obygda Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember leticia skrev (På 29.11.2024 den 9:23 AM): Hvis man faktisk er gift så har man innsyn i den andre sin økonomi. Så her har (dessverre) de damene litt seg selv å skylde også ved at de ikke følger med på hva som skjer med økonomien. De forholdene du snakker om, dette er mennenes egne dårlige valg som fører til den dårlige økonomien, så de er helt og holdent skyld i det selv. Men man bør som partner følge med på fellesøkonomien, og her ser jeg ofte at kvinner dessverre ikke er flinke nok til å følge med. Egentlig bare trist for dem selv og eventuelle barn i forholdet. Tja..er samboer med felles barn og har null anelse av hva min kone tjener,eller hva hun bruker penger på. Vi klarer oss fint og jeg holder hus,bil (til min samboer også) ,forsikring,mat osv..stort sett alt..Men jeg vet ingenting om hennes økonomi..null og niks bortsett fra at jeg vet hvor hun jobber og hva hun jobber med. Så man kan ikke bare anta at man har felles økonomi og vet alt som gifte heller. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember obygda skrev (25 minutter siden): Tja..er samboer med felles barn og har null anelse av hva min kone tjener,eller hva hun bruker penger på. Vi klarer oss fint og jeg holder hus,bil (til min samboer også) ,forsikring,mat osv..stort sett alt..Men jeg vet ingenting om hennes økonomi..null og niks bortsett fra at jeg vet hvor hun jobber og hva hun jobber med. Så man kan ikke bare anta at man har felles økonomi og vet alt som gifte heller. Her må du skille mellom hva man har rett på og hvordan man velger å leve livet sitt i det daglige. Hvorfor skriver du at du er samboer med felles barn samtidig som du kaller henne for din kone? Du er da ikke gift? Høres ut som en dårlig deal for deg forresten at du holder hennes bil og stort sett alt... - men det er kanskje store inntektsforskjeller mellom dere. Vel, uansett dette ble litt utenfor. Poenget var at ekteskapsloven gir dere innsynsrett i økonomien (en rett dere kan la være å bruke), mens samboere ikke har en slik innsynsrett. Lenke til kommentar
Gjest 172c0...286 Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Hmm tror flere missa poenget i posten. Det er ikke problematisk at noen serverer first price i selskap. Det er ikke et problem at folk er gjerrigknarker. Det er ikke et problem at man ikke alltid har penger til alt. "problemet" er at man indirekte "lyver" til mennesker som kjenner den økonomiske situasjonen til paret. De sier de ikke har penger til å servere noe annet enn first price, likevel har de nesten ikke lån og har utbetalt et sted mellom 100-120k i mnd. Det er også helt greit hvis paret faktisk bruker opp pengene sine på "dritt" slik at de faktisk ikke har penger dagen de skal handle inn til et selskap som de har visst om kom siden..well, det er barnet sitt det er snakk om. Man kan ikke gå rundt å si man har dårlig råd med 100k+ inn på konto mndlig også har man maks 30k i faste utgifter. Det blir i mine øyne som å spytte 90% av befolkningen i trynet. Det riktige å si er " vi ønsker ikke bruke mer i dette selskapet" Det er ikke riktig å si man har "dårlig" råd enten fordi man er gjerrig eller lever over evne. Det er bare mitt "take" på det hele. Bare måten man uttaler seg på som om det er en form av kommunikasjon for å høste inn sympati man ikke fortjener? Man kan jo undres, hadde håpet det var noen i forumet som følte seg truffet og faktisk såpass med selvinnsikt at de kunne forklart tankegange man evt har. Anonymous poster hash: 172c0...286 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Gjest 172c0...286 skrev (10 minutter siden): Man kan ikke gå rundt å si man har dårlig råd med 100k+ inn på konto mndlig også har man maks 30k i faste utgifter. Det blir i mine øyne som å spytte 90% av befolkningen i trynet. Det riktige å si er " vi ønsker ikke bruke mer i dette selskapet" Det er ikke riktig å si man har "dårlig" råd enten fordi man er gjerrig eller lever over evne. Jeg er enig med deg, og har samme tankegangen som deg i denne problemstillingen. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember leticia skrev (25 minutter siden): Her må du skille mellom hva man har rett på og hvordan man velger å leve livet sitt i det daglige. Hvorfor skriver du at du er samboer med felles barn samtidig som du kaller henne for din kone? Du er da ikke gift? Høres ut som en dårlig deal for deg forresten at du holder hennes bil og stort sett alt... - men det er kanskje store inntektsforskjeller mellom dere. Vel, uansett dette ble litt utenfor. Poenget var at ekteskapsloven gir dere innsynsrett i økonomien (en rett dere kan la være å bruke), mens samboere ikke har en slik innsynsrett. Poenget er uansett at man ikke vet om hverandres økonomi uten bevisst gjøre noe aktivt..Man kan ikke forutsette at alle vet. Blir ofte veldig provosert av slike holdninger der man bare tar alt for gitt basert på sin egen livssituasjon og virkelighetsforståelse. Folk er ulike og man skal være forsiktig med å være for bombastisk mhp det ene eller andre. Selv rike kan være fattige i sin livsførsel og fattige leve som rikinger..en vet aldri hvordan folk velger å leve sine liv eller hvor pengene går. Har du barn med utfordringer så er det heller ikke slik at det offentlige stiller opp økonomisk,og for noen er det ikke slik at selv om man kan få penger og støtte fra det offentlige at man faktisk vil benytte seg av det. Kjenner til tilfeller der folk hadde krav på flere 100k fra NAV, men valgte ikke å gjøre krav på dem fordi prosessen mhp søknad føltes for tung. Dermed ble det enklere livsstil. Det er dessverre en del slike skjebner der ute. Folk som er rike finner du også i køen for matudeling selv om det sikkert ikke er vanlig. Man bør være forsiktig med å generalisere....folk er forskjellige.. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember obygda skrev (2 minutter siden): Poenget er uansett at man ikke vet om hverandres økonomi uten bevisst gjøre noe aktivt Det er sant. Men poenget mitt er at det bør man gjøre. Man bør vite om den andre er i stor gjeld, eller om den har en sunn økonomi. Spesielt hvis man har felles barn. Dårlig økonomistyring vil til slutt bli en boble som sprekker og gå ut over samboer / ektefelle og barn. Jeg syns at folk (og da særlig kvinner) bør følge litt bedre med. obygda skrev (7 minutter siden): Man bør være forsiktig med å generalisere....folk er forskjellige.. Folk er forskjellige ja. Men det er noen fellestrekk man finner igjen, og som gir selve grunnlaget for å kunne påpeke visse kjennetegn som fører til generaliseringen. Lenke til kommentar
Gjest 00e90...6be Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember For noen er 500.000 på konto mye og for andre føles det lite Anonymous poster hash: 00e90...6be Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå