Stiann78 Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Hei. Jeg har en gigalinje fra Global Connect men jeg ønsker å utnytte den mest mulig. Har et modem som heter Genexis Platinum-7840 og jeg har kobla til 1 mesh-enhet til denne via kabel og jeg har to nede i underetasjen. Jeg har ingen ruter. Alt går via modemet fra Global Connect. Må jeg kjøpe en wifi 6 ruter og kobles denne til modemet? Må vel da også ha nytt mesh som støtter wifi 6? Unnskyld for dumme spørsmål men jeg er helt blank 🫣 Alle svar mottas med stor takknemlighet. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Går selvfølgelig utifra at modemet ditt har nettverksport UT. Her i heimen har vi Altibox 500/500 og Altibox trådløs router. For 6 mnd siden anskaffet vi 2 stk Asus Zen WIfi PRO ET12 trådløse routere (https://www.asus.com/networking-iot-servers/whole-home-mesh-wifi-system/zenwifi-wifi-systems/asus-zenwifi-pro-et12/) satt opp i kablet mesh. Hovedrouter er koblet til switch på Altibox router (hvor vi har skrudd av trådløs funksjon for å unngå forstyrrelser). Huset vi bor i går over 4 plan (enebolig som er 2,5 etasjer høyt) og vi har 500/500 over hele fjøla. Selvfølgelig kan man bruke andre routere, men vi har valgt Asus med det som de kaller AIMesh, hvilket vil si at alle Asusroutere med innebygd AIMesh-funksjon kan kobles sammen i et mesh. Selvfølgelig kan de settes opp uten kabel mellom hver enhet, hvilket jeg gjorde til å begynne med og fikk 500/500 i hele huset, men et par timer etter etter at vi koblet Altibox TV-box til switchen på noden i øverste etasje/stue, datt hastigheten til 50-70 opp/ned over det hele uten noen god forklaring. Tok da og la opp en nettverkskabel fra Lan-port på hovedrouter (Asus hovedrouter) og koblet til WAN-porten på noden i øverste etasje (Asus sekundærrouter/node). Med engang fikk vi 500/500 igjen og slik har det vært siden. En fordel med Asus-modellen vi har valgt, er at den "vet" når trafikken er lavest, og sørger da selv for å søke etter oppdateringer selv og sørger for at begge enheter har siste/samme firmware til enhver tid. Desverre er ikke modellen på Komplett.no lenger, men andre aktører har dem. Men stikkordet er AIMesh, så du kan også kjøpe 2 "billige" Asus routere og oppnå det samme som oss... 1 Lenke til kommentar
capitane Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Om du må ha en egen ruter kommer an på mulighetene i den mesh-enheten du har. Jeg har koblet opp mesh-nett vha. 3 stk. TP-Link Deco X60. Ut fra dokumentasjonen skal hovednoden kunne fungere som ruter, men dette har jeg ikke prøvd fordi jeg har en egen ruter (TP-Link Omada ER605). 1 Lenke til kommentar
Stiann78 Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november Takk for svar! Jeg lurte egentlig mest på om man får bedre hastighet ved å kjøpe en wifi6-ruter og mesh som støtter wifi 6 enn å kjøre alt via modem og mesh i dag? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november (endret) Stiann78 skrev (32 minutter siden): Jeg lurte egentlig mest på om man får bedre hastighet ved å kjøpe en wifi6-ruter og mesh som støtter wifi 6 enn å kjøre alt via modem og mesh i dag? Tvilsomt. Hva heter mesh enhetene? Endret 26. november av mobile999 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Genexis Platinum-7840 er både modem og ruter. Stiann78 skrev (19 minutter siden): Jeg lurte egentlig mest på om man får bedre hastighet ved å kjøpe en wifi6-ruter og mesh som støtter wifi 6 enn å kjøre alt via modem og mesh i dag? Det er et spørsmål som er umulig å svare på egentlig. Om ruteren din klarer 1 Gbit eller ikke vet jeg ikke. Men med trådløs tilkobling er ofte dekningen flaskehalsen. Og trådløs mesh er også litt så-som-så. Men hvorfor skal du bry deg egentlig? 1Gbit er ekstremt mye mer enn du sannsynligvis både trenger eller klarer å utnytte til noe som gir mening. Er målet å bruke penger for å få et fint tall på en hastighetstest? Lenke til kommentar
capitane Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Modem må du ha uansett - det er der fiberen kobles til. Her hos meg har jeg kablet nett slik at alle mesh-nodene er koblet direkte til ruteren - det er den optimale oppkoblingen. Hvis bare hoved-noden er koblet til nettet taper du noe pga. internkommunikasjon mellom nodene, men noen systemer har et eget frekvensbånd utenom 2,4 og 5 GHz til internkom. Som du sikkert skjønner så er det mange variabler her slik at spørsmålet ditt ikke ken besvares med ja eller nei. Med mitt opplegg så har en Lenovo laptop en airspeed på 2,4 Gbps, et Galaxy Tab S7 1,2 Gbps - så jeg er fornøyd. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november capitane skrev (4 minutter siden): Med mitt opplegg så har en Lenovo laptop en airspeed på 2,4 Gbps, et Galaxy Tab S7 1,2 Gbps - så jeg er fornøyd. Regner med du snakker om Tx/Rx rate nå. Det er ikke det samme som faktisk hastighet av data, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
rastløsskilpadde Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Hvis du absolutt vil ha gigabithastighet over wifi, så det det mye større sjans for at du får det hvis du skaffer mesh enheter med 6GHz støtte. Det er ikke gitt at du får det hvis du bare sikter på wifi 6 eller wifi 7. Ikke bare må du sjekke at den støtter det, men du må sjekke at den støtter det samtidig med 5GHz. Irriterende mange løsninger hvor du må velge mellom. 5 eller 6GHz, som er helt meningsløst. Ofte står det at de er tri-band på de som støtter 2,4GHz, 5GHz og 6GHz samtidig, men det kan også bety 2stk. 5GHz radioer og ingen 6GHz. Skal ikke være lett :( Disse koster mer, men vil påstå du kaster bort pengene hvis du oppgraderer til noe annet. Det du har funker sikkert bra nok som det er. Når det er sagt så er eneste grunnene jeg ser til å skaffe dette: Du skal spille over wifi. Eller du bruker Remote desktop over wifi. Eller har skrekkelig dårlige forhold på samtlige 5GHz kanaler, og du har sjekket hver av de. Eller du sliter med tålmodigheten når du laster ned store filer. Du trenger ikke en annen ruter. Holder i massevis med den du har. Ellers pleier de fleste mesh-noder å også kunne fungere som ruter. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november 30 minutes ago, rastløsskilpadde said: Hvis du absolutt vil ha gigabithastighet over wifi, så det det mye større sjans for at du får det hvis du skaffer mesh enheter med 6GHz støtte. Det er ikke gitt at du får det hvis du bare sikter på wifi 6 eller wifi 7. Ikke bare må du sjekke at den støtter det, men du må sjekke at den støtter det samtidig med 5GHz. Irriterende mange løsninger hvor du må velge mellom. 5 eller 6GHz, som er helt meningsløst. Ofte står det at de er tri-band på de som støtter 2,4GHz, 5GHz og 6GHz samtidig, men det kan også bety 2stk. 5GHz radioer og ingen 6GHz. Skal ikke være lett Det er nødvendigvis ikke noe bedre ytelse på 6GHz som på 5GHz. Dette vil gjerne handle om hvor mye "støy" det er fra andre WiFi-nett. F.eks. i et leilighetsbygg vil det kunne være mye, mens i enebolig vil det være lite. 5GHz vil jo ellers ha fordelen av kunne ha en del høyere sendestyrke på deler av 5GHz-båndet. Så kan man også si at får man enheter som støtter det over på 6GHz, vil enheter som ikke støtter 6GHz ha mer kapasitet på 5GHz. I mesh-sammenheng vil det gjerne være fordeler med å kunne ha 6GHz tilgjengelig som backhaul, spesielt når kommunikasjon videre med klienten er via 5GHz. Når det gjelder triband her, så vil jo WiFi 6E tilsi at det er 2,4+5+6GHz. For WiFi 7 er det litt synd at man ikke er tydeligere i standarden. For WiFi 7 vil det være løsninger med og uten 6GHz-støtte. Det som er ekstra uheldig nå, er at noen løsninger markedsføres med 6GHz-støtte, men der det da er et valg gjennom at man kan velge mellom 5 og 6 GHz-støtte. Siden ikke så mye støtter 6GHz foreløpig, er man jo i praksis avhengig av 5GHz-støtten..... Vel så viktig som standard, er det også at enheten er god. Det er en del rimelige løsninger som f.eks. kan markesføres med WiFi 6, men der man har brukt billige WiFi 6-brikker, billige antenner, interne radiomoduler som ikke engang utnytter mulighetene i reguleringen for sendestyrke, mangler støtte for en del av 5GHz-kanalene osv. 1 Lenke til kommentar
rastløsskilpadde Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november NULL skrev (1 time siden): Det er nødvendigvis ikke noe bedre ytelse på 6GHz som på 5GHz. Dette vil gjerne handle om hvor mye "støy" det er fra andre WiFi-nett. F.eks. i et leilighetsbygg vil det kunne være mye, mens i enebolig vil det være lite. 5GHz vil jo ellers ha fordelen av kunne ha en del høyere sendestyrke på deler av 5GHz-båndet Ikke nødvendigvis, men i praksis. Noen grunner: 1: nesten ingen som bruker det enda. Nesten ingen støy 2: kortere rekkevidde = mindre støy fra naboene = mer ledig sendetid og færre retransmisjoner = mindre jitter og bedre theoughput 3: større båndbredde tilgjengelig = større sjangs til å finne kanal uten støy 4: absolutt ingen enheter som bruker gamme teknologi som bruker mye sendetid på må mengder data Men det forutsetter selvfølgelig at man får brukt det. Må ha enheter som støtter det, og må være innen rekkevidde. Men min erfaring er at rekkevidden er helt ok. Enig at det må være noe kvalitet. Har prøvd 2 mesh-løsninger med 6GHz og 3-båndsstøtte fra 2 av verdens største selskap som rett og slett var dårlige. Asus pleier å ha brukbare greier, men koster jo deretter trur tek.no hadde en test nå nylig, så lurt å sjekke den Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november Har vært innom TP-Link og ASUS sine WiFi 6E-produkter og samtlige ble levert tilbake. Endt opp med rent UniFi-nettverk med WiFi7 og aldri angret ett sekund. Koster skjorta, men så er det jo for entusiaster også da. Lenke til kommentar
rastløsskilpadde Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november Nimrad skrev (4 timer siden): Har vært innom TP-Link og ASUS sine WiFi 6E-produkter og samtlige ble levert tilbake. Hvilke modeller var det, og hvorfor var du ikke fornøyd? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november (endret) rastløsskilpadde skrev (46 minutter siden): Hvilke modeller var det, og hvorfor var du ikke fornøyd? TP-Link Deco XE75 tror jeg det var jeg kjøpte en 3-pakning av. Dårlig oppsett, å koble de sammen var ustabilt (selv med kabel...). Det største ankepunktet var at de hadde abonnement for visse sikkerhetsfunksjoner. ASUS husker jeg ikke, men det var noe AiMesh-greier. Jeg kjøpte brukt og solgte videre. Der var det dårlig erfaring med at mobilene holdt igjen på feil mesh-enhet. Manglet også en del funksjoner jeg ønsket. De bar generelt preg av to ting: Laget for forbrukere uten peiling, så innstillinger var mangelfulle og admingrensesnittet dårlig (fokuset er nok på mobil-app for tiden). Router og trådløs-enhet i ett. Det føles totalt waste å kjøpe fullverdig router, switch og trådløs enhet ganger tre. Derfor gikk jeg for UniFi. En dyrere løsning til slutt, men der har jeg en separat router og kabel til de trådløse punktene. Anbefaler det ikke nødvendigvis til de som ikke er entusiaster, men jeg simpelthen elsker det. Endret 27. november av Nimrad 1 Lenke til kommentar
kukras Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november (endret) On 25.11.2024 at 10:31 PM, Stiann78 said: Hei. Jeg har en gigalinje fra Global Connect men jeg ønsker å utnytte den mest mulig. Har et modem som heter Genexis Platinum-7840 og jeg har kobla til 1 mesh-enhet til denne via kabel og jeg har to nede i underetasjen. Jeg har ingen ruter. Alt går via modemet fra Global Connect. Må jeg kjøpe en wifi 6 ruter og kobles denne til modemet? Må vel da også ha nytt mesh som støtter wifi 6? Unnskyld for dumme spørsmål men jeg er helt blank 🫣 Alle svar mottas med stor takknemlighet. Jeg har lenge blitt anbefalt dette nettstedet for å spille spilleautomater på nettet - https://pirots3.com/nb/ . og på dette nettstedet kunne jeg endelig spille spilleautomatene på nettet som jeg var interessert i. På dette nettstedet kan du også spille hvilken som helst spilleautomat online, fordi dette nettstedet har en kort registrering! Ja, for å utnytte gigalinjen fullt ut bør du investere i en WiFi 6-ruter og et nytt mesh-system som støtter WiFi 6. Koble ruteren til modemet, og la mesh-enhetene koble seg til ruteren for bedre ytelse og dekning. Dette vil gi raskere hastigheter og bedre stabilitet. Endret 27. november av kukras Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november kukras skrev (17 timer siden): Ja, for å utnytte gigalinjen fullt ut bør du investere i en WiFi 6-ruter og et nytt mesh-system som støtter WiFi 6. Koble ruteren til modemet, og la mesh-enhetene koble seg til ruteren for bedre ytelse og dekning. Dette vil gi raskere hastigheter og bedre stabilitet. "Bedre stabilitet" - Hvorfor det? Lenke til kommentar
rastløsskilpadde Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Nimrad skrev (18 timer siden): "Bedre stabilitet" - Hvorfor det? Forbedringer fra WiFi 5 til 6 som gjør WiFi mer stabilt: OFDMA: Ruter kan sende til flere enheter samtidig. Mindre kø, ventetid og "snubling i beina på hverandre" OBSS: Klienter kan spørre om å få sende, istedenfor å bare vente på ledig tid = mindre latency og jitter Beamforming: Data sendes mer målretta mot klientene. De får da bedre signalkvalitet, og det blir generelt mindre støy 1024QAM: Bruk mindre tid på å sende samme mengde data = mer ledig tid/mindre ventetid for andre klieter = mindre jitter Preamble Puncturing: Mulighet til å unngå støyete sub-kanaler. Ikke sikker på om dette i praksis er implementert, så kanskje best å velge på WiFi 7 for denne. 1 Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember On 29.11.2024 at 9:09 AM, rastløsskilpadde said: Forbedringer fra WiFi 5 til 6 som gjør WiFi mer stabilt: OFDMA: Ruter kan sende til flere enheter samtidig. Mindre kø, ventetid og "snubling i beina på hverandre" ... På konsumentmodeller er det ikke sikkert OFDMA gir bedre stabilitet eller gir mindre kø og ventetid. Rimelige konsumentmodeller bruker billigste CPU/wifibrikkesett som kan gi dårligere ytelse med OFDMA aktivert. Man må nesten teste dette selv i ett gitt oppsett. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Mesh fungerer ikke like bra som AP noder over større fysiske områder er min erfaring. Bakgrunnen er,slik jeg forstår det, at mesh holder seg til samme kanal over det hele,hvilket da kan bety at deler av området kommer i kanal konflikt med naboer osv. Var i alle fall dette som fikk meg over på å bruke nodene i AP modus. En bedre løsning er derfor å bruke AP noder og så la disse finne beste kanal der de står og så bruke ethernet mellom nodene event en triband rutere der den ene kanalen brukes kun til backhaul mellom node og ruter. Har selv ett oppsett bygget på asus rutere satt opp med AP 2.5Gb ethernet backhaul. Og dersom behovet har vært ennå større rekkevidde dekning uten mulighet ethernet backhaul så har jeg brukt mesh med triband ruter med dedikert backhaul kanal. Altså brukt mesh på AP noden som i praksis blir en repeater. Nå har det blitt slik hos meg fordi jeg har bygget videre på rutere jeg allerede hadde. Med ny frisk start hadde det vel blitt et annet oppsett med Unifi eller TP link omada. Wifi6 får du jo bare utnyttet om klienten støtter det. Og det er ofte knotete her fordi noen klienter støtter 6Ghz og noen støtter 5Ghz. Ellers er min erfaring mhp asus at 80Mhz kanal er mer stabilt enn 160Mhz på wifi6. Ytelsen på 80Mhz kanal gir uansett full pupp på mitt trådløse nettverk stort sett overalt på tomta (1.6 mål) og alle etasjer boligen (ca 180 m2) pluss garasje med hastighet på mellom 400 og 750Mb/s som er min ISP maks hastighet i skrivende stund.. Til dette bruker jeg noder Asus XT12, AX86U samt Asus Ax88u Pro som hovedruter. Som sagt ville jeg nok valgt en litt annen tilnærming mhp utstyr hadde jeg begynt på nytt i dag.. Er ikke alt som er fantastisk mhp Asus rutere sammenlignet med proft utstyr,men ytelsene kan jeg ikke klage på selv om jeg savner en del tweaks i firmware. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Nimrad skrev (På 26.11.2024 den 11:08 AM): Genexis Platinum-7840 er både modem og ruter. Dette stemmer, du må inn på denne og slå av wifi så fungerer den som modem. Jeg satte på TP-link Archer AXE75, og den er mye bedre enn Genexis. jeg klarer ca 850 på 6ghz og ca 650 på 5ghz. Men l et støre hus tror jeg en god mesh fungerer enda bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå