Cascada81 Skrevet i går, 18:17 Del Skrevet i går, 18:17 Kan godt være at det er gjennomsnittsberegning som gjelder. Hvis det ikke er gjennomsnittsberegning, er spørsmålet om det er pålagt overtid eller ikke. Nimrad skrev (7 timer siden): Ja, det har du, men var det avtalt med arbeidsgiver? Man kan ikke bare sette seg ned og jobbe så mye man orker uten å avtale for så å kreve overtidsbetalt. Det regnes som pålagt / med rett til overtidstillegg så lenge arbeidsgiver vet om at den ansatte jobber overtid. Så til det rent pragmatiske: Det er ikke alltid lurt å kreve maks av hva man kan ha krav på, fordi man kan ødelegge en langsiktig fordel til prisen for rask gevinst. Hvis jeg hadde vært din arbeidsgiver, hadde jeg sett på ordningen med 60 prosent stilling og mulighet til å opparbeide seg fri, som en fleksibel løsning som både gagner arbeidstaker og arbeidsgiver. Arbeidstaker kan jo takke nei til å jobbe ut over de 60 prosentene nesten uansett hva. Hadde da arbeidstaker kommet og krevd overtidsbetalt etter å ha jobbet ekstra på eget initiativ, ville jeg betalt ut opparbeidet overtid og kuttet på fleksibiliteten, for da er den jo ikke lenger gjensidig nyttig. På den annen side, er du uunnværlig for bedriften eller opptrer veldig korrekt, kan det være at du får det du ber om. Du har jo allerede fått redusert arbeidstid. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 18:18 Del Skrevet i går, 18:18 Salvesen. skrev (3 timer siden): Stillingsprosenten din har ingenting å si. Hvordan vet du det uten å ha lest hans avtaler? Gjest 2070e...035 skrev (3 timer siden): De timene jeg har jobbet ekstra hittil har jeg ført som timer jeg kan avspasere senere, men da har da alltid vært under 40t, men mer enn hva stillingen min tilsier (60%/22,5t). Det jeg stusset på nå var jo at arbeidsgiver mener jeg ikke kan få overtid på noen av timene, selv når jeg har jobbet mer enn 40t Du har ikke krav på å få avspasere hvis det ikke passer seg sånn. Du har krav på 40% tillegg når du jobber over 40 timer på en uke. Det er for øvrig lovkravet, altså minstekravet. Du kan ha avtalt bedre vilkår her. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 18:23 Del Skrevet i går, 18:23 Nimrad skrev (3 minutter siden): Hvordan vet du det uten å ha lest hans avtaler? Du har ikke krav på å få avspasere hvis det ikke passer seg sånn. Du har krav på 40% tillegg når du jobber over 40 timer på en uke. Det er for øvrig lovkravet, altså minstekravet. Du kan ha avtalt bedre vilkår her. Joda, det er ett godt poeng. En kan såklart ha avtaler om hva som helst. Men 99.9% har ikke slike avtaler i deltidsarbeid så tenker det er ganske trygt å skrive. Men godt poeng som sagt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå