Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer som lyver

Gjest b62a9...1fc

Anbefalte innlegg

Gjest b62a9...1fc

Fant ut i dag att min samboer har fleire hundre tusen i forbruksgjeld som eg ikkje viste om. Eg har hatt mistanke om dette i lang tid, og har tatt det opp med personen fleire ganger, men har alltid fått til svar att det ikke er noe. Føler det er veldig sårt og bli løyet til av en som eg har felles barn med og eier hus i lag med , tilliten er jo øydelagt. Har vert samboere i 10, men forholdet generelt har falma mye siste 3-4 årene. Skal èin godta slikt ???

Anonymous poster hash: b62a9...1fc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skal du godta.

Det er helt normalt at en person går på en smell eller to i løpet av livet. At hun har klart å ha et slikt overforbruk, uten at du har fått noen "røde varsellys" underveis; tyder kanskje på at du har vært litt naiv og godtroende mot henne. Men du er ikke alene om det. Pengeproblemer får de fleste av oss i løpet av livet - og dessverre føler mange skam ovenfor dette; og velger å holde det skjult for sin partner. 

Jeg tenker at penger er bare et verktøy, som man kan reparere / ordne opp i. At hun har løyet, ja - det er ikke greit. Men ærlig talt; så bør det litt mer til før du sier hei og farvel - særlig med tanke på at dere har et langt forhold, med barn og full pakke. 

Hjelp henne ut av uføre ved å ta rammelån i boligen, dersom du kan. Og sjekk økonomien hennes jevnlig. Så kommer ikke dette til å skje igjen.

Det er din plikt som kjæreste; og hjelpe din partner - når noe går galt. Selv når det handler om "underslag" for å si det på en flåsete måte. 

Men min erfaring her på Diskusjon.no - (incel.no?) er at de fleste sier: "Nei pakk sekken og reis !!!" - nesten uansett hva du spør om, mtp forholds-relaterte spørsmål. Så jeg tror ikke dette er helt rette forum for den slags. Spesielt om man spør: "Skal man godta slik". Da synger hele nettsiden i kor: "NEI" (nesten utelukkende ;p) ... ganske artig i grunn. Så et tips; ta svar du får (inkl fra undertegnende ;p) med en klype salt.

Penger er ikke alt her i livet.... Finnes langt viktigere verdier enn det. Bokstavelig talt!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest 3d5e8...0d0

Er ikke helt enig med Milhouse over her.

Det å skjule økonomisk utroskap sier enormt mye om hvordan personen ser på deg som person også.
Partner har lav til ingen tillit til deg, Respekterer deg ikke, og er villig til å lyve om noe som former hverdagen deres.

Penger er DOG ikke alt her i livet, og kun derfor skulle vedkommende ikke vært i situasjonen du befinner deg i heller.
Vedkommende skulle kommet til deg når det begynte å balle på seg. Så kunne dere hatt god tid til å funnet ut av det sammen, som et " normalt" oppegående menneske ville gjort.

Ofte vil du få råd fra andre basert på egne erfaringer ( som ikke bør overraske noen ) 

Noen vil kalle dette en bagatell, andre vil kalle det et stort svik. 
Jeg er et sted i midten. Siden jeg jobber med finans, budsjettering og generelt økonomisk håndtering i det daglige så hadde jeg ikke tilgitt min partner for noe slikt.  
man tillater å potensielt ødelegge flere liv med økonomisk utroskap,  de fleste av oss er ikke flinke til å endre mønsteret vårt før vi har klart å tatt tak i det grunnleggende som skaper problemet. Så ved å "fikse" KUN feilen, så blir som regel feilen gjort om igjen og om igjen.

Det gjelder også å kjenne partneren sin, hvordan er forholdet ellers og hvordan er dynamikken.
Jeg vil jo fint se for meg at et par som ikke er særlig seriøse i hverdagen, hvor alt er tull og tøys, alt skal være morro +++. De vil fint kunne komme over noe sånt. De som er litt mer A4 og "seriøse", kanskje kjedelige +++ De sliter mer.

Så du må vite hvor dere ligger, og hvordan forholdet ellers er.  Respekterer dere hverandre? Eller er det manglende respekt ?
List goes on and on.
Er mange forhold der ute, mange dårlige, mange gode.
Likevel klarer mange av de å leve sammen til de blir gamle uavhengig av bakgrunn og hvorfor de er i forholdene sine.

Anonymous poster hash: 3d5e8...0d0

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Noen 100 laken er da ingenting (å ta på vei for)

Folk har gjeld, helt normalt. Man skulle ønske det ikke var sånn. Men sånn er livet.

Noen hundre tusen i forbruksgjeld kan være ganske så problematisk for de fleste. 

Ja folk flest har gjeld, men et boliglån f.eks er ganske så annerledes enn et forbrukslån og det store spørsmålet her med samboeren er om de er i stand til å nedbetale dette eller ikke. 

Til TS:
For meg ville dette vært en brist i tilliten til min partner, men ikke verre enn det. Man har som regel en fellesøkonomi som går rundt til dagligvarer, lån og barn. Hva de velger å gjøre med private midler er jo deres sak. Det blir bare et problem for meg om det går utover nedbetaling eller fellesøkonomi.

Om du er tilstrekkelig glad i partneren din så hjelper du til så godt du kan, og dere sammen kan finne en god måte å holde oversikt på økonomien slik at du ikke får slike "overraskelser" igjen. 

Jeg ville ikke gått så langt å si at tilliten til min partner er ødelagt som følge av dette. Du må tenke på at økonomiske problemer er et veldig skamfullt og sårt tema i vårt samfunn, hvor alle forventes å gjøre gode valg, ikke leve over evne og man ser på folk som sklir ut økonomisk som "tapere". Det er mange grunner til at skammen kan bli så stor at man er redd for å si dette, spesielt til de nærmeste fordi man er redd for å bli sett på som mislykket.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Milhouse85 said:

Men min erfaring her på Diskusjon.no - (incel.no?) er at de fleste sier: "Nei pakk sekken og reis !!!" - nesten uansett hva du spør om, mtp forholds-relaterte spørsmål. Så jeg tror ikke dette er helt rette forum for den slags. 

For en fin liten hersketeknikk. Alle som er uenig med meg er incels. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke noe du bør godta, men ingen her inne kjenner dere godt nok til å ta vurderingen om du bør dra eller ikke.

Det er en løgn vedkommende har gjentatt når du har tatt det opp, det forverrer saken for egen del. Skal dette bli bra igjen må dere ta en samtale om økonomi og legge ned noen regler som skal overholdes. Og vedkommende må godta at du får -når du vil- ta en kikk på privatøkonomien for å se at det går slik det skal.

Lenke til kommentar
StringMulen skrev (16 minutter siden):

For en fin liten hersketeknikk. Alle som er uenig med meg er incels. 

At diskusjon og kvinneguiden er hhv incel- og femcel.no er det liten tvil om.
Ellers er påstanden din en stråman.

Han sier ikke at de som er uenige er incels. Han sier at mange incels kommer til å poste og være uenig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 3d5e8...0d0 skrev (1 time siden):

Det å skjule økonomisk utroskap sier enormt mye om hvordan personen ser på deg som person også.
Partner har lav til ingen tillit til deg, Respekterer deg ikke, og er villig til å lyve om noe som former hverdagen deres.

Nei. Det sier mer om hvordan vi som samfunn ser på økonomi enn hvordan man ser på sin partner.

De aller fleste tilfeller av dårlig økonomisk sans kommer sjeldent frem over natten, ofte fordi den parten som har det dårlig der skammer seg voldsomt over sine valg, og kanskje fraværende evner til å rette opp i disse problemene. Når man skammer seg over noe samfunnet innprenter som så viktig som det økonomiske er, så er det ekstra vanskelig mitt oppe i all skammen med å være ærlig om slikt. Spesielt til sin livspartner

Selv folk med oppegående økonomi drar hvite løgner til sin partner om sine kjøp som kanskje kostet noe mer enn hva de tørr å innrømme.

Det å derimot være ærlig og vise interesse på å rette opp i dette til sin livspartner er mer et sunnhetstegn enn noe dårlig. Mye fordi at denne partneren endelig har kommet forbi skammen og nå søker hjelp. Ofte søker disse hjelp blant kjente som de vet er mer fornuftige med økonomi enn dem selv. Eller kanskje rett og slett partneren var endelig klar til å være ærlig om sine problemer.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Zepticon said:

At diskusjon og kvinneguiden er hhv incel- og femcel.no er det liten tvil om.
Ellers er påstanden din en stråman.

Han sier ikke at de som er uenige er incels. Han sier at mange incels kommer til å poste og være uenig.

Det er ikke en stråmann, det ligger implisitt i innlegget. 

Først legger han frem sitt syn, som er solid argumentert og fint kunne stått for seg selv.

Men så leverer han en advarsel om at det vil komme motsatte syn, og at disse i hovedsak vil komme fra incels. Ettersom incels ikke er i forhold, er implikasjonen at deres syn på forhold er verdiløse. Samtidig posisjonerer han seg vekk fra incelene, og dermed øker verdien på sitt eget synspunkt. 

Det er en meget subtil form for hersketeknikk. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 775ef...323

(blir litt personlig så slenger på anonym)

Er 47 år gammal og har vært i et stabilt, lykkelig forhold med samme dame siden jeg var 30. Vi eier bolig sammen. Det der er en form for tillitsbrudd jeg ikke hadde godtatt - spesielt ikke hvis vi hadde eid verdier sammen.

Vi hadde nok finni ut av det og løst situasjonen, men jeg hadde slitt så fælt med å få tilliten tilbake at det hadde nok ødelagt så mye for meg at jeg hadde hatt store problemer med å late som om ting var som før. En ting er å gjøre en tabbe, en annen ting er å systematisk juge over lengre tid og gjemme sånne ting som påvirker både meg og eventuelle barn vi hadde hatt.

Anonymous poster hash: 775ef...323

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (14 timer siden):

Ja, det skal du godta.

Det er helt normalt at en person går på en smell eller to i løpet av livet. At hun har klart å ha et slikt overforbruk, uten at du har fått noen "røde varsellys" underveis; tyder kanskje på at du har vært litt naiv og godtroende mot henne. Men du er ikke alene om det. Pengeproblemer får de fleste av oss i løpet av livet - og dessverre føler mange skam ovenfor dette; og velger å holde det skjult for sin partner. 

Jeg tenker at penger er bare et verktøy, som man kan reparere / ordne opp i. At hun har løyet, ja - det er ikke greit. Men ærlig talt; så bør det litt mer til før du sier hei og farvel - særlig med tanke på at dere har et langt forhold, med barn og full pakke. 

Hjelp henne ut av uføre ved å ta rammelån i boligen, dersom du kan. Og sjekk økonomien hennes jevnlig. Så kommer ikke dette til å skje igjen.

Det er din plikt som kjæreste; og hjelpe din partner - når noe går galt. Selv når det handler om "underslag" for å si det på en flåsete måte. 

Men min erfaring her på Diskusjon.no - (incel.no?) er at de fleste sier: "Nei pakk sekken og reis !!!" - nesten uansett hva du spør om, mtp forholds-relaterte spørsmål. Så jeg tror ikke dette er helt rette forum for den slags. Spesielt om man spør: "Skal man godta slik". Da synger hele nettsiden i kor: "NEI" (nesten utelukkende ;p) ... ganske artig i grunn. Så et tips; ta svar du får (inkl fra undertegnende ;p) med en klype salt.

Penger er ikke alt her i livet.... Finnes langt viktigere verdier enn det. Bokstavelig talt!

TS har vel ikkje opplyst oss om kjønn her da du skrev ditt innlegg? Hvorfor går du ut fra at samboeren til TS er en kvinne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
StringMulen skrev (36 minutter siden):

Først legger han frem sitt syn, som er solid argumentert og fint kunne stått for seg selv.

Men så leverer han en advarsel om at det vil komme motsatte syn, og at disse i hovedsak vil komme fra incels. Ettersom incels ikke er i forhold, er implikasjonen at deres syn på forhold er verdiløse. Samtidig posisjonerer han seg vekk fra incelene, og dermed øker verdien på sitt eget synspunkt. 

Uenig. Det ligger ikke implisitt i inlegget at alle som er uenige er incels.

Sitat

Han advarer heller ikke mot at det vil komme motsatt syn, men det advares mot at forumet har slagside (mange incels her, incel.no), og at det kan komme en urepresentativ mengde svar som støtter en bestemt side, uten nyansering, og at man derfor må være obs på denne ubalansen, og ta ALLE med en klype salt

Det er også hersketeknikk å anklage andre for subtil hersketeknikk, med å tolke ting inn i teksten som ikke står der eksplisitt.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
StringMulen skrev (29 minutter siden):

Flott analyse. (Ikke sarkastisk ment).

Dette er et forum der man kan ytre sine meninger, uansett i hvilken retning det måtte sprike.
Etter å ha vært aktiv her på Diskusjon.no et par tre år nå (?) - så har jeg sett en lei tendens over at kjønnsrelaterte spørsmål, særlig i forbindelse med forhold, relasjoner, dating, seksualitet og lignendende spriker ut i det som - for meg - er ganske urasjonelt og lignende på diverse undergrupper på Reddit og tilsvarende. 

Det er ganske åpenbart, for oss som har lang, god (og mindre god) erfaring med parforhold - hva som er incel-fakter, og faktiske svar man kan kjenne seg igjen i. Mange vil forstå hva jeg mener her, slik som @Zepticon allerede har påpekt.

At jeg kommer med en "advarsel" om dette - handler i bunn å grunn om at jeg ikke ønsker at folk skal ta slike svar "for god fisk". Hvis du ikke har greie på lakseoppdrett, skal man være forsiktig med å uttale deg om lakseoppdrett. Enkelt og greit.

At jeg posisjonerer meg vekk fra incel-svarene, og fremhever eget svar - er helt korrekt. Men; jeg har et skråblikk på det - da jeg skriver litt fjollete, at også mitt svar bør bli tatt med en klype salt. Noe som gjelder absolutt alle svar her på forumet.

At det er hersketeknikk - nei. At det er arrogant, bedrevitende og grenser til frekkhet. Ja! Men bryr jeg meg? Nei. For jeg mener jeg har gode poeng, som er verd en diskusjon isolert sett - utenfor denne tråden. 

Og til slutt.

Jeg syns det å hakke på et svar man ikke liker, som står utenfor selve diskusjonen - samt hva TS spør etter; der man går direkte på "angrep" (uten at jeg føler meg angrepet ;p) - for noe jeg mener. Blir for dumt og usaklig. 

Mine meninger er som alle andre helt subjektivt. Jeg kan har rett, jeg kan ta feil. Ofte (som alle andre her inne) er vi en plass på midten. Der vi synser og frem og tilbake i alle mulige retninger. Og det er jo det som er deilig med nettforum; at man blir utfordret på hva man mener - og kan (kanskje) korrigere seg deretter. Men det er lite konstruktivt å hente å bare skrive: "Hersketeknikk! Boooo". Er det ikke? 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Zepticon said:

Uenig. Det ligger ikke implisitt i inlegget at alle som er uenige er incels.

Han advarer heller ikke mot at det vil komme motsatt syn, men det advares mot at forumet har slagside (mange incels her, incel.no), og at det kan komme en urepresentativ mengde svar som støtter en bestemt side, uten nyansering, og at man derfor må være obs på denne ubalansen, og ta ALLE med en klype salt

Det er også hersketeknikk å anklage andre for subtil hersketeknikk, med å tolke ting inn i teksten som ikke står der eksplisitt.

Når man skriver "de fleste" og omdøper forumet til "incel.no", så er man så nærme med å omfatte alle at forskjellen er neglisjerbar. Hvorfor ikke bare argumentere for sitt syn og la det stå for seg selv? Hvorfor komme med denne forhåndsadvarselen som knytter det motsatte synet til en gruppe mennesker samfunnet ser på som verdiløse og dermed også gjør synspunktene deres verdiløse? Trådstarter klarer vel fint å lese innleggene og se hvilke som gir mest mening?

48 minutes ago, Milhouse85 said:

Og til slutt.

Jeg syns det å hakke på et svar man ikke liker, som står utenfor selve diskusjonen - samt hva TS spør etter; der man går direkte på "angrep" (uten at jeg føler meg angrepet ;p) - for noe jeg mener. Blir for dumt og usaklig. 

Mine meninger er som alle andre helt subjektivt. Jeg kan har rett, jeg kan ta feil. Ofte (som alle andre her inne) er vi en plass på midten. Der vi synser og frem og tilbake i alle mulige retninger. Og det er jo det som er deilig med nettforum; at man blir utfordret på hva man mener - og kan (kanskje) korrigere seg deretter. Men det er lite konstruktivt å hente å bare skrive: "Hersketeknikk! Boooo". Er det ikke? 

Det var ikke hakking. Det var påpekning av en debatteknikk som irriterer meg. Men du har rett, dette er en avsporing av diskusjonen, så det beklager jeg. 

Endret av StringMulen
Lenke til kommentar
Gjest 3d5e8...0d0
Hansien skrev (2 timer siden):

Nei. Det sier mer om hvordan vi som samfunn ser på økonomi enn hvordan man ser på sin partner.

De aller fleste tilfeller av dårlig økonomisk sans kommer sjeldent frem over natten, ofte fordi den parten som har det dårlig der skammer seg voldsomt over sine valg, og kanskje fraværende evner til å rette opp i disse problemene. Når man skammer seg over noe samfunnet innprenter som så viktig som det økonomiske er, så er det ekstra vanskelig mitt oppe i all skammen med å være ærlig om slikt. Spesielt til sin livspartner

Selv folk med oppegående økonomi drar hvite løgner til sin partner om sine kjøp som kanskje kostet noe mer enn hva de tørr å innrømme.

Det å derimot være ærlig og vise interesse på å rette opp i dette til sin livspartner er mer et sunnhetstegn enn noe dårlig. Mye fordi at denne partneren endelig har kommet forbi skammen og nå søker hjelp. Ofte søker disse hjelp blant kjente som de vet er mer fornuftige med økonomi enn dem selv. Eller kanskje rett og slett partneren var endelig klar til å være ærlig om sine problemer.

Kunne skrevet mye om det, men poenget forblir det samme.

Når man gjøre økonomiske valg som potensielt skader andre så sier det mye om personen og hvordan de er uansett.

De skammer seg ikke før etter de blir tatt eller når de tror at skaden er såpass stor at nå går det over deres egen grense også.
Hvis du ser på likhetstrekk hos de som havner i slike situasjoner så er det egoistiske og narsissistiske trekk som skinner gjennom i mye større grad enn det gjør hos de "vanlige" som har egoistiske og narsissistiske trekk ( som de fleste av oss har på et eller annet nivå) 
Som du sier skjer ikke sånt over natten, man har i de fleste tilfeller gjort pågående dårlige valg uten bry seg om andre enn seg selv ( Ja selv de som kjøper designer barneklær og ikke noe til seg selv ) 

Må også skille mellom dårlige økonomiske valg gjort når man er alene, og der hvor man er økonomisk ansvarlig med andre.
Det er hovedpoenget.

Ellers enig at det å ville gjøre opp for egne feil er en god ting, men man bør ikke forvente at partnere står der uavhengig av feil man gjør. Alle har sin egen grense og morale ståsted, den tøyes og bøyes så enormt i disse dager og det gjenspeiler verdenssynet vi utvikler også. Spørsmålet blir jo om det er til det bedre eller ikke..Time will tell.

Litt avsporing, men shit au.

PS: Å lyve for noen man anser som livspartner er en uting og sier noe om en selv som person som man bør jobbe med, men det er vel derfor så mange ikke lever i langvarige forhold i dag heller. 

Anonymous poster hash: 3d5e8...0d0

Lenke til kommentar
Gjest 3d5e8...0d0 skrev (5 minutter siden):

Når man gjøre økonomiske valg som potensielt skader andre så sier det mye om personen og hvordan de er uansett.

Da kommer det inn på hvorvidt dette skader den andre parten økonomisk. Står hele huset, bilen og alt annet i fare? Da har det definitivt gått alt for langt og man burde inkludere profesjonelle fortest mulig. Både psykologer og økonomisk rådgiver.

Er det snakk om summer som et normalt par burde kunne håndtere må man nesten sammen finne ut hvordan man løser dette. Kontrakter og åpenhet er viktig. Som noen nevnte tidligere; Den skadelidende part må og få full tilgang til det nødvendige for å ha oversikt over den andres økonomi.

Gjest 3d5e8...0d0 skrev (7 minutter siden):

De skammer seg ikke før etter de blir tatt eller når de tror at skaden er såpass stor at nå går det over deres egen grense også.

Denne setningen tyder på at du er veldig ensporet, og høyst trolig har lite erfaring/forståelse for problemet. Samtlige jeg kjenner til med økonomisk gjeld basert på dårlige valg tidligere i livet har selv fortalt at grunnene til at det ikke har kommet frem før munner rett og slett ut i at de skammer seg over å ikke ha kontrollen på en såpass viktig del av livet. Leser man og en del på forskning rundt dette er det ikke unormalt at økonomiske utfordringer og psykiske problemer går hånd i hånd, og ofte må folk få bukt på det ene for å rette opp i det andre.

Gjest 3d5e8...0d0 skrev (15 minutter siden):

Hvis du ser på likhetstrekk hos de som havner i slike situasjoner så er det egoistiske og narsissistiske trekk som skinner gjennom i mye større grad enn det gjør hos de "vanlige" som har egoistiske og narsissistiske trekk ( som de fleste av oss har på et eller annet nivå) 
Som du sier skjer ikke sånt over natten, man har i de fleste tilfeller gjort pågående dårlige valg uten bry seg om andre enn seg selv ( Ja selv de som kjøper designer barneklær og ikke noe til seg selv ) 

Det er kanskje en liten håndfull som passer denne beskrivelsen her. De fleste driter seg nok ut med å kjøpe en ting de egentlig ikke hadde råd til via kreditt, fått en økonomisk utgift i tillegg de ikke greier å håndtere også baller det på seg. Og da kommer skammen inn. Og problemene jeg poengterer de fleste har rundt dette.

Gjest 3d5e8...0d0 skrev (16 minutter siden):

Må også skille mellom dårlige økonomiske valg gjort når man er alene, og der hvor man er økonomisk ansvarlig med andre.
Det er hovedpoenget.

Dårlig hovedpoeng. En står ofte ansvarlig for sin egen private økonomi i forhold og. Det er jo som oftest skilnad på dette og felles økonomi. En kan begynne å drite seg ut på sin egen uten at det vil direkte påvirke felles i det store og hele før ting går alt for langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...