Gå til innhold

Champions League/Europa League - 24/25

BIlly Bones

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Champions League Finalen i USA?

As soccer continues to grow across the globe, there has been a greater push to bring competitive matches featuring European powerhouses to the United States. La Liga recently debated bringing Barcelona vs. Atlético Madrid to Miami before the holiday break this season. The United States is also set to host the 2025 FIFA Club World Cup and co-host the 2026 FIFA World Cup.  Should UEFA sign a new deal with Relevent Sports, there is a chance the Champions League could be the next major competition breaking ground in the United States.

Why the Champions League Final Could Be Coming to the United States

• 2 måneder senere...
  • BIlly Bones endret tittelen til Champions League/Europa League - 24/25
Delvis skrev (På 18.4.2025 den 9.09):

Historisk semifinale for et Norsk lag.
Uheldig at både Berg og Evjen er ute første match borte mot Tottenham pga kort. 

Nå mener jeg overhodet ikke å prøve å snakke ned Bodø/Glimts prestasjon, men det virker sikkert slik fordi det jeg vil poengtere er at jeg mener at ordet "historisk" (mis)brukes så mye at det ofte blir ganske intetsigende. Dette er ikke den største prestasjonen av en norsk klubb i en europeisk turnering, historisk sett, det er faktisk ganske langt unna. Vi snakker om nivå 2 i Europa, det er altså utelukkende lag som ikke en gang har greid å kvalifisere seg til Champions League. (I motsetning til tidligere er det ingen utslåtte lag med fra Champions League.)

Bodø/Glimt slo ut Lazio, som er det 7. beste laget i Italia. De andre lagene i semifinalene er Athletic Club, som er nummer 4 i Spania, Manchester United, nummer 14 i England og Tottenham, nummer 16 i England. Dette er ganske langt unna nivået til de aller beste lagene i Europa og Norge har tidligere hatt et lag som over tid hevdet seg mot de aller beste lagene i Europa. Så Bodø/Glimt er historiske, men hva så? De har spilt veldig godt mot "respektable" europeiske lag. Jeg vil vel tro at det er omtrent som forventet at den norske seriemesteren spiller jevngodt med et lag midt på tabellen i serie A. Det er i hvert fall ikke veldig langt over det man kan forvente. Men det er historisk.

Dette blir litt som hvordan man omtaler det norske landslaget, spesielt siden Solbakken tok over: Så fort de vinner et par kamper, er det stor optimisme, til tross for at motstanden har vært heller svak. Og når de så møter et bra lag og taper, blir man sjokkert over at det gikk så dårlig. Ståle Solbakken har nå vunnet 4 kamper på rad med 18-3 i målforskjell. Jeg har gått gjennom historikken og finner ingen like sterk sekvens på 4 kamper med like stor samlet målforskjell. Så da er Solbakken historisk. Men hva så? Gjennomsnittlig ranking på de 4 motstanderne, om man ser på dagens ranking, er 99. Om et par måneder møter de Italia. De er ranket som nummer 9...

Minkowski skrev (2 timer siden):

Dette er ganske langt unna nivået til de aller beste lagene i Europa og Norge har tidligere hatt et lag som over tid hevdet seg mot de aller beste lagene i Europa.

Har forstått det sånn, at forholdet er noget annerledes i dag, enn på den tiden RBK gjorde sine bragder i CL gruppespill. De beste lagene er blitt en god del bedre relaitivt sett. Så noen ser hvertfall prestasjoner i EL pr i dag, som mer eller mindre likeverdige tilsvarende prestasjoner i CL dengang.
Men det skal jeg da ikke mene så mye om, og endog ekspertene har ulike syn på dette. Iallefall er det vel første gang noe Norsk lag har oppnådd semifinale i EL noengang.

Delvis skrev (5 timer siden):

Har forstått det sånn, at forholdet er noget annerledes i dag, enn på den tiden RBK gjorde sine bragder i CL gruppespill. De beste lagene er blitt en god del bedre relaitivt sett. Så noen ser hvertfall prestasjoner i EL pr i dag, som mer eller mindre likeverdige tilsvarende prestasjoner i CL dengang.
Men det skal jeg da ikke mene så mye om, og endog ekspertene har ulike syn på dette. Iallefall er det vel første gang noe Norsk lag har oppnådd semifinale i EL noengang.

Her burde jeg kanskje presisert at jeg (i likhet med de fleste andre) snakker om det relative nivået. Spesielt når man snakker om noen er historisk, gir det bare mening å se på det relative nivået. Idrett handler om å vinne mot sine samtidige konkurrenter og all idrett utvikler seg over tid, så det absolutte nivået har nok blitt jevnt over høyere enn det var for 30 år siden. Men jeg uttaler meg ikke om det absolutte nivået og det tror jeg ikke det er vanlig at andre gjør heller. F.eks. er Hjallis historisk i det jeg mener er ordets rette betydning fordi han var så god målt mot sine konkurrenter. Men dagens skøyteløpere, selv middelmådighetene, går jo beviselig fortere enn han gjorde.

Javel javel. Drit i det ordet "historisk", kan godt trekke det tilbake om man syns det virker så feil..
Men går det ikke an å bare glede seg over hva Glimt har fått til uten å bry seg så mye om sånt? Virker som nesten ingen bryr seg særlig om Norsk fotball her på forumet lenger, glad for at vi har fått Diskutopia. er mye mer positiv stemning der 🙂

Delvis skrev (2 timer siden):

Javel javel. Drit i det ordet "historisk", kan godt trekke det tilbake om man syns det virker så feil..
Men går det ikke an å bare glede seg over hva Glimt har fått til uten å bry seg så mye om sånt? Virker som nesten ingen bryr seg særlig om Norsk fotball her på forumet lenger, glad for at vi har fått Diskutopia. er mye mer positiv stemning der 🙂

Det var egentlig ikke ment som kritikk av deg spesifikt, alle medier har jo skrevet om denne "historiske" bragden: https://www.vg.no/sport/i/rPJv1l/bodoe-glimt-med-historisk-bragd-klare-for-semifinale-i-europa-league

Jeg gleder meg for øvrig veldig over det Glimt får til og håper at de nå kvalifiserer seg for Champions League. Kanskje den enkleste veien til Champions League nå blir å slå et par middelmådige engelske lag før sommeren, da blir de historiske. Eller vent, de er jo allerede historiske. Man kan vel ikke bli noe man allerede er?

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...