fredrik2 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Antar att det er noen kvinner som bruker hijab och täcker till resten av kroppen av egen fri vilja men jag kan verkligen ikke förstå hvorfor. Har för mig att det ikke står i koranen och att det är mest kulturellt men att att gå med på att vara en del av en så otroligt stor forskjellsbehandling mellan könen frivilligt (och som i en del fall som feminist) verkar så rart. Läste en intervju med hon som vant jenteprisen i år och det verkade som att hon fölte sig diskriminerad i Norge för att det för henne var vansklig att finna klär som täckte hela kroppen och att det var stora delar av klädsbutikerna som hon ikke kunde bruke ... 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november leticia skrev (2 timer siden): Jeg syns det er litt vanskelig å vite hvor jeg egentlig har deg hen når du går så hardt ut mot kvinner som er undertrykt av islam, mens du ikke er villig til å se at også kristendommen er kvinneundertrykkende. Du forbinder også kristendommen (fra tidligere utsagn) om demokratisk frie vestlige samfunn når du sier du ikke er kristen selv. Jeg har vist deg at kristendommen har vært en bremsekloss på frihet. Så jeg lurer egentlig på hvor du står. Er det bare islam som er så skummelt, (noe jeg forsåvidt er enig i at den er) er kristendommen så integrert i samfunnet at du tenker at dens form for diskriminering og undertrykkelse er helt greit, eller ser du bare ikke hvor kvinneundertrykkende den er fordi du selv ikke har opplevd dens undertrykking på kroppen? Her må jeg delvis melde pass, jeg har ikke fått med meg at moderne kristendom i vestlige samfunn er spesielt kvinneundertrykkende bortsett fra i spesielle sekter og selvsagt en del spesielle hjem. Noen foreldre har en langt mer autoritær stil enn andre og hvis de da er kristne i tillegg så henter de gjerne frem tekster og krav som var mer normalen for 40-50+ år siden. 4 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 5 hours ago, Klote said: Utbrudd og høyreekstremisme kommer fordi venstresidens propaganda og fortielse av realiteten har lagt lokk på en utrolig viktig debatt. Da eksploderer det. Det er for sent å diskutere nå. Vi er allerede mer invadert enn under andre verdenskrig, og vi har ikke lov til å peke på fienden. Slaget er tapt for lenge siden. Det er nedbrytende for fellesskapet og samholdet. Nå må vi redde stumpene, ved å ta vare på de som er her, og oss selv. Og stenge grensene, for å begrense andre og tredje bølge. Jeg tror nok du skal titte i speilet om du ønsker å se fienden. Det er liksom APs feil at terroristen tok livet av dem. Fy faen! 5 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) Jeg registrerer at rasistene og tankepolitiet er på plass, ja, Her skal det bestemmes hva folk skal tro og hvordan de skal gå kledd. Dette motbydelige tankegodset er den virkelige fienden mot Norge og norske verdier. Dette er en del av Frp. Ingen kan påstå at Frp ikke er et rasistisk parti. Endret 30. november av rabler 5 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november DukeNukem3d skrev (4 minutter siden): Her må jeg delvis melde pass, jeg har ikke fått med meg at moderne kristendom i vestlige samfunn er spesielt kvinneundertrykkende bortsett fra i spesielle sekter og selvsagt en del spesielle hjem. Noen foreldre har en langt mer autoritær stil enn andre og hvis de da er kristne i tillegg så henter de gjerne frem tekster og krav som var mer normalen for 40-50+ år siden. Ok, kanskje jeg kan hjelpe deg litt på vei med disse artiklene. Beklager at noen av dem er ganske gamle, jeg tok bare de første som dukket opp... https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-hindrer-likestilling/66092288 Kort forklart så er kristendom et hinder for likestilling. Det kan man også se ved at landsdeler der hvor kristendommen står sterkt så er graden av likestilling svakere / dårligere. Eksempler på slike landsdeler er agderfylkene og Rogaland https://www.forskning.no/likestilling-kronikk-religion/kronikk-flere-personlig-kristne--svakere-likestilling/1183900 https://kjonnsforskning.no/nb/2014/03/svak-likestilling-gir-darlige-levekar-pa-sorlandet https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/bgRane/den-stille-skilsmissen-jeg-har-ikke-raad-til-aa-gaa-fra-ham Den siste saken her handler om en kvinne (hvis jeg ikke husker helt feil, jeg har ikke tilgang lenger) som har gjort alt hjemme , jobbet deltid, mens mannen har kunnet satse på egen karriere. Eiendelene står på mannen, hun har altså ikke råd til å dra fra ham. Samfunnet vårt er altså ikke så likestilt som vi ønsker å tro. Og kristendommen har hatt og har enda en stor betydning for hvordan slike konservative holdninger får fortsette å vokse. Det er sykt mye kvinnehat i bibelen. Greit nok at man må ta høyde for hvordan samfunnet var da. Men når man skal leve etter en bok som er skrevet for 2000 år siden og man skal leve etter de dogmer og holdninger man hadde til kvinner på den tiden så er det ikke rart at det blir fullstendig kræsj i et (forholdsvis) likestilt samfunn vi lever i idag. Men ja, jeg er enig med deg i at islam er mye mye verre. Om jeg hadde hatt valget mellom kristendom og islam så hadde jeg helt klart valgt kristendommen. Men jeg har valget om å velge bort all kvinneundertrykkende religion, så derfor gjør jeg heller det. 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember (endret) DukeNukem3d skrev (På 30.11.2024 den 3:05 PM): Kors er et enkelt smykke som kan være fint å gå med. Det kan fint være frivillig det. Å bli pakket inn i mørke plagg hemmer unge jenter i lek, sport, idrett. Til og med i svømming er det jo noen som må gå med det. Nesten ufattelig at du ikke skulle kunne greie å se forskjell på dette. "Vi er et sivilisert samfunn, vi respekterer kvinner, vi lytter til kvinners stemmer, og vi respekterer deres egne avgjørelser." "Jeg bruker hijab frivillig." "Nei, det er du ikke." "Jeg valgte virkelig frivillig hijab som en del av min etniske kostymer." "Nei, jeg har tydelig sett at du later som du er villig. Du sa dette fordi du var redd for å bli drept." "Noen andre kvinner kan være i denne situasjonen, men det er jeg ikke." "Jeg gjentar, du er fri til å ta avgjørelsen din. Du er ikke villig, og du er for forvirret til å innse at du ikke er villig, men det vet jeg. Du bør lytte til meg. Du har Stockholm syndrom, du internaliserer frykt i kroppen din...selvfølgelig, i vårt siviliserte samfunn er du en fri kvinne, men din frihet må være riktig." Endret 4. desember av James G 1 2 Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember On 26.11.2024 at 8:23 PM, Boing_80 said: Fylkesråd for kultur i Akershus mener det er bra at en «hvit, ekte kvinne» vant Miss Universe. – Rasisme, mener Ap. – Trekker det altfor langt, svarer Frp-fylkesråden. Det virker som folket liker denne typen retorikk. 🫣 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember Nasjonalisten skrev (5 timer siden): Det virker som folket liker denne typen retorikk. 🫣 Og da storkoser du deg med boller og brus? 😚 4 Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember rabler skrev (På 30.11.2024 den 7:24 PM): Dette er en del av Frp. Ingen kan påstå at Frp ikke er et rasistisk parti. Jeg kan godt påstå at FRP ikke er et rasistisk parti. 6 Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember (endret) Boing_80 skrev (På 26.11.2024 den 8:23 PM): https://www.nrk.no/stor-oslo/fylkesrad-i-akershus-jubler-over-_hvit_-miss-universe_-_missekaringer-er-great-again_-1.17143850 Fylkesråd for kultur i Akershus mener det er bra at en «hvit, ekte kvinne» vant Miss Universe. – Rasisme, mener Ap. – Trekker det altfor langt, svarer Frp-fylkesråden. Ole Jacob Johansen (Frp) er fylkesråd for blant annet kultur og frivillighet. Johansen selv sier han har reflektert over hva rollen som fylkesråd betyr for hva han kan dele i sosiale medier. FrP - hva med forsøke å bygge broer, nedkjempe fordommer og skape et bedre samfunn som er inkluderende? Hvorfor gjør de slikt gang på gang? Jeg er rimelig sikker på at det er for å minne kjernevelgerne deres om at de ikke er glemt. Vågal påstand, men sosial ingeniørskap er en ting. Her har du lagd en post fordi en FRP politiker i fylkeskommunen har kommet med en uheldig uttalelse. Har du gjort det samme hver gang noen i AP eller SP har måttet gå ut av regjering de siste tre årene? Eller er det av mindre betydning når det gjelder andre parti, selv om det har vært på stortingsnivå? Edit: Hvilke andre saker refererer du til mtp at du skriver «FRP på gang igjen» forresten? Tenker at med en sånn overskrift er det jo naturlig å tenke at det er mer alvorlig enn de syv statsrådene som har måttet trekke seg fra regjeringen siste tre år… Endret 8. desember av Poelse 3 Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember James G skrev (På 4.12.2024 den 1:53 AM): "Vi er et sivilisert samfunn, vi respekterer kvinner, vi lytter til kvinners stemmer, og vi respekterer deres egne avgjørelser." "Jeg bruker hijab frivillig." "Nei, det er du ikke." "Jeg valgte virkelig frivillig hijab som en del av min etniske kostymer." "Nei, jeg har tydelig sett at du later som du er villig. Du sa dette fordi du var redd for å bli drept." "Noen andre kvinner kan være i denne situasjonen, men det er jeg ikke." "Jeg gjentar, du er fri til å ta avgjørelsen din. Du er ikke villig, og du er for forvirret til å innse at du ikke er villig, men det vet jeg. Du bør lytte til meg. Du har Stockholm syndrom, du internaliserer frykt i kroppen din...selvfølgelig, i vårt siviliserte samfunn er du en fri kvinne, men din frihet må være riktig." Hvem har uttalt dette? 2 Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Boing_80 skrev (På 30.11.2024 den 3:13 PM): Det er det du vil innbille oss til å tro. Hva er det du mener er feil med det Neptun1 skriver? 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 2 hours ago, Poelse said: Jeg kan godt påstå at FRP ikke er et rasistisk parti. Og jeg kan påstå at månen er en gul ost 🙄 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Poelse skrev (2 timer siden): Jeg kan godt påstå at FRP ikke er et rasistisk parti. Jeg og! De har folk fra India og alt mulig, så FRP er selvsagt ikke noe rasistisk parti. 2 Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember rabler skrev (40 minutter siden): Og jeg kan påstå at månen er en gul ost 🙄 Du må gjerne komme med konkrete eksempler som sier noe annet. Men denne kommentaren her kan jo tyde på at du er mer interessert i å komme med påstander enn å begrunne meningene dine. 4 1 Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember DukeNukem3d skrev (38 minutter siden): Jeg og! De har folk fra India og alt mulig, så FRP er selvsagt ikke noe rasistisk parti. Må si at jeg ikke er veldig overrasket over svarene her. Det er jo ikke så uvanlig å komme med påstander uten å vite hvordan en skal begrunne dem. 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 4 hours ago, Poelse said: Jeg kan godt påstå at FRP ikke er et rasistisk parti. Selvfølgelig er de ikke det, men disse såkalte "antirasistene" som lever og ånder for å holde rasismen i live liker å bruke ordet om alt og alle som ikke er 100% enige med dem selv. 4 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Poelse skrev (1 time siden): Må si at jeg ikke er veldig overrasket over svarene her. Det er jo ikke så uvanlig å komme med påstander uten å vite hvordan en skal begrunne dem. Partiet er ikke rasistisk. Men partiet tiltrekker seg noen folk som som tidvis kommer med enkeltutbrudd som direkte eller indirekte kan tolkes til å ha en rasistisk undertone. Altså, det at FRP er så tydelige i innvandringsspørsmål sammenlignet med andre partier kan føre til at de får medlemmer og representanter som faktisk har rasistiske holdninger. Disse bør lukes ut / ekskluderes slik at ikke selve partiet blir oppfattet som rasistisk. 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember leticia skrev (31 minutter siden): Partiet er ikke rasistisk. Men partiet tiltrekker seg noen folk som som tidvis kommer med enkeltutbrudd som direkte eller indirekte kan tolkes til å ha en rasistisk undertone. Altså, det at FRP er så tydelige i innvandringsspørsmål sammenlignet med andre partier kan føre til at de får medlemmer og representanter som faktisk har rasistiske holdninger. Disse bør lukes ut / ekskluderes slik at ikke selve partiet blir oppfattet som rasistisk. Noen i partiet er ikke rasistisk. Men de tolererer inderlig vel rasister bare de ikke går i uniform eller uttaler seg rasistisk -- de knebler sine egne fra å fortelle hva de egentlig mener, har strenge regler for hva det er lov til å mene offentlig i eget parti. Hvis rasisme ble tolerert igjen, så ville du hørt mye rart fra stortingsgruppen deres. 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå