Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt bilbatteri


Anbefalte innlegg

Jeg har et  bilbatteri som har tatt kvelden på under 1 år. Var tikkelyd når jeg skulle kjøre sist uke men startet med starthjelp. Dagen etter var alt helt dødt. Når jeg skulle skru løs batteriet og ta det inn til lading så jeg at det hadde korrodert veldig og det var hvitt belegg rundt hele batteriet på bunnen. Så mye at jeg måtte grave frem bolten til batterifestet. Det jeg lurer på er om dette er en garantisak eller om det er min egen feil som ikke har passet bedre på og fjernet belegget tidligere? Er det normalt at det korroderer så mye? Aldri sett det tidligere. Kan heller ikke finnen noen lekkasjer. Har prøvd å lade det opp men blir ikke nok strøm på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet er nok forever gone ja.

Har du et annet batteri å starte bilen med? Om du får startet den og har multimeter kan du begynne med å måle ladespenning, bør ligge på over 14v, ikke mye ned på 13-tallet. Dersom dynamo og er ok og polsko har god kontakt med batteripol skal det ikke korrodere på dette viset.

edit: Korrosjon rundt batteriet i bunn skriver du, selve batterihuset i seg kan ikke korrodere, så ser for meg det er jording som er korrodert? Fram med stålbørst og så vekk alt irr, gjerne bytt polsko/hele jordkabelen. Hva slags bil er dette? 

Endret av Valmeth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette KAN skje hvis du ikke har strammet skruene tilstrekkelig, vær litt obs på det! Som du får tips om, fjern all irringen og sett inn med et egnet middel (de anbefaler vel vaselin tror jeg..)
Men det du har der er nok ikke noe garanti-sak hvis du ikke kan bevise at det er feil på selve batteriet. 
Hva lader du med? Det ska jo være greit å lade opp igjen batteriet og benytte dette hvis det ikke er eldre enn ett år gammelt, men viktige ting da er som nevnt å fjerne all korrosjon, sjekke at det er tilstrekkelig nivå på batterisyra og lade batteriet grundig! 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Hvis det er fritt for irr på polene, kun under batteriet, så høres det ut som en reklamasjonssak. Jeg hadde i hvertfall tatt det med tilbake til butikken.

Blir vanskelig å bevise. Så jeg tror jeg bare driter i det og kjøper ett nytt. De kommer garantert til å krangle på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du kjøper nytt nå, så vær nøye med installasjonen. Vær nøye med polene. At de sitter slik de skal. Sjekk jordingspunkter rundtom i motorrommet. Og ikke minst: sjekk ladespenningen, at den er innafor. 

Lad det opp om du mistenker at du har brukt mer strøm enn bilen klarer å lade opp igjen.

Er alt på stell skal et kvalitetsbatteri vare mange år.

Lenke til kommentar
Rune Pune skrev (På 25.11.2024 den 6:16 PM):

Jeg har et  bilbatteri som har tatt kvelden på under 1 år

Hva slags bil er dette?

Woff skrev (På 25.11.2024 den 8:54 PM):

sett inn med et egnet middel (de anbefaler vel vaselin tror jeg

Biltema batteripolfett er et godt alternativ 😊

TS: Det er viktig å velge riktig batteriteknologi i tillegg til kapasitet. For eksempel krever biler med start-stopp-systemer ofte AGM- eller EFP-batterier. Hvis man erstatter dette med et standard blybatteri, eller bruker feil teknologi (f.eks. EFP når bilen skal ha AGM, eller motsatt), kan bilens BMS* bli feiljustert for lading. Dette kan føre til under- eller overlading, som igjen sliter ut batteriet raskere enn forventet. Problemer som at batteriet “koker” kan skyldes dette.

 

På mange biler med BMS er det også nødvendig å endre (eller programmere) innstillingene for batterikapasitet og -type når man bytter batteri, spesielt hvis det nye batteriet avviker fra det som bilen opprinnelig/allerede er konfigurert for. Dette sikrer optimal utnyttelse og levetid for batteriet. Man kan også oppleve feilsituasjoner på det elektriske anlegget med feil type batteri.

 

*BMS - Battery Management System

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På mange biler i dag må man registrere batteribytte i ECU selv om man bytter til samme type. I tillegg er det mange nyere biler som varierer ladespenninga. Min bil varierer mellom 13V og 15V. Det er da viktig som NoBo skriver at man må kjøpe riktig type (og samme kapasitet), eller registrere ny batteritype i ECM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...