Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gallestein - press/trykk ved galleblæren - erfaringer?

The Hound

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde i 20/21 et kraftig gallesteinsanfall, men den gang ble det anbefalt at jeg ikke tok operasjon. Har nå i senere tid hatt et litt av og på forhold med denne "steinen" min, der han gir meg påminnelser om at han fremdeles er der, og mest sannsynlig vokser fra tid til annen de gangene det går litt for feit mat ned svelget.

Det har nylig oppstått et nytt "symptom" som jeg ikke har hatt tidligere. I regionen der galleblæren sitter har jeg hatt kramper, og kjenner et press/at det er noe der, akkurat som at jeg kunne kjent at den var der. Kjenner det spesielt godt i enkelte sitte-posisjoner, eller når jeg kjører bil. Det er ingen smerter knytt opp mot dette, bare ubehag, og ubehag av at jeg ikke vet hva dette er, knytt opp mot små-kvalme.

Så - poenget med posten, er det noen som har hatt gallesteinsproblematikk og erfart dette jeg beskriver før? Noen anbefalinger omkring dette? Ønsker i hovedsak ikke operasjon med mindre jeg blir konstant plaget av dette, eller hyppige anfall, mest på grunn av bivirkningene man i ettertid kan få av det.

Takk for svar :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt flere gallesteinsanfall.. Gallestein består hovedsaklig av en stor stein, eller mange små (grus). Sistnevnte jeg hadde.

Endte opp med godt irritert galleblære, noen få nummer unna infeksjon. Resultatet ble å operere ut skiten.

kom deg til lege, og operasjon og livet i etterkant er ikke så farlig som folk skal ha det til. Ja du kan ende med løs mage etter juleribba eller en større porsjon rømmegrøt. Men normalt kosthold inkludert en halv pakke pottis på lørdag er ikke noe stress. 

Og det kommer fra meg som i tillegg til manglende galleblære mangler litt av nedre del av tynntarm (her at overskuddsgalle skal tas opp av kroppen igjen), ergo skulle jeg egentlig ha sitti på ramma dagen lang og spist papp.
Men neida, kroppen er fantastisk til å justere seg til ny situasjon

Gi kroppen noen uker på å venne seg til den nye tilværelsen før du legger ned en pose med bacon-svor, så går det her fint.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (34 minutter siden):

Jeg har hatt gallestein, og det kunne ha fått dødelig utfall, pga. akutt infeksjon. Kona mi reddet livet mitt ved å kjøre meg til legesenteret.

Dette er for alvorlig til at det skal synses om det på forumet. Kom deg til lege.

Var på ultralyd i 20/21(etter anfall), og nå i sommer, og fikk konstantert èn gallestein på 1,8cm(opp fra 1,4). Fikk opplyst at dette var mer heldig enn om jeg skulle hatt flere, da det virket som at den låg stabilt, og det ble anbefalt at jeg ikke la inn forespørsel om operasjon pga eventuelle bivirkninger. Var innom fastlegen min slutten av forrige uke, men satt egentlig igjen med flere spørsmål enn svar dessverre. Hadde ting forverret seg så hadde jeg helt klart henvendt meg straks til legevakten igjen(uavhengig tidspunkt på dag). 

Eneste jeg er bekymret for, er at når jeg fysisk kjenner at det er et press/murring, at det mest sannsynlig fører til enten et anfall eller infeksjon i og med at det har vært i over èn uke til nå.

N|troXx skrev (9 minutter siden):

Har hatt flere gallesteinsanfall.. Gallestein består hovedsaklig av en stor stein, eller mange små (grus). Sistnevnte jeg hadde.

Endte opp med godt irritert galleblære, noen få nummer unna infeksjon. Resultatet ble å operere ut skiten.

kom deg til lege, og operasjon og livet i etterkant er ikke så farlig som folk skal ha det til. Ja du kan ende med løs mage etter juleribba eller en større porsjon rømmegrøt. Men normalt kosthold inkludert en halv pakke pottis på lørdag er ikke noe stress. 

Og det kommer fra meg som i tillegg til manglende galleblære mangler litt av nedre del av tynntarm (her at overskuddsgalle skal tas opp av kroppen igjen), ergo skulle jeg egentlig ha sitti på ramma dagen lang og spist papp.
Men neida, kroppen er fantastisk til å justere seg til ny situasjon

Gi kroppen noen uker på å venne seg til den nye tilværelsen før du legger ned en pose med bacon-svor, så går det her fint.

Har skjønt at bivirkninger er veldig individuelt, men sannsynligheten for at det ender med operasjon før eller senere er nesten garantert. På den ene siden av slekta har de fleste operert ut galleblæren, men de har vært en 5-10 år eldre da dette ble gjort enn hvor jeg er nå. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...