Saerdnat Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Hei. Har akkurat startet opp et AS for selge konsulenttjenester(IT). I første runde vil det primært være snakk om konsulentbistand i form av utvikling og rådgivning mot et amerikansk selskap. Selskapet har et norsk underselskap, og jeg vil tidvis jobbe i selskapets lokaler i Norge. Men de ønsker at jeg fakturerer det amerikanske selskapet. Så vidt jeg kan forstå vil dette arbeidet da være fritatt for mva siden det er snakk om fjernleverbare tjenester jmfr https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/2023/M-6/M-6-22/M-6-22.4/ Men blir litt usikker av avsnitt som: Sitat Hva gjelder uttrykket «hjemmehørende i utlandet» i tidligere lov § 16 første ledd nr. 1 bokstav a, har Skattedirektoratet i en konkret sak uttalt at en utenlandsk næringsdrivende som er registrert i Norge ved representant, må anses hjemmehørende i Norge hva gjelder den virksomhet som er omfattet av representantregistreringen. Dette betyr imidlertid ikke at det ikke er adgang til å avtale at vedkommende fjernleverbare tjenester skal utføres for og faktureres til selskapet i utlandet. I så fall er omsetningen fritatt for avgift etter mval. § 6-22 annet ledd. Hvor tjenesten forbrukes er da uten avgiftsmessig betydning, jf. . På meg virker det som om jeg ikke skal betale mva her, men vil jo nødig gå på en smell 😐 Prøver å føre regnskap selv, så har ikke luftet dette med noen regnskapsfører - prøver her først 🙂 Endret 2 timer siden av Saerdnat Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Saerdnat skrev (16 minutter siden): Hei. Har akkurat startet opp et AS for selge konsulenttjenester(IT). I første runde vil det primært være snakk om konsulentbistand i form av utvikling og rådgivning mot et amerikansk selskap. Selskapet har et norsk underselskap, og jeg vil tidvis jobbe i selskapets lokaler i Norge. Men de ønsker at jeg fakturerer det amerikanske selskapet. Så vidt jeg kan forstå vil dette arbeidet da være fritatt for mva siden det er snakk om fjernleverbare tjenester jmfr https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/2023/M-6/M-6-22/M-6-22.4/ Men blir litt usikker av avsnitt som: På meg virker det som om jeg ikke skal betale mva her, men vil jo nødig gå på en smell 😐 Prøver å føre regnskap selv, så har ikke luftet dette med noen regnskapsfører - prøver her først 🙂 Høres ut som du trenger en introduksjonstime med en regnskapsfører. Det går greit å føre regnskap selv, men du bør ha en regnskapsfører til å se over dette og gi deg et konkret svar. 1 Lenke til kommentar
Saerdnat Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden (endret) AlpakkaMafakka skrev (13 minutter siden): Høres ut som du trenger en introduksjonstime med en regnskapsfører. Det går greit å føre regnskap selv, men du bør ha en regnskapsfører til å se over dette og gi deg et konkret svar. Er nok ikke dumt. Tok en telefon til en kamerat som er regnskapsfører - han bekreftet at dette var unntatt MVA så lenge faktura gikk til selskapet i USA. Men det er kanskje greit å ha det skriftlig fra noen jeg betaler for å gi meg svaret 🙂 Tenkte egentlig bare at det kanskje var noen her som hadde erfaring fra akkurat dette caset. Endret 2 timer siden av Saerdnat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå