Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Defekt overvarmeelement i stekeovn

Anbefalte innlegg

Skulle steike meg en grandis i kveld. Sikringa gikk en liten stund etter at jeg skrudde på stekeovnen (Siemens HB301ES2/1 integrert, 6 1/2 år gammel).

Etter at jeg skrudde sikringen på igjen, gikk ovnen på, og jeg fikk stekt pizzaen. Den ble skikkelig kremert på bunnen, og litt lite stekt oppå. Stikker hånda inn i ovnen etter at den har avkjølt seg, og kjenner ingen varme fra elementet oppe.

Nytt element koster ca 1300 kr. Men det er vel fare for at det kan være noen smelta ledninger eller noe, og at det kanskje blir flere runder for å få ting til å fungere. Er ikke sykt handy, så usikker på om jeg klarer å dra dette i land på egen hånd.

På den annen side frister det fint lite å kjøpe ny ovn, da jeg egentlig har tenkt på å selge leiligheten og flytte.

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å skifte elementet så er det sikkert festet med to bolter/skruer inni ovnen og da er det bare og ta av bakplate, ta av kablene som sitter på det og dra det ut, sette inn det nye og gjøre alt i motsatt rekkefølge, kan være noe isolasjon som må løftes til side, er egentlig ganske easy peasy jobb 🙂

Lenke til kommentar

Som regel er det relativt enkelt å bytte et slikt element, så lenge du ikke har 10 tommetotter.

Er som regel bare litt glava-aktig isolering du bør bruke engangshansker for å beskytte deg mot og så et par skruer for å få ut elementet og sette nytt i.

Easy peasy.

300-400 Kr virker mer som en fornuftig pris, og elementet er sikkert fra samme fabrikken også. Bare markup på nettbutikken.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dragonlove said:

Når det gjelder å skifte elementet så er det sikkert festet med to bolter/skruer inni ovnen og da er det bare og ta av bakplate, ta av kablene som sitter på det og dra det ut, sette inn det nye og gjøre alt i motsatt rekkefølge, kan være noe isolasjon som må løftes til side, er egentlig ganske easy peasy jobb 🙂

Okey, betyr det at det kanskje kan gjøres uten at ovnen må ut? Det hjelper i så fall en del.

Lenke til kommentar

I følge bilder fra fixpart.no byttes element fra baksiden av ovnen. Stekeovn må først ut fra kjøkken innredning. Det bruker å være noen få skruer som holder stekeovnen på plass.

Stekeovn og koketopp er normalt uavhengig, men sjekk gjerne kabel ikke henger fast i noen når oven tas ut.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, toralfb said:

I følge bilder fra fixpart.no byttes element fra baksiden av ovnen. Stekeovn må først ut fra kjøkken innredning. Det bruker å være noen få skruer som holder stekeovnen på plass.

Stekeovn og koketopp er normalt uavhengig, men sjekk gjerne kabel ikke henger fast i noen når oven tas ut.

Sikker på det? Hvordan vil du få den store greia inn i stekeovnen fra baksiden?

Ser for meg ut at 2 skruer på bakveggen inne i stekeovnen løsnes og en skrue mot taket. Så kan alt trekkes noe ut, 4 ledninger følger med og kan løsnes fra det gamle element og festes til det nye. Skyve elementet tilbake i bakveggen, skru fast skruen i taket og 2 skruer til å feste den lille platen i bakveggen.

@Dragonlove beskrev det før meg

image.png.5b448cee1e106205d28569984186b1cf.png

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...