Gå til innhold

Overrasket? Nei, det er FrP på gang igjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HF- skrev (2 minutter siden):

Trans 

Joda, men hvis de ikke er menn og  heller ikke kvinner - hva er de da? Trans er jo en beskrivelse, men sier ikke noe om kjønn.

https://sml.snl.no/transperson

Transperson er en person som identifiserer seg med et annet kjønn enn det som ble registrert ved fødsel, altså fødselskjønn. En transkvinne identifiserer seg som kvinne, men har mannlig fødselskjønn, og en transmann identifiserer seg som mann, men har kvinnelig fødselskjønn.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg forsøkte gjøre to ting:

1. Spørre deg om å sannsynliggjøre påstanden din.
    (Du har nemlig bare fremlagt en påstand, tilsynelatende fordi du mener det er selvsagt, men her kommer jeg og ser ikke hvordan det forklarer seg selv, hvorfor kan man anta at en ikke-hvit seier i Miss Universe er ufortjent?)
  2. Vise deg hvordan din påstand risikerer å innebære ganske uheldig tankegods.
    (Jeg skal ikke holde deg til en tolkning dersom jeg har misforstått, jeg inngår med deg for å gi deg en anledning til å oppklare hva du egentlig forsøkte å si)

Vis meg hvordan det er enkel logikk at enhver ikke-hvit seier i Miss Universe skyldes woke, og ikke vinnerens kvalifikasjoner.

Jeg sier ikke at "enhver ikke-hvit seier i Miss Universe skyldes woke" eller ikke er fortjent. 

Jeg sier at "eneste måten å utelokke det på er om vinneren er hvit". 

Det er en kommentar satt på spissen i lys av en woke kultur hvor vi lenger ikke vet hvorfor folk blir valgt - ikke ta det for blodseriøst for å analysere enhver "Miss universe" deltakelse. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, MrL said:

Jeg sier ikke at "enhver ikke-hvit seier i Miss Universe skyldes woke" eller ikke er fortjent. 

Jeg sier at "eneste måten å utelokke det på er om vinneren er hvit". 

Det er en kommentar satt på spissen i lys av en woke kultur hvor vi lenger ikke vet hvorfor folk blir valgt - ikke ta det for blodseriøst for å analysere enhver "Miss universe" deltakelse.

Da illustrerer vel denne utvekslingen vår hvordan tanken:

eneste måten å utelokke det på er om vinneren er hvit

Ikke tåler videre granskning, fordi den ikke representerer virkeligheten.
Jeg tåler godt å lese kommentaren din som satire, jeg ville bare bruke anledingen til å belyse hvor misforstått og skadelig en slik idé du foreslo ér, det virker som en god analyse av hvordan noen som er matet med anti-woke propaganda ser for seg verden, det er bare viktig å huske på at det ikke dermed er en legitim idé (altså legitim som í representerer virkeligheten).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (5 timer siden):

Det han sier er at han er mot alt som er "woke", der å være "woke" inkluderer å være mot rasisme.

Det at han er i mot woke ("antiwoke") trenger ikke å bety at han er rasist.

Jeg spurte ChatGPT: "er antiwoke det same som rasisme?" og fikk dette svaret:

Sitat

Nei, "antiwoke" er ikke det samme som rasisme, men de to begrepene kan av og til kobles sammen i debatter om sosial rettferdighet og ytringsfrihet. Her er en nyansert forklaring:

1. Forskjellen mellom "antiwoke" og rasisme:

• Antiwoke handler om en motstand mot ideologier og praksiser som knyttes til woke-bevegelsen. Dette kan inkludere kritikk av politisk korrekthet, mangfoldstiltak, eller det som oppfattes som begrensning av ytringsfrihet. Antiwoke-holdninger trenger ikke å være rasistiske; de kan handle om uenighet rundt politiske eller kulturelle spørsmål.
  • Rasisme er derimot en forhåndsdømming, diskriminering eller fordommer basert på etnisitet eller hudfarge, og er et system eller holdning som opprettholder ulikhet mellom raser.

Eksempel: Noen som er antiwoke kan være kritiske til kvotering eller mangfoldstiltak uten nødvendigvis å ha rasistiske holdninger.

2. Hvorfor de kobles sammen:

• Kontekst og oppfatning: Noen mennesker oppfatter antiwoke-standpunkter som rasistiske fordi de ofte utfordrer tiltak som har som mål å bekjempe rasisme, som mangfoldsinitiativer eller kritisk raseteori (CRT).
  • Intensjon vs. oppfattelse: Selv om antiwoke-posisjoner ikke nødvendigvis er rasistiske, kan de bli oppfattet slik hvis de kritiserer eller motarbeider tiltak som er ment å fremme likestilling.

3. Nyansene:

• Antiwoke uten rasisme: En person kan være antiwoke fordi de mener at fokus på identitetspolitikk skaper polarisering, uten å ha rasistiske motiver.
  • Rasisme forkledd som antiwoke: På den andre siden kan noen bruke antiwoke-retorikk for å dekke over eller rettferdiggjøre rasistiske holdninger, noe som gjør at grensen kan bli uklar i enkelte debatter.

4. Eksempel på forskjell:

• Antiwoke uten rasisme: En person som kritiserer "cancel culture" fordi de mener det begrenser fri debatt, men samtidig støtter like rettigheter for alle.
  • Rasistisk holdning: En person som avviser tiltak mot rasisme fordi de ikke anerkjenner at rasisme eksisterer eller fordi de har fordommer mot en bestemt gruppe.

Konklusjon: Antiwoke og rasisme er ikke det samme. Antiwoke refererer til en kritikk av visse sosiale og politiske bevegelser, mens rasisme er en fordomsfull eller diskriminerende holdning basert på rase. De kan overlappe i noen tilfeller, men det avhenger av konteksten og individets holdninger.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...