Gå til innhold

Rimelig stasjonær PC til min mor

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg forsøker å finne en rimelig stasjonær PC til min mor. Bruksområdet er stort sett kun nettsurfing, youtube og å kikke litt på lokale bilde- og videofiler.

Har som mål å komme under 10.000 kroner med skjerm. Det er ikke så mye ferdigbygd å velge fra i den prisklassen, men jeg har kikket litt på denne:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/stasjonaer-pc/lenovo-loq-tower-17irr9-rtx-3050-stasjonaer-pc/p-3360363/

og

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/hp-victus-15l-stasjonar-gaming-pc-r5-585123050/797007

power-pc'en har litt mindre dedikert videominne enn elkjøp sin (6 GB vs 8 GB), men litt raskere RAM og bedre prosessor. Jeg heller vel litt mer mot Power sin pc med tanke på hva den skal brukes til.

Jeg har også kikket på komponenter med tanke på å bygge selv, men jeg har ikke klart å sette sammen noe jeg synes er konkurransedyktig selv om jeg har droppet dedikert grafikkort.

Har dere rutinerte folk her inne noen innspill til om pc'ene jeg linket til gir god valuta for pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Integrert skjermkort er nok for de fleste foreldre. Jeg har også satt sammen en PC til min mor, men jeg bygde selv (teknisk sett gammel PC nå, Asus Z390 F-Gaming + i5 9600K). Kabinettet er et Fractal Core 2300 / 2500 (tror det er 2500). Hadde en Noctua U12A-kjøler som hun fikk. Strømforsyningen er en Corsair TX850M for en garantert stabil bruk.

Min anbefaling er et kompakt kabinett, med stille (dvs. Noctua) vifter og som er lett å rengjøre. Jeg regner med foreldre flest setter PC-en på et støvete gulv uten å tenke mer på saken...

Å vite primært bruksområde er viktig. Går mye i nettvideoer her, så jeg har satt 48 GB med RAM i min mors PC (startet med 16 GB, men det var ikke nok - heller ikke 32 GB). Å starte nettleseren på nytt, hva er det? :ermm:
Skal ikke si for mye, sitter selv med 64 GB og vurderer sterkt 128 GB av samme årsak...

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag. Jeg håper å finne en brukbar pc som kan vare noen år da hun er lei av at de siste laptopene har tatt kvelden eller blitt veldig trege etter relativt få år.

Jeg tenkte i utgangspunktet å bygge selv, men jeg endte stort sett opp på 7-8000 kroner for en PC som jeg mente kunne holde en god stund når jeg prøvde meg fram på buildapc.gg, men de var fortsatt tilsynelatende svakere enn den på power.

av forslagene her er det vel kun en N100 pc som vil bli vesentlig billigere, men usikker på hvor mange år den vi kunne fungere fint?🤔

her er for eksempel en av de rimeligste office pc'ene med 16GB RAM på komplett: https://www.komplett.no/product/1307254/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-pc-office-a30?queryid=c3d5729bdf365aa40e61d4582352cccd&sort=PriceAsc

Den koster 600 kroner mer enn power sin, har ca 20% svakere CPU kraft, ca 75 % svakere GPU ytelse og 1600 MHz tregere ram. Det samme gjelder vel dersom man sammenligner med de andre forslagene her. for prisdifferansen kunne jeg sikkert fått 16GB i power sin pc også.

Jeg synes det er litt vanskelig å forsvare kjøp av en svakere pc, til samme pris som den på power, selv om en gaming PC med dedikert GPU helt klart er veldig overkill til min mor😅 håpet er at en ny PC kan vare 10 år og fortsatt holde koken.

Til sammenligning hadde jeg min forrige PC med RTX 670 i 12 år før jeg bygde meg ny PC med 4090, så det skal være mulig å ha en pc en god stund😋

Setter uansett pris på innspillene her da det er vanskelig å følge med på alle tilbudene der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...