Ænonym Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Skal nå pusse opp litt og kommer til å øke boliglånet for å finansiere hvis banken er med på det. Kommer til å gjøre det meste av oppussingen selv, utenom det som absolutt må gjøres av fagfolk, og vil spare en del på det. Jeg bor i en del av tomannsbolig som i følge Virdi.no nå er verdt ca 2 mill, selv om den vurderinga sikkert ikke er det mest presise. Har nå igjen ca 1,35 mill på boliglånet. Det er også planlagt mer bygging av hus i området her som også kanskje vil være positivt for boligverdien i fremtiden. Om Virdi sin vurdering er noenlunde presis, så kan man si at jeg på en god dag går 700k i pluss ved et salg. Det jeg må kjøpe av materialer og innredning ser ut til å komme på mellom 50-100k. Får jeg disse pengnene overført til konto? Og da nå som jeg allikevel må snakke med banken for å øke boliglånet, så er jeg inne på tanken på å øke det maksimalt for å betale ned på annen gjeld. Har ikke noe spesielt annen "farlig" gjeld, men har et studielån på 650k som jeg gjerne kunne ha fått minimert mest mulig, samt et billån på ca 175k som i utgangspunktet bare får gå sin gang. Vet studielånet er et lån med gode betingelser, men per nå så er renta på boliglånet jeg har og studielånet så og si lik. Ut ifra kalkulatorer på nett så vil jeg betale litt mindre til sammen på lånene i måneden om jeg f.eks (hvis mulig) låner 300-400k oppå de 50-100k til oppussing for å betale rett inn i studielånet slik at det blir 250-350k på det. Vil da ende opp med et boliglån på 1,75-1,85mill. Vil da sitte igjen med kun 150-250k ved et salg, som er det negative vis 2mill er en realistisk salgssum. Men her vil fremtidig utbygging i området her kanskje legge på noen hundre tusen ved et salg, eller hva kan man forvente her? Evt så er det å betale ut bilen istedenfor er en bedre løsning enn å betale ned på studielån?Bilen jeg har nå ser ut til å faktisk gå i pluss om jeg skulle solgt den i løpet av uka, kanskje 30-50k. Evt litt på begge deler? Går det også an å forlenge betalingstiden på boliglånet noen år, sette det på 30 år igjen, for å få ned månedssummen? Noen meninger om dette? Er det dumme tanker? andre muligheter? Endret 2 timer siden av Ænonym Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå