minimax Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november (endret) Er det noen her som har handlet fra Ali Express? Jeg har tenkt å kjøpe en rekke datakabler, datakomponenter og elektronikkbyggesett, og ser at det virker billigere der enn hos eBay (som jeg har handlet hos en del). Fungerer Ali Express på samme måte som eBay: der det er ulike "butikker", som hver sender varene til kundene, eller er Ali Express en butikk som henter inn alle varene fra de ulike butikkene, og så pakker de alt sammen i en pakke som de sender til kunden? Det blir liksom litt mindre å holde styr på med en pakke enn kanskje 10 pakker som kanskje ikke alle kommer frem en gang. Apropos å bestille fra Ali Express begynte jeg allerede med å legge til varer i handlekurven, og oppdaget at de faktisk innkrever og inkluderer norsk moms. Dette pleier sjeldent å fungere fra etter min erfaring (har opplevd det samme fra eBay der det automatisk legges til norsk moms, men da pakken ankommer Norge får jeg hentemelding og betalingskrav på norsk moms samt fortollingsavgift!). I den forbindelse kom jeg over denne diskusjonstråden om Ali Express og norske forhold: "Want to order from Aliexpress, taxes?". Løsningen var visst å skrive VOEC nummeret som Ali Express bruker i adressefeltet sammen med navnet sitt, så får iallefall norske myndigheter muligheten til å se at norske avgifter er betalt, og det skulle fungere bedre. Regner med at det er en god ide når man bestiller fra andre i utlandet som også innkrever norske avgifter (som f.eks. eBay -men da med et eget VOEC nummer tilhørende dem). Endret 25. november av minimax Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Sist gang jeg handlet var det vel en 15 ulike varer. De kom i to samleplakker uten noe input fra meg. Ali er VOEC registrert så du betaler moms til dem før de sender. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Choice-varer pleier å være temmelig sikkert. Da pleier de også å bli sendt samlet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Bare husk å velg "standard shipping". 1 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november (endret) 10 hours ago, sedsberg said: Choice-varer pleier å være temmelig sikkert. Da pleier de også å bli sendt samlet. Det merkelige er at hver gang jeg velger en slik vare får jeg opp "This item can't be shipped to the selected region". Dette skjer når jeg går til "checkout" og velger betalingsmåte (jeg har prøvd å velge både Paypal og kredittkort, med samme resultat). Det merkelige er at det ikke kommer opp noen feilmelding når jeg er på produktet sin side, og der velger jeg spesifikt at det skal sendes til Norge. 9 hours ago, Bjerknez said: Bare husk å velg "standard shipping". Det kommer ikke opp noe slikt valg her 😕 Endret 26. november av minimax Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november 30 minutes ago, minimax said: Det merkelige er at hver gang jeg velger en slik vare får jeg opp "This item can't be shipped to the selected region". Dette skjer når jeg går til "checkout" og velger betalingsmåte (jeg har prøvd å velge både Paypal og kredittkort, med samme resultat). Jeg har fått samme beskjed i det siste når jeg har valgt PayPal, men med kredittkort har det fungert fint. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november 12 hours ago, minimax said: Løsningen var visst å skrive VOEC nummeret som Ali Express bruker i adressefeltet sammen med navnet sitt, så får iallefall norske myndigheter muligheten til å se at norske avgifter er betalt, og det skulle fungere bedre. Du kan skrive VOEC-nummeret så mange plasser du bare vil, men det hjelper ikke hvis ikke selgeren har lagt inn info i VOEC-registeret. Denne informasjonen må komme opp når pakken blir scannet på vei inn i Norge, og hvis den ikke er der, så blir det manuell behandling med tollbehandlingsgebyr og full pakke. Jeg har handlet fra AliExpress i et par års tid nå, og aldri opplevd å bli avkrevd MVA etter at pakken ankom Norge, så det virker som om dette systemet fungerer greit. (Selv om man hører om unntak.) 1 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november 1 hour ago, nebrewfoz said: Jeg har fått samme beskjed i det siste når jeg har valgt PayPal, men med kredittkort har det fungert fint. Så rart. Jeg prøvde som sagt med kredittkort også, men det forandret ikke noe. Et nettsøk forteller meg at mange andre (utenom Norge) også sliter med samme problemet. Noen mulige løsninger er å slå av reklameblokkere (AdBlock osv.) i nettleseren, påse at man har valgt riktig land man er i etter å ha logget inn hos Ali Express, og å slå på lokasjon i nettleseren. Jeg har prøvd alt dette uten hell. Har også prøvd andre nettlesere. Men hos deg har det altså fungert? Da er iallefall ikke problemet at de har restriksjoner mot å sende til Norge. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Har bestilt mye rart fra AliExpress og aldri hatt problemer med VOEC. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november 11 minutes ago, minimax said: Men hos deg har det altså fungert? Ja, men jeg har brukt Ali-app'en på iPhone til å bestille, og (så vidt jeg vet) ikke endret noen innstillinger. Eller, jeg husker ikke om jeg kan ha gjort det da jeg opprettet kontoen på PC'en første gang ... Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Handler fra Ali hele tiden og har aldri hatt problemer med å sende til Norge. Det er innimellom noen få produkter og selgere som ikke kan sende til Norge men ekstremt sjelden, og da er det bare å finne tilsvarende produkt hos en annen selger. 1 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november 7 hours ago, nebrewfoz said: Ja, men jeg har brukt Ali-app'en på iPhone til å bestille, og (så vidt jeg vet) ikke endret noen innstillinger. Eller, jeg husker ikke om jeg kan ha gjort det da jeg opprettet kontoen på PC'en første gang ... Det ser ut som jeg har løst problemet! Det hadde med valuta å gjøre, og det hadde visstnok hengt seg opp, for i oppsummeringen for betalingen stod beløpet i £(Engelske Pund), og det er ikke mulig å velge i "Currency". Så jeg endret dette til noe annet, og da fungerte det uten feilmelding selv om jeg hadde lagt til varer med "Choice" merket. Er det forresten noen som vet hva slags valutavalg som er mest lønnsomt å velge her, og i Paypal? Lenke til kommentar
minimax Skrevet 14. desember Forfatter Del Skrevet 14. desember Da har jeg fått alle varene jeg bestilte fra Ali Express og kan besvare mine egne spørsmål 😉 Først, så gikk det veldig fort! Ca. 2 uker for at alt ble mottatt. Mye raskere enn hva jeg er vant med fra eBay der det ofte har tatt opptil 1 mnd, og noen ganger enda lenger. Så dette med alt i en pakke eller om varene ble sendt i ulike pakker: Av 14 ulike varer som jeg bestilte mottok jeg totalt 3 ulike pakker direkte i postkassen min. To av disse inneholdt flere småpakker der alle hadde sin egen adresselapp. Og så mottok jeg en liten pakke for seg selv. Jeg gjetter på at Ali Express har et lager et eller annet sted som mottar alle de individuelle varene, så samles det som har ankommet og legges ned i en større innpakning for så å bli sendt videre til kunden. Til slutt, dette med avgifter: jeg fikk som sagt alle pakkene direkte i postkassen min, og da uten noen innkreving av avgifter. Jeg går ut fra at de ikke kommer noen krav fra Posten i ettertid heller. Jeg brukte det tipset som innebar å skrive VOEC nummeret til Ali Express som del av navnet mitt der jeg fylte inn navn/adresse ved bestillingen, men jeg har en følelse på at det ville fungert uten problemer selv uten dette. Såvidt jeg husker hadde pakkene en avsender adresse med "Yanweh logistics" eller noe slikt, fra Lørenskog, så det virker som det brukes en intern avtale for at dette skal gå så glatt som mulig. Alt i alt har det vært en glede å bestille disse varene fra Ali Express, så det kommer jeg nok til å gjøre igjen. Kanskje også foran å bruke eBay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå