Gå til innhold

Skal man selv avbryte sykemelding om man blir bedre under sykemelding? Selv om arbeidsgiver er grunnen

Gjest b7a66...cc2

Anbefalte innlegg

Gjest b7a66...cc2

Jeg har fått to uker av legen. Jeg har vært utbrent og nesten ikke sovet, spist eller orket noe som helst. Nå har jeg blitt bedre etter en uke med god søvn men jeg er fremdeles litt utmattet og sliten selv om jeg har bra dager jeg orker å trene og gjøre hyggelige ting.. men jeg tenker at det er dumt å gå rett tilbake til jobb nå som jeg nettopp har kommet meg litt ovenpå. Jeg vet at jeg vil bli psykisk syk igjen med en gang jeg er tilbake i jobb. Flere av mine kollegaer har også psykiske problemer og sliter med stress pga vår nye leder.

Jeg har sagt opp jobben og vært på nav å registrere meg som jobbsøker og søkt om dagpenger.

Jeg min siste arbeidsdag er lille julaften eller 4. Juledag. 

Jeg er kalt inn på møte denne uken for å vurdere min arbeidsevne og snakke om tilrettelegging. Men jeg er jo fremdeles sykemeldt frem til mandag 2 des. Da har jeg ny time til legen.

Kan arbeidsgiver kreve at lek skal jobbe resten av denne uka når jeg er sykemeldt frem til mandag? Selv om jeg føler meg mer oppegående nå så har jeg ikke lyst til det. Jeg blir så utrolig deprimert av jobben min.

Noen som vet??

Anonymous poster hash: b7a66...cc2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er sykemeldt så du trrenger ikke gå på jobb før den er over.

tilretteleggingen er for å se om hvilke arbeidsoppgaver du kan gjøre eller ikke gjøre for å komme deg helt eller delvis i jobb.

Blir du 100% sykemeldt videre så er du sykemeldt 100% og forholder deg til det.

Tilretteleggingen er en del av prosessen og papirmølla i forhold til sykepenger og NAV og for å unngå at folk unngår å bl ufør eller langttidssykemeldt.

Blir du langttidssykemeldt så vil NAV også bli koblet inn for ett kartleggings møte og da som regel med din fastlege tilstede.

Anbefaler også og kanske ha tillitsvalgt eller verneombud med på ett tilretteleggingsmæte dersom det er så betent arbeidsmiljø for å ha ett uavhengig vitne som kan lover og regler.

Endret av Lugmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, arbeidsgiver har rett til å overprøve en sykemelding.

Veldig sjeldent det er noen verdi for arbeidsgiver å gjøre det, ettersom det fort koster mye, mye mer enn det smaker.

Litt vanskelig å tolke det du skriver. "Har ikke lyst" er overhode ingen grunn til å få gratis penger av arbeidsgiver/samfunnet. Du nevner depresjon, som er en alvorlig tilstand, og ikke noe som går over på kort tid. Virker mer som du bare er kraftig lei jobben og misliker sjefen. 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Lugmeister skrev (3 minutter siden):

Du er sykemeldt så du trrenger ikke gå på jobb før den er over.

tilretteleggingen er for å se om hvilke arbeidsoppgaver du kan gjøre eller ikke gjøre for å komme deg helt eller delvis i jobb.

Blir du 100% sykemeldt videre så er du sykemeldt 100% og forholder deg til det.

Tilretteleggingen er en del av prosessen og papirmølla i forhold til sykepenger og NAV og for å unngå at folk unngår å bl ufør eller langttidssykemeldt.

Ok skjønner. Greia her er jo at jeg kan jo fint fungere i en ny jobb med en annen arbeidsgiver hvor jeg trives. Jeg blir syk av jobben jeg har nå og sjefens oppførsel. Men jeg får bare prøve å få videre sukemel på mandag også si på møtet at jeg ikke kan avgi noen svar på om jeg kan jobbe eller ikke før etter jeg har vært hos legen. 

Jeg har fått stiv nakke med muskelknuter og sliter med hodepine også som ettervirkninger av psykisk press. Så jeg må antakelig til kiropraktor og 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Ja, arbeidsgiver har rett til å overprøve en sykemelding.

Veldig sjeldent det er noen verdi for arbeidsgiver å gjøre det, ettersom det fort koster mye, mye mer enn det smaker.

Litt vanskelig å tolke det du skriver. "Har ikke lyst" er overhode ingen grunn til å få gratis penger av arbeidsgiver/samfunnet. Du nevner depresjon, som er en alvorlig tilstand, og ikke noe som går over på kort tid. Virker mer som du bare er kraftig lei jobben og misliker sjefen. 

Nei jeg har vært veldig langt nede. Jeg hadde to uker hvor jeg nesten ikke spiste eller sov. Har vært utbrent og hatt veldig høy puls.. var så nervøs og anspent at jeg ikke får sove. Jeg har nå låsninger og muskelknuter i nakken og sliter med mye hodepine. 

Har nå avtale med veninne om å dra til Sverige på fredag og vi har bestilt billetter med feria men da får jeg vel bsre kansellere selv om vi har betalt. Trodde ikke arbeidsgiver kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2

Folk kommer med forskjellige svar her så jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Får bare vente å se selv. Ts 

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor man må møte på dette. Spesielt da TS bare er sykemeldt i 2 uker og skal også i teorien være tilbake på mandag. 

Er man syk så er man syk. Arbeidsgiver trenger heller ikke å vite hvorfor man er syk, så i teorien kan man jo bare si orker ikke å komme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (6 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor man må møte på dette. Spesielt da TS bare er sykemeldt i 2 uker og skal også i teorien være tilbake på mandag. 

Er man syk så er man syk. Arbeidsgiver trenger heller ikke å vite hvorfor man er syk, så i teorien kan man jo bare si orker ikke å komme. 

Hvis man ikke møter uten god grunn kan NAV stoppe sykepengene, og hvis ts har en kjip sjef så kan det absolutt skje

https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/sykefravar/sykemelding/

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel er det for å se om det er mulig med mindre eller andre arbeidsoppgaver for å forhindre at man går over til å bli langtidssykemeldt. 

Er man er usikker på om tanken med dette så kan man ta en tillitsvalgt eller verneombud med på møtet så man sitter å sitte med sjefen alene dersom det er det som er problemet.

Er også mulig å snakke med tillitsvalgt om dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2 skrev (54 minutter siden):

Nei jeg har vært veldig langt nede. Jeg hadde to uker hvor jeg nesten ikke spiste eller sov. Har vært utbrent og hatt veldig høy puls.. var så nervøs og anspent at jeg ikke får sove. Jeg har nå låsninger og muskelknuter i nakken og sliter med mye hodepine. 

Har nå avtale med veninne om å dra til Sverige på fredag og vi har bestilt billetter med feria men da får jeg vel bsre kansellere selv om vi har betalt. Trodde ikke arbeidsgiver kunne gjøre dette.

Er det innkalt på kort varsel? ta kontakt med arbeidsgiver og hør om dere kan ta møtet på mandag etter legetimen.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Lugmeister skrev (1 minutt siden):

Er det innkalt på kort varsel? ta kontakt med arbeidsgiver og hør om dere kan ta møtet på mandag etter legetimen.

Jeg skulle gjort det men nå har jeg allerede sagt ja til å komme på mailen men skrev en ny mail om at jeg ikke vet mer før etter jeg har vært hos legen på mandag. Og etter det har jeg ikke fått svar. 

Lenke til kommentar

https://www.nav.no/sykepenger#utland

Hvis du vurderer å reise mens du er sykmeldt, er det noen ting du må sjekke på forhånd.

1. Du må sjekke med arbeidsgiveren din om reisen vil hindre planlagt oppfølging og aktivitet på arbeidsplassen. 
  2. Du må delta aktivt for å komme tilbake i arbeid for å få sykepenger. Du må forsikre deg om at reisen ikke vil hindre aktiviteter du har avtalt med Nav. Hvis du er usikker, kan du skrive til oss  fra nav.no.
  3. Du må sjekke med den som har sykmeldt deg om reisen vil forverre helsetilstanden din, og om den vil hindre planlagt behandling.

Hvilke regler som gjelder, kommer an på hvor du skal reise.

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Lugmeister skrev (9 minutter siden):

Som regel er det for å se om det er mulig med mindre eller andre arbeidsoppgaver for å forhindre at man går over til å bli langtidssykemeldt. 

Er man er usikker på om tanken med dette så kan man ta en tillitsvalgt eller verneombud med på møtet så man sitter å sitte med sjefen alene dersom det er det som er problemet.

Jeg vet ikke hvem som er min tillitsvalgte. Tror ikke jeg har det siden jeg ikke er organisert men skrev at verneombudet kunne bli med. Men jeg skal snakke med peronalsjef og det er ikke hun jeg har problemer med. Det er min nærmeste leder under der igjen. Men hun skal ikke på møtet 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Tussi skrev (15 minutter siden):

Hvis man ikke møter uten god grunn kan NAV stoppe sykepengene, og hvis ts har en kjip sjef så kan det absolutt skje

https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/sykefravar/sykemelding/

Haff ja sant nok. Er heldigvis bare en vaskejobb jeg har på kvelden så om jeg absolutt må jobbe resten av denne uken får jeg ta det på lørdag i stedet.. må bare tas innen mandag. Mtp harrytur på fredag. Veninna mi bestilte billetter med Color Line for et par dager siden og jeg fikk innkalling til møte på jobben i dag :( som er på torsdag. 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2 skrev (Akkurat nå):

Haff ja sant nok. Er heldigvis bare en vaskejobb jeg har på kvelden så om jeg absolutt må jobbe resten av denne uken får jeg ta det på lørdag i stedet.. må bare tas innen mandag. Mtp harrytur på fredag. Veninna mi bestilte billetter med Color Line for et par dager siden og jeg fikk innkalling til møte på jobben i dag :( som er på torsdag. 

Jeg skjønner ikke helt, du er SM til 2 desember? Du må jo møte med arbeidsgiver, men du må ikke jobbe før di er mindre enn 100% sykemeldt. 

Lenke til kommentar
Gjest b7a66...cc2
Lugmeister skrev (17 minutter siden):

Jojo..men nå er det bare snakk om tre uker til jul fra mandag da og jeg har en måned oppsigelse fra 1. Desember. De må jo uansett finne noen til å overta jobben min om tre uker liksom så jeg skjønner ikke vitsen 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...