Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gigalinje fra Global Connect men jeg ønsker å utnytte den mest mulig.

Har et modem som heter Genexis Platinum-7840 og jeg har kobla til 1 mesh-enhet til denne via kabel og jeg har to nede i underetasjen. Jeg har ingen ruter. Alt går via modemet fra Global Connect.

Må jeg kjøpe en wifi 6 ruter og kobles denne til modemet? Må vel da også ha nytt mesh som støtter wifi 6? Unnskyld for dumme spørsmål men jeg er helt blank 🫣

Alle svar mottas med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går selvfølgelig utifra at modemet ditt har nettverksport UT. Her i heimen har vi Altibox 500/500 og Altibox trådløs router.

For 6 mnd siden anskaffet vi 2 stk Asus Zen WIfi PRO ET12 trådløse routere (https://www.asus.com/networking-iot-servers/whole-home-mesh-wifi-system/zenwifi-wifi-systems/asus-zenwifi-pro-et12/) satt opp i kablet mesh. Hovedrouter er koblet til switch på Altibox router (hvor vi har skrudd av trådløs funksjon for å unngå forstyrrelser).

Huset vi bor i går over 4 plan (enebolig som er 2,5 etasjer høyt) og vi har 500/500 over hele fjøla.

Selvfølgelig kan man bruke andre routere, men vi har valgt Asus med det som de kaller AIMesh, hvilket vil si at alle Asusroutere med innebygd AIMesh-funksjon kan kobles sammen i et mesh. Selvfølgelig kan de settes opp uten kabel mellom hver enhet, hvilket jeg gjorde til å begynne med og fikk 500/500 i hele huset, men et par timer etter etter at vi koblet Altibox TV-box til switchen på noden i øverste etasje/stue, datt hastigheten til 50-70 opp/ned over det hele uten noen god forklaring. Tok da og la opp en nettverkskabel fra Lan-port på hovedrouter (Asus hovedrouter) og koblet til WAN-porten på noden i øverste etasje (Asus sekundærrouter/node). Med engang fikk vi 500/500 igjen og slik har det vært siden. En fordel med Asus-modellen vi har valgt, er at den "vet" når trafikken er lavest, og sørger da selv for å søke etter oppdateringer selv og sørger for at begge enheter har siste/samme firmware til enhver tid. Desverre er ikke modellen på Komplett.no lenger, men andre aktører har dem. Men stikkordet er AIMesh, så du kan også kjøpe 2 "billige" Asus routere og oppnå det samme som oss...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...