Gå til innhold

Forslag til utbedring av hjemmenettverk (Altibox hjemmesentral bromodus)

Welhaven

Anbefalte innlegg

Familie som nylig har gått fra Telenor til Altibox. Fra før av kjøres det et TP-Link Deco M5 Mesh-system her. Nettet er veldig ustabilt med bromodus deaktivert, så dette må aktiveres. Derimot blir det da mangel på nettverkspunkter, da det er begrensinger på de resterende i HS og den til overs per M5.

Tenkt løsning er derfor da en Switch. Derimot kan jeg vel ikke kjøpe hva som helst, for DHCP er deaktivert i HS siden den står i bromodus og noe må tildele IP-adresser til de forskjellige M5-ene.

Alternativ 1 er derfor TP-Link sin guide til Ethernet Backhaul:
https://www.tp-link.com/no/support/faq/1794/

Alternativ 2 er at kjøper en WiFi Router, eks Archer X55 som man får til en grei pris nå, deaktiverer WiFi og kobler aktuelle M5 til denne, samt Altibox sin TV-boks Model A. 

Vil gjerne bygge videre på det som finnes fra før av og er derfor disse to alternativene jeg har landet på som er rimelige. Noen som har noen tanker eller innvendinger før jeg går til bestilling av et par AP-er til og evt. Router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Welhaven skrev (På 26.11.2024 den 7:12 PM):

Familie som nylig har gått fra Telenor til Altibox. Fra før av kjøres det et TP-Link Deco M5 Mesh-system her. Nettet er veldig ustabilt med bromodus deaktivert, så dette må aktiveres. Derimot blir det da mangel på nettverkspunkter, da det er begrensinger på de resterende i HS og den til overs per M5.

Tenkt løsning er derfor da en Switch. Derimot kan jeg vel ikke kjøpe hva som helst, for DHCP er deaktivert i HS siden den står i bromodus og noe må tildele IP-adresser til de forskjellige M5-ene.

Alternativ 1 er derfor TP-Link sin guide til Ethernet Backhaul:
https://www.tp-link.com/no/support/faq/1794/

Alternativ 2 er at kjøper en WiFi Router, eks Archer X55 som man får til en grei pris nå, deaktiverer WiFi og kobler aktuelle M5 til denne, samt Altibox sin TV-boks Model A. 

Vil gjerne bygge videre på det som finnes fra før av og er derfor disse to alternativene jeg har landet på som er rimelige. Noen som har noen tanker eller innvendinger før jeg går til bestilling av et par AP-er til og evt. Router?

Fikk du noe av dette til og funke?

Hadde vært rått med en oppdatering hvordan dette gikk, har altibox Fiber selv og skal fjerne det og sette fiber i min egen ruter så vært kult og vite om noe av dette funket.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er veldig langt fra å være ekspert på nettverk, men her er min erfaring med med fiber fra Altibox og deres hjemmesentral som ikke har wifi. Det viste seg å være umulig å koble opp min Xiaomi Roborock s5 (robotstøvsuger). Prøvde med Altibox sin medfølgende wifi mesh nettverks-boks, Deco m4 mesh, ja til og med et par wifi rutere.

Etter noe fundering kom jeg fram til at støvsugeren kun ville koble til wifi-ruter som fungerer som gateway. Løsningen ble da å sette hjemmesentralen i bromudus og koble den til en wifi-ruter.

Jeg vet ikke om det gjelder alle merker og modeller av robotstøvsugere, men å bruke switch/ruter uten wifi ville ikke fungert med min. Bare noe å tenke på før man kjøper utstyr.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Eivor said:

Jeg er veldig langt fra å være ekspert på nettverk, men her er min erfaring med med fiber fra Altibox og deres hjemmesentral som ikke har wifi. Det viste seg å være umulig å koble opp min Xiaomi Roborock s5 (robotstøvsuger). Prøvde med Altibox sin medfølgende wifi mesh nettverks-boks, Deco m4 mesh, ja til og med et par wifi rutere.

Etter noe fundering kom jeg fram til at støvsugeren kun ville koble til wifi-ruter som fungerer som gateway. Løsningen ble da å sette hjemmesentralen i bromudus og koble den til en wifi-ruter.

Jeg vet ikke om det gjelder alle merker og modeller av robotstøvsugere, men å bruke switch/ruter uten wifi ville ikke fungert med min. Bare noe å tenke på før man kjøper utstyr.

En klient vil ikke ha forhold til om wifi-aksesspunktet er en integrert del av en ruter. Har en S5, og tror nok problemet du beskriver er knyuttet til noe annet. Hos meg står S5-en koblet til et aksesspunkt og ikke selve ruteren.

Du sier her at du tok i bruk en ny ruter, og da fungerte det. Så jeg tenker her at det er noe med innstillingene på denne ruteren som trolig er noe annet enn når du brukte Altibox-løsningen (som vel da består at ruter + wifi-aksesspunkt).

Vanligste problemet her, er jo smartenheter som har en app som prøver å kopiere wifi-innstillinger (og da nettverkets MAC-adresse i stedet for navnet i tekstform) fra telefonen og nettet er satt opp til å ha falles wifi-navn for alle frekvensbånd (hvilket er en god ting). Når da telefonen er koblet til 5 GHz og smartenheten kun støtter 2.4GHz blir det problemer. Dette er ikke ruteren/wifi-løsningen sin feil, men dårlige utviklere når det gjelder appen og manglende fallbac-løsning når denne typen oppkobling ikke fungerer.

Videre kan det eksempelvis være knyttet til WiFi-innstillinger på løsningen. Nå støtter jo ikke M4 WPA3, så trolig ikke det akkurat. Visse tegn i nettverksnavn eller nøkkel kan også være et problem om løsninger ikke forholder seg til standarder.

Du sier videre egentlig her at du kjørte med "ruter bak ruter"? Altså dobbel-NAT-oppsett? Kan skape utfordringer i visse tilfeller, men ville ikke trodd at det for en slik løsning skulle skapt problemer.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Altibox med router i Bridge Mode, nettverket styres av en Asus RT-AX86U som gir meg nok WiFi-dekning i huset. For kablet forbindelse kjører jeg 3 switcher og en router i garasjen som fungerer kun som switch og WiFi accesspunkt. Dette fungerer stabilt og fint, nærmere våren skal jeg skifte ut routeren i garasjen med en som støtter Asus sitt meshsystem sånn at jeg kun har ett WiFi nettverk å forholde meg til. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

En klient vil ikke ha forhold til om wifi-aksesspunktet er en integrert del av en ruter. Har en S5, og tror nok problemet du beskriver er knyuttet til noe annet. Hos meg står S5-en koblet til et aksesspunkt og ikke selve ruteren.

Du sier her at du tok i bruk en ny ruter, og da fungerte det. Så jeg tenker her at det er noe med innstillingene på denne ruteren som trolig er noe annet enn når du brukte Altibox-løsningen (som vel da består at ruter + wifi-aksesspunkt).

Vanligste problemet her, er jo smartenheter som har en app som prøver å kopiere wifi-innstillinger (og da nettverkets MAC-adresse i stedet for navnet i tekstform) fra telefonen og nettet er satt opp til å ha falles wifi-navn for alle frekvensbånd (hvilket er en god ting). Når da telefonen er koblet til 5 GHz og smartenheten kun støtter 2.4GHz blir det problemer. Dette er ikke ruteren/wifi-løsningen sin feil, men dårlige utviklere når det gjelder appen og manglende fallbac-løsning når denne typen oppkobling ikke fungerer.

Videre kan det eksempelvis være knyttet til WiFi-innstillinger på løsningen. Nå støtter jo ikke M4 WPA3, så trolig ikke det akkurat. Visse tegn i nettverksnavn eller nøkkel kan også være et problem om løsninger ikke forholder seg til standarder.

Du sier videre egentlig her at du kjørte med "ruter bak ruter"? Altså dobbel-NAT-oppsett? Kan skape utfordringer i visse tilfeller, men ville ikke trodd at det for en slik løsning skulle skapt problemer.

Da jeg kjøpte støvsugeren hadde jeg fiber og ruter fra Telenor, og det fungerte greit. Hva støvsugeren angår ved bytte til Altibox har jeg prøvd følgene:
tilkobling med og uten å resette wifi, resatt til fabrikkinnstillinger, prøvd å koble til medfølgende wifi boks fra Alibox, mine egne Deco mesh-bokser. Uten å ha så mye tro på det, forsøkte jeg også med Telenor sin ruter, samt en Tp-link Archer ruter (begge kablet til hjemmesentral). Sletta og lagt inn Xiaomi app på nytt.
App og støvsuger kobles greit sammen, så problemet ligger ikke der.

Som en digresjon kan jeg nevne at Tp-link ruteren var tiltenkt å være reserve til Telenor sin, så den satte jeg da for lettvinthet skyld opp  med samme ssid og passord som på Telenor sin. Da jeg jeg satte opp bro-modus og koblet Tp-link ruter til Altibox hjemmesentral, koblet værstasjon og en radio jeg har opp automatisk.

Det som er litt betenkelig er at til tross for resetting av støvsugeren og ny- installering av app, så dukket kartet over stua mi opp i appen. Så det lagres tydeligvis på Xiaomi servere.

Lenke til kommentar

Jeg har også Altibox her i heimen. Men jeg har montert inn 2 stk Asus ZenWiFi Pro ET12 router hvor den ene er koblet rett i switch på Altibox routeren, og den andre er koblet til "hoved-Asus"-router vha kabel. (backhaul heter det så fint i manualen). 2 identiske Asus routere som er paret for mesh og satt til å oppdatere seg selv automatisk (på natta) for evt ny firmware - de kjører identisk firmware til enhver tid. Bor i et hus som består av 4 plan (i realiteten 2,5 etasjer høyt), og vi har full 500/500 dekning over hver minste m2 i huset, selv ute på begge terrasser. Vi har også en slik robotstøvsuger som kan styres fra app, og mor ligger i senga i underetasjen og styrer "Karsten" oppe i stua og kjøkkenet i toppetasjen når det passer henne. 

Kontoret ligger i 2. etasje/plan, hvor vi har en Qnap TS451 NAS og en HP LaserJet Pro MFP 4302fdw laserskriver koblet til trådløst til og NAS er kablet til hoved Asus-router .Jeg har skrudd av trådløsinnstillingene på Altibox-routeren, så den står der nærmest bare som et "modem" (trenger ikke et trådløst nettverk inne i et annet trådløst). Alt fungerer knirkefritt fra hvor det skal være i huset, alle PC'er i huset er tilkoblet nettverket via WiFi (ingen har kablet tilkobling),selv overføringshastigheten fra NAS til hver PC ligger på 400-450 MB/s (kun WD-Red snurredisker i R5). Hemligheten til den gode dekningen ligger nok i Asus sin AiMesh teknologi, som faktisk lar deg bruke forskjellige trådløse Asus-routere i mesh, bare de har denne funksjonen innebygget.

Min Asus ZenWiFi pro ET 12 (WiFi 6) selges ikke lenger på Komplett, men er erstattet av nyere ZenWiFi med Wifi7 til en noe hyggeligere pris også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altibox her også, har kastet ut hjemmesentralen og kjører rett fra HET3012 fiberconverter til Unifi USG4 router. VLAN 102 satt på WAN, da fungerer det helt topp (også med IPv6). USG4 har SFP-slot så jeg har bestilt litt utstyr for noen få hundrelapper så jeg kan droppe fiberconverteren også og koble fiber rett i USG4. 

Ikke bare er det mye mer stabilt uten Altibox sin hjemmesentral, det et også mindre utstyr som krever færre stikkontakter og sparer meg for omkring 70kWh strøm i året (ikke all verdens, men alle monner drar). 

På WLAN-siden har jeg to stk. Unifi AP-AC-Pro og ett Nano-HD aksesspunkt. Ett i hver etasje og ett ute, alle kablet med PoE fra sentral switch. Det gir strålende dekning overalt, også utendørs på hele tomta. Både på 2,4GHz og 5GHz. Eget "virtuelt" WLAN-nett for utleieleiligheten med egen SSID og helt adskilt fra mitt eget nett selv om alt kjører på de samme 3 APene. 

En USG4 + en Cloud Key (kreves for å sette opp og styre routeren + evt. APer) fås for en slikk og ingenting på Finn nå om man vil dyppe tåen i Ubiquiti-økosystemet.

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/389031846
https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/389655974?ci=2

Begge disse er EOL og vil ikke få nye oppdateringer fremover, men fungerer upåklagelig likevel. Cloud Key kan man også klare seg uten, det går fint å kjøre softwaren på en PC. 

NB! Jeg har ikke Altibox TV. Har man dekoder er oppsettet noe mer komplisert. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Altibox her også, har kastet ut hjemmesentralen og kjører rett fra HET3012 fiberconverter til Unifi USG4 router. VLAN 102 satt på WAN, da fungerer det helt topp (også med IPv6). USG4 har SFP-slot så jeg har bestilt litt utstyr for noen få hundrelapper så jeg kan droppe fiberconverteren også og koble fiber rett i USG4. 

Ikke bare er det mye mer stabilt uten Altibox sin hjemmesentral, det et også mindre utstyr som krever færre stikkontakter og sparer meg for omkring 70kWh strøm i året (ikke all verdens, men alle monner drar). 

På WLAN-siden har jeg to stk. Unifi AP-AC-Pro og ett Nano-HD aksesspunkt. Ett i hver etasje og ett ute, alle kablet med PoE fra sentral switch. Det gir strålende dekning overalt, også utendørs på hele tomta. Både på 2,4GHz og 5GHz. Eget "virtuelt" WLAN-nett for utleieleiligheten med egen SSID og helt adskilt fra mitt eget nett selv om alt kjører på de samme 3 APene. 

En USG4 + en Cloud Key (kreves for å sette opp og styre routeren + evt. APer) fås for en slikk og ingenting på Finn nå om man vil dyppe tåen i Ubiquiti-økosystemet.

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/389031846
https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/389655974?ci=2

Begge disse er EOL og vil ikke få nye oppdateringer fremover, men fungerer upåklagelig likevel. Cloud Key kan man også klare seg uten, det går fint å kjøre softwaren på en PC. 

NB! Jeg har ikke Altibox TV. Har man dekoder er oppsettet noe mer komplisert. 

Hvilken hjemmesentral har du (som ikke er i bruk)?

Lenke til kommentar
FranZe skrev (19 minutter siden):

Hvilken hjemmesentral har du (som ikke er i bruk)?

Zyxel P2812-ettellerannet. Den støttet ikke IPv6 engang.

Morsomt nok skal de snart komme og gi meg ny hjemmesentral. Lurer på om jeg klarer å overtale de til bare å ta med den gamle og gi meg den nye uten å koblet opp og teste alt. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Zyxel P2812-ettellerannet. Den støttet ikke IPv6 engang.

Morsomt nok skal de snart komme og gi meg ny hjemmesentral. Lurer på om jeg klarer å overtale de til bare å ta med den gamle og gi meg den nye uten å koblet opp og teste alt. 

Derfor jeg spurte. Hadde samme hjemmesentral her selv, i en pose sammen med het3012. Hadde plukket dette ned, så skulle de absolutt komme å gi meg en ny hjemmesentral. Ble jo noe styr ut av det. Sa han bare kunne montere den i det nye skapet jeg hadde satt opp, men det var visst ganske vanskelig. Han tok en telefon til Altibox, og jeg hørte på samtalen, ble sagt noe om eget utstyr og at det egentlig ikke var i følge forskriftene. Men de skulle ikke leke politi ble det sagt. Montøren tok med posen med den gamle hjemmesentralen og jeg fikk ingen «oppgradering». 

Så bare vær litt obs på hvis du fjerner det. Var litt i tvil når de skulle komme om jeg skulle montere det tilbake igjen men jeg lot det bare stå til. Men uansett så skulle ikke hjemmesentralen være akkurat der hvor fiberen kom inn, og siden montøren ikke kunne sette den opp i det nye skapet så kunne det ikke blitt montert opp den dagen uansett. 
Jeg hadde jo skjøtet på en liten fiber selv. Merkelig at montørene ikke har noe slikt liggende i bilen men… Like så greit for min del da 😁

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (14 timer siden):

Så bare vær litt obs på hvis du fjerner det. Var litt i tvil når de skulle komme om jeg skulle montere det tilbake igjen men jeg lot det bare stå til. Men uansett så skulle ikke hjemmesentralen være akkurat der hvor fiberen kom inn, og siden montøren ikke kunne sette den opp i det nye skapet så kunne det ikke blitt montert opp den dagen uansett. 
Jeg hadde jo skjøtet på en liten fiber selv. Merkelig at montørene ikke har noe slikt liggende i bilen men… Like så greit for min del da 😁

Når du skriver "skjøtet" så regner jeg med at du snakker om skjøtestykke med plugg på begge sider? For skjøteutstyr for single-mode fiber er vel ikke akkurat billig...;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...