Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med stivhet i bena

Sebby

Anbefalte innlegg

God aften.

Er det flere i 30-årene som har slitt mer og mer med «stive» ben? Særlig rundt kne området?

Har prøvd å strekke ut ekstra osv., men ingenting hjelper. Sliter nå særlig etter en konsert på mandag der jeg stod i 3+ timer i strekk. Kjenner det fortsatt. Normalt å bli sliten, men dette er noe mer. 

Det er akkurat som at det nesten gjør vondt å tøye ut «andre veien» (altså rette ben og tøye de).

Kan det være sjelettet? Jeg jobber mye på harde gulv i hverdagen, bruker vernesko. Er nesten 35 år gammel nå.

Jeg kan få rimelig fysioterapi gjennom jobben - noe vits å dra?

Mvh Sebastian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sebby skrev (37 minutter siden):

God aften.

Er det flere i 30-årene som har slitt mer og mer med «stive» ben? Særlig rundt kne området?

Har prøvd å strekke ut ekstra osv., men ingenting hjelper. Sliter nå særlig etter en konsert på mandag der jeg stod i 3+ timer i strekk. Kjenner det fortsatt. Normalt å bli sliten, men dette er noe mer. 

Det er akkurat som at det nesten gjør vondt å tøye ut «andre veien» (altså rette ben og tøye de).

Kan det være sjelettet? Jeg jobber mye på harde gulv i hverdagen, bruker vernesko. Er nesten 35 år gammel nå.

Mvh Sebastian

Ville ha snakket med fastlegen. Jeg måtte ha en operasjon når jeg var 19 for en meniskskade. Hos meg så låste kneet seg, og ved lengere gå turer ble det væskefylt og vondt. 

https://www.ullevalkiropraktor.no/behandling/meniskskade/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sebby skrev (56 minutter siden):

God aften.

Mvh Sebastian

Undersøk med legen om du er i ferd med å få podagra.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Undersøk med legen om du er i ferd med å få podagra.

Googlet litt og fant dette om symptomer: «Sykehistorien er typisk med akutt anfall med smerter, hevelse og rødhet i ett ledd. Som regel når man en smertetopp i løpet av 24 timer. Anfallet varer typisk i flere dager.» 

Kjenner meg ikke igjen i dette, er ikke så akutt liksom. Også er det ingen hevelser osv. Dette har blitt sånn gradvis over lang tid, men noen dager er verre enn andre.

Ellers tusen takk for forslag :) 

Lenke til kommentar
Sebby skrev (20 timer siden):

God aften.

Mvh Sebastian

Kan være artrose mellom kneskål og ledd. Vanlig at brusken slites ned der.

Lenke til kommentar
Sebby skrev (22 timer siden):

Googlet litt og fant dette om symptomer: «Sykehistorien er typisk med akutt anfall med smerter, hevelse og rødhet i ett ledd. Som regel når man en smertetopp i løpet av 24 timer. Anfallet varer typisk i flere dager.» 

Kjenner meg ikke igjen i dette, er ikke så akutt liksom. Også er det ingen hevelser osv. Dette har blitt sånn gradvis over lang tid, men noen dager er verre enn andre.

Ellers tusen takk for forslag :) 

Så bra at det ikke var det! Jeg har selv podagra og det pleier å bygge seg opp før det blir et skikkelig anfall. Går heldigvis på medisiner og har vært anfallfri over et år nå.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sebby skrev (På 27.11.2024 den 6:49 PM):

Svar: Ja.

De fleste fysioterapeuter jobber med muskel- og leddplager hver eneste dag. Jeg kan nesten garantere at de har vært borte i din problematikk tidligere. Mange fysioterapeuter har muligheten for ultralydsdiagnostikk, noe som gjør at du ikke trenger å vente +3 måneder på time i spesialisthelsetjenesten for å kanskje komme igang med noe som løser problemet fortere.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (16 timer siden):

Kan være artrose mellom kneskål og ledd. Vanlig at brusken slites ned der.

Wow her traff du spikeren midt på huet! Jeg googlet litt om artrose og det kan minne veldig om dette.

Bra jobba :) 

Skandinav skrev (44 minutter siden):

Svar: Ja.

De fleste fysioterapeuter jobber med muskel- og leddplager hver eneste dag. Jeg kan nesten garantere at de har vært borte i din problematikk tidligere. Mange fysioterapeuter har muligheten for ultralydsdiagnostikk, noe som gjør at du ikke trenger å vente +3 måneder på time i spesialisthelsetjenesten for å kanskje komme igang med noe som løser problemet fortere.

Okai. Da skal jeg ta en tur dit, og kanskje spørre om muligheten for sånn diagnostikk :) 

Takker for svar. Mvh Sebastian

Lenke til kommentar
Sebby skrev (4 timer siden):

Wow her traff du spikeren midt på huet! Jeg googlet litt om artrose og det kan minne veldig om dette.

Bra jobba :) 

Okai. Da skal jeg ta en tur dit, og kanskje spørre om muligheten for sånn diagnostikk :) 

Takker for svar. Mvh Sebastian

Jeg har det samme selv, begynner å nærme meg 50 men kjente det godt allerede i din alder. Fikk bekreftet det med MR. Du kan prøve å ta glukosamin 1,2gram pr. Dag(3x400mg) i minimum 8 uker for å se om det fungerer for deg. Det er verd de Hundrelappene det koster da mange har effekt av det og du trenger ikke resept for å prøve. Det er utviklet fra skalldyr og skal redusere friksjonen i knærne. Men husk å ikke konkludere med noe før du har brukt det i minimum 8 uker pga at det skal bygge seg opp i kroppen.

Lenke til kommentar

Glukosamin

Bruk

Glukosamin brukes i behandling av lett til moderat slitasjegikt. Det finnes reseptfritt i form av tabletter og kapsler, og reseptbelagt som tabletter, kapsler og pulver til mikstur. Glukosamin finnes også som kosttilskudd.

Bivirkninger

• De vanligste bivirkningene ved bruk av glukosamin er magesmerter, diaré, kvalme og forstoppelse.

Forsiktighetsregler

• Glukosamin kan øke blodsukkeret. Pasienter med diabetes bør derfor være forsiktig ved bruk av glukosamin. Ettersom glukosamin utvinnes fra skalldyr, bør det ikke gis til pasienter med skalldyrallergi.

Kilde: https://sml.snl.no/glukosamin

Endret av backtoback
Bruk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 27.11.2024 at 6:49 PM, Sebby said:

God aften.

Det var i 30-årene menisken min røyk, og den har nå vært vond i 15 år nå. Velkommen til alderdommen. (Men tvi-tvi hos legen!)

Lenke til kommentar
Sebby skrev (4 timer siden):

Hmm frister ikke så veldig å begynne på det der etter siste innlegget..

Har tatt det i over ett år og har aldri opplevd noen av de bivirkningene. knærne derimot er ikke fullt så støle og smertefulle som de var. Når det er sagt så har de fleste medisiner potensielle bivirkninger. Er en grunn for at mange frarådes i å lese om bivirkninger i pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar

Nei, og takk lov for det. Nå er jeg noen år yngre enn deg, men fortsatt. Trener mye styrke og løfter masse tung knebøy.  Tror ikke det er så vanlig å kjenne på i så ung alder. Ville nok ha stukket en tur til fysioen ja. Er du tung og går mange i timer daglig på harde gulv kan jo kanskje være en av årsakene. Bra du tar å sjekker det ut! 

Lenke til kommentar

Var hos fysioen igår. Fant ut av no greier, hun presset med noe "spisst" på noen punkter ved knærne, som gjorde vondt. Det skulle ikke gjøre vondt, og derfor mener hun jeg mest sannsynlig har noe som kalles patella tendinose ("jumping knee"?). Skal tilbake om to uker, fikk noen øvelser å gjøre fremover.

Googlet litt, og i worst case senario så må man visst operer etterhvert, men dette er vel bare etter mange år uten tiltak? Noen som har erfaring med "jumping knee"?

Iterion skrev (22 timer siden):

Nei, og takk lov for det. Nå er jeg noen år yngre enn deg, men fortsatt. Trener mye styrke og løfter masse tung knebøy.  Tror ikke det er så vanlig å kjenne på i så ung alder. Ville nok ha stukket en tur til fysioen ja. Er du tung og går mange i timer daglig på harde gulv kan jo kanskje være en av årsakene. Bra du tar å sjekker det ut! 

Er ikke tung! Jeg er 80 kg men er jo 188 høy, så vil si jeg er ganske slank og fin :) 

-S

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sebby skrev (På 27.11.2024 den 6:49 PM):

God aften.

Mvh Sebastian

Jeg fikk verne tresko med gummisåler og da sluttet mine ryggplager en annen ting du kan vurdere er denne eller noe lignende.

https://enklereliv.no/massasje/beurer-fm-90-fotmasserer/

Jeg har en eldre modell som øker blodsirkulasjonen i stive ben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...