Gå til innhold

Skal man selv avbryte sykemelding om man blir bedre under sykemelding? Selv om arbeidsgiver er grunnen

Gjest b7a66...cc2

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Guest b7a66...cc2 said:

De må jo uansett finne noen til å overta jobben min om tre uker liksom så jeg skjønner ikke vitsen 

Nei du gjør vel ikke det.

Arbeidsgiver forsøker å følge deg opp som en sykemeldt ansatt og dersom det ikke gjør dette så kan det bli pes fra Nav både for deg og bedriften. 

Hvis jeg var arbeidsgiver så ville jeg bestridt denne sykemeldingen  med å be Nav vurdere om vilkårene for sykemelding er tilstede, og med medhold krevd tilbakebetaling av sykepenger for arbeidsgiverperioden. Hos mange arbeidsgivere er dette nærmest automatikk for visse situasjoner.

Du ser... at du blir deprimert av jobben din og stresset av lederen din er ikke det sykepenger skal brukes til. Hvis jobben er så forferdelig at du ikke klarer den så kan du fritt velge å ikke stille på jobb. Du vil jo da heller ikke få betalt, og du vil få karensperiode på dagpenger - men det er det som er riktig vei å gå. Sannsynligvis vil Nav la deg slippe karensperioden om de mener forholdene er så forferdelig som du sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (10 timer siden):

Jeg er fullt klar over tilretteleggingsplikten men arbeidsgiver skal uansett ikke kreve arbeidstaker tilbake på jobb når han er 100% sykemeldt. Når det er sagt så er man pliktig til å mønstre på et oppfølgingsmøte hvis man er sykemeldt sammenhengende over 8 uker hvis jeg ikke husker helt feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
rozon skrev (8 timer siden):

Arbeidsgiver forsøker å følge deg opp som en sykemeldt ansatt og dersom det ikke gjør dette så kan det bli pes fra Nav både for deg og bedriften. 

Hvis jeg var arbeidsgiver så ville jeg bestridt denne sykemeldingen  med å be Nav vurdere om vilkårene for sykemelding er tilstede, og med medhold krevd tilbakebetaling av sykepenger for arbeidsgiverperioden. Hos mange arbeidsgivere er dette nærmest automatikk for visse situasjoner.

Du ser... at du blir deprimert av jobben din og stresset av lederen din er ikke det sykepenger skal brukes til. Hvis jobben er så forferdelig at du ikke klarer den så kan du fritt velge å ikke stille på jobb. Du vil jo da heller ikke få betalt, og du vil få karensperiode på dagpenger - men det er det som er riktig vei å gå. Sannsynligvis vil Nav la deg slippe karensperioden om de mener forholdene er så forferdelig som du sier.

Ja så du mener dette ikke er alvorlig?  Jeg var så utbrent for bare en uke siden at jeg ikke sov og spiste nesten. Jeg gikk bare på autopilot på jobben fordi jeg måtte.( Før jeg ble sykemeldt) Hjemme satt jeg bare å stirra i veggen og orka ingenting. Jeg håper nav tar meg på alvor sånn at jeg slipper karantene på dagpenger. Men jeg har ikke fått noe møte før i mars med en saksbehandler:(

Jeg snakka med en kollega her om dagen og denne sjefen setter tilogmed folk opp på vakt uten som vikar uten å spørre om det er greit at de kan jobbe ekstra vakt først også kontakter hun dem etter de skulle ha vært på de stedene å vaska og bare sier "du skulle vært der og der, du må dra dit og vaske.. du må følge med på jobb appen om du får oppdrag" .... Sjefen skjønner ikke engang at vi må ha nøkler til steder vi skal vaske og kode til alarm og at vi må vite hvem som har nøklene.. ikke rart folk blir stresset 

Anonymous poster hash: b7a66...cc2

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Powertrainer skrev (1 time siden):

Jeg er fullt klar over tilretteleggingsplikten men arbeidsgiver skal uansett ikke kreve arbeidstaker tilbake på jobb når han er 100% sykemeldt. Når det er sagt så er man pliktig til å mønstre på et oppfølgingsmøte hvis man er sykemeldt sammenhengende over 8 uker hvis jeg ikke husker helt feil.

Det stemmer nok det ja. Var det som stod i brevet fra peronalsjef. Ts 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
rozon skrev (8 timer siden):

Jeg må nødt til å kjøre bil i tilegg. Jeg bor på landet og her er det2 busser i døgnet.

Jeg hadde vært en fare i trafikken om jeg ikke tok sykemelding og ville blitt mye værre pga sjefen. Det er helt krise hvordan hun holder på med oss ansette. Vel så har jeg blitt bedre etter noen dager med jbole men legen sykemeldte meg for to uker. Alle kan jo risikere å bli frisk under sykemeld..men jeg er redd for å få tilbakefall og bli enda mer på utbrent igjen hvis jeg må forholde meg til ny leder ut oppsigelsestiden.. det kommer jeg til å ta opp på møtet i morgen. For hvis jeg slipper å ha noe med henne å gjøre så kan jeg fungere i jobben ut desember..og klare å ha ett liv ved siden. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Guest b7a66...cc2 said:

Ja så du mener dette ikke er alvorlig? 

Jeg sa ikke det ikke var alvorlig. Å svindle trygdeordninger er veldig alvorlig. Om du har valgt en jobb som du ikke takler så skal ikke arbeidgiveren din eller samfunnet belønne deg for det.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/diagnosespesifikke-anbefalinger-for-sykmelding/sosiale-problemer-z#generell-anbefaling

Z-kodene i ICPC-2 klassifiserer sosiale problemer. Disse problemene gir ikke rett til sykepenger. Sosiale problemer kan imidlertid føre til sykdom som medfører arbeidsuførhet. Ved sykmelding må sykdomsdiagnose, eventuelt kode for pasientens symptomer eller plager benyttes.

30 minutes ago, Guest b7a66...cc2 said:

Jeg hadde vært en fare i trafikken om jeg ikke tok sykemelding og ville blitt mye værre pga sjefen. Det er helt krise hvordan hun holder på med oss ansette. Vel så har jeg blitt bedre etter noen dager med jbole men legen sykemeldte meg for to uker. Alle kan jo risikere å bli frisk under sykemeld..men jeg er redd for å få tilbakefall og bli enda mer på utbrent igjen hvis jeg må forholde meg til ny leder ut oppsigelsestiden.. det kommer jeg til å ta opp på møtet i morgen. For hvis jeg slipper å ha noe med henne å gjøre så kan jeg fungere i jobben ut desember..og klare å ha ett liv ved siden. 

Du vet at det er ditt ansvar å komme deg på jobb. Krype, gå, sykle - det er ikke arbeidgiver sitt ansvar, det er heller ikke storsamfunnet (altså Nav) sitt ansvar. Kun ditt!

Leger sykemelder lett i 2 uker fordi de ikke trenger en diagnose, det er ikke Nav som betaler ergo mindre kontroll. Så 2-ukers gjerne etterfulgt av en ny 2-ukers... Rett til Nav for vurdering, og så må man få avskilta den legen.

Jeg sier ikke at du ikke er syk - men årsaken til at du er syk er at du velger å stå i en jobb som gjør deg syk. Kun du kan gjøre det valget. Og som sagt, du kan gå på dagen om det er så ille.

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
rozon skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ikke det ikke var alvorlig. Å svindle trygdeordninger er veldig alvorlig. Om du har valgt en jobb som du ikke takler så skal ikke arbeidgiveren din eller samfunnet belønne deg for det.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/diagnosespesifikke-anbefalinger-for-sykmelding/sosiale-problemer-z#generell-anbefaling

Du vet at det er ditt ansvar å komme deg på jobb. Krype, gå, sykle - det er ikke arbeidgiver sitt ansvar, det er heller ikke storsamfunnet (altså Nav) sitt ansvar. Kun ditt!

Leger sykemelder lett i 2 uker fordi de ikke trenger en diagnose, det er ikke Nav som betaler ergo mindre kontroll. Så 2-ukers gjerne etterfulgt av en ny 2-ukers... Rett til Nav for vurdering, og så må man få avskilta den legen.

Jeg sier ikke at du ikke er syk - men årsaken til at du er syk er at du velger å stå i en jobb som gjør deg syk. Kun du kan gjøre det valget. Og som sagt, du kan gå på dagen om det er så ille.

Herregud! Jeg er glad for at ikke du er min sjef. Du virker helt umenneskelig 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest b7a66...cc2 said:

Herregud! Jeg er glad for at ikke du er min sjef. Du virker helt umenneskelig 

Forstår at du er på jakt etter sympati, og det har du fått i flere poster her. Realiteten er dessverre slik at det kun er DU som kan endre DIN situasjon.

Du aksepterer ikke dette, og forventer at VI tar kostnaden av DINE valg. Dette er i dine øyne ALLE ANDRE sin feil.

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
rozon skrev (1 minutt siden):

Forstår at du er på jakt etter sympati, og det har du fått i flere poster her. Realiteten er dessverre slik at det kun er DU som kan endre DIN situasjon.

Du aksepterer ikke dette, og forventer at VI tar kostnaden av DINE valg. Dette er i dine øyne ALLE ANDRE sin feil.

Hvem er "vi"? Jeg har ikke forventet at noen her inne på forumet skal det???

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
rozon skrev (6 minutter siden):

Og for det andre: mener du at folk skal dra på jobb selv når de ikke fungerer hjemme engang? Hvordan skal man da utføre en god jobb og gjøre kindene fornøyde??? 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
rozon skrev (10 timer siden):

Det høres ut som på deg at jeg har løyet om at jeg har vært syk.. selv om jeg har blitt litt bedre nå så gjelder jo sykemelding frem til mandag. Legen ga meg to uker.. jeg får ikke gjort noe med det. Dessuten er det lurt å hvile et par dager når man er bedre så man ikke blir syk igjen med en gang. Jøssenavn.......

Lenke til kommentar

Legger til at en arbeidsgiver kan med full dekning av loven bestride en sykemelding. Uansett skal en sykemelding fra lege og en sykemeldes beskrivelse av situasjon følges ut av sykemeldt. Plutselig føler man seg bedre og får plutselig en forverring av å gå tilbake i jobb. Sykemeldinger skal respekteres og ikke spekuleres i.

Hvordan bestride en sykemelding? (Egenmelding og legeerklæring)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Alfred_A skrev (1 minutt siden):

Legger til at en arbeidsgiver kan med full dekning av loven bestride en sykemelding. Uansett skal en sykemelding fra lege og en sykemeldes beskrivelse av situasjon følges ut av sykemeldt. Plutselig føler man seg bedre og får plutselig en forverring av å gå tilbake i jobb. Sykemeldinger skal respekteres og ikke spekuleres i.

Hvordan bestride en sykemelding? (Egenmelding og legeerklæring)

Ja det er det jeg mener og prøvde å forklare den bade anda over her. At jeg kommer garantert til å bli syk igjen av å gå tilbake til jobben ut oppsigelsestiden min. Er derfor jeg har sagt opp fordi jeg må vekk. Hvis arbeidsgiver ikke respekterer det så må jeg bare holde ut resten av tiden for å få penger. Jeg kan ikke gå blakk til jeg får dagpenger. 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Alfred_A skrev (1 minutt siden):

Om du selv har sagt opp så vil nok ikke NAV utbetale noe heller.

Jo man får dagpenger etter tre måneder om man sier opp selv. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest b7a66...cc2 said:

Hvem er "vi"? Jeg har ikke forventet at noen her inne på forumet skal det???

VI er alle andre enn deg.

Just now, Guest b7a66...cc2 said:

Og for det andre: mener du at folk skal dra på jobb selv når de ikke fungerer hjemme engang? Hvordan skal man da utføre en god jobb og gjøre kindene fornøyde??? 

Om du fungerer hjemme er normalt ikke arbeidsgiveren din sitt ansvar, og det er ditt ansvar å fungere når du er på jobb. Du tar tross alt betalt for tiden. 

Just now, Guest b7a66...cc2 said:

Det høres ut som på deg at jeg har løyet om at jeg har vært syk.. selv om jeg har blitt litt bedre nå så gjelder jo sykemelding frem til mandag. Legen ga meg to uker.. jeg får ikke gjort noe med det. Dessuten er det lurt å hvile et par dager når man er bedre så man ikke blir syk igjen med en gang. Jøssenavn.......

Da misforstår du. Konflikter (la oss forkorte det til det) på jobb gir deg ikke rett til sykemelding, men konsekvensene av dette kan gi et sånt grunnlag. Det jeg vil frem til er at allerede den første dagen du ikke trivdes på jobb så tok du valget å bli værende. Du gjorde samme valget dagen etter. Til slutt er vi her at du er utbrent. Hvem kunne forhindret dette i å skje?

Du kan når som helst avtale med arbeidsgiver at du ønsker å friskmelde deg selv. Verken Nav eller lege trenger varsles om dette, og Nav får datoene/timene de trenger i din søknad om sykepenger. Jeg ville nok heller anbefalt deg å brukt tiden til å få en ny jobb, siden situasjonen er der den er.

5 minutes ago, Guest b7a66...cc2 said:

Hvis arbeidsgiver ikke respekterer det så må jeg bare holde ut resten av tiden for å få penger. Jeg kan ikke gå blakk til jeg får dagpenger. 

Arbeidsgiver bryr seg ikke etter 15 dager - da er det Nav som betaler sykepengene. For abeidsgiver er det nok bare greit om du blir sykemeldt ut oppsigelsestiden - hvis du vil være litt grei så spør du legen om han kan sykemelde deg ut måneden for da løser problemet seg og arbeidsgiver kan ansette noen i stillingen din.

Og du... som sykemeldt arbeidssøker får du sykepenger som er mer enn dagpenger. 

PS! Du skal være glad jeg ikke er Nav kontakten din 😉

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 8766d...cf0
11 minutes ago, Guest b7a66...cc2 said:

Jo man får dagpenger etter tre måneder om man sier opp selv. 

Dokumentasjon?

Anonymous poster hash: 8766d...cf0

Lenke til kommentar
rozon skrev (12 minutter siden):

VI er alle andre enn deg.

Om du fungerer hjemme er normalt ikke arbeidsgiveren din sitt ansvar, og det er ditt ansvar å fungere når du er på jobb. Du tar tross alt betalt for tiden. 

Da misforstår du. Konflikter (la oss forkorte det til det) på jobb gir deg ikke rett til sykemelding, men konsekvensene av dette kan gi et sånt grunnlag. Det jeg vil frem til er at allerede den første dagen du ikke trivdes på jobb så tok du valget å bli værende. Du gjorde samme valget dagen etter. Til slutt er vi her at du er utbrent. Hvem kunne forhindret dette i å skje?

Du kan når som helst avtale med arbeidsgiver at du ønsker å friskmelde deg selv. Verken Nav eller lege trenger varsles om dette, og Nav får datoene/timene de trenger i din søknad om sykepenger. Jeg ville nok heller anbefalt deg å brukt tiden til å få en ny jobb, siden situasjonen er der den er.

Arbeidsgiver bryr seg ikke etter 15 dager - da er det Nav som betaler sykepengene. For abeidsgiver er det nok bare greit om du blir sykemeldt ut oppsigelsestiden - hvis du vil være litt grei så spør du legen om han kan sykemelde deg ut måneden for da løser problemet seg og arbeidsgiver kan ansette noen i stillingen din.

Og du... som sykemeldt arbeidssøker får du sykepenger som er mer enn dagpenger. 

PS! Du skal være glad jeg ikke er Nav kontakten din 😉

Jeg kunne ikke forutse at jeg skulle få en ny arbeidsgiver som ødela meg psykisk nei. Jævla odicjo 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Guest 8766d...cf0 said:

Dokumentasjon?

Anonymous poster hash: 8766d...cf0

https://www.nav.no/dagpenger#arbeidsledig

Du kan få dagpenger hvis du har sagt opp jobben din. Du bør søke to uker før siste dag du har krav på lønn. For å unngå å tape dagpenger, må du søke senest den dagen du ikke lenger har krav på lønn.

Hvis du hadde rimelig grunn til å si opp jobben din, får du dagpenger fra første dag du har krav på dagpenger.

Hvis du ikke hadde rimelig grunn til å si opp jobben din, får du ikke utbetalt dagpenger de første 18 ukene.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Monster said:

Jeg kunne ikke forutse at jeg skulle få en ny arbeidsgiver som ødela meg psykisk nei.

Du valgte å komme på jobb dagen etter. 

Når du skal til Nav så blir du spurt om dokumentasjon på det du har blitt utsatt for på jobb. De vil se etter forsøk fra din side til konfliktløsning, og i det minste at du har bidratt til å løse konflikten. Nav vil uansett kontakte arbeidsgiver og få deres side av saken, og eventuelle drøftingsmøter eller konfliktdialoger som har vært vil bli overlevert.

Nav kan også forlenge ventetiden opp til seks måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...