Gjest 2070e...035 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jeg jobbet 100% i et firma i noen år før jeg gikk over til en 60% stilling med fleksibel arbeidstid. Jeg jobber som ingeniør og er som regel tilgjengelig på telefon i typisk vanlig arbeidstid (8-16), men jobber litt spredt ut over dagen. Timene jeg fører er som regel timer som faktureres kunden med mindre det er avtalt fastpris i prosjektene. Totalt jobber jeg 22,5 timer i uken med varierende antall timer for dagen. Ofte hender det at jeg jobber mer og da har jeg bare ført timene til en timekonto som jeg kan avspasere fra. Da jeg skal ta ferie denne uken endte jeg opp med å jobbe 56,5 timer uken som var, inkludert lørdag og søndag, for å bli ferdig med prosjekter før jeg reiser. Spurte arbeidsgiver om å få disse utbetalt og hva som er riktig å føre det som, og fikk beskjed om at jeg kan få det utbetalt som vanlig timeslønn, ikke overtid. Jeg trodde at man har krav på overtid når det overstiger et viss antall timer per dag/uke, så jeg ble noe overrasket av tilbakemeldingen. Da jeg jobbet 100% fikk jeg 50% overtid når jeg jobbet mer enn 7,5t på en dag, og 100% overtid når jeg jobbet søndager eller etter kl 21 på ukedager Noen som vet hva jeg har krav på? Anonymous poster hash: 2070e...035 Lenke til kommentar
Gjest 30d53...bab Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Men 22.5 timer er jo langt mindre enn 80%.... Anonymous poster hash: 30d53...bab Lenke til kommentar
Gjest 2070e...035 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Ja, 22,5t tilsvarer 60%. Jeg får fastlønn tilsvarende en 60% Anonymous poster hash: 2070e...035 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Det spørs hva som står i kontrakten din, men uansett har du rett på minst 40% overtidsbetaling når du jobber over 40 timer i løpet av 7 dager. Så du skal da ha overtidsbetalt for minst 16,5 timer ihht arbeidsmiljøloven. Og mest sannsynlig så har du bedre vilkår i arbeidsavtalen din, så da blir det bare å regne på hvilke satser du skal ha betalt for hvilke tider du har jobbet. Arbeidsmiljøloven skiller ikke på om det er snakk om «frivillig» eller «pålagt» overtid. Lovens bestemmelser informerer om arbeidstidsgrenser, og når det da anses som overtid. En forutsetning for at det skal kunne kreves overtidsbetaling er at overtidsarbeidet utføres etter avtale med arbeidsgiveren. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/overtid/ Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Med mindre arbeidsgiver misforsto og trodde du skulle "avspassere" nevnte 16,5 timer. Fri/avspassering pleier jo vanligvis å være et jevnt bytte - time for time. Lenke til kommentar
Gjest 2070e...035 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Takk for svar! Det jeg ønsker er å avspasere de timene mellom 22,5t og 40t og få overtidsbetalt for timene over dette, burde det være mulig ihht arbeidsmiljøloven? eller må jeg ta ut merarbeidet mellom 22,5t og 40t som timeslønn før jeg kan kreve overtid på det over? Anonymous poster hash: 2070e...035 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gjest 2070e...035 skrev (13 minutter siden): Det jeg ønsker er å avspasere de timene mellom 22,5t og 40t og få overtidsbetalt for timene over dette, burde det være mulig ihht arbeidsmiljøloven? eller må jeg ta ut merarbeidet mellom 22,5t og 40t som timeslønn før jeg kan kreve overtid på det over? Sånn jeg forstår deg havner du på sistnevnte er jeg rimelig sikker på, men da bruker du heller ikke timer fra banken til å "avspasere" når du faktisk ikke avspaserer. Hvis du snur litt på det. Det du egentlig ber arbeidsgiver om i praksis er å få utbetalt fra timebanken til sats på 150%. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden For denne uken på 56,5t skal du ha utbetalt 56,5t * timelønn + 16,5t * timelønn * 0,5/0,4 (avhengig av 40% eller 50% sats, evt 100% på visse timer). Eller: 40t * timelønn + 16,5t * 0,5/0,4 * timelønn + 16,5t avspasering. Eller: 22,5t utbetalt + 16,5t overtidstillegg + 34t avspasering. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Gjest 2070e...035 skrev (1 time siden): Jeg trodde at man har krav på overtid når det overstiger et viss antall timer per dag/uke, så jeg ble noe overrasket av tilbakemeldingen. Ja, det har du, men var det avtalt med arbeidsgiver? Man kan ikke bare sette seg ned og jobbe så mye man orker uten å avtale for så å kreve overtidsbetalt. Lenke til kommentar
Gjest 2070e...035 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Patek skrev (14 minutter siden): For denne uken på 56,5t skal du ha utbetalt 56,5t * timelønn + 16,5t * timelønn * 0,5/0,4 (avhengig av 40% eller 50% sats, evt 100% på visse timer). Eller: 40t * timelønn + 16,5t * 0,5/0,4 * timelønn + 16,5t avspasering. Eller: 22,5t utbetalt + 16,5t overtidstillegg + 34t avspasering. Skal overtiden utbetales selv om man avspaserer timene? Det har aldri vært praksis hos oss.. Nimrad skrev (17 minutter siden): Sånn jeg forstår deg havner du på sistnevnte er jeg rimelig sikker på, men da bruker du heller ikke timer fra banken til å "avspasere" når du faktisk ikke avspaserer. Hvis du snur litt på det. Det du egentlig ber arbeidsgiver om i praksis er å få utbetalt fra timebanken til sats på 150%. Hva mener du med at jeg får utbetalt 150% fra timebanken? Nimrad skrev (14 minutter siden): Ja, det har du, men var det avtalt med arbeidsgiver? Man kan ikke bare sette seg ned og jobbe så mye man orker uten å avtale for så å kreve overtidsbetalt. Det var ikke direkte avtalt, men praksis hos oss har vært at vi arbeider etter behov. Vi har direkte kontakt med kunder så av og til er det mange henvendelser ila en uke eller en dag. For min del nå har det hopet seg opp en del arbeid og jeg ønsket å bli ferdig med så mye som mulig før jeg tar ferie, slik at kundene blir fornøyd, og at kollegaene mine skal slippe å sette seg inn i kompliserte prosjekter osv Er vanskelig å skulle argumentere med arbeidsgiver da det er et lite firma Anonymous poster hash: 2070e...035 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Gjest 2070e...035 skrev (3 minutter siden): Hva mener du med at jeg får utbetalt 150% fra timebanken? La oss si du jobber 40 timer en uke. Så sier du at du avspaserer 17,5 timer. Da mener du altså at du skal få utbetalt 150% på 17,5 timer ekstra bare fordi du har avtalt å avspasere. Det er i praksis som å be om 150% på å få utbetalt 17,5 timer fra timebanken. Gjest 2070e...035 skrev (6 minutter siden): Det var ikke direkte avtalt, men praksis hos oss har vært at vi arbeider etter behov. Vi har direkte kontakt med kunder så av og til er det mange henvendelser ila en uke eller en dag. For min del nå har det hopet seg opp en del arbeid og jeg ønsket å bli ferdig med så mye som mulig før jeg tar ferie, slik at kundene blir fornøyd, og at kollegaene mine skal slippe å sette seg inn i kompliserte prosjekter osv Er vanskelig å skulle argumentere med arbeidsgiver da det er et lite firma Enten må arbeidsgiver nekte for at dette var "avtalt overtid" og noe du bare gjorde på eget insj, eller så er han lovpålagt å gi deg 40% tillegg på alt over 40 timer den uken. I ditt tilfelle 50% da dette er avtalt overtidskompensasjon. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Gjest 2070e...035 skrev (4 minutter siden): Skal overtiden utbetales selv om man avspaserer timene? Det har aldri vært praksis hos oss.. Overtidstillegget skal vel alltid utbetales så lenge lengden for arbeidet overstiger grensene til arbeidstid/overtid i kontrakt/AML. Men selv om du bare har 60% stilling er det fortsatt 40t (ihht AML) som er grensen før du har rett på overtidsbetaling. Lenke til kommentar
Gjest 2070e...035 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Nimrad skrev (7 minutter siden): La oss si du jobber 40 timer en uke. Så sier du at du avspaserer 17,5 timer. Da mener du altså at du skal få utbetalt 150% på 17,5 timer ekstra bare fordi du har avtalt å avspasere. Det er i praksis som å be om 150% på å få utbetalt 17,5 timer fra timebanken. Enten må arbeidsgiver nekte for at dette var "avtalt overtid" og noe du bare gjorde på eget insj, eller så er han lovpålagt å gi deg 40% tillegg på alt over 40 timer den uken. I ditt tilfelle 50% da dette er avtalt overtidskompensasjon. Åja, nei jeg mente bare at jeg ønsket å få kunne avspasere 17,5t som er merarbeid uten noe betalt, og få 16,5 time overtid (timeslønn + tillegg, altså 1,5x timelønnen min) Patek skrev (4 minutter siden): Overtidstillegget skal vel alltid utbetales så lenge lengden for arbeidet overstiger grensene til arbeidstid/overtid i kontrakt/AML. Men selv om du bare har 60% stilling er det fortsatt 40t (ihht AML) som er grensen før du har rett på overtidsbetaling. Da skjønte jeg utregningen din, trodde du mente at jeg kunne avspasere 16,5 time i tillegg til å få 1,5 x lønnen min utbetalt, men det du mener er 16,5 time avspasering + 0,5x timeslønn (overtidstillegg)? Uansett, takk for svar dere, ble litt klokere nå Anonymous poster hash: 2070e...035 Lenke til kommentar
Gjest 30d53...bab Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Med mindre man har avtalt gjennomsnittsbeeegning... Anonymous poster hash: 30d53...bab Lenke til kommentar
Patek Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gjest 2070e...035 skrev (26 minutter siden): Da skjønte jeg utregningen din, trodde du mente at jeg kunne avspasere 16,5 time i tillegg til å få 1,5 x lønnen min utbetalt, men det du mener er 16,5 time avspasering + 0,5x timeslønn (overtidstillegg)? Korrekt Eller få alt utbetalt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gjest 2070e...035 skrev (1 time siden): Åja, nei jeg mente bare at jeg ønsket å få kunne avspasere 17,5t som er merarbeid uten noe betalt, og få 16,5 time overtid (timeslønn + tillegg, altså 1,5x timelønnen min) Jeg skjønner deg ikke. Si du hadde avspasert 40 timer, altså jobbet 0% fast. Som f.eks. når du reiser på ferie. Mener du da at hvis du jobber en time en dag skal du få overtid på den ene timen? Lenke til kommentar
Gjest 2070e...035 Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden Nimrad skrev (1 time siden): Jeg skjønner deg ikke. Si du hadde avspasert 40 timer, altså jobbet 0% fast. Som f.eks. når du reiser på ferie. Mener du da at hvis du jobber en time en dag skal du få overtid på den ene timen? Nei, mener at man skal kunne avspasere den timen ved en annen anledning, eller få det utbetalt som vanlig timelønn. De timene jeg har jobbet ekstra hittil har jeg ført som timer jeg kan avspasere senere, men da har da alltid vært under 40t, men mer enn hva stillingen min tilsier (60%/22,5t). Det jeg stusset på nå var jo at arbeidsgiver mener jeg ikke kan få overtid på noen av timene, selv når jeg har jobbet mer enn 40t Anonymous poster hash: 2070e...035 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 40 minutter siden Del Skrevet 40 minutter siden Om dere ikke har en spesial avtale på beregning av timer så skal du som nevnt ha minst 40% for timer over 9 timer pr dag eller 40 pr uke. Har dere ikke en personal perm eller avtale som sier noe om dette? Som oftest finnes dette og en har bedre avtaler enn hva AML sier. Stillingsprosenten din har ingenting å si. Høres ut som du burde prøve å forhandle deg til en særlig uavhengig stilling og få 100% betalt. Det svarer seg nok i lengden. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 38 minutter siden Del Skrevet 38 minutter siden Gjest 2070e...035 skrev (5 minutter siden): Det jeg stusset på nå var jo at arbeidsgiver mener jeg ikke kan få overtid på noen av timene, selv når jeg har jobbet mer enn 40t Spørsmålet er om det er pålagt overtidsarbeid eller frivillig meirarbeid. Overtid skal vere pålagt på bakgrunn av eit særleg og tidsavgrensa behov (fordi med fast behov for slikt arbeid så skal det løysast med større stillingsprosent eller fleire tilsette). Det er ikkje alle som praktiserer så strengt at sjefen skal pålegge overtid, ofte så stoler ein på den tilsette og praktiserer det slik at sjefen godkjenner overtida i ettertid. Dersom arbeidsgivar/sjefen ikkje har pålagt deg å jobbe så er det teknisk sett ikkje overtidsarbeid, og då har du heller ikkje rett på overtidstillegg sjølv om du har jibba 40+ timar. Dersom du i praksis er pålagt å jobbe ekstra mykje gjennom at prosjektet må fullførast før du tek ferie, så er dette overtidsarbeid og du har rett på minst 40% tillegg for overtidstimane etter den 40ande timen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå