Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Folk som klager over lite penger, men som har mye?

Gjest 172c0...286

Anbefalte innlegg

Gjest 172c0...286

Hva er greia? Det må garantert finnes noen som gjør det samme her i forumet.

Har en svoger som er slik.
Han er i midten av trettiårene og det er kona også.

Han tjener 1.2Mnok i året, og kona 750k.
De har total gjeld på 2Mnok.  Har nærmest ingen andre kostnader utenom det normale.
Familien er veldig åpne om økonomi og de begge jobber i familiebedrifter.

Hver gang de har bursdager for barna sine så serverer de first price saft og pølser som smaker høgg, sier de har "dårlig" råd og viser til strømregninger som koster 4000kr i mnd. Eller at de bruker 12.000kr på mat fordi barna er så sultne.

Jeg jobber med regnskap og budsjettering. Det koster meg ikke mange kalorier for å se at selv med et overdrevet sifo budsjett, så sitter de igjen med et sted mellom 40-50k i mnd til overs.

HVER gang..ja hver gang.. disse drar først fra familiesammenkomster, så går samtalen over i " har de det så ille?"  og svaret er alltid " nei de overdriver" dette kommer fra foreldrene som vet hva de tjener og de har sagt det rett ut også..

Så da lurer jeg på..Selv etter 7 år med å høre dette hver eneste gang..Hva går gjennom hodet på folk som oppfører seg slik? 
Hva får deg til å si du har dårlig råd når personene som utbetaler lønna di og attpåtil vet hva du har i lån og kostnader ellers.

Det er helt absurd for meg å tenke dersom min mor var min sjef.. Hun vet jeg får utbetalt 60k i mnd.. Jeg har 2 mill i gjeld som man fint kan regne ut hva koster. Og jeg er ellers åpen om kostnadene mine til min mor.. Å sitte i et "lag" med mange som IKKE vet alt dette ( etter min viten, i dette tilfellet vet jo alle alt) og si at man sliter økonomisk og vil høste sympati.

Anonymous poster hash: 172c0...286

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ganske vanlig at folk sparer seg fant, har en eldre onkel som bruker minimalt med penger og er gjeldsfri, betaler regninger og det er det, kona må kjøpe klær til han, forventer at alle gir han bursdag/julegave men gir sjeldent noe sjøl, er som regel kona som står for gave fra de begge, noen år siden skulle han ha seg ny bil men kjøpte en av de billigste og stusseligste bilene på markedet og hvis han skal ha seg noe nytt så blir det som regel brukt fra finn, riktignok klager han ikke at han har lite penger men lever veldig nøkternt.

Lenke til kommentar
Gjest 172c0...286
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

De kan ha alvorlige avhengigheter som spill og alkohol... Det er ikke alltid ting er som de virker. At relativt rike(som disse er) personer klager på dårlig økonomi bør få varsellampene til å gå. Sier ikke at det er slik, men det er mulig. 

Joda ser den, men akkurat her er nok ikke saken slik gitt involvering i hverdagen folk rundt denne "familien" har det.
Er snakk om at svigerfaren til min svoger er hos de hver dag og hjelper til med barn og ellers på småbruket. ( klippe gress o.l snekre her og der, bla bla) Svigermora er der hver helg og lager mat ( Skilte svigerforeldre altså ) 
Mine svigerforeldre ( altså hans foreldre) er også ellers veldig innblandet i livet til vedkommende, han jobber med faren sin, og moren snakker han intet mindre enn ca 1 time med hver dag på vei hjem fra jobb.  Så trygt å anta at ALT som skjer i livet til denne familien det deles.

Også har fruen til svoger så kraftig balletak på gutten at han aldri ville klart å skjule unna en spilleavhengighet.😅

Jeg antar de har så lite gående for seg i livet at de kjeder seg rett å slett..Og de har begge utviklet en eller annen form for bipolar lidelse ( altså ikke direkte) som gjør at de lyver til seg selv så kraftig til å tro de er fattige.  Idk..Hadde håpet noen følte seg truffet og kunne svart hvorfor de selv oppfører seg slik for de kan neppe være alene om å være slik.

Min egen storebror er nogenlunde lik, bare i mye mindre skala. 
Så kanskje det er noe med de førstefødte i familiene også..hvem vet haha

Anonymous poster hash: 172c0...286

Lenke til kommentar
Gjest 172c0...286 skrev (2 timer siden):

Hva er greia?

Mitt inntrykk er at jo mer man tjener, jo gjerrigere blir man. Spesielt i perioder hvor prisøkningene er unormalt store. Jeg merker jo at jeg selv er blitt mer forsiktig med pengene mine, selv om inntekten min har økt mer enn prisstigningen de siste årene. Det er ingen økonomisk grunn til at jeg trenger å gå over til billigere produkter, annet enn at jeg synes prisene er blitt for høye.

Det kan selvsagt ligge reelle problemer i bunn som gjør at svoger & co. faktisk har dårlig råd, eller at de mangler fullstendig økonomisk kontroll, men mest sannsynlig har de bare ikke lyst å dele pengene sine med andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...