Gå til innhold

bør statens vegvesenet miste retten å salte veier?


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (50 minutter siden):

Men hvordan skal alle de østeuropeiske trailersjåførene komme seg fram i Norge med slicksdekkene sine hvis vi ikke salter som om det stod om livet?? :dontgetit:

Det er helt sant. Vet han laksebaronen i distriktet her betaler entreprenøren for å salte/gruse ekstra over en liten fjellovergang for disse eurotrallene kan kjøre over trygt for å hente laksen hans. Men her er det dårlig utstyr og nye sjåfører hver gang. Ser collicare som leverer til jobben vår også. Ny sjåfør i shorts hver gang. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er greit at det saltes - altfor mange med gamle dårlige dekk. 

Ellers kan det ise på fra ca 5C ved klarvær - varmen stråler ut i verdensrommet og da har det effekten at det dannes is på veien (om det ikke er sommervarme igjen i bakken), bilrutene og innsjøer. 

Sprengkulde etterfulgt av skikkelig sprutregn som fryser til is har vi hatt noen ggr siste årene og da ville salt på småveiene brutt opp isen istedenfor å bli til våt skøytebane. Sand og grus kjøres fort bort.  Men er det stabilt -10C og tørt så er det ganske godt grep selv med is...

Bilfabrikantene har løsningen ift rust og den heter galvanisering eller aluminium... 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 timer siden):

Bilfabrikantene har løsningen ift rust og den heter galvanisering eller aluminium... 

Biler som ikke ruster er ikke av interesse for bilprodusentene, for det fjerner mye av behovet for å kjøpe nye biler. Bilene nå til dags er nøye konstruert for å ikke vare lenger enn strengt tatt nødvendig. Bilprodusentene vil ikke bruke penger på å forlenge levetiden på produktene sine. Det vil medføre mindre salg i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Men hvordan skal alle de østeuropeiske trailersjåførene komme seg fram i Norge med slicksdekkene sine hvis vi ikke salter som om det stod om livet?? :dontgetit:

Nå blir mange av disse idiotene stoppet på grensa, helst burde alle blitt stoppet for en teknisk sjekk før de fikk kjøre videre.

Det er jo greit nok å holde høyhastighetsveier isfrie, men det MÅ ikke gå i 110 på E6 hele året, hva er f.eks vitsen med å salte i snøvær så det bare blir slaps, eller å salte i flere plussgrader?

Her jeg bor sluttet de å salte riksveien med 80 grense for flere år siden, det går saktere ved dårlig føre, men ingen alvorlige ulykker har skjedd.

Problemet er at det brukes salt for å "rydde snø", de færreste klager på salting hvis det er underkjølt regn eller is på veibanen, ved visse forhold så må det jo saltes.

Og til slutt, det er MYE bedre å kjøre på en skikkelig hvit vintervei enn en vei dynket i salt.

Endret av Aquatic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ekstremt høy forurensning i Trondheim enkelte dager, dette i en by med piggdekkavgift.

Jeg leste om dette før snøen kom, så kan ikke skylde på saltet der, men om de slutter å salte, så blir det mindre utslipp.
Snøen binder partikler, og det blir mindre slitasje på veien.

Så lenge det er snø, så bør det være forbudt med salting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig mange ulike moment her, der det viktigaste momentet er økonomien. Det er nok heilt uproblematisk å få vegvesenet til å slutte å salte, det vil ein spare mykje pengar på. Utfordringa er at dersom ein ikkje salter så må ein gjere andre tiltak for å holde vegen framkomeleg.

Ein kan sjølvsagt lett ta ei runde med strøbilen i staden for saltbilen, då blir kostnaden borimot lik. Utfordringa er at grusen som du strør med berre har effekt til den blir kosta av vegen av all trafikken eller fram til grusen blir dekt av ny snø. Saltet som ligg på vegbanen har ein effekt også lenge etter at vegen har blitt salata ved at saltet smelter seg ned i snø/is og at det til slutt blir ei saltsuppe på vegbana som hindrer ny snø og is frå å legge seg på vegen.

Eg er også heilt einig i at slik potetmjøl-snø er heilt pyton å køyre på, men der er problemet meir at denne snøen ikkje blir brøyta vekk enn at saltinga er eit problem.

 

Det andre spørsmålet er kva slags standard ein skal ha på vegane. Der det er klimatiske forhold til at ein kan ha stabilt vinterføre så kan ein godt køyre på stabil is/snø, men det vil ikkje være forsvarleg å køyre like fort som ved tørr asfalt.

Etter min meining så er vi inne i ein ond sirkel der trafikkantane ikkje er flinke nok til å avpasse farta etter forholda fordi ein er vande med at vegen er salta og fri for is, og fordi trafikkantane ikkje klarer å avpasse farta så er det viktigare enn nokon gong å syte for at det ikkje er snø og is på vegen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må lære seg at på vinteren så må man tilpasse farta etter forholdene, og ha ordentlige vinterdekk på bilen, det er jo statens vegvesen i alle disse årene som har lagt opp til at det skal gå like fort på vinteren som på sommeren.

Saltinga er i stor grad galskap.

Endret av Aquatic
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 timer siden):

Biler som ikke ruster er ikke av interesse for bilprodusentene, for det fjerner mye av behovet for å kjøpe nye biler. Bilene nå til dags er nøye konstruert for å ikke vare lenger enn strengt tatt nødvendig. Bilprodusentene vil ikke bruke penger på å forlenge levetiden på produktene sine. Det vil medføre mindre salg i framtiden.

Eneste løsningen for bileiere er å vaske bilen daglig på vinteren. Under, på siden og over bilen. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 26.11.2024 den 11:49 PM):

Men hvordan skal alle de østeuropeiske trailersjåførene komme seg fram i Norge med slicksdekkene sine hvis vi ikke salter som om det stod om livet?? :dontgetit:

Det er ikke bare østeuropeiske trailere. Mange norske kjører uten gode nok vinterdekk. Helt lovlig:

https://www.ht.no/nyheter/i/25b7yr/klager-paa-glatte-vinterveier-sjaafoerene-nekter-aa-kjoere

Lik det eller ikke: Salt er kommet for å bli og det redder liv. At det ødelegger biler er en sekundær bekymring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 26.11.2024 den 4:41 PM):

Meg bekjent sitter det en representant fra vegvesenet på et kontor, ofte i en annen del av landet, og tar avgjørelsene på når og hva som skal gjøres. 

Jeg vil heller tilbake til den tiden en entreprenør hadde kontroll på hva og når.

Nei, det er ikke slik men det er en standard som følges, man måler friksjonen og på større veier har man jo tempmålinger i veidekket osv og veldig detaljerte værmeldinger avgjør salting. De som brøyter har kurs og og må bestå en eksamen for og få lov til salte og brøyte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 25.11.2024 den 6:08 PM):

Å salte veier, uten å tenke to tanker? å salte veier uten at bileiere reagerer? alle vet vel at det ødelegger biler? 

Statens Vegvesen salter ikke veier. Det gjøres av private entreprenører på oppdrag fra stat, fylke og kommune. Når det er sagt så brukes det alt for mye salt på veiene.

Men det er en nokså enkel forklaring på hvorfor det er sånn. Her er det jeg har blitt fortalt:

* Entreprenørene må selv kjøpe inn og oppbevare saltet. De må altså i starten av vinteren sørge for å sikre seg nok salt til å salte de veiene de har i oppdrag å salte, og hele tiden sørge for at de ikke risikerer å gå tom.

* Entreprenørene får betalt for mengden salt de bruker. Derfor må de hele tiden passe på å ikke kjøpe for mye salt, men samtidig ha nok til at de ikke risikerer å gå tom. Om de har mye salt til overs når vinteren nærmer seg slutt, er det mer lønnsomt for dem å "oversalte" veiene for å bli kvitt (og få betalt for) mest mulig salt.

* Hver entreprenør har "sine" veier å holde fri for snø og is. Så vidt jeg vet går dette via anbud, og det er ikke sikkert at en entreprenør bor i nærheten av området h*n skal salte. Derfor ser man ofte salte- og brøytebiler som kjører på isete veier med plogen oppe og salteren avskrudd. De er gjerne på vei til "sitt" område. Det er lett å stille spørsmål ved hvorfor de ikke da salter og brøyter når de likevel kjører der, men det får de ikke betalt for. Hvorfor skal de bruke sitt salt og slite ut sin plog på å av-ise "noen andres" veier?

Løsningen er egentlig veldig enkel, og det er at saltingen og brøytingen flyttes over til et felles-system for kommunenes, fylkenes og statens driftsavdelinger. Da forsvinner insentivet til å bruke mye salt, samtidig som ingen saltebiler kjører uten å salte/brøyte der det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Nå står ikke entreprenørene fritt til og salte, alt må dokumenteres elektronisk, det må kjøres friksjonsmåler og kontrollørene fra oppdragsgiver kjører sine egne målinger så du kan ikke bare hevde ditt eller datt.

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At bilen må vaskast ofte eller understellsbehandlast for å unngå rustskader er strengt tatt ein liten pris å betale for at ein i dei aller fleste tilfeller kan køyre etter skilta fartsgrense også om vinteren.

Det går ann å få gode vintervegar utan salt der det er stabilt kaldt. Men på gode vintervegar er friksjonen dårlegare enn på vanleg våt asfalt, så det medfører at farta må ned.
Det å få på plass gode vintervegar kan fort også kreve meir brøyting og strøing, så då er spørsmålet også kven som skal betale for det. Salting er ein billeg og rasjonell måte å fjerne snø og is på.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 minutter siden):

At bilen må vaskast ofte eller understellsbehandlast for å unngå rustskader er strengt tatt ein liten pris å betale for at ein i dei aller fleste tilfeller kan køyre etter skilta fartsgrense også om vinteren.

Det går ann å få gode vintervegar utan salt der det er stabilt kaldt. Men på gode vintervegar er friksjonen dårlegare enn på vanleg våt asfalt, så det medfører at farta må ned.
Det å få på plass gode vintervegar kan fort også kreve meir brøyting og strøing, så då er spørsmålet også kven som skal betale for det. Salting er ein billeg og rasjonell måte å fjerne snø og is på.

Men hvorfor skal man fjerne SNØ med salt? Vanlig brøyting burde være mer enn nok. På E6/motorvei så er det vel det den raskeste måten sammen med brøyting, og hvor målet er bar asfalt så fort som mulig.

Hvorfor MÅ det kjøres etter skiltet fartsgrense hele vinteren?

Jeg linket til TØI rapporten her i tråden som tok for seg salting, en omfattende rapport bestilt av Statens Vegvesen som Statens Vegvesen prøvde å tie ihjel etter at den kom, den sier i allefall at trafikksikkerheten ikke øker med salting, og i noen tilfeller også kan føre til ulykker.

Salting bør kun brukes når det er IS på veien, ferdig med det.

Jobber forresten som mekaniker, og ser hvor jævlig biler kan bli seende ut under pga saltinga.

Endret av Aquatic
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor skal man fjerne SNØ med salt? Vanlig brøyting burde være mer enn nok. På E6/motorvei så er det vel det den raskeste måten sammen med brøyting, og hvor målet er bar asfalt så fort som mulig.

Hvorfor MÅ det kjøres etter skiltet fartsgrense hele vinteren?

Jeg linket til TØI rapporten her i tråden som tok for seg salting, en omfattende rapport bestilt av Statens Vegvesen som Statens Vegvesen prøvde å tie ihjel etter at den kom, den sier i allefall at trafikksikkerheten ikke øker med salting, og i noen tilfeller også kan føre til ulykker.

Salting bør kun brukes når det er IS på veien, ferdig med det.

Jobber forresten som mekaniker, og ser hvor jævlig biler kan bli seende ut under pga saltinga.

Vi må ingenting, dette handler om kva som er mest effektivt. Salting kan gjennomførast i litt høgare hastigheit enn tradisjonell brøyting, særleg når det er lite snø i vegen. Ofte vil derfor salting gi mindre trafikkale utfordringar enn ved brøyting. Som du seier så er nok det spesielt viktig på hovudvegane der ein brøytebil som køyrer i 40 km/t fort gir køer.

Eg er heilt einig i at folk flest burde være flinkare å til å køyre etter forholda og ikkje tviholde på at speedometeret skal vise fartsgrense + 10 km/t til ei kvar tid. Men når alt frå pendling til bussruter forutsetter at køyreturen skal ta like lang tid på vinteren som om sommaren, så er det ikkje så enkelt. Eg vil nok også tørre påstå at nettopp på grunn av all saltinga så har den jamne bilføraren mykje dårlegare til å vurdere kva som er fornuftig fartsavpassing om vinteren. Noko som eg vil tru er ein del av forklaringa på kvifor mange av utforkøyringane skjer rett etter avkøyring frå ein europaveg, når ein går frå å køyre på våt asfalt og så kjem inn på t.d. ein kommunal veg med hardpakka snø og våte dekk, og fortsatt køyrer som om det var sommarføre så er det ikkje så rart at ein ender i grøfta.

Kva som gir best trafikksikkerheit kjem også heilt ann på kva nivå ein vil legge seg på for vintervedlikehald. 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (På 26.11.2024 den 2:48 PM):

Det tviler jeg på at stemmer, de har standarder for alt mulig, også saltmengde pr kvm. Ved strøing får man hvertfall ikke betalt pr tonn sand man legger på. Jeg har ikke hatt brøyting/strøing direkte for fylke eller vegvesen, men er rimelig sikker på entreprenøren kun fakturerer timer + beredskap. 

Fram til 2018 var for mengde salt benyttet; nå er det for, som du nevner, medgått tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...