Gå til innhold

bør statens vegvesenet miste retten å salte veier?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns i mange tilfeller salting gjør det værre. Snøen blir som potetmel og styringen blir helt forferdelig. Det burde kun saltes på bar fuktig asfalt hvor været slår over til frost. Kjørte 350 km i helgen på steder med og uten salt. Tydelig forskjeller. Grusom den "guggen" som blir av saltet. Ikke bare på bilen. Men sko, bukse, sykler osv hvis en får dette borti. Vasket bilen både ved fremkomst og hjemkomst.

Arbeidsbilen vår blir aldri vasket. Ser tydelig at saltet har spist den opp snart.

Endret av Labelle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 minutter siden):

Å salte veier, uten å tenke to tanker? å salte veier uten at bileiere reagerer? alle vet vel at det ødelegger biler? 

 

Å ikke salte kan ødelegge liv også. Enkelte steder er det fint de salter slik at man slipper å kjøre på slaps i dagesvis. Hos meg har det regnet i hele dag, men det er tele i bakken så vegen fryser på mellom regnbygene og folk kjører i grøfta.

Men at de kan dra ned på saltet, kun bruke ved behov og ikke holde vegene bare for enhver pris gjennom hele vinteren er jeg med på.

Endret av Valmeth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tørr ikke garantere at det stemmer, men jeg har hørt at entrepenørene som har fått jobben med saltingen får betalt pr. tonn med salt de bruker. Har sett saltebilen strø på 10cm nysnø, og at brøytebilen kom 3 minutter etterpå og heiv alt rett i grøfta.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De salter når det er plussgrader, og værmeldingen viser plussgrader hele døgnet. 

De pøser på med saltlake for å dempe svevestøvet, når feiing er mye mer effektivt, også i plussgrader. 

Det kan være ubrøytet veg i byen, men det kjører 3 brøytebiler der bussen kjører, fordi bussen krever bar vei....
Minst en av de sprer salt. 

Heldigvis bor jeg en plass hvor de bruker null salt, og vi har null problemer med å komme fram.
Tilogmed bussen kommer seg fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan fint slutte og salte små veier ,det går helt utmerket og kjøre på vinterføre med et tynt lag med strøsand. Miljøvern er tydeligvis fraværende når det gjelder salting. Helt utrolig hykleri ,folk kan lære seg og kjøre på vinterføre ,klarer de ikke det så må de la bilen stå og ta bussen. Ferskvann i mange steder i Norge er ødelagt av salting.

Endret av Jobs
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Tørr ikke garantere at det stemmer, men jeg har hørt at entrepenørene som har fått jobben med saltingen får betalt pr. tonn med salt de bruker. Har sett saltebilen strø på 10cm nysnø, og at brøytebilen kom 3 minutter etterpå og heiv alt rett i grøfta.

Det tviler jeg på at stemmer, de har standarder for alt mulig, også saltmengde pr kvm. Ved strøing får man hvertfall ikke betalt pr tonn sand man legger på. Jeg har ikke hatt brøyting/strøing direkte for fylke eller vegvesen, men er rimelig sikker på entreprenøren kun fakturerer timer + beredskap. 

Jeg mener det er en grunn til salting på nysnø, men har ikke drevet med salting selv og det er lenge siden jeg tok vinterdrift-sertifikatet. For spesielt interesserte står det sikkert noe om dette i håndbok R610 (tror jeg den het). Den finnes på vegvesen.no

 

Dubious skrev (2 timer siden):

 

De pøser på med saltlake for å dempe svevestøvet, når feiing er mye mer effektivt, også i plussgrader. 

 

Ikke for å forsvare praksisen altså, men går med mye plast når man feier. Disse kostene varer ikke fryktelig lenge.

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (20 timer siden):

Å ikke salte kan ødelegge liv også. Enkelte steder er det fint de salter slik at man slipper å kjøre på slaps i dagesvis. Hos meg har det regnet i hele dag, men det er tele i bakken så vegen fryser på mellom regnbygene og folk kjører i grøfta.

Men at de kan dra ned på saltet, kun bruke ved behov og ikke holde vegene bare for enhver pris gjennom hele vinteren er jeg med på.

Problemet er jo at de altfor ofte lager slaps/potetmel ved å salte på snø. Er nøyaktig det som skjer. Salter på vinterveier i 2-3 minusgrader. Galemathias.

Å bruke salt på underkjølt regn/bar fuktig vei med overgang til frost blir noe annet.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Dere vet ikke hvor bra dere har det. Har selv denget forhjulet i fortauskanten med plussgrader i luften og svartis på bakken. Det skal ikke mer enn en uheldig flekk i en sving så har du en masseulykke.

Jeg slapp relativt billig unna med å bytte felg, nedre bærearm og en ny hjulstillingskontroll. Hadde det vært på en hovedvei i 80 km/t så kunne det kostet livet mitt.

 

Kan gå med på at man bør slutte å brøyte/salte kompakt snølag på sideveier.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Tørr ikke garantere at det stemmer, men jeg har hørt at entrepenørene som har fått jobben med saltingen får betalt pr. tonn med salt de bruker. Har sett saltebilen strø på 10cm nysnø, og at brøytebilen kom 3 minutter etterpå og heiv alt rett i grøfta.

Meg bekjent sitter det en representant fra vegvesenet på et kontor, ofte i en annen del av landet, og tar avgjørelsene på når og hva som skal gjøres. 

Jeg vil heller tilbake til den tiden en entreprenør hadde kontroll på hva og når.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har kjørt en del i Finnmark de siste årene pga jobb og det er en nytelse å unngå salt h..... vi er vandt med andre steder i landet. Bilene må nå holde evig der :p Det blir litt mer kjettingspor og røft underlag. Det går hell ikke når mengden idioter på veien øker vil jeg anta, men der jeg har kjørt i nord hvor de ikke saltet fungerte det veldig fint. Krever riktignok at en følger med på føret som sjofør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Labelle skrev (2 timer siden):

Problemet er jo at de altfor ofte lager slaps/potetmel ved å salte på snø. Er nøyaktig det som skjer. Salter på vinterveier i 2-3 minusgrader. Galemathias.

Å bruke salt på underkjølt regn/bar fuktig vei med overgang til frost blir noe annet.

Ja det blir et forferdelig føre fram til det er bart igjen. Men salting for å ta sålen er vel kun når det er meldt væromslag? 

Jeg mener det er for mye folk i vegvesenet/fylket som har fin utdannelse, på papiret, men som ikke er brukende til så mye annet enn å slå opp i "bibelen" deres, og at det dermed blir slik som det er.

Hadde erfaring og fornuft vært etterspurt kunne man saltet mindre generelt og brukt det kun ved spesielle forhold. Der hvor det jevnt over er kuldegrader hele vinteren bør det være unødvendig å salte. 

Men det er kanskje billigere å bare holde vegen bar, enn å måtte kjøre over med veghøvel og isriver flere ganger i mnd? Vegen blir ganske fæl av tunge kjøretøy med kjetting.

Lenke til kommentar
23 hours ago, stamkunde said:

Å salte veier, uten å tenke to tanker? å salte veier uten at bileiere reagerer? alle vet vel at det ødelegger biler? 

 

Det er du som ikkje tenker to tanker samtidig.

Salting fører til færre ulykker og auka tilgjenge på vegsystemet, to ting som begge har store samfunnsøkonomiske fordeler. Ulukker er svært dyrt, og stengte vegar er svært dyrt.

Du kan t.d. lese https://www.forskning.no/samfunnsgeografi-bil-og-trafikk-samferdsel/mindre-salt-pa-veien-kan-gi-flere-ulykker-og-tregere-trafikk/517194 som tyder på at det vil verte dyrare med mindre salting.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Har kjørt en del i Finnmark de siste årene pga jobb og det er en nytelse å unngå salt h..... vi er vandt med andre steder i landet. Bilene må nå holde evig der :p Det blir litt mer kjettingspor og røft underlag. Det går hell ikke når mengden idioter på veien øker vil jeg anta, men der jeg har kjørt i nord hvor de ikke saltet fungerte det veldig fint. Krever riktignok at en følger med på føret som sjofør. 

Det fungerer i Finnmark fordi de har lite trafikk på veiene og nok kulde til at man kan garantere for at det ikke kommer isdannelser.

Her i sør så vil snøen gjennomgå smeltesykluser fra temperaturvariasjoner og friksjonsvarme fra bilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Tørr ikke garantere at det stemmer, men jeg har hørt at entrepenørene som har fått jobben med saltingen får betalt pr. tonn med salt de bruker. Har sett saltebilen strø på 10cm nysnø, og at brøytebilen kom 3 minutter etterpå og heiv alt rett i grøfta.

Det er her det blir feil, og det formidler at det ikke er fagutdannet personal / entreprenør som sikrer veiene, men fortjenesteprofitt bevegelse som skader og ødelegger biler i milliardklassen. Alt forteller at det er mange som sover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Det er du som ikkje tenker to tanker samtidig.

Salting fører til færre ulykker og auka tilgjenge på vegsystemet, to ting som begge har store samfunnsøkonomiske fordeler. Ulukker er svært dyrt, og stengte vegar er svært dyrt.

Du kan t.d. lese https://www.forskning.no/samfunnsgeografi-bil-og-trafikk-samferdsel/mindre-salt-pa-veien-kan-gi-flere-ulykker-og-tregere-trafikk/517194 som tyder på at det vil verte dyrare med mindre salting.

 

Her er rapport TØI-1171/11

 
Sitat

Kort tid etter at rapport TØI-1171/11 ble utgitt i 2012, uttalte en representant fra SVV følgende, ifm et avisintervju om rapporten:

"Nå kan vi ikke lenger argumentere med trafikksikkerhet for å salte, men fremkommelighet."
Så ble det åpenbart bestemt at TØI rapporten skulle ties ihjel og SVV skulle fortsette med de gamle utdaterte teoriene og propagandaen rundt veisaltets fortreffelighet for trafikksikkerheten. Dette til tross for at nyere forskning altså hadde kommet frem til helt andre konklusjoner...
Nå er det flere kommuner som protesterer mot veisaltingen i Sverige og i den anledning kommer Trafikverket der med følgende innrømmelse:
"- Det är inte heller att vi gör det av trafiksäkerhetssynpunkt, utan det är främst för framkomlighetssynpunkten, att den tunga trafiken ska bli stående i till exempel backar", säger Tomas Johansson på Trafikverket.
Ja så har vi det på det rene. Trafikksikkerheten settes i andre rekke og fremkommelighet er viktigst.
Selvfølgelig kan det ikke saltes for trafikksikkerheten når nyere forskning har vist at veisalting verken redder liv eller reduserer alvorlige vinterulykker. Det ble også bevist at veisalting i flere tilfeller til og med kan ØKE antallet alvorlige ulykker, dvs ta liv. Samtidig kom det frem at effekten på mindre alvorlige ulykker (kun ca 5%) var langt mindre enn SVVs propaganda påsto (opptil 40%).
Husk at når SVV snakker om "økt fremkommelighet" betyr dette "økte kjørehastigheter", dvs målet er at all trafikk skal kjøre like fort i januar som i juli.

 

Endret av Aquatic
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...