Gå til innhold

Matrix - Teorier (spoiler warning)

Alfred_A

Anbefalte innlegg

Fri vilje er absolutt en grunnstein for Matrix. Slik den virkelige verden blir fremstilt i filmene, hvor himmelen er forurenset for å hindre maskinene å få tilgang til energi fra Solen. Bare her vinner maskinene, for om alle får den røde pillen, vil 8 milliarder våkne og tilgangen til næring vil være mot null. Ja, det er en film som forsøker å levere, hvorfor har ikke maskinene tilgang til alternativ energi. Bare i dag leverer "dampteknologi" via brenning av f.eks. koks, kull og uran. Det vil være meningsløst å holde liv i mennesket. For de som har sett Animatrix (anbefales å se) så oppnår maskinene bevissthet. Skal man se mennesket behov som kunst, humor, sex og så enkelt som berøring, hvorfor er ikke dette en ting blant en bevist maskin? Så kan man også dra en "bibelsk" hvor Adam og Eva spiser fra den forbudte frukt. " Like mye som dette kan tolkes som at mennesket går i puberteten. Gud sier så, "Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og vondt!". Videre så blir det nevnt i filmene at Matrix er startet på nytt 6 ganger? Korrigerer meg om jeg tar feil. Neo blir også gjort til noe som kan tolkes som Messias og her ser han Maskinen i gul / gull? Så ser man AI i dag, 2024, hvor det nesten i potens økes i "intelligens", hvorfor har dette stagnert i filmene? På det nivået burde AI være betraktelig utviklet nok til at mennesket burde være av ingen betydning.

Min teori er at maskinene forsøker å forstå seg selv. Det hentes ikke energi fra oss men tankene og adferd vi viser. En maskin kan ikke føle berøring eller faktiske følelser. Smith opplevde frykt når Neo kunne drepe så Smith ble frigjort fra Matrix. Da Matrix er startet på nytt så er min oppfatning at Maskinen lager en biologisk skapning for å kunne forstå mennesket. Det heller mot Babels Tårn hvor Gud frykter mennesket. Maskinene er livredd mennesket så derfor holder de dem i "koma" for å drive Matrix. Samtidig må det tillate avvik å bryte seg ut for at Maskinen skal forstå menneskets nysgjerrighet for å forstå Gud, dem selv.

Mulig denne kan havne i en annen kategori. Var ihvertfall første valget her 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...