Gå til innhold

Evneveike bilister - Hvem er de?

trn100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skavold skrev (7 timer siden):

Dette er kanskje sant for lastebilsjåfører, og i stor grad bussjåfører (turbuss, spesielt). Men drosjesjåfører er også yrkessjåfører, og man skal ikke tilbringe mange minutter i hovedstaden for å se at der er det mye rart.

Javisst, skal ikke generalisere noe som helst. Bybuss med enkelte sjåfører er heller ikke nødvendigvis en dans på roser. For som passasjer har også jeg danset, eller rettere sagt gått på trynet i dørken pga av en idiot som behandler gasspedal og brems som en av/på bryter.. 😡

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
trn100 skrev (22 timer siden):

Joda, de finnes også, men de er svært lite aggresive i trafikken i forhold de jeg tenker på som "evneveike" 😉

De som kjører langt under fartsgrensen (og til og med kanskje gjør det i venstre felt) skaper aggressive folk i trafikken...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (12 timer siden):

Ja jeg ser de hver dag! De som kjører saktere enn meg er idioter, og de som kjører fortere enn meg er gærne!

Hehe, jeg tror en del føler det litt sånn. Selv synes jeg de aller fleste kjører bra, akkurat som @Trestein. Det kan enten bety at jeg er den dårligste sjåføren på veien, at jeg er flink nok til å unngå farlige situasjoner, eller noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Det verste av alt er at disse evneveike sjåførene gjerne dukker opp som legen din eller professoren på høyskolen

Nettopp. Mennesker med et høyt akademisk nivå er ofte dårlige sjåfører. De har ved å ha sittet med interesse for fag og tidsbruk som lesehest gått glipp av mengden av egenskaper som gjør deg til en god sjåfør. Motorikk og observasjon som noe.

De kan redde seg en del ved å ha vært aktiv i et trafikkbilde, fortrinnsvis syklist/moped.. Eller være et genetisk talent selvsagt, noe som egentlig ikke betyr mer enn at du tar nye former for innlæring lett.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Markiii said:

De som kjører langt under fartsgrensen (og til og med kanskje gjør det i venstre felt) skaper aggressive folk i trafikken...

Synes fotobokser kan ta også de som legger seg 10 under for sikkerhetsskyld. Samme med laser.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sovna said:

Nettopp. Mennesker med et høyt akademisk nivå er ofte dårlige sjåfører. De har ved å ha sittet med interesse for fag og tidsbruk som lesehest gått glipp av mengden av egenskaper som gjør deg til en god sjåfør. Motorikk og observasjon som noe.

De kan redde seg en del ved å ha vært aktiv i et trafikkbilde, fortrinnsvis syklist/moped.. Eller være et genetisk talent selvsagt, noe som egentlig ikke betyr mer enn at du tar nye former for innlæring lett.

Nu er vel aktivitets nivån, sport och sånt alltså, störst bland akademiker har jag för mig så tror nog akademiker också har en del motorikk och observasjions ämne. Så må si jag tvivlar på din rätt ekstrema generalisering. 

Tror vel också att det att vara bra sjåför mer beror på inställning än faktiskt fysiologiskt kunskap. 

Är ju en hel del folk som kör mycket bil men som oppför sig som idioter i trafikken vilket er farligt för andra. 

Lenke til kommentar

Det er allerede nevnt, men folk som ikke blinker ut av rundkjøringen troner på topp i dumskap hos meg.
Man står i ei rundkjøring og det er rushtid, tiden går... så svinger det brått en bil til høyre uten å gi tegn - så man blir stående i stedet for å kjøre😡
Her snakker vi om IQ godt under 70, begriper ikke hvordan de har greid å ta førerkort.

Er også fryktelig irriterende med trege bilister som venter på at bilen foran dem har kommet helt gjennom lyskrysset før de kjører. Slikt gjør at kun noen få biler får kjørt pr. intervall. Maange sånne.

Lenke til kommentar

Det verste jeg har sett i nyere tid var for et par uker siden i en 90 sone med to felt i samme retning, der en buss kjørte forbi en lastebil. Lastebilen lå kanskje i 80 og bussen i 95. Det som trigget situasjonen var at bussen la seg ut for å kjøre forbi et godt stykke foran en BMW som kom i kanskje 120. Det syns de i BMWen ikke var greit, da de måtte bremse ned til 95 når de kom frem til bussen.

Så de la seg helt oppi bussen mens bussen gjennomførte forbikjøringen, og med en gang bussen la seg inn foran lastebilen så kjørte de forbi bussen, la seg inn foran bussen, og brake checket de. De bremset vel ned til kanskje 50 km/t.

Det er sjeldent jeg har sett noen med så stor forakt for en busslast med menneskeliv, og som så tydelig ikke verdsatte sitt eget førerkort. I dag er det så mye dashcam at om man blir trigget av en så udramatisk hendelse så er det ikke lenge man vil beholde førerkortet.

Det er mye dårlig kjøring der ute - men jeg ser ikke mye dårlig kjøring som er spesielt *farlig*. Det at folk kjører sakte eller ikke blinker skaper dårlig flyt og kan lage farlige situasjoner, men det det går som regel helt fint.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Sovna said:

Javisst, skal ikke generalisere noe som helst. Bybuss med enkelte sjåfører er heller ikke nødvendigvis en dans på roser. For som passasjer har også jeg danset, eller rettere sagt gått på trynet i dørken pga av en idiot som behandler gasspedal og brems som en av/på bryter.. 😡

Eks-budbil sjåfør, altså.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (20 timer siden):

Det også, men det betyr ikke nødvendigvis at de pr. min definisjon er "evneveike". Eldre mennesker kjører gjerne litt forsiktig generelt og det er mange som bare følger fartsmåleren i bilen uten å sjekket det lovlige avviket på opptil 10%.

Man er ikke "evneveik" om man kjører forsiktig, men om man bevisst ikke gidder å bruke blinklys eller holde nødvendig avstand mener jeg at man er det...

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

Alle, absolutt alle. Alle oppfører seg som evneveike bilister etter tur, ingen bilister er perfekte eller gjere alt riktig. Vi er alle akkurat den evneveike bilisten man irriterer seg over i gitte situasjoner og alle gjere feil innimellom. 

Ok, jeg kan være litt enig i det, men du har misforstått poenget mitt! Jeg snakker altså ikke om de som gjør en feil innimellom, men om folk som besvisst bryter de reglene som finnes hele tiden...

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 timer siden):

Nu er vel aktivitets nivån, sport och sånt alltså, störst bland akademiker har jag för mig så tror nog akademiker också har en del motorikk och observasjions ämne. Så må si jag tvivlar på din rätt ekstrema generalisering. 

Tror vel också att det att vara bra sjåför mer beror på inställning än faktiskt fysiologiskt kunskap. 

Är ju en hel del folk som kör mycket bil men som oppför sig som idioter i trafikken vilket er farligt för andra. 

Du kunne jo skaffe deg en tidsmaskin. Gå tilbake til skolealder, holde deg innendørs 90% av tiden helt frem til et professorat. Da er jeg ikke så sikker på om du blir en fantastisk bilfører, eller fotballspiller om du vil.. Elsker ekstreme påstander.

("Aktivitetsnivå - sport.. = størst blant akademikere?") Glad i ekstreme påstander du også hører jeg.😂

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (7 timer siden):

Er også fryktelig irriterende med trege bilister som venter på at bilen foran dem har kommet helt gjennom lyskrysset før de kjører. Slikt gjør at kun noen få biler får kjørt pr. intervall. Maange sånne.

I noen tilfeller må man faktisk gjøre det, eks i lyskryss og mye trafikk. Man vil hvis man kjører ut i krysset kunne risikere å blokkere krysset i lengre tid fordi biler foran deg ikke har kommet tilstrekkelig ut av krysset. Da må man pent vente til neste grønne lys.

Kanskje ikke slike situasjoner du tenkte på..?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 minutter siden):

I noen tilfeller må man faktisk gjøre det, eks i lyskryss og mye trafikk. Man vil hvis man kjører ut i krysset kunne risikere å blokkere krysset i lengre tid fordi biler foran deg ikke har kommet tilstrekkelig ut av krysset. Da må man pent vente til neste grønne lys.

Kanskje ikke slike situasjoner du tenkte på..?

Dette er et litt annet tema, men i svært trafikerte og "pakkede" lyskryss kan det også være litt vanskelig.

Har man rødt lys skal man uansett ikke kjøre, men noen ganger er det umulig å unngå nettopp fordi hele krysset står stille.

Når det er sagt, et annet irritasjonsmoment i lyskryss: Hvorfor i h... må man vente til bilen foran har kjørt før man beveger seg? Om man står som nummer 10 i køen foran et lyskryss bør man være klar til å kjøre når førstemann i køen begynner å bevege seg på grønt lys og ikke etterhvert som de andre 9 våkner? 😉

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Sovna said:

Du kunne jo skaffe deg en tidsmaskin. Gå tilbake til skolealder, holde deg innendørs 90% av tiden helt frem til et professorat. Da er jeg ikke så sikker på om du blir en fantastisk bilfører, eller fotballspiller om du vil.. Elsker ekstreme påstander.

("Aktivitetsnivå - sport.. = størst blant akademikere?") Glad i ekstreme påstander du også hører jeg.😂

Kan vel komma med en länk då. Den första jag fant 

https://www.forskning.no/trening/menn-tror-de-er-mer-aktive-enn-de-er/474671#:~:text=Sosiale ulikheter øker&text=Spesielt menn imellom er det,har høy utdanning eller ikke.&text=Menn som har høy utdanning,Blant kvinner er forskjellen mindre.

Inte för att jag tror det spelar noen roll. 

Det är faktiskt rätt många akademiker och professorer som er flinka i sport och som är aktiva. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...