trn100 Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Duriello skrev (Akkurat nå): Nånei, de leser dette også tenker de; "De mener jo selvfølgelig alle andre en meg!" 😄 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Men de eldre er altså IKKE de jeg ser som de største problemene i trafikken til daglig. De kjører som regel langsomt og forsiktig i motsetning til de evneveike... Er det noen spesifikt handlinger du tenker på under beskrivelsen "evneveike"? Jeg opplever som sagt disse eldre (av begge kjønn) som bare suser avgårde ut i kryss og rundkjøringer, og det har holdt på å gå galt mer enn en gang for å si det sånn... Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden geir__hk skrev (1 time siden): Vanskelig å si hva de mangler, men noen av disse prioriterer å se hvem de har forkjørsrett overfor fremfor å sjekke vikeplikt fordi de mener åpenbart å inneha en slags fødselsrett på å komme først ut i krysset. Holdt på å kræsje i en av disse tullingene som ikke sjekker egen vikeplikt her for noen dager siden. Samme her, 2 stykker i forskjellige kryss med få minutters mellomrom. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): Er det noen spesifikt handlinger du tenker på under beskrivelsen "evneveike"? Jeg opplever som sagt disse eldre (av begge kjønn) som bare suser avgårde ut i kryss og rundkjøringer, og det har holdt på å gå galt mer enn en gang for å si det sånn... Det har jeg vel skrevet over? De som ikke klarer å telle til 3 (ref 3 sekunders regelen) og de som ikke evner å både blinke å svinge samtidig. Dette er en del av min definisjon på evneveike sjåfører som ikke burde eie et førerkort. Jeg har også nevnt de som kjører av og på en motorvei og selv forårsaker den køen de forsøker å unngå... 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Selv om jeg nettopp er blitt påkjørt og fått skadet bilen så vil jeg påstå at folk flest kjører bra.Over 95% Man må faktisk kjøre en halv milliard km i norsk trafikk for å statistisk bli drept. Så har man de evneveike som kjører dårlig. Ikke noe stort problem. som regel kjører de seint, bryter de alle fleste trafikkregler og gjør at andre må vike. Pleier ofte å si at det finnes to typer bilførere. De som genererer farlige situasjoner og nesten ulykker og dem som avverger slike ved å bremse selv om man har forkjørsrett, rygge selv om det er lengre på din side, legge seg litt lenger bak pga stadig hard bremsing for ingenting, ignorere at de ikke bruker blinklys eller bruker de feil. For meg som har kjørt bil i veldig mangen år vil jeg påstå at det var værre før. Mye mere forbikjøring, dårligere biler, høy fart osv osv. 560 drepte pr år i 1970 da antall biler var ca 30% av i dag. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (23 minutter siden): Har opplevd i Frankrike på ferietur å havne helt til høyre på en firefeltsvei i et kryss når jeg skulle til venstre. Satte på blinkeren og slapp glatt i gjennom. Bare et lite tips til en annen gang. Er du usikker på hvor du skal svinge av, legg deg i et av de midterste, så slipper du hvertfall å forflytte deg like langt 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Trestein skrev (1 minutt siden): Selv om jeg nettopp er blitt påkjørt og fått skadet bilen så vil jeg påstå at folk flest kjører bra.Over 95% Man må faktisk kjøre en halv milliard km i norsk trafikk for å statistisk bli drept. Så har man de evneveike som kjører dårlig. Ikke noe stort problem. som regel kjører de seint, bryter de alle fleste trafikkregler og gjør at andre må vike. Pleier ofte å si at det finnes to typer bilførere. De som genererer farlige situasjoner og nesten ulykker og dem som avverger slike ved å bremse selv om man har forkjørsrett, rygge selv om det er lengre på din side, legge seg litt lenger bak pga stadig hard bremsing for ingenting, ignorere at de ikke bruker blinklys eller bruker de feil. For meg som har kjørt bil i veldig mangen år vil jeg påstå at det var værre før. Mye mere forbikjøring, dårligere biler, høy fart osv osv. 560 drepte pr år i 1970 da antall biler var ca 30% av i dag. Godt mulig du har rett i det, uten at jeg synes det er en unnskyldning for å være en tulling i trafikken? Har selv kjørt skadefritt i ovcer 40 år, og jeg er ikke noen sinke... Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (3 minutter siden): Det har jeg vel skrevet over? De som ikke klarer å telle til 3 (ref 3 sekunders regelen) og de som ikke evner å både blinke å svinge samtidig. Dette er en del av min definisjon på evneveike sjåfører som ikke burde eie et førerkort. Jeg har også nevnt de som kjører av og på en motorvei og selv forårsaker den køen de forsøker å unngå... Ok, jeg burde lurte på om du hadde en type handling du anså som aller verst Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Godt mulig du har rett i det, uten at jeg synes det er en unnskyldning for å være en tulling i trafikken? Har selv kjørt skadefritt i ovcer 40 år, og jeg er ikke noen sinke... Har heller aldri skadet bilen selv. Problemet er at folk er ulike. Ingen kjører perfekt. Alle gjør feil. Selv om jeg har kjørt langt over en million km så gjør jeg feil. Mange gjør mange feil. De betaler for det ved å ha høyere forsikringspremie større verditap pga bulker osv. Spørsmålet er. Kan vi frata flere tusen bilister retten til å kjøre bil fordi vi irriterer oss over feil blinklysbruk eller at de tvinger oss til å bremse en gang ekstra pr dag? 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Ok, jeg burde lurte på om du hadde en type handling du anså som aller verst En grunnleggende mangel på sunn fornuft og spesiell mangel på trafikale ferdigheter dekker det! 🙂 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden (endret) Trestein skrev (4 minutter siden): Har heller aldri skadet bilen selv. Problemet er at folk er ulike. Ingen kjører perfekt. Alle gjør feil. Selv om jeg har kjørt langt over en million km så gjør jeg feil. Mange gjør mange feil. De betaler for det ved å ha høyere forsikringspremie større verditap pga bulker osv. Spørsmålet er. Kan vi frata flere tusen bilister retten til å kjøre bil fordi vi irriterer oss over feil blinklysbruk eller at de tvinger oss til å bremse en gang ekstra pr dag? Jeg snakker ikke om tilfeldige "feil", det har jeg gjort også, men om folk som bevisst skaper trafikale problemer. Man kan ikke eie et førerkort og si "sorry, jeg visste ikke om blinklyset!"... Endret 3 timer siden av trn100 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Jeg snakker ikke om tilfeldige "feil", det har jeg gjort også, men om folk som bevisst skaper trafikale problemer. Man kan ikke eie et førerkort og si "sorry, jeg visste ikke om blinklyset!"... Det er ikke mange dagene siden jeg så et vogntog som skulle rett frem i en rundkjøring og blinket til venstre. Ingen skal si meg at han ikke visste om hvor blinkelyset var. Han bare feilet 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Trestein skrev (1 minutt siden): Det er ikke mange dagene siden jeg så et vogntog som skulle rett frem i en rundkjøring og blinket til venstre. Ingen skal si meg at han ikke visste om hvor blinkelyset var. Han bare feilet Jeg sier jo at jeg forstår at folk kan gjøre feil! De jeg henvender meg til her er de som bevisst velger å blåse i alt som har med fornuft å gjøre og ikke de som sovner bak rattet eller er bevisstløse i gjerningsøyblikket! Yrkessjåfører er gjerne bedre på argumentere for sin dyktighet enn å faktisk være dyktige, i alle fall i trafikale sammenhenger... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå