Gå til innhold

Rimelig og god 1TB ssd til backup?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis poenget er en pålitelig ekstern disk som kobles til maskinen ved behov for en manuell, ekstra kopi av ønsket data, så vil jeg si en 4-8 TB harddisk i et eksternt skall er den beste løsningen.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5858696
F.eks. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4634944

Hvis hensikten er pålitelig transport av data for tilkobling i flere enheter, og hastighet og portabilitet er det viktigste, så vil jeg si Corsair MP600 (versjonen uten "Pro" eller "Elite" i navnet) NVMe + eksternt kabinett.
https://www.prisjakt.no/search?search=corsair mp600 r2
https://www.komplett.no/product/1121548/datautstyr/lagring/harddiskerssd/eksterne-kabinetter/icy-box-ib-1816m-c31-ssd-kabinett

Seagate Exos er Enterprise-klasse harddisker som er beregnet på mye bruk (kjøper selv ikke andre disker), og MP600 R2 er ikke den raskeste SSD-en, men den er robust og tåler mye skriving.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

hvorfor ikke? Vi har en hel haug av interne disker til backup på jobb. Har vi misforstått noe?

Når huset brenner ned, eller om bare PCn tar fyr... hvilken nytte har den interne disken? 
Eller om PCn får virus? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Når huset brenner ned, eller om bare PCn tar fyr... hvilken nytte har den interne disken? 
Eller om PCn får virus? 

Nå er vel ikke eksterne disker akkurat brannsikre de heller. Og NAS, som ofte brukes nettopp til backup, er ikke stort annet enn en PC.

Lenke til kommentar

Da antar jeg at jeg heller ikke har "backup" i så måte med en kopi på en separat maskin, pluss en kopi på en ekstern disk, når alle diskene fysisk er i samme hus, men i forskjellige etasjer.

Men nå tror jeg heller ikke en "3-2-1" backupløsning (3 kopier, 2 forskjellige medier, 1 kopi et annet sted) var det som ble etterspurt her, men heller en disk å bare lagre en kopi av data på i tilfelle diskfeil.

Jeg har gjort det samme selv i hjemmeserveren min. En 8TB disk brukes kun til en ekstra kopi av data jeg ønsker å ta ekstra godt vare på i tilfelle en disk feiler. Og enda en kopi på en sporadisk tilkoblet 8 TB ekstern harddisk i tilfelle PC-en tar fyr. Hvis huset brenner ned så er ikke data det viktigste å berge.

Vil dog påstå at bare en 1 TB SSD er vel snaut til sikkerhetslagring. 2 TB minimum.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Interessant artikkel (www.techtarget.com, 2023-05-23, engelsk):

Hvordan 3-2-1-1-0-regelen for sikkerhetskopiering gjenspeiler moderne behov

Sitat

3-2-1-1-0-regelen for sikkerhetskopiering tar hensyn til moderne krav til databeskyttelse, for eksempel beskyttelse mot løsepengevirus og sikkerhetskopiering i skyen. Finn ut hvordan den bygger på 3-2-1-regelen i dette tipset.

Endret av backtoback
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å speilkopiere disken med en relativ fersk windows-innstallasjon som jeg kan oppbevare i en brannsikker safe og bruke senere når den jeg bruker til vanlig begynner å gå veldig tregt pga. rusk i makineriet etter mange år med nedlastinger og innstallasjon av nye apper. Da går det raskere å bare sette inn speilkopien istedenfor å innstallere alt på nytt.

Trenger derfor ikke større disk enn 1 TB

Lenke til kommentar
backtoback skrev (16 timer siden):

Interessant artikkel (www.techtarget.com, 2023-05-23, engelsk):

Hvordan 3-2-1-1-0-regelen for sikkerhetskopiering gjenspeiler moderne behov

3-2-1 er en fin huskeregel. 

Om det utelukkende er backup den skal brukes til hadde jeg faktisk vurdert en spinndisk da du får mange flere mb pr krone disken kommer. 

Selv kjører jeg en filserver som deler noen filområder rundtomkring. Denne benytter seg av SSD. 

Er ikke akkurat kritisk infrastruktur på hjemmenettverket mitt, så backup går kun 1 gang hver natt, og denne går til en god gammeldags hdd. 🙂

(Må godsnakke med svigers så jeg får satt opp noe off-site også)

Western Digital sine 2.5" "Red NAS" disker er det jeg bruker, og er storfornøyd med de. HDD'en kan bråke litt, så kjekt å ha i bakhodet om du går den veien. 

SSD'en er det absolutt ingenting å si på.

Dubious skrev (17 timer siden):

NAS eller raid er for redundancy. 

NAS er veldig ofte backup.

Raid er for redundancy. 🙂 

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (13 timer siden):

Jeg tenkte på å speilkopiere disken med en relativ fersk windows-innstallasjon som jeg kan oppbevare i en brannsikker safe og bruke senere når den jeg bruker til vanlig begynner å gå veldig tregt pga. rusk i makineriet etter mange år med nedlastinger og innstallasjon av nye apper. Da går det raskere å bare sette inn speilkopien istedenfor å innstallere alt på nytt.

Trenger derfor ikke større disk enn 1 TB

Da bør du lese deg litt opp på hvor lenge en SSD klarer å holde på data uten strøm før innholdet begynner å miste integritet, og så gjøre en vurdering.

Jeg kan ikke nok om dette, men skulle jeg oppbevart en SSD på den måten i mange år ville jeg valgt en med SLC eller MLC NAND.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Lyncs said:

Det tar ikke noe lenger tid å benytte funksjonen "Reset this PC" som finnes i Windows 10 og 11.

En flere år gammel speilkopi vil kunne trenge mange runder med oppdateringer før den er fullt oppdatert, så der er det neppe noe tid å spare. Pluss at du har en disk/SSD som bare ligger der i flere år.

Ta for all del vare på dataene, og putt gjerne en disk i en brannsikker safe, men ikke kast bort tid & penger på å ta vare på en (etter hvert) gammel Windows-installasjon.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Det tar ikke noe lenger tid å benytte funksjonen "Reset this PC" som finnes i Windows 10 og 11.

En flere år gammel speilkopi vil kunne trenge mange runder med oppdateringer før den er fullt oppdatert, så der er det neppe noe tid å spare. Pluss at du har en disk/SSD som bare ligger der i flere år.

Hvordan fungerer en tilbakestilling for diverse programvarelisenser? Blir disse også borte fra systemet? Hvis disse er OEM, og kanskje koster en del, så vil jeg så absolutt si det er verdt å sette opp operativsystemet, installere alt man skal ha og så ha en sikkerhetskopi / disk klon i en brannsikker safe.

Jeg vil mye heller sitte et par timer med Windows-oppdateringer enn å måtte betale masse penger for enda en lisens. Særlig for eldre, lokalt installert programvare som ikke lenger er å få tak i, og hvor nåværende versjon er en abonnementsløsning.

Lenke til kommentar
2 hours ago, PaladinNO said:

Hvordan fungerer en tilbakestilling for diverse programvarelisenser? Blir disse også borte fra systemet? Hvis disse er OEM, og kanskje koster en del, så vil jeg så absolutt si det er verdt å sette opp operativsystemet, installere alt man skal ha og så ha en sikkerhetskopi / disk klon i en brannsikker safe.

Jeg vil mye heller sitte et par timer med Windows-oppdateringer enn å måtte betale masse penger for enda en lisens. Særlig for eldre, lokalt installert programvare som ikke lenger er å få tak i, og hvor nåværende versjon er en abonnementsløsning.

Du må nok reinstallere diverse programvare etter en reset, så hvis du ikke har styr på lisensnøkler og installasjonsfiler, så kan vel en slik sikkerhetskopi du snakker om ha noe for seg.

Men ettersom all programvare (ikke bare OS) oppdateres med ujevne mellomrom, så vil jo en slik sikkerhetskopi "gå ut på dato" relativt fort. I så fall vil det være å anbefale å generere sikkerhetskopien relativt ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...