Gjest 4079b...755 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden VURDERING AV DISKUSJON Skjema 2.docxAnonymous poster hash: 4079b...755 Lenke til kommentar
Aurora_Brevik07 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Kroppspress- veldig negativt · Kroppspress har negativ påvirkning psykisk og fysisk · Dårlig selvbilde og lav selvtillit · Kroppspress kan føre til dårlig livsstil (for eksempel spise mindre enn kroppen trenger, eller mer) · Kroppspress forsterkes av media, sosiale medier og kretsen rundt · Spiseforstyrrelser · Usikkerhet · Urealistiske skjønnhetsstandarer · Fysiske helseskader · Sosialt press og diskriminering · Overfladisk vurdering av verdier og egenskaper · Diskriminering og ekskludering 2 Lenke til kommentar
Sviskepott Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Hadde verden og menneskene fungert bra, så hadde vi ikke hatt dette problemet. Det skal være plass til alle varianter. Lenke til kommentar
ODMA Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Aurora og gruppe bakerst i rommet: Det virker som dere er fastkjørte i tankegangen! Er det ikke bra at det finnes et visst press mot ungdom slik at de tar vare på egen helse - og utseende??? 1 Lenke til kommentar
Sara Michaela1 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Kroppspress - Middels Negativt kan være utfordrende mediene, reklame og sosiale plattformer bidrar krever samfunnsmessige endringer påvirker menn og kvinner på ulike måter skaper ensidig og ekskluderende skjønnsideal, å være "perfekt" lav selvfølelse Endret 17 timer siden av Sara Michaela1 Lenke til kommentar
Sara Michaela1 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Kan være et problem i samfunnet men samtidig ikke? Lenke til kommentar
Sara Michaela1 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Er jeg for..? Man spør ofte seg selv: "Er jeg normal?", "Er jeg for tykk?", "Er jeg for tynn"? Lenke til kommentar
Aurora_Brevik07 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden ODMA skrev (6 minutter siden): Aurora og gruppe bakerst i rommet: Det virker som dere er fastkjørte i tankegangen! Er det ikke bra at det finnes et visst press mot ungdom slik at de tar vare på egen helse - og utseende??? Se for deg at en person spiser små mengder, eller kutter ut noen måltider om dagen. Mange av de som har gått ut med sine personlige historier sier at kroppen tåler det i en viss periode, men etter hvert er det ikke sunt lenger. Anoreksi blir ofte oppdaget for sent, og da er det en lang prosess for å bli frisk. Kroppen trenger visse mengder næringsstoffer, og kroppen får ikke nok av dette om en person kutter ut måltid. Dette vil føre til en psykisk påkjenning, da næringsstoffer er med på å skape energi. Uten energi vil ikke den psykiske eller fysiske delen av kroppen fungere. 3 Lenke til kommentar
johannavik Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Kroppspress - Ikke bare negativt Kroppspress kan føre til bedre psykisk og fysisk helse: Bedre helse -> lever lengre Flere begynner å trene, sunnere kosthold -> bedre selvbilde Motivasjon til å forbedre seg Fellesskap støtte, hvor man kan motivere hverandre bevissthet om sin egen helse Selvtillit Forlenge livskvalitet 1 Lenke til kommentar
Sara Michaela1 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Telefontjenester og nettsider Mental Helses Hjelpetelefon - 116 123 Kirkens SOS - 22 40 00 40 Rådgivningstjenesten Spiseforstyrrelsesforeningen Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Inte så enkelt att svara på. Tycker man väldigt länge har fokuserat på hur kroppspress och anorexi er veldigt dåligt samtidigt som vi blir tyngre och tyngre och många beveger sig alldeles för lite vilket definitivt inte är bra. Lenke til kommentar
ODMA Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Svar til Aurora: Dere har et veldig FAGLIG rett svar. Mye vekt på ethos og logos. Er dere sykepleiere eller leger? 🙂 Lenke til kommentar
Stripete Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden johannavik skrev (5 timer siden): Kroppspress - Ikke bare negativt Kroppspress kan føre til bedre psykisk og fysisk helse: Bedre helse -> lever lengre Flere begynner å trene, sunnere kosthold -> bedre selvbilde Motivasjon til å forbedre seg Fellesskap støtte, hvor man kan motivere hverandre bevissthet om sin egen helse Selvtillit Forlenge livskvalitet Men dette er ikke kroppspress? Det er ikke kroppspress å inspirere og motivere andre til en sunn livsstil. I mitt hode så er kroppspress fokus på at kroppen skal ha et visst utseende, etter visse standarder som er satt av samfunn/media. For eksempel når jeg vokste opp på 2000-tallet var trenden at man skulle være tynn. Ikke slank, men tynn. Ikke veltrent, men tynn. Det handler ikke om god helse, det handler utelukkende om utseende og det å være en sau i saueflokken. De siste årene har det vel vært trendy at man skal være veltrent, men da også med et spesifikt utseende i fokus. Husker det var en såkalt influencer på sosiale medier som trente daglig, og som konstant fikk spørsmål om hvorfor hun ikke så sånn og sånn ut. Hvorfor hadde hun ikke en fitnesskropp så mye som hun trente, og ingen trodde på at hun løftet 60 kg i knebøy før hun la ut video av det. Men spørsmålene var der fortsatt, hvorfor ser ikke kroppen strøken, stram og perfekt ut? Det er mine tanker om dette temaet. Jeg er helt fullstendig for helsefremmende råd og at alle skal motiveres til en mer aktiv livsstil og et sunt kosthold. Men i dagens samfunn hvor man blir bombadert med merkelige råd fra alle mulige kanaler og mennesker, både faglige og ikke faglige, så tror jeg det er vanskelig å orientere seg. Vi har til og med kostholdsråd som fokuserer mer på klima enn faktisk helse. Seriøse ernæringsfysiologer som prøver å nå ut via sosiale medier for å nå flest mulig blir stemplet som influencere til tross for lang utdanning og bred kunnskap, mens influencere som ikke har peiling har makt til å påvirke unge med dårlige råd. Nå er ikke dette så svart hvitt nødvendigvis, men jeg tror mange sliter med å finne ut hva som er riktig for dem. Vi beveger oss for lite, spiser for mye, har generelt lite kunnskap om mat og helse - dette viser debatten om ultraprosessert mat. Spør du 20 mennesker hva de mener sunn mat er, så vil jeg vedde mye på at samtlige vil peke på kalorifattig mat, mat som er fettredusert osv. Det er ikke nødvendigvis det. Og noen tror fortsatt at det er sunt å drikke pepsi max, fordi man drikker jo det i stedet for vanlig brus.... Som om det er sunt. Interessant tema og viktig å snakke om syns jeg. Lenke til kommentar
Stripete Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Aurora_Brevik07 skrev (5 timer siden): Se for deg at en person spiser små mengder, eller kutter ut noen måltider om dagen. Mange av de som har gått ut med sine personlige historier sier at kroppen tåler det i en viss periode, men etter hvert er det ikke sunt lenger. Anoreksi blir ofte oppdaget for sent, og da er det en lang prosess for å bli frisk. Kroppen trenger visse mengder næringsstoffer, og kroppen får ikke nok av dette om en person kutter ut måltid. Dette vil føre til en psykisk påkjenning, da næringsstoffer er med på å skape energi. Uten energi vil ikke den psykiske eller fysiske delen av kroppen fungere. Dessverre er det mange som ikke blir helt friske (om vi skal se på det å være frisk som at alle symptomer er borte og at man har et fritt og normalt forhold til mat, uten tegn til forstyrret atferd): https://www.forskning.no/psykologi/hvor-frisk-kan-en-person-med-alvorlige-spiseforstyrrelser-bli/2394477 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå