Sovna Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november fredrik2 skrev (6 minutter siden): Kan vel komma med en länk då. Den första jag fant https://www.forskning.no/trening/menn-tror-de-er-mer-aktive-enn-de-er/474671#:~:text=Sosiale ulikheter øker&text=Spesielt menn imellom er det,har høy utdanning eller ikke.&text=Menn som har høy utdanning,Blant kvinner er forskjellen mindre. Inte för att jag tror det spelar noen roll. Det är faktiskt rätt många akademiker och professorer som er flinka i sport och som är aktiva. Når den Høye Utdanningen måles oppimot noen som kun har grunnskole så må du ikke særlig høyt opp for å kalle deg høy-utdannet. Holder med BI, som så mye desillusjonert ungdom hiver seg på fordi de ikke aner en dritt om hva de skal bli. Kanskje derfor utdanningens benevnelse bare er en forkortning for Bedre enn Ingenting..😂 "Menn som har høy utdanning er dobbelt så aktive som de med grunnskole, målt i minutter per uke. Blant kvinner er forskjellen mindre. Denne kjøper jeg; "Likevel sitter menn med høy utdanning mer enn halvannen time mer stille nå, enn for fire år siden." Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november 5 hours ago, trn100 said: Ok, jeg kan være litt enig i det, men du har misforstått poenget mitt! Jeg snakker altså ikke om de som gjør en feil innimellom, men om folk som besvisst bryter de reglene som finnes hele tiden... Oftast er det di som påstår å være betre bilister som bryter regler osv for å presse seg fram raskere. Så har man desse som kjører ruspåvirka og framstår som direkte farlige i trafikken. Noko slikt du snakker om? 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november Maabren skrev (3 minutter siden): Oftast er det di som påstår å være betre bilister som bryter regler osv for å presse seg fram raskere. Så har man desse som kjører ruspåvirka og framstår som direkte farlige i trafikken. Noko slikt du snakker om? Nettopp! Og ungdommer som sperrer av en motorvei for å kappkjøre med lånt bil! 🙂 Hadde ikke vært meg i mot om slike hadde miste førerretten i 10-20 år! 1 Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Hanhijnn skrev (På 28.11.2024 den 8:18 AM): Mye av problemet er at folk ikke har forstått at trafikk handler om kommunikasjon. Man må kommunisere til sine medtrafikanter hva man har tenkt å foreta seg. F.eks. ved å bruke blinklys. Svært mange er såre fornøyde med at de sjøl veit hva de skal gjøre, og ikke innser at trafikken rundt dem også trenger den informasjonen. Et annet stort problem er fortsatt mobiltelefonen. Mange greier ikke å være offline av sosiale media, og må bare få med seg hva som skjer der hele tiden. Jeg bor rett ved en barnehage, i et byggefelt (fartsgrense 30 km/t), og ser daglig småbarnsforeldre som kommer susende i mye høyere fart, med mobilen klistret til øret og fokuset helt andre steder enn kjøringen sin. Jeg skulle ha rigget opp et kamera og sendt bevismateriale til Politiet, his jeg hadde trodd at det hadde hjulpet noe. Egoisme er den nye folkesykdommen! 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember (endret) Jeg har to typer sjåfører på "hitlisten" min. Jeg kjører mye i rush / tett trafikk på 4-8 felts vei. "Meg først" Dette er taxisjåfører, budbilsjåfører og andre raske menn (og noen få kvinner). De kjører totalt egoistisk og på f.eks et påkjøringsfelt, så skal de bare presse seg foran 2 biler til før de legger seg inn i køen. De holder "exit-only" filen lengst mulig for å tjene 10 biler og kaster seg inn i køen igjen Dette skaper vanvittig med kø når det er tett trafikk. Det er 80.000 mennesker, som er like mange som en ganske stor norsk by som reiser fra Akerhus til Oslo hver dag. Det er en bitteliten prosent som kjører som disse egoistene, men de bremser ned hele forflytningen av mennesker. Hvis alle samhandler, så går det vanvittig mye smoothere og alle tjener på det. Selv egoistene hadde kommet seg fortere frem, for de sparer ikke mye på kjøringen sin som gir nedbremsinger som forplanter seg km og mil bakover.... "Jeg kjører treigt, men skjønner det ikke selv, eller jeg vil oppdra alle de andre på tofeltsvei til å holde fartsgrensen" Dette er folk som legger seg ut i venstrefilen i 95 (speedoen dems viser sikkert 100) i 100 sona, uten å ta hensyn til at trafikken flyter i 120 km/t i venstrefilen. Og bruker 500-1000m på å kjøre forbi trailerne. Uten å skjønne at de faktisk har vikeplikt ved feltbytte og ikke skal hindre de som holder på med en forbikjøring. Den ned bremsingen som da skjer fra 120 - 95 i venstrefeltet der ugjerningen skjer, gjør at det forplanter seg bakover, og 5km bak så blir det stillestående. GRRRR Endret 4. desember av bzzlink 3 1 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Har alltid ønsket en form for offentlig gapestokk av idiotiske førere. En app e.l hvor man kan laste opp klipp av kjøring og en vurdering. De aller fleste av oss har gjort noen håndfull hendelser på vei som er idiotiske, det er det ingen tvil om. Og det må vi selv stå for. Men de som garantert kjører dårlig på vanlig basis, de trenger et slikt system mot seg. Forhåpentligvis ville nok dårlige anmeldelser være nok til at politiet kunne overvåket kjøringen deres med kjørebok ++. Men nå er også jeg av typen som ønsker at vi har overvåkning i alle kriker og kroker av landet også da. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember DIYDari skrev (3 timer siden): Har alltid ønsket en form for offentlig gapestokk av idiotiske førere. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember DIYDari skrev (3 timer siden): Men nå er også jeg av typen som ønsker at vi har overvåkning i alle kriker og kroker av landet også da. NEITAKK! 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Mye sant som er skrevet i denne tråden. Mine daglige erfaringer fra pendling handler om manglende blinking/filplassering i rundkjøring, både hvis du skal ut eller du skal helt rundt, parkering midt i veien for å slippe noen av eller på , kjøring altfor nær bilen foran, generell macho/grisekjøring eller de «snille» som slipper inn alt og alle på forkjørsveien selv ved saktegående lang kø. Fører en uoffisiell statistikk for egen del og må dessverre konkludere med at fleste av disse har fremmedkulturell bakgrunn. 1 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Hanhijnn skrev (44 minutter siden): NEITAKK! Hva gjør du i hverdagen som du er redd for at andre ser på? Altså ute i det offentlige. I det private hjem skal man selvsagt ikke bli overvåket. Men er et geniunt spørsmål. Og hvis det faktisk er noe spesielt som i noen få tilfeller sikkert er best å ikke ha på film som du gjør ofte.. Veier det mer enn sikkerheten du vil få ut av det? Har du tenkt potensiale av bevis vi har for hånd når kriminelle handlinger skjer, hvor lettere det er å finne kriminelle, og å utvikle systemer som fanger faktiske kriminelle? Jeg gjør i hvertfall nada som er farlig at en datamaskin og algoritme sitter å ser på for å fange opp evt ulovligheter. Om det så sitter en grisegutt å overser klipp og napper løken fordi jeg går tur med hundene eller snakker dritt om en nabo som plaget meg i øyeblikket så får nå det være da jeg må stå for alt jeg gjør 😅. Er ikke vanskelig å være verken snill eller holde seg innafor lovligheten vi har i Norge etter min mening. ( Må selvsagt litt mer regler til, men du skjønner tegninga ) Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember 1 minute ago, DIYDari said: Hva gjør du i hverdagen som du er redd for at andre ser på? Altså ute i det offentlige. I det private hjem skal man selvsagt ikke bli overvåket. Men er et geniunt spørsmål. Og hvis det faktisk er noe spesielt som i noen få tilfeller sikkert er best å ikke ha på film som du gjør ofte.. Veier det mer enn sikkerheten du vil få ut av det? Har du tenkt potensiale av bevis vi har for hånd når kriminelle handlinger skjer, hvor lettere det er å finne kriminelle, og å utvikle systemer som fanger faktiske kriminelle? Jeg gjør i hvertfall nada som er farlig at en datamaskin og algoritme sitter å ser på for å fange opp evt ulovligheter. Om det så sitter en grisegutt å overser klipp og napper løken fordi jeg går tur med hundene eller snakker dritt om en nabo som plaget meg i øyeblikket så får nå det være da jeg må stå for alt jeg gjør 😅. Er ikke vanskelig å være verken snill eller holde seg innafor lovligheten vi har i Norge etter min mening. ( Må selvsagt litt mer regler til, men du skjønner tegninga ) Skal vi se... Det kan jo tenkes at man drikker øl i parken, krysser gata på rød mann. Kanskje slår lens i havet... Jeg vet ikke med deg men jeg stoler i hvert fall ikke på at et slikt system ikke vil bli brukt til å bøtelegge oss etterhvert. I eksempelet over, som veldig mange av oss sikkert er skyldige i en lat sommerdag i byen, så er man i brudd med tre lover. Men har man gjort noe galt? Galt som i moralsk galt? Mer overvåkning og flere regler... Jeg vil oppriktig formane deg DIYDari til å sterkt tenke gjennom dette en gang til. Din rørende naivitet er slikt som fører til det systemet med overvåkning og sosial score man nå ser i Kina. 1 1 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Terrassebord skrev (2 minutter siden): Skal vi se... Det kan jo tenkes at man drikker øl i parken, krysser gata på rød mann. Kanskje slår lens i havet... Jeg vet ikke med deg men jeg stoler i hvert fall ikke på at et slikt system ikke vil bli brukt til å bøtelegge oss etterhvert. I eksempelet over, som veldig mange av oss sikkert er skyldige i en lat sommerdag i byen, så er man i brudd med tre lover. Men har man gjort noe galt? Galt som i moralsk galt? Mer overvåkning og flere regler... Jeg vil oppriktig formane deg DIYDari til å sterkt tenke gjennom dette en gang til. Din rørende naivitet er slikt som fører til det systemet med overvåkning og sosial score man nå ser i Kina. Som sagt måtte noe regler blitt satt på plass, liker å tro at vi har en litt annen kultur og norm her enn de har i Kina. Er i hvert fall slik jeg opplever det etter å ha faktisk tilbragt en del tid i Kina hvor jeg har gode venner. Man liker å tro at man ville blitt straffeforfulgt for det man ellers blir når ingen ser på. Men i mine øyne ville jo det ( dersom vi har oppegående mennesker rundt oss som bestemmer) åpnet for at reglene kan endres også. Som feks det å drikke offentlig, er det egentlig så farlig dersom folk klarer å oppføre seg? Nei det er jo ikke det. Reglene blir laget for de som ikke klarer å oppføre seg, og som igjen ødelegger for resten. Hvem vet, kanskje litt overvåkning som tar for seg de som ødelegger for resten til å faktisk gjøre at resten av oss kan leve "friere" uten å føle at man gjør noe galt. Krysser gata på rød mann er den eneste jeg vil si er verste å komme rundt, har nok noen år med teknologi før vi klarer å løse den knyta, MEN! teknologi er fantastisk, det finnes helt klart noen som kunne laget et system som hadde optimalisert trafikkflyten med gående også når de får muligheten til å bruke kameraer. Skjønner selvfølgelig at man er redd det skal bli diktatur og sosial score når man ser rundt seg i verden. Men da gjelder det å sørge for at de som styrer er folk som bør styre da, og sist jeg sjekket lever vi et demokrati som ikke er korrupt eller særlig gira for å ta over verden til enhver pris og tvinge folk ned i kne pga ytringer. Som jeg pleier å si til folk som er redd for worst case scenarior, ingen her i Norge er ute etter å ta Ola Nordmann. Og hvis noen vil vite noe om deg eller ta pengene dine? Ja da klarer de det uansett hva du tror du gjør. ( Ola Nordmann er den typiske vanlige personen i gata i dette tilfellet) Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Terrassebord skrev (14 minutter siden): Mer overvåkning og flere regler... Jeg vil oppriktig formane deg DIYDari til å sterkt tenke gjennom dette en gang til. Din rørende naivitet er slikt som fører til det systemet med overvåkning og sosial score man nå ser i Kina. Selvsagt ikke så naiv å tror at det ikke kommer noe negativt med det å ha masseovervåkning altså. Mennesker er mennesker og noen vil alltid gjøre noe for å utnytte andre. Poenget blir nok heller..Er det en større gevinst enn å ikke gjøre det ? Jeg tror det vil være det. Ref mine kjente i Kina, nabolaget deres gikk fra helt vanlig kriminalitet til nå 1-2 hendelser i året. Erindrer han sa innen gitt geografisk område var det i snitt 1800 anmeldte saker i året, som gikk ned til under 50. ( Svarte tall må en alltid regne med) Nå er det ikke så krise i Norge heldigvis, men det er eksempler på godene som kommer ut av det også. De har også "krisesentre" for "gamle" kriminelle som er til for å lære disse menneskene nye ting slik at de kan bidra til samfunnet også. Jeg tenker jo at det kommer uansett en gang i fremtiden da det vil være uunngåelig å tenke noe annet. Så hvorfor ikke være en "front runner" å vise hvordan et robust land kan gjøre det og forhåpentligvis ha såpass "lavmælt" feil som ikke andre trenger å gjøre. Gud forby at Kina, Usa, Nord Korea og russland skal være "forbildene" for utvikling. Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Dette er vel et problem som i stor grad utrydder seg selv ettersom vi beveger oss lengre ut i robotsamfunnet. Om 10-15 år er det vel ikke så mange menneskestyrte biler på veiene, og da kan alle de "evneveike" bare ta robotraxi. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember DIYDari skrev (38 minutter siden): Hva gjør du i hverdagen som du er redd for at andre ser på? Altså ute i det offentlige. I det private hjem skal man selvsagt ikke bli overvåket. Men er et geniunt spørsmål. Og hvis det faktisk er noe spesielt som i noen få tilfeller sikkert er best å ikke ha på film som du gjør ofte.. Veier det mer enn sikkerheten du vil få ut av det? Har du tenkt potensiale av bevis vi har for hånd når kriminelle handlinger skjer, hvor lettere det er å finne kriminelle, og å utvikle systemer som fanger faktiske kriminelle? Jeg gjør i hvertfall nada som er farlig at en datamaskin og algoritme sitter å ser på for å fange opp evt ulovligheter. Om det så sitter en grisegutt å overser klipp og napper løken fordi jeg går tur med hundene eller snakker dritt om en nabo som plaget meg i øyeblikket så får nå det være da jeg må stå for alt jeg gjør 😅. Er ikke vanskelig å være verken snill eller holde seg innafor lovligheten vi har i Norge etter min mening. ( Må selvsagt litt mer regler til, men du skjønner tegninga ) Det er prinsippet som veier tyngst for meg her. Privatlivet skal forbli mest mulig privat. Overvåkningssamfunnet har gått alt for langt allerede. Men dette er O.T., og denne diskusjonen hører hjemme helt andre steder enn her. Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember On 29.11.2024 at 1:51 PM, Hanhijnn said: Da må det vel først bli forbudt å kjøre under fartsgrensen. Hvilket det slett ikke er. Det er riktignok ikke forbudt å kjøre under fartsgrensen, men det er derimot forbudt å hindre trafikken unødvendig. Velger man å kjøre under og dermed skaper kø, skal du også slippe folk forbi ved anledning. Dette er det dessverre mange som ikke har fått med seg. UP har heldigvis begynt å luke ut slike bilister. 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember (endret) Mercruiser skrev (19 minutter siden): Det er riktignok ikke forbudt å kjøre under fartsgrensen, men det er derimot forbudt å hindre trafikken unødvendig. Velger man å kjøre under og dermed skaper kø, skal du også slippe folk forbi ved anledning. Dette er det dessverre mange som ikke har fått med seg. UP har heldigvis begynt å luke ut slike bilister. Riktig. Nå har jeg enda til gode å faktisk se at sinker svinger inn på busslommer å slipper forbi folk. Som regel er vel dette eldre folk, som garantert ikke hadde vært i nærheten av å klare å ta noe sertifikat idag. Endret 4. desember av Paxville Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember 4 minutes ago, Paxville said: Riktig. Nå har jeg enda til gode å faktisk se at sinker svinger inn på busslommer å slipper forbi folk. Som regel er vel dette eldre folk, som garantert ikke hadde vært i nærheten av å klare å ta noe sertifikat idag. Jeg opplever dette relativt regelmessig, men aller oftest "på bygda". Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember On 11/29/2024 at 8:11 PM, Sovna said: Når den Høye Utdanningen måles oppimot noen som kun har grunnskole så må du ikke særlig høyt opp for å kalle deg høy-utdannet. Holder med BI, som så mye desillusjonert ungdom hiver seg på fordi de ikke aner en dritt om hva de skal bli. Kanskje derfor utdanningens benevnelse bare er en forkortning for Bedre enn Ingenting..😂 "Menn som har høy utdanning er dobbelt så aktive som de med grunnskole, målt i minutter per uke. Blant kvinner er forskjellen mindre. Denne kjøper jeg; "Likevel sitter menn med høy utdanning mer enn halvannen time mer stille nå, enn for fire år siden." Man skal være forsiktig med å gi noen diagnosen f.eks. evneveik. Juridisk kan dette være det som kjører dem utenfor ansvar. "De som gir en absolutt seriøst god faen og gir egoet første prioritering hvor alle andre her ingen verdi!", den kjøper jeg 😉 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember 1 hour ago, Alfred_A said: Man skal være forsiktig med å gi noen diagnosen f.eks. evneveik. Juridisk kan dette være det som kjører dem utenfor ansvar. "De som gir en absolutt seriøst god faen og gir egoet første prioritering hvor alle andre her ingen verdi!", den kjøper jeg 😉 Så det kan bety at super-egoist ==> evneveik ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå