Skandinav Skrevet torsdag kl 15:30 Del Skrevet torsdag kl 15:30 Gjest 3d5e8...0d0 skrev (5 timer siden): Er ikke helt enig med Milhouse over her. Det å skjule økonomisk utroskap sier enormt mye om hvordan personen ser på deg som person også. Partner har lav til ingen tillit til deg, Respekterer deg ikke, og er villig til å lyve om noe som former hverdagen deres. Penger er DOG ikke alt her i livet, og kun derfor skulle vedkommende ikke vært i situasjonen du befinner deg i heller. Vedkommende skulle kommet til deg når det begynte å balle på seg. Så kunne dere hatt god tid til å funnet ut av det sammen, som et " normalt" oppegående menneske ville gjort. Ofte vil du få råd fra andre basert på egne erfaringer ( som ikke bør overraske noen ) Noen vil kalle dette en bagatell, andre vil kalle det et stort svik. Jeg er et sted i midten. Siden jeg jobber med finans, budsjettering og generelt økonomisk håndtering i det daglige så hadde jeg ikke tilgitt min partner for noe slikt. man tillater å potensielt ødelegge flere liv med økonomisk utroskap, de fleste av oss er ikke flinke til å endre mønsteret vårt før vi har klart å tatt tak i det grunnleggende som skaper problemet. Så ved å "fikse" KUN feilen, så blir som regel feilen gjort om igjen og om igjen. Det gjelder også å kjenne partneren sin, hvordan er forholdet ellers og hvordan er dynamikken. Jeg vil jo fint se for meg at et par som ikke er særlig seriøse i hverdagen, hvor alt er tull og tøys, alt skal være morro +++. De vil fint kunne komme over noe sånt. De som er litt mer A4 og "seriøse", kanskje kjedelige +++ De sliter mer. Så du må vite hvor dere ligger, og hvordan forholdet ellers er. Respekterer dere hverandre? Eller er det manglende respekt ? List goes on and on. Er mange forhold der ute, mange dårlige, mange gode. Likevel klarer mange av de å leve sammen til de blir gamle uavhengig av bakgrunn og hvorfor de er i forholdene sine. Anonymous poster hash: 3d5e8...0d0 Dette! 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet torsdag kl 15:42 Del Skrevet torsdag kl 15:42 Milhouse85 skrev (3 timer siden): Du har helt rett. Min feil. Slikt ser man altfor sjelden på forumet. Respekt! 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 16:35 Del Skrevet torsdag kl 16:35 Gouldfan skrev (6 timer siden): Noen 100 laken er da ingenting (å ta på vei for) Folk har gjeld, helt normalt. Man skulle ønske det ikke var sånn. Men sånn er livet. Helt normalt å ha gjeld ja, men er det helt normalt å lyve om den ? Tilliten i dette parforholdet er under enhver kritikk og det er totalt ødeleggende. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet torsdag kl 17:19 Del Skrevet torsdag kl 17:19 (endret) Vokteren skrev (43 minutter siden): Helt normalt å ha gjeld ja, men er det helt normalt å lyve om den ? Tilliten i dette parforholdet er under enhver kritikk og det er totalt ødeleggende. Kanskje hun har glemt det? Neida Endret torsdag kl 17:19 av Gouldfan Lenke til kommentar
Galaxyx32 Skrevet torsdag kl 17:56 Del Skrevet torsdag kl 17:56 (endret) Tror ikke jeg hadde klart å levd med noen som lyver om gjeld. Man vil jo lure på hva andre ting hun lyver om? Kan du stole på henne igjen? Men når dere har barn sammen blir ting ganske komplisert. Uansett hva du velger så har du ikke gjort noe galt. Det er ingen skam å bryte ut av forholdet. Endret torsdag kl 17:57 av Galaxyx32 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet torsdag kl 18:14 Del Skrevet torsdag kl 18:14 Gouldfan skrev (7 timer siden): Noen 100 laken er da ingenting (å ta på vei for) Folk har gjeld, helt normalt. Man skulle ønske det ikke var sånn. Men sånn er livet. Tuller du?! 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 18:16 Del Skrevet torsdag kl 18:16 Gouldfan skrev (55 minutter siden): Kanskje hun har glemt det? Galaxyx32 skrev (18 minutter siden): Man vil jo lure på hva andre ting hun lyver om? Minner på at det enda ikke har kommet frem hvilket kjønn samboeren til TS har. Kanskje er det en kvinne, kanskje ikke. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet torsdag kl 18:29 Del Skrevet torsdag kl 18:29 Det største problemet her er i utgangspunktet ikke gjelden, men at samboer har løyet og benektet det når det har kommet opp. Flere hundre tusen i gjeld ER et stort problem. Og det at man ikke skal godta det betyr ikke at man skal pakke sekken å stikke. Nei, du skal ikke bare godta dette uten videre. Dette må tas tak i. Det er et tillitsbrudd og et rødt flagg. Det skal være en veldig god grunn for å ha så stor forbruksgjeld, ellers kan det være en oppførsel som kan føre til at dere mister hus og annen framtid. "Det er bare penger" stemmer når du har dekt det absolutte minimum. Har du ikke råd til hus, mat, skole og slikt så er det ikke bare penger lengre. Da er det kritisk. Så nei, ikke godta dette uten videre. Finn ut hvorfor det ble løyet om, hvor gjelden kommer fra, og hvordan dere kan gå framover videre og forsikre dere om at dere ikke lyver eller holder slike ting fra hverandre. Det er ikke gjelden som avgjør om dere holder sammen, det er hvordan samboeren takler situasjonen fra nå og framover. Det er absolutt mulig å redde dette, men om samboer ikke ser alvoret eller nekter å vise bedring så kan det jammen meg ryke. 3 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 19:11 Del Skrevet torsdag kl 19:11 Samboere har ikke gjensidig forsørgelsesplikt overfor hverandre. Så lenge det ikke går ut over fellesskapet så trenger man ikke vite noe om den andre sin gjeld eller formue. Men, og det er viktig, lyver man om hvor mye man har så er det et tillitsbrudd som kan bli vanskelig å komme forbi. Og det er vel det som er tilfelle med TS og TS sin samboer. Det er følelsen av svik som er ille. Å være sammen med et økonomisk rotehue som ikke tar ansvar for egen økonomi kan ikke være lett. At man attpåtil lyver om det. Ikke greit! Ønsker deg det beste TS. Du må være tydelig nå. Enten skjerpings eller kroken på døra! Klem ❤️ Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet torsdag kl 19:12 Del Skrevet torsdag kl 19:12 Kona til kameraten min jugde om 400 tusen og de mistet huset, han ble ikke sur på henne pga det, og var hun som slo opp med han når han ble sykmeldt og de mistet huset.... 2 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet lørdag kl 08:57 Del Skrevet lørdag kl 08:57 Det er vel ikke sånn at det nødvendigvis er til hensikt å skjule eller leve en form for dobbeltliv? Det kan jo hende det bare er en god gammel skamfølelse. Man ønsker oftest ikke å fremstå som en fuck up ovenfor en partner, men så står man plutselig der. Jeg tror det beste er å snakke om det. Få ut hva man føler og hvorfor det har blitt sånn. Og så man sammen løse det enten ved å fikse betalingsproblemene eller ved samlivsbrudd om det kanskje er den veien det har gått mot likevel. Samtale på tomannshånd er nok nøkkelen. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet lørdag kl 09:19 Del Skrevet lørdag kl 09:19 (endret) Det er under 100 år siden hvor man i Norge "beskyttet" sine fruer fra økonomiske bekymringer, så vi har kommet ganske langt siden da. Mange gjør det sikkert fortsatt. I motsetning til da er det nå veldig stor forskjell fra husholdning til husholdning hvordan man fordeler økonomiansvaret. Jeg synes at alle har rett til å ta sine egne valg økonomisk og ikke nødvendigvis trenger flagge alt dette for samboer, så lenge det ikke er avtalt annet og så lenge personen har kontroll over situasjonen. Blir det et problem, bør man legge fram problemet og eie ansvaret. Et livsforhold er viktigere enn et økonomisk forhold. Man bør strekke seg ganske langt i å tilgi familien for å tulle med penger. Igjen, for hundre år siden var det dette man kalte "i gode og onde dager", "i tykt og tynt", osv. Jeg sier ikke det var bedre, men man anstrengte seg mer for å holde sammen før. Så er da spørsmål én om vedkommende bare ikke har vært åpen om dette, eller har regelrett løyet for å slippe pes. Og spørsmål to om dette forholdet i utgangspunktet er sterkt nok til å være et livsforhold. Og spørsmål tre om tillitsbruddet er så vanskelig å komme over at forholdet ikke kan reddes selv etter tilgivelse er gitt. Forøvrig er @Milhouse85 en kjernekar som alltid forsøker se ting fra sine motdebattanters side og å anklage ham for hersketeknikker ser bare smålig ut. Edit: Dette er på en måte ikke en ny problemstilling. Det er nå ~145 år siden Et dukkehjem ble gitt ut, der man fikk se samtidsproblematikken i at en kvinne hadde tatt opp lån uten at ektemannen var klar over dette. Etter konflikten dette skaper, er det hun med hemmelighetene som valgte å forlate. Hun trengte å ha kontroll over eget liv. Endret lørdag kl 09:38 av tommyb 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 39dee...998 Skrevet lørdag kl 09:29 Del Skrevet lørdag kl 09:29 Jeg tenker at når det er barn involvert, så er det et godt argument for å strekke seg lenger. Når det er sagt, så har vel din frue lagt seg til en del økonomiske vaner opp igjennom livet, som jeg tror du realistisk sett må regne med å måtte forholde deg til. Å skulle snu de økonomiske vanene er ihvertfall noe som vil ta veldig lang tid og du må regne med tilbakefall. Anonymous poster hash: 39dee...998 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå