fake-news-twitter-facebook-a8050866.html

Britiske myndigheter og redaktørstyrte aviser av forskjellige kulører er samstemmige om at Brexit-valget var påvirket av systematisk og målrettet innflytelse fra russiske trollfabrikker. 
Russerne vant, og siden har GB hatt stødig kurs rett mot dass.

Men for norske EU-(og virkelighets-)motstandere er GBs uttreden av EU sjølve polarstjerna man navigerer etter. Virkeligheten har forlatt tinnhattene én gang for alle. 

Skal jeg bli enda mer spesifikk?

Har det gått noe mere nedover med Storbritania enn Tyskland og Frankrike f.eks? 

Europa generelt sliter på grunn av udugelige politiske ledere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (18 timer siden):

Mer enn gjerne:

Britiske myndigheter:

https://www.gov.uk/government/news/uk-exposes-sick-russian-troll-factory-plaguing-social-media-with-kremlin-propaganda

The Gusrdian:

https://amp.theguardian.com/world/2017/nov/14/how-400-russia-run-fake-accounts-posted-bogus-brexit-tweets

The Telegraph:

https://www.telegraph.co.uk/technology/2018/10/17/russian-iranian-twitter-trolls-sent-10-million-tweets-fake-news/

The independant:

https://www.independent.co.uk/tech/brexit-russia-troll-factory-propaganda-fake-news-twitter-facebook-a8050866.html

Britiske myndigheter og redaktørstyrte aviser av forskjellige kulører er samstemmige om at Brexit-valget var påvirket av systematisk og målrettet innflytelse fra russiske trollfabrikker. 
Russerne vant, og siden har GB hatt stødig kurs rett mot dass.

Men for norske EU-(og virkelighets-)motstandere er GBs uttreden av EU sjølve polarstjerna man navigerer etter. Virkeligheten har forlatt tinnhattene én gang for alle. 

Skal jeg bli enda mer spesifikk?

At et valg er påvirket av propaganda er en ganske sikker påstand.  Men at det påberopes en ubalanse i propagandaen på en sånn måte at Russiske troll-fabrikker påvirket mer enn vestlig propaganda totalt sett, er det vanskeligere å tro på.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (1 time siden):

Har det gått noe mere nedover med Storbritania enn Tyskland og Frankrike f.eks? 

Europa generelt sliter på grunn av udugelige politiske ledere.

På makro-nivå sliter mange europeiske land, noe so i seg selv er en grunn til å øke samarbeidet. Det som er spesielt med Storbritannia er hvor skjevt ressursene fordeler seg. Naturressursene er i nord og det rurale sør, mens tjenestene er i det urbane sør. NHS hinker på kanten av katastrofe. Vi snakker om et kongedømme som når dagens monark ble født hersket i alle verdens tidssoner.

Men dette var ikke poenget mitt.

Poenget mitt var at Leave-kampanjen (grovt sett uvitende får man håpe) ble hjulpet av russiske trollfabrikker som forsterket løgner om bl.a løgner om innvandrere, ny verdensordning og det grønne skiftet, og at disse løgnene er (igjen uvitende håper jeg) gjenkjennbare hos en del norske EU-motstandere.

Noe er også gjenkjennbart hos de gule vestene i Frankrike og hos AfD i Tyskland, men der er det mer åpenlyst rasistisk. Det er -i all rettferdighet- hovedtyngden av norsk EU-motstand ikke.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (1 time siden):

At et valg er påvirket av propaganda er en ganske sikker påstand.  Men at det påberopes en ubalanse i propagandaen på en sånn måte at Russiske troll-fabrikker påvirket mer enn vestlig propaganda totalt sett, er det vanskeligere å tro på.  

Jeg vet ikke hva du legger i «vestlig propaganda». Russiske trollfabrikker er en veldig spesifikk ting med veldig spesifikke og veldig illegitime mål.

Hva mener du med vestlig propaganda, og hva er det russiske trollfabrikker skal veie opp for og omvendt?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du legger i «vestlig propaganda». Russiske trollfabrikker er en veldig spesifikk ting med veldig spesifikke og veldig illegitime mål.

Hva mener du med vestlig propaganda, og hva er det russiske trollfabrikker skal veie opp for og omvendt?

At propaganda og desinformasjon med den hensikt å påvirke opinion er utbredt og ikke bare et fenomen i Russland.  Akkurat som om dette er noe bare fiendene holder på med...  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (1 minutt siden):

At propaganda og desinformasjon med den hensikt å påvirke opinion er utbredt og ikke bare et fenomen i Russland.  Akkurat som om dette er noe bare fiendene holder på med...  

Du må være spesifikk på hvilken propaganda du mener som er fordekt og illegitim på samme måte som løgnene fra russiske trollfabrikker.

Her lar jeg tvilen komme det tilgode, og antar at du ikke sammenligner med informasjon fra myndighetsorganer og legitime interessenter innefor spørsmålene som debatteres. Det er lov å uttale seg og ha en mening som er sporbar og transparent i et åpent, demokratisk og liberalt samfunn.

Vis meg at du forstår forskjellen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (5 minutter siden):

Du må være spesifikk på hvilken propaganda du mener som er fordekt og illegitim på samme måte som løgnene fra russiske trollfabrikker.

Her lar jeg tvilen komme det tilgode, og antar at du ikke sammenligner med informasjon fra myndighetsorganer og legitime interessenter innefor spørsmålene som debatteres. Det er lov å uttale seg og ha en mening som er sporbar og transparent i et åpent, demokratisk og liberalt samfunn.

Vis meg at du forstår forskjellen. 

Nei, jeg må ikke være spesifikk på noe som helst.  Det er bare logisk å anta at alle de tilgjengelige virkemidler for lengst er tatt i bruk av alle leirer.  Ikke nødvendigvis i samme omfang på hvert område, men summen av påvirkning er neppe større fra Russisk hold enn fra den vestlige verden.   Bare se på oppblomstringen av sensur under påskudd av å beskytte mot desinformasjon.  Kanskje det er like ille i UK som i USA hvor Joe Bidens presidentkampanje fikk tidligere fungerende CIA-direktør Mike Morell til å «hjelpe Biden» ved å organisere 50 kolleger til å signere et brev i oktober 2020 som feilaktig hevdet at avslørende e-poster fra Hunter Bidens bærbare datamaskin som ble publisert av The Post var russisk desinformasjon...   Russerne driver selvfølgelig med desinformasjon, men det har gått litt inflasjon i å påstå det...  

Jeg forsvarer ikke de russiske troll fabrikkene, men hvis dette er en effektiv metode, så går jeg ut ifra at finnes tilsvarende på vestlig side.  Hvis det ikke finnes så betyr det bare at man har metoder som antas mer effektive.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (1 time siden):

Jeg forsvarer ikke de russiske troll fabrikkene, men hvis dette er en effektiv metode, så går jeg ut ifra at finnes tilsvarende på vestlig side.  Hvis det ikke finnes så betyr det bare at man har metoder som antas mer effektive.  

I effekt er det nettopp det du gjør.

Det er en ganske drøy og fåfengt påstand å påstå at USA er like ille ute på ha noen konkrete eksempler å peke på.

Når alle i tillegg vet at konteksten i USA er prinsipielt forskjellig så blir dine antakelser bare håpløse og forglemmelige.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 time siden):

I effekt er det nettopp det du gjør.

Det er en ganske drøy og fåfengt påstand å påstå at USA er like ille ute på ha noen konkrete eksempler å peke på.

Når alle i tillegg vet at konteksten i USA er prinsipielt forskjellig så blir dine antakelser bare håpløse og forglemmelige.

Jeg skrev at jeg gikk ut ifra at det er like ille der borte.  Det jeg påstår er ikke at det er like ille der borte, men at jeg går ut ifra at det er det.  Jeg lar være å skrive sånt som "Når alle vet"..     Pinlig, synes du ikke det??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (10 minutter siden):

Jeg skrev at jeg gikk ut ifra at det er like ille der borte.  Det jeg påstår er ikke at det er like ille der borte, men at jeg går ut ifra at det er det.  Jeg lar være å skrive sånt som "Når alle vet"..     Pinlig, synes du ikke det??

Jeg står for alt jeg skrev.

Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (6 minutter siden):

Jeg undrer på om du virkelig har sånt rosenrødt bilde av USA og CIA som jeg fikk inntrykk av...  

Jeg har overhodet ikke uttrykt noen mening om hverken USA eller CIA. Hvordan du kan påstå det er umulig å forstå. Du må lese hva jeg skriver én gang til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (14 minutter siden):

Jeg har overhodet ikke uttrykt noen mening om hverken USA eller CIA. Hvordan du kan påstå det er umulig å forstå. Du må lese hva jeg skriver én gang til.

Igjen så skriver du at jeg påstår noe.   Jeg skrev hva jeg hadde inntrykk av.    Vet du ikke hva en påstand er?    Det er andre gangen på kort tid der du viser til at jeg påstår noe...   

"Det er en ganske drøy og fåfengt påstand å påstå at USA er like ille ute på ha noen konkrete eksempler å peke på."

Her skriver du feilaktig at det var en påstand.   La oss rette til at du mener jeg har drøye meninger.  Som at jeg tror at det er like ille i CIA som i KGB.   Helt greit at du er uenig.  

"Når alle i tillegg vet at konteksten i USA er prinsipielt forskjellig så blir dine antakelser bare håpløse og forglemmelige."

Her kommer du med en feilaktig påstand.   Det er det som er problemet med "alle vet jo" -  - det stemmer sjelden. "Alle" klarer jo ikke engang å være enige i at jorden er rund"   Videre så er det du mener alle vet, - at konteksten i USA er prinsipielt forskjellig, - men det betyr slett ikke at de holder seg for gode til noen som helst virkemidler.   Det jeg imidlertid tolket det som var uttrykk for en mening om USA og CIA.  Du uttrykte jo at mine meninger er håpløse og (lol) forglemmelige.  Er ikke det uttrykk for en mening??

Endret av Stian Bjøntegaard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktig og interessant spørsmål!
Jeg mener Europeisk felleskap er det vi bør sikte oss inn mot, men mener at tiden ikke er moden for norsk EU-medlemskap enda.

To aspekter som skiller Norge fra kontinentet er: petroleum- og fiskesektorene som er våre livslinjer, og det faktum at vi verdsetter distriktene - selv om det ville vært mer effektivt økonomisk å samle befolkningen i blokker i byer i sør.

EØS, Schengen og NATO fungerer bra for oss, og Brüssel-byråkratiet trenger effektivisering.

Når det gjelder alle mulige andre samarbeidsfora med EU, mener jeg vår tilknytning er bra. 

Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (3 timer siden):

Igjen så skriver du at jeg påstår noe.   Jeg skrev hva jeg hadde inntrykk av.    Vet du ikke hva en påstand er?    Det er andre gangen på kort tid der du viser til at jeg påstår noe...   

Jeg har ikke skrevet noe om hverken USA eller CIA. Din evne og vilje til å trekke inn helt irrelevante elementer ødelegger en diskusjon. Ha en fin kveld.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...