Gå til innhold

Overrasket? Nei, det er FrP på gang igjen

Anbefalte innlegg

Duriello skrev (På 26.11.2024 den 8:39 PM):

Det sagt. "Hvit, ekte kvinne"? Hva mener de med det? 🤔

er vel at det ikke er en transe, men genuint kvinnfolk, og "hvit" henspeiler vel til at fargede kanskje er dominerende i skjønnhets/media/model bransjen?

jeg vet ikke, fins større problemer i verden, men åpenbart noen (Frp) som er opptatt av det. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Ikke like skremmende som å fabrikkere en ekvivalens mellom kutt i offentlig sektor og såkalt "effektivisering".

Men det er jo metapolitikk i et nøtteskall.

Forøvrig så blør mitt arbeidsmiljø fremdeles etter åtte år med Jerna.

Hvis det stemmer, så forsterker det bare poenget mitt.

Så det du mener er at samtlige statsansatte jobber så effektivt og korrekt som overhode mulig til enhver tid? Helst skulle det ikke vært noe offentlig kontroll på toppen heller, for alle statsansatte vet best hvordan politikerne vil ha jobben utført?

Kutt betyr at tjenesten skal koste mindre, men fortsatt levere samme resultat. Når vi finner måter å redusere kostnaden for å levere en tjeneste uten at kvaliteten eller resultatet svekkes, er det nettopp dette vi kaller effektivisering. Det handler ikke om å kutte blindt, men om å identifisere smartere måter å bruke ressurser på. En slik tilnærming frigjør midler som kan brukes på andre områder, til fordel for samfunnet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (3 timer siden):

Så det du mener er at samtlige statsansatte jobber så effektivt og korrekt som overhode mulig til enhver tid? Helst skulle det ikke vært noe offentlig kontroll på toppen heller, for alle statsansatte vet best hvordan politikerne vil ha jobben utført?

Dette har vi bl.a. brukerundersøkelser for. Da slipper vi hardbarka detaljstyring og stressende arbeidsmiljø. Samt kurs, seminar og foredrag om hvordan forbedre sitt arbeid.

rozon skrev (3 timer siden):

Kutt betyr at tjenesten skal koste mindre, men fortsatt levere samme resultat. Når vi finner måter å redusere kostnaden for å levere en tjeneste uten at kvaliteten eller resultatet svekkes, er det nettopp dette vi kaller effektivisering. Det handler ikke om å kutte blindt, men om å identifisere smartere måter å bruke ressurser på. En slik tilnærming frigjør midler som kan brukes på andre områder, til fordel for samfunnet.

Kutt er ikke alltid ensbetydende med at tjenesten vil levere samme resultat, selv om toppsjefer med "vi er alle tannhjul i maskinetrie"-tankegang eller "ikke se det som et problem, men en utfordring"-tankegang ønsketenker det stadig vekk.

Underbemanning i barnehager er et prakteksempel på det. Dette medfører at antallet barn blir understimulerte i omsorg og sosialisering i henhold til alder, og avdelingen ikke har nok rersursser til å tilby barna og foreldre et bedre tilbud.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AtterEnBruker said:

Dette har vi bl.a. brukerundersøkelser for. Da slipper vi hardbarka detaljstyring og stressende arbeidsmiljø. Samt kurs, seminar og foredrag om hvordan forbedre sitt arbeid.

Brukerundersøkelser forteller om kvaliteten på tjenesten, ikke effektiviteten. 

Utfordringen i stat og kommune er at ped.leder eller sykepleier ikke akkurat har fokus på ledelse. Utdanning og personlige preferanser er ofte helt feil for å kunne gjøre en god jobb som leder.

Det er noe man ser i det private også. Tar man den mest effektive og flinke sveiseren og ikler han en dress og setter han bak en PC så har du gjort 2 feil for effektiviteten; du mangler en god sveiser og du har en ineffektiv leder.

Det finnes et utall gode effektiviseringsmetodikker man kan bruke, og det er å bruke rett verktøy på rett plass. For å få vellykkede prosesser så trenger man ofte eksperthjelp. Lean, TPS, Six-Sigma for å nevne noen nøkkelord.

De ansatte blir utfordret, noen blir sinte, noen kan ta snipp sekken og gå. Det er i mangen tilfeller lov å stå utenfor, så lenge man ikke motarbeider de som vil forsøke. De som står i det vil som regel raskt begynne å se at selv små endringer i hvordan ting gjøres kan ha en positiv effekt. Det blir lettere å jobbe, mer overskudd og effektiviteten øker. Da kommer ofte etternølerene med også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (På 18.12.2024 den 9:52 PM):

For mange rasister og andre tapere som stemmer på partier som Frp og lignende?

Utenforskap er det samfunnets oppgave å forhindre og da er det opp til oss å bli flinkere.

Du som er i posisjon til å kalle de med et annet politisk ståsted enn deg selv for tapere, du kan vel forklare hvorfor situasjonen er så problematisk i enkelte deler av Stockholm, og hva som er fasiten på hvordan en unngår det her? Er problemet i Sverige at de ikke blir inkludert? Er det teselskap som er løsningen for en kulturendring?

Nå tok jeg det litt som en selvfølge at du ikke er tilhenger av samme tilstander her, så akkurat der kan det jo være jeg bommer litt, for det vet jeg strengt tatt ikke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Poelse said:

Du som er i posisjon til å kalle de med et annet politisk ståsted enn deg selv for tapere, du kan vel forklare hvorfor situasjonen er så problematisk i enkelte deler av Stockholm, og hva som er fasiten på hvordan en unngår det her? Er problemet i Sverige at de ikke blir inkludert? Er det teselskap som er løsningen for en kulturendring?

Nå tok jeg det litt som en selvfølge at du ikke er tilhenger av samme tilstander her, så akkurat der kan det jo være jeg bommer litt, for det vet jeg strengt tatt ikke. 

Jeg vet at Frp tilbyr enkle løsninger for enkle sjeler, men du skjønner at om en tilfeldig dude på et forum hadde hatt løsningen på dette problemet så ville det ikke vært et problem?

Sverige har hatt problemer med utenforskap og kriminelle gjenger lenge før de fikk innvandrere så dette problemet har i utgangspunktet ikke så mye med innvandring å gjøre som det har med en veldig lang historie med sosioøkonomiske forskjeller å gjøre.

Norge er et anderledes land enn Sverige så jeg er faktisk ikke bekymret. Vi har også (eller har i det minste hatt) god kunnskap om hvordan vi skal håndtere kriminelle ungdomsgjenger. Det krever dog at vi får en regjering som ikke på død og liv skal kutte alle budsjetter til beinet for dette krever faktisk en del ressurser.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (11 minutter siden):

Sverige har hatt problemer med utenforskap og kriminelle gjenger lenge før de fikk innvandrere så dette problemet har i utgangspunktet ikke så mye med innvandring å gjøre

Tror du egentlig på det her selv? 

I så fall, ekstremt fascinerende! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 minutter siden):

Jeg vet at Frp tilbyr enkle løsninger for enkle sjeler, men du skjønner at om en tilfeldig dude på et forum hadde hatt løsningen på dette problemet så ville det ikke vært et problem?

Sverige har hatt problemer med utenforskap og kriminelle gjenger lenge før de fikk innvandrere så dette problemet har i utgangspunktet ikke så mye med innvandring å gjøre som det har med en veldig lang historie med sosioøkonomiske forskjeller å gjøre.

Norge er et anderledes land enn Sverige så jeg er faktisk ikke bekymret. Vi har også (eller har i det minste hatt) god kunnskap om hvordan vi skal håndtere kriminelle ungdomsgjenger. Det krever dog at vi får en regjering som ikke på død og liv skal kutte alle budsjetter til beinet for dette krever faktisk en del ressurser.

Det som ofte slår meg når noen kritiserer FrP er at det ofte er veldig mye kritikk ved bruk av ord som rasister, enkle personer, tapere osv. men veldig få konkrete argumenter og alternative løsninger. 

Det er nesten så jeg får lyst til å nevne hvor ironisk bruken av disse adjektivene er. 

Jeg tviler for øvrig ikke på at Sverige hadde problemer med gjenger før de fikk innvandrere. Det tør jeg påstå at alle land har/har hatt. Men påstår du at situasjonen ikke har eskalert i senere tid, eller at denne eskaleringen ikke har noe med innvandring å gjøre ?

• Liker 6
Lenke til kommentar
rabler skrev (19 minutter siden):

Det er vel mer fascinerende med enkle sjeler som tror de vet bedre enn Sverige sin egen statsminister:

"Han legger til at den store innvandringen Sverige tillot fra 2015 har bidratt til kriminalitetsutviklingen.

– Vi kan ikke unnslå at innvandringspolitikken var for liberal. Det kom veldig mange innvandrere til veldig segregerte områder, som førte til stort utenforskap og dårlig integrasjon."

https://www.vg.no/nyheter/i/rPEez0/sveriges-statsminister-ikke-begaa-vaare-tabber

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
opensky skrev (6 minutter siden):

Bra de fleste her skal stemme FrP. Det er det som må til nå.

Det er kanskje ikke så rart at de fleste i en tråd om Frp faktisk har tenkt å stemme FRP.  Da man oftere går inn i tråder som omhandler tema man bryr seg om. Tråden er vel startet som "anti - FRP", så jeg syns ikke det er det minste rart at man får en motvekt over folk som er pro-FRP.

Jeg kommer ikke til å stemme FRP. Selv om jeg syns de har noen poenger i enkelte saker så er totalpolitikken deres ikke mye positiv for det norske samfunnet etter min mening.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (32 minutter siden):

Det er kanskje ikke så rart at de fleste i en tråd om Frp faktisk har tenkt å stemme FRP.  Da man oftere går inn i tråder som omhandler tema man bryr seg om. Tråden er vel startet som "anti - FRP", så jeg syns ikke det er det minste rart at man får en motvekt over folk som er pro-FRP.

Jeg kommer ikke til å stemme FRP. Selv om jeg syns de har noen poenger i enkelte saker så er totalpolitikken deres ikke mye positiv for det norske samfunnet etter min mening.

Men du er derimot med på å sikre en Høyre/FrP regjering ved å stemme Høyre, så det er flott ;)🥰👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Men du er derimot med på å sikre en Høyre/FrP regjering ved å stemme Høyre, så det er flott ;)🥰👍

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe sted hvilket parti jeg har tenkt å stemme på ;) Jeg ser jo hvilken vei vinden blåser, så det blir uansett på et parti som vil gi mindre innflytelse til FRP ;)  (ikke at jeg tror at min lille stemme blir avgjørende) :lol:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 18.12.2024 den 11:40 AM):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-lett-a-bli-krenket-av-emilie-enger-mehl/o/5-95-2193862

Blir litt høna eller egget det her, bor man trangt fordi man ikke har jobb, eller har man ikke jobb fordi man bor trangt?

Somaliere er jo også den gruppen innvandrere som sender mest penger til hjemlandet i følge valutaregisteret, da kan man jo spekulere i hvor pengene kommer fra når de samtidig ligger veldig dårlig an med tanke på sysselsetting.

Hvis disse pengene er f.eks barnebidrag og andre sosiale ytelser så får de jo alt for mye hvis de har råd til å sende så mye ut av landet. Leste her for leden at somaliske "alenemødre" med mange barn kan håve inn så mye som 950.000 kr i året i stønader, er jo tydelig at det er noe som er riv ruskende galt.

Når det gjelder trangboddhet så er jeg ganske sikker på at det er både kulturelle og religiøse årsaker til det, det er forventet at man skal få mange barn. Kvinner som får mange barn har jo heller ikke tid til å jobbe, dessuten så skal de jo heller ikke jobbe i følge kultur og religion.

Velferdssystemet i Norge er laget for norsk kultur, når det kommer i møte med andre kulturer så viser det seg at det er for lett å utnytte.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, El burro said:

Hvis disse pengene er f.eks barnebidrag og andre sosiale ytelser så får de jo alt for mye hvis de har råd til å sende så mye ut av landet. Leste her for leden at somaliske "alenemødre" med mange barn kan håve inn så mye som 950.000 kr i året i stønader, er jo tydelig at det er noe som er riv ruskende galt.

Jeg synes ikke det er riktig å betale ut penger til innvandrere, enten de er flyktninger eller imigranter. Det å dekke de primære behovene er ikke det samme som å dele ut penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
rozon skrev (14 timer siden):

Brukerundersøkelser forteller om kvaliteten på tjenesten, ikke effektiviteten. 

Utfordringen i stat og kommune er at ped.leder eller sykepleier ikke akkurat har fokus på ledelse. Utdanning og personlige preferanser er ofte helt feil for å kunne gjøre en god jobb som leder.

Det er noe man ser i det private også. Tar man den mest effektive og flinke sveiseren og ikler han en dress og setter han bak en PC så har du gjort 2 feil for effektiviteten; du mangler en god sveiser og du har en ineffektiv leder.

Det er ikke det det handler om, det handler om at selve rammebetingelsene, både for kvalitet på tjenesten og effektiviteten, ikke vil bli opprettholdt som resultat av budsjettskuttene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, AtterEnBruker said:

Det er ikke det det handler om, det handler om at selve rammebetingelsene, både for kvalitet på tjenesten og effektiviteten, ikke vil bli opprettholdt som resultat av budsjettskuttene.

ABE reformen går jo på det stikk motsatte av hva du sier. Reformen endrer ikke vilkårene for sluttproduktet/tjenesten, men sier at det blir mellom 0.5% til 0.7% mindre penger tilgjengelig. Så er det opp til hver budsjetteier å finne ut hvordan de skal transformere dette til å gi samme eller økt produktivitet innenfor rammevilkårene.

Hvis budsjetteieren ikke evner å se hvordan endringer kan gjøres, så er løsningen ofte kutt i stillinger. Men da er det fordi lederne ikke evner å se effektivisering. De er rett og slett dårlige ledere og burde blitt sparket.

Politikere bør ikke blande seg inn i hvordan oppgaver løses. De skal bevilge penger og sette krav til tjenesten som utføres. De dummeste oppslagene som finnes er når politikere går ut og sier de har bevilget "100 nye stillinger" - for politikere har ikke skal ikke ha detaljkunnskaper om hvordan noe løses. 

Se på private barnehager. Eierne tjener graps med penger, tilbudet er innenfor kravene som stilles mtp tarifflønn til ansatte, antall barn per voksen osv. Hvorfor er det penger nok til at eierne kan tjene millioner, mens offentlige barnehager går i masse minus?

• Liker 3
Lenke til kommentar
rozon skrev (20 minutter siden):

Reformen endrer ikke vilkårene for sluttproduktet/tjenesten, men sier at det blir mellom 0.5% til 0.7% mindre penger tilgjengelig.

Som kan bety nøyaktig det samme.

rozon skrev (25 minutter siden):

Hvis budsjetteieren ikke evner å se hvordan endringer kan gjøres, så er løsningen ofte kutt i stillinger.

Endringer kan også være omfordeling, ikke nødvendigvis redusering på bekostning av rammebetingelser og margin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, AtterEnBruker said:
51 minutes ago, rozon said:

Reformen endrer ikke vilkårene for sluttproduktet/tjenesten, men sier at det blir mellom 0.5% til 0.7% mindre penger tilgjengelig.

Som kan bety nøyaktig det samme.

I denne sammenhengen kan det aldri bety det samme. 

26 minutes ago, AtterEnBruker said:
53 minutes ago, rozon said:

Hvis budsjetteieren ikke evner å se hvordan endringer kan gjøres, så er løsningen ofte kutt i stillinger.

Endringer kan også være omfordeling, ikke nødvendigvis redusering på bekostning av rammebetingelser og margin.

Forstår dessverre ikke helt hva du forsøker å si her. Banalt sett kan tjenesteytingen sammenlignes med en boks i et flytskjema: Det går en sum penger inn, og ut av boksen skal det komme et resultat etter en definert standard. For eksempel friske, glade barn etter en dag i barnehagen, eller godt stell av eldre på et sykehjem. Politikeren trenger ikke å vite detaljene om hva som skjer inni boksen – det ansvaret er delegert til de som drifter tjenesten.

Jeg oppfatter det som at du selv er en liten brikke inni en slik boks og føler press. Dette presset kommer imidlertid ikke fra politikeren, men fra en leder som ikke fungerer – eller kanskje heller fra en kombinasjon av ledere og byråkratiske strukturer som ikke effektivt bidrar til å løse oppgavene.

Jeg har selv personer nær meg som jobber i stat og kommune. Historiene jeg hører om hvordan politiske beslutninger blir effektuert ned til de ansatte, er tidvis ganske horrible. Et 5 % kutt blir nesten tolket som at man skal redusere tørk i rompa med 5 %. Enhver fornuftig person forstår at dette ikke er intensjonen bak kuttet. Samtidig samler ledelsen seg uka etterpå på byens dyreste konferansesenter for å diskutere budsjettet.

Dette illustrerer et større problem: Ressurskutt og dårlig ledelse ender opp med å forsterke presset på dem som allerede jobber hardt i tjenestene, mens byråkratiet og ledelsen ikke nødvendigvis bærer sin del av ansvaret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (14 timer siden):

Sverige har hatt problemer med utenforskap og kriminelle gjenger lenge før de fikk innvandrere så dette problemet har i utgangspunktet ikke så mye med innvandring å gjøre

Åpenbar trolling, ingen er så tett.. 😅

Endret av Frode789
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...