Gå til innhold

Kan man jobbe som ringevikar når man venter på dagpenger?

Gjest d9cf9...446

Anbefalte innlegg

Gjest d9cf9...446

Jeg har måttet si opp jobben pga dårlig leder som gjør meg psykisk syk. Det er 18 uker karantene hvis man sier opp jobben selv hvis men man kan slippe karantene hvis man kan dokumentere at man har god grunn til å si opp. Jeg har nå vært sykemeldt to uker og dette ser jo nav.  Og jeg sendte oppsigelsen to dager før jeg var hos legen å fikk sykemelding og var hos Nav rett etter jeg var hos legen for å registrere meg som jobbsøker og søk om dagpenger.

Men det jeg lurer på er at hvis nav mener at ikke det er bra nok som bevis på at jeg er psykisk syk og utbrent pga jobben min, kan jeg da jobbe litt som ringevikar i jobben min hvis jeg ikke får ny jobb snart? Ellers kommer jeg til å bli blakk og ikke ha noe å leve av.

Jeg skal på møte med peronalsjef nå om en time og tenker at jeg skal si at jeg kan være ringevikar selv om kontrakten min går ut 1. Januar. Men at jeg ikke vil være fast ansatt mer. Og jeg kommer da til å si at jeg ikke da vil forholde meg til den lederen som er årsaken til at jeg sliter. 

Er det mulig? Jeg må jo sende meldekort og skrive at jeg har jobbet til nav mens jeg venter på dagpenger. Eller doenenrer nav at man skal gå å være blakk i 18 uker mens man venter uten noen form for inntekt?

Noen som har vært borti dette?

Anonymous poster hash: d9cf9...446

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du treng ikkje å gå arbeidsledig i heile karantenetida nei. Det er heile poenget med karantenetida, dersom du seier opp jobben utan god nok grunn så skal karantenetida presse deg til å skaffe ny jobb så raskt som råd. Om du har ordna deg ny jobb før du seier opp (som er det mest vanlege) eller du hiver deg rundt og får deg ny jobb speler ingen rolle. Poenget er at du ikkje skal kunne seie opp jobben din grunnlaust og så ta ein måned eller to med dapengar som ein bonusferie der du ikkje arbeider.

Formålet er ikkje at du skal "straffast" til å leve 18 månadar utan pengar, formålet er fyrst og fremst å få folk til å ikkje seie opp fast jobb før ein har ordna seg ny fast jobb å gå til, og sekundært for å gi deg eit spark i baken til å prøve å skaffe deg jobb og inntekt så raskt som råd.
Om du etter 18 veker fortsatt ikkje har klart å finne deg jobb så får du dagpengar som vanleg, rett og slett fordi du skal ha noko å leve av medan du fortsetter å leite etter jobb.

Når du er ferdig med oppseiingstida så er du heilt ferdig med stillingsforholdet du har hatt. Då kan inngå ny arbeidsavtale med sjefen om å få deg ny midlertidig jobb som ringevikar. Eg ser likevel ikkje heilt kva som skal være formålet med å starte i ny jobb under den same sjefen som fekk deg til å seie opp den forrige jobben.

Du skal jobbe som vanleg ut oppseiingstida. Så den 1 januar er du ledig til å ta på deg andre jobbar. Så sjølv om du jobbar som vanleg så er det lurt å starte med å søke på nye jobbar alt no og ikkje vente til oppseiingstida er ute og du står der utan verken lønn eller dagpengar. Har du litt flaks så får du ordna deg ny jobb å gå til 2 januar, slik at du slepp å gå arbeidsledig utan dagpengar på grunn av karantenetida.

Lenke til kommentar
Gjest d9cf9...446
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Du treng ikkje å gå arbeidsledig i heile karantenetida nei. Det er heile poenget med karantenetida, dersom du seier opp jobben utan god nok grunn så skal karantenetida presse deg til å skaffe ny jobb så raskt som råd. Om du har ordna deg ny jobb før du seier opp (som er det mest vanlege) eller du hiver deg rundt og får deg ny jobb speler ingen rolle. Poenget er at du ikkje skal kunne seie opp jobben din grunnlaust og så ta ein måned eller to med dapengar som ein bonusferie der du ikkje arbeider.

Formålet er ikkje at du skal "straffast" til å leve 18 månadar utan pengar, formålet er fyrst og fremst å få folk til å ikkje seie opp fast jobb før ein har ordna seg ny fast jobb å gå til, og sekundært for å gi deg eit spark i baken til å prøve å skaffe deg jobb og inntekt så raskt som råd.
Om du etter 18 veker fortsatt ikkje har klart å finne deg jobb så får du dagpengar som vanleg, rett og slett fordi du skal ha noko å leve av medan du fortsetter å leite etter jobb.

Når du er ferdig med oppseiingstida så er du heilt ferdig med stillingsforholdet du har hatt. Då kan inngå ny arbeidsavtale med sjefen om å få deg ny midlertidig jobb som ringevikar. Eg ser likevel ikkje heilt kva som skal være formålet med å starte i ny jobb under den same sjefen som fekk deg til å seie opp den forrige jobben.

Du skal jobbe som vanleg ut oppseiingstida. Så den 1 januar er du ledig til å ta på deg andre jobbar. Så sjølv om du jobbar som vanleg så er det lurt å starte med å søke på nye jobbar alt no og ikkje vente til oppseiingstida er ute og du står der utan verken lønn eller dagpengar. Har du litt flaks så får du ordna deg ny jobb å gå til 2 januar, slik at du slepp å gå arbeidsledig utan dagpengar på grunn av karantenetida.

Ja jeg vet alt dette. Men nå gikk ikke dette møtet som jeg hadde tenkt i det heletatt. Jeg hadde blitt bedre i formen etter halvannen uke og trodde peronalsjefen og verneombudet skulle være mer forståelsesfulle men de satt bare der å la all skyld på meg for alt og snakka som om at legen min hadde gitt meg falsk forklaring og skulle sørge for å bestride og nekter å betale meg sykepenger og de skulle sørge for at nav heller ikke gjør det..

Jeg hadde tenkt å snakke om hvordan hun nur lederen som er kundeansvarlig hæsjer med meg og flere men da sa bare peronalsjef at hun bare gjør det hun blir bedt om av ledelsen og verneombud sa at det å vaske rørene under vasken og sånt er en del av daglig renhold. 

Jeg har jobba for dem i mange år nå og ingen av de andre leddene jeg har hatt før har forlangt at jeg skal vaske alle rørene under vasken og sånt en gang i uka.. det er sånt jeg har pleid å ta på hovedrengjøring. Men det står faktisk på daglig renhold.

Men de andre lederne jeg har hatt har nok ikke villet henge seg oppi slikt og være så strenge fordi de skjønner at det er helt umulig å rekke å ta sånt ofte.

Så jeg ombestemte meg under møtet. Hadde tenkt til å si at jeg kan jobbe ut oppsigelsestiden hvis jeg slipper å forholde meg til den nye lederen fremfor å gå sjukmeldt siden jeg da var blitt bedre og at jeg kunne være ringevikar for firma uten å måtte forholde meg som fast ansatt til den nye ledern.

Men jeg ble jo bare dårligere psykisk etter møtet og ble bare møtt med motstand og innblanding i hvor vidt jeg var syk eller ikke og at det var min skyld at jeg ikke hadde bedt om dialog først for å løse konflikten fremfor å gå til legen..

De sa også masse annet helt absurd som jeg ble helt sjokkert over. Jeg tenker at de kan faktisk ikke bestemme det.

Jeg hadde tenkt å legge frem at flere kolleger sliter med den nye sjefen men når de bare valser over meg med sånn Opptreden de gjorde så orker jeg ikke mer.

Det er jo peronalsjefen som står bak å presser den nye sjefen til å legge press på oss. 

Jeg har bare ikke opplevd det før med de andre.. så nå skal de plutselig "ta meg" virker det som..

Jeg har inntrykk av at de vil få meg til å mistrives og prøver å få meg vekk..og da kan dem ikke forvente at jeg skal gå til dialog.. det får meg til å føle meg avvist.

Så jeg kommer nok ikke tilbake. Og legen min skal snakke med nav sånn at jeg får dokumentert at jeg har god grunn til å si opp.

Nå er det en uke siden møte og jeg har vært utrolig sliten og deprimert etterpå.

Så de gjør ikke akkurat noe for å få meg til å bli..de jager meg vekk samtidig som de truer meg med at hvis jeg ikke jobber så skal de sørge for at ikke jeg får penger fra Nav heller.

Helt sykt 

Lenke til kommentar
Gjest d9cf9...446
The Avatar skrev (45 minutter siden):

De snakket som om legen min hadde gitt meg falsk sykemelding skulle det stå. Beklager 😅☺️

Lenke til kommentar
Gjest d9cf9...446 skrev (På 28.11.2024 den 9:02 AM):

Jeg har måttet si opp jobben pga dårlig leder som gjør meg psykisk syk. Det er 18 uker karantene hvis man sier opp jobben selv hvis men man kan slippe karantene hvis man kan dokumentere at man har god grunn til å si opp. Jeg har nå vært sykemeldt to uker og dette ser jo nav.  Og jeg sendte oppsigelsen to dager før jeg var hos legen å fikk sykemelding og var hos Nav rett etter jeg var hos legen for å registrere meg som jobbsøker og søk om dagpenger.

Men det jeg lurer på er at hvis nav mener at ikke det er bra nok som bevis på at jeg er psykisk syk og utbrent pga jobben min, kan jeg da jobbe litt som ringevikar i jobben min hvis jeg ikke får ny jobb snart? Ellers kommer jeg til å bli blakk og ikke ha noe å leve av.

Jeg skal på møte med peronalsjef nå om en time og tenker at jeg skal si at jeg kan være ringevikar selv om kontrakten min går ut 1. Januar. Men at jeg ikke vil være fast ansatt mer. Og jeg kommer da til å si at jeg ikke da vil forholde meg til den lederen som er årsaken til at jeg sliter. 

Er det mulig? Jeg må jo sende meldekort og skrive at jeg har jobbet til nav mens jeg venter på dagpenger. Eller doenenrer nav at man skal gå å være blakk i 18 uker mens man venter uten noen form for inntekt?

Noen som har vært borti dette?

Det spørs hvor mye man jobber. Karantenetiden på 18 uker går kun i peridoer du ellers ville ha rett til dagpenger. For å ha rett på dagpenger så må du ha redusert arbeidstid med minst 50 prosent og som hovedregel så ser man hele meldekortet under ett. Hvis du på et meldekort har jobbet mer enn 50 prosent av din fastsatt arbeidstid så vil ikke karantenetiden bli trukket fra det meldekortet og det vil da ta 20 uker (18+2 uker) før du får utbetalt dagpenger.

Lenke til kommentar
Gjest d9cf9...446
Rawls skrev (6 minutter siden):

Det spørs hvor mye man jobber. Karantenetiden på 18 uker går kun i peridoer du ellers ville ha rett til dagpenger. For å ha rett på dagpenger så må du ha redusert arbeidstid med minst 50 prosent og som hovedregel så ser man hele meldekortet under ett. Hvis du på et meldekort har jobbet mer enn 50 prosent av din fastsatt arbeidstid så vil ikke karantenetiden bli trukket fra det meldekortet og det vil da ta 20 uker (18+2 uker) før du får utbetalt dagpenger.

Jeg har bare hatt halv stilling så da er jeg innafor..men det er jo merkelig at ikke folk som har hatt 100 % stilling ikke kan få fsgpende hvis de blir arbeidsledig 

Lenke til kommentar
Rawls skrev (8 minutter siden):

Men ts er 50% ufør, og har da ikke rett på dagpenger i utgangspunktet eller?

Lenke til kommentar
Gjest fb3f1...48a

Kan du please forholde deg til en bruker ts? Lagt merke til at du bruker tre forskjellige brukere. Vanskelig å holde oversikten når vi hjelper deg.

Anonymous poster hash: fb3f1...48a

Lenke til kommentar
Gjest d9cf9...446
Gjest fb3f1...48a skrev (Akkurat nå):

Kan du please forholde deg til en bruker ts? Lagt merke til at du bruker tre forskjellige brukere. Vanskelig å holde oversikten når vi hjelper deg.

Anonymous poster hash: fb3f1...48a

Hæ nei? Jeg har bare en men noen ganger er jeg anonym og noen ganger ikke. Det er rart at du tror jeg bruker tre forskjellige 

Lenke til kommentar
Gjest d9cf9...446
Tussi skrev (9 minutter siden):

Men ts er 50% ufør, og har da ikke rett på dagpenger i utgangspunktet eller?

Dagpenger er det samme som arbeidsledighetstrygd så det ville vært merkelig hvis det skal være så mange rare kriterier for å få det.. håper bare jeg får ny jobb fort.. får litt noia når jeg leser kommenterer jer men håper ikke det er sånn.. vi bor jo i Norge og betaler skatt og det er jo deroe vi har nav.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...