trn100 Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november Duriello skrev (Akkurat nå): Nånei, de leser dette også tenker de; "De mener jo selvfølgelig alle andre en meg!" 😄 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november trn100 skrev (Akkurat nå): Men de eldre er altså IKKE de jeg ser som de største problemene i trafikken til daglig. De kjører som regel langsomt og forsiktig i motsetning til de evneveike... Er det noen spesifikt handlinger du tenker på under beskrivelsen "evneveike"? Jeg opplever som sagt disse eldre (av begge kjønn) som bare suser avgårde ut i kryss og rundkjøringer, og det har holdt på å gå galt mer enn en gang for å si det sånn... 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november geir__hk skrev (1 time siden): Vanskelig å si hva de mangler, men noen av disse prioriterer å se hvem de har forkjørsrett overfor fremfor å sjekke vikeplikt fordi de mener åpenbart å inneha en slags fødselsrett på å komme først ut i krysset. Holdt på å kræsje i en av disse tullingene som ikke sjekker egen vikeplikt her for noen dager siden. Samme her, 2 stykker i forskjellige kryss med få minutters mellomrom. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november leticia skrev (Akkurat nå): Er det noen spesifikt handlinger du tenker på under beskrivelsen "evneveike"? Jeg opplever som sagt disse eldre (av begge kjønn) som bare suser avgårde ut i kryss og rundkjøringer, og det har holdt på å gå galt mer enn en gang for å si det sånn... Det har jeg vel skrevet over? De som ikke klarer å telle til 3 (ref 3 sekunders regelen) og de som ikke evner å både blinke å svinge samtidig. Dette er en del av min definisjon på evneveike sjåfører som ikke burde eie et førerkort. Jeg har også nevnt de som kjører av og på en motorvei og selv forårsaker den køen de forsøker å unngå... 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november Selv om jeg nettopp er blitt påkjørt og fått skadet bilen så vil jeg påstå at folk flest kjører bra.Over 95% Man må faktisk kjøre en halv milliard km i norsk trafikk for å statistisk bli drept. Så har man de evneveike som kjører dårlig. Ikke noe stort problem. som regel kjører de seint, bryter de alle fleste trafikkregler og gjør at andre må vike. Pleier ofte å si at det finnes to typer bilførere. De som genererer farlige situasjoner og nesten ulykker og dem som avverger slike ved å bremse selv om man har forkjørsrett, rygge selv om det er lengre på din side, legge seg litt lenger bak pga stadig hard bremsing for ingenting, ignorere at de ikke bruker blinklys eller bruker de feil. For meg som har kjørt bil i veldig mangen år vil jeg påstå at det var værre før. Mye mere forbikjøring, dårligere biler, høy fart osv osv. 560 drepte pr år i 1970 da antall biler var ca 30% av i dag. 4 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november trn100 skrev (23 minutter siden): Har opplevd i Frankrike på ferietur å havne helt til høyre på en firefeltsvei i et kryss når jeg skulle til venstre. Satte på blinkeren og slapp glatt i gjennom. Bare et lite tips til en annen gang. Er du usikker på hvor du skal svinge av, legg deg i et av de midterste, så slipper du hvertfall å forflytte deg like langt 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november Trestein skrev (1 minutt siden): Selv om jeg nettopp er blitt påkjørt og fått skadet bilen så vil jeg påstå at folk flest kjører bra.Over 95% Man må faktisk kjøre en halv milliard km i norsk trafikk for å statistisk bli drept. Så har man de evneveike som kjører dårlig. Ikke noe stort problem. som regel kjører de seint, bryter de alle fleste trafikkregler og gjør at andre må vike. Pleier ofte å si at det finnes to typer bilførere. De som genererer farlige situasjoner og nesten ulykker og dem som avverger slike ved å bremse selv om man har forkjørsrett, rygge selv om det er lengre på din side, legge seg litt lenger bak pga stadig hard bremsing for ingenting, ignorere at de ikke bruker blinklys eller bruker de feil. For meg som har kjørt bil i veldig mangen år vil jeg påstå at det var værre før. Mye mere forbikjøring, dårligere biler, høy fart osv osv. 560 drepte pr år i 1970 da antall biler var ca 30% av i dag. Godt mulig du har rett i det, uten at jeg synes det er en unnskyldning for å være en tulling i trafikken? Har selv kjørt skadefritt i ovcer 40 år, og jeg er ikke noen sinke... 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november trn100 skrev (3 minutter siden): Det har jeg vel skrevet over? De som ikke klarer å telle til 3 (ref 3 sekunders regelen) og de som ikke evner å både blinke å svinge samtidig. Dette er en del av min definisjon på evneveike sjåfører som ikke burde eie et førerkort. Jeg har også nevnt de som kjører av og på en motorvei og selv forårsaker den køen de forsøker å unngå... Ok, jeg burde lurte på om du hadde en type handling du anså som aller verst 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november trn100 skrev (Akkurat nå): Godt mulig du har rett i det, uten at jeg synes det er en unnskyldning for å være en tulling i trafikken? Har selv kjørt skadefritt i ovcer 40 år, og jeg er ikke noen sinke... Har heller aldri skadet bilen selv. Problemet er at folk er ulike. Ingen kjører perfekt. Alle gjør feil. Selv om jeg har kjørt langt over en million km så gjør jeg feil. Mange gjør mange feil. De betaler for det ved å ha høyere forsikringspremie større verditap pga bulker osv. Spørsmålet er. Kan vi frata flere tusen bilister retten til å kjøre bil fordi vi irriterer oss over feil blinklysbruk eller at de tvinger oss til å bremse en gang ekstra pr dag? 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november leticia skrev (2 minutter siden): Ok, jeg burde lurte på om du hadde en type handling du anså som aller verst En grunnleggende mangel på sunn fornuft og spesiell mangel på trafikale ferdigheter dekker det! 🙂 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november (endret) Trestein skrev (4 minutter siden): Har heller aldri skadet bilen selv. Problemet er at folk er ulike. Ingen kjører perfekt. Alle gjør feil. Selv om jeg har kjørt langt over en million km så gjør jeg feil. Mange gjør mange feil. De betaler for det ved å ha høyere forsikringspremie større verditap pga bulker osv. Spørsmålet er. Kan vi frata flere tusen bilister retten til å kjøre bil fordi vi irriterer oss over feil blinklysbruk eller at de tvinger oss til å bremse en gang ekstra pr dag? Jeg snakker ikke om tilfeldige "feil", det har jeg gjort også, men om folk som bevisst skaper trafikale problemer. Man kan ikke eie et førerkort og si "sorry, jeg visste ikke om blinklyset!"... Endret 27. november av trn100 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november trn100 skrev (Akkurat nå): Jeg snakker ikke om tilfeldige "feil", det har jeg gjort også, men om folk som bevisst skaper trafikale problemer. Man kan ikke eie et førerkort og si "sorry, jeg visste ikke om blinklyset!"... Det er ikke mange dagene siden jeg så et vogntog som skulle rett frem i en rundkjøring og blinket til venstre. Ingen skal si meg at han ikke visste om hvor blinkelyset var. Han bare feilet 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november Trestein skrev (1 minutt siden): Det er ikke mange dagene siden jeg så et vogntog som skulle rett frem i en rundkjøring og blinket til venstre. Ingen skal si meg at han ikke visste om hvor blinkelyset var. Han bare feilet Jeg sier jo at jeg forstår at folk kan gjøre feil! De jeg henvender meg til her er de som bevisst velger å blåse i alt som har med fornuft å gjøre og ikke de som sovner bak rattet eller er bevisstløse i gjerningsøyblikket! Yrkessjåfører er gjerne bedre på argumentere for sin dyktighet enn å faktisk være dyktige, i alle fall i trafikale sammenhenger... 3 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november trn100 skrev (6 timer siden): Yrkessjåfører er gjerne bedre på argumentere for sin dyktighet enn å faktisk være dyktige, i alle fall i trafikale sammenhenger... Tenker at de som oftest er de beste også, tatt i betraktning at de har veien som erfaring hele arbeidsdagen lang. Gitt at de kjører innenfor regelverk og har normal tilpasning til annen trafikk. På den motsatte siden treffer du på de med mangel av trening og erfaring. De finner du ofte på lørdags formiddager. Altså de som ikke kjører oftere enn det. Kjøpesenteret, that´s it. Og en klassiker blant disse elendige bilistene; " ja, men jeg har jo aldri bulket på disse 30 år i trafikken." God Jul. Ok, takket være andre bilister som holder seg på behørig avstand av deg ja. For de evner å se deg, "det er de som ikke du ser.. " 2 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november Nå kommer selvkjørende biler fossende, og det vil automatisk ta vekk mye uoppmerksomhet i trafikken. Elektronikken er aldri trøtt, aldri uoppmerksom og slitet aldri med nattesynet. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november Mye av problemet er at folk ikke har forstått at trafikk handler om kommunikasjon. Man må kommunisere til sine medtrafikanter hva man har tenkt å foreta seg. F.eks. ved å bruke blinklys. Svært mange er såre fornøyde med at de sjøl veit hva de skal gjøre, og ikke innser at trafikken rundt dem også trenger den informasjonen. Et annet stort problem er fortsatt mobiltelefonen. Mange greier ikke å være offline av sosiale media, og må bare få med seg hva som skjer der hele tiden. Jeg bor rett ved en barnehage, i et byggefelt (fartsgrense 30 km/t), og ser daglig småbarnsforeldre som kommer susende i mye høyere fart, med mobilen klistret til øret og fokuset helt andre steder enn kjøringen sin. Jeg skulle ha rigget opp et kamera og sendt bevismateriale til Politiet, his jeg hadde trodd at det hadde hjulpet noe. 6 Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november Det er et par ting jeg stadig ser: - De som begynner å blinke lenge før det er normalt å blinke. Her kan man bare forvente at vedkommede legger seg helt feil i rundkjøringen, og tar svingen alt for sakte, så folk må bremse unødvendig etc. Resten av kjøringen er også som forventet; helt på trynet. - De som kjører i 10-20 km/t under fartsgrensa, helt uten grunn. Da kan man også forvente at de gjør mye annet rart - se etter om de krysser linjene (altså har all fokus på en mobiltelefon) eller viser uoppmerksomhet på andre måter. - De som skal til venstre i rundkjøringen, men legger seg til høyre uten å blinke til venstre. Gir selvfølgelig overraskelser til motkommende billister, og slik bare fortsetter de resten av kjøreturen. Man vet aldri hva de vil finne på, så eneste man kan gjøre er å holde avstand. - De som klarer å kombinere alt ovenfor. Ikke kan de kjøre på fornuftig vis, og de har gjerne all fokus på noe helt annet enn kjøringen. 3 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november 2 hours ago, Sovna said: Tenker at de som oftest er de beste også, tatt i betraktning at de har veien som erfaring hele arbeidsdagen lang. Gitt at de kjører innenfor regelverk og har normal tilpasning til annen trafikk. På den motsatte siden treffer du på de med mangel av trening og erfaring. Dette er kanskje sant for lastebilsjåfører, og i stor grad bussjåfører (turbuss, spesielt). Men drosjesjåfører er også yrkessjåfører, og man skal ikke tilbringe mange minutter i hovedstaden for å se at der er det mye rart. 3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november trn100 skrev (11 timer siden): Det handler om individer som aldri burde ha fått tildelt et førerkort og blitt fradømt sertifikatet for all tid! Husk: Førerkortet er minstekravet for å få lov til å kjøre bil. Det er svært mye man ikke lærer som en del av den opplæringen. I tillegg er det mange som dessverre at dem er utlært når dem har gjennomført en utdanning. Da ender du opp med folk som framstår som idioter. Er ikke mye man får gjort med det uten at staten krever at man gjennomgår føreropplæring på nytt når man fornyer førerkortet. 1 Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november 19 minutes ago, el_cash said: Det er et par ting jeg stadig ser: - De som begynner å blinke lenge før det er normalt å blinke. Her kan man bare forvente at vedkommede legger seg helt feil i rundkjøringen, og tar svingen alt for sakte, så folk må bremse unødvendig etc. Resten av kjøringen er også som forventet; helt på trynet. - De som kjører i 10-20 km/t under fartsgrensa, helt uten grunn. Da kan man også forvente at de gjør mye annet rart - se etter om de krysser linjene (altså har all fokus på en mobiltelefon) eller viser uoppmerksomhet på andre måter. - De som skal til venstre i rundkjøringen, men legger seg til høyre uten å blinke til venstre. Gir selvfølgelig overraskelser til motkommende billister, og slik bare fortsetter de resten av kjøreturen. Man vet aldri hva de vil finne på, så eneste man kan gjøre er å holde avstand. - De som klarer å kombinere alt ovenfor. Ikke kan de kjøre på fornuftig vis, og de har gjerne all fokus på noe helt annet enn kjøringen. Dette^^ Jeg mener å kunne lukte slike på avstand. En ser det på kjøringen. Vimser rundt og viser så tydelig at de ikke er mentalt påkoblet aktiviteten de driver med; bilkjøring. Holde bittelitt avstand og komme seg unna ved første anledning. Er ikke annet å gjøre. Det er gjerne denne typen folk som stanser i toppen av en rulletrapp for å se seg rundt også. Uten å ha tenkt tanken at det fylles på med folk bakfra... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå