Cerent Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hei, Har en 2012 Transit som der jeg ikke skjønner systemet med batterier, den har to stykker. Noen det ene er vel til startbatteri som vanlig, men hva er det andre til, eller er de koblet i paralell som om det var ett stort batteri? Hvordan lader jeg disse med en ekstern battrilader: Må jeg lade dem hver for seg eller kan jeg koble laderen til begge samtidig? Kan jeg koble batteriladeren til terminalene for tilkobling til startkabler i motorrommet og lade derifra? (Batteriene sitter begge under førersetet og det er trangt og vrient å komme til terminalene på dem.) Noen som har erfaring eller har sett lignende på andre biler? Det står faktisk ikke noe om det i brukerhåndboken, kun om bruk av startkabler som skal kobles til teminaler i motorommet... Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Det kan virke som det er montert et skille rele mellom start batteri og forbruks batteri. Tanken er at at lys, radio, og annet utstyr ikke skal bruke opp strømmen slik bilen ikke starter. Å lade start batteri kan gjøres via terminalene for tilkobling av startkabler i motorrommet. I følge lenken under må forbruksbatteri lades under sete. https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/82453-transit-custom-m-doble-batterier-vedlikeholdslading/ På biler der sigarettenner er fast koblet selv med tenning av kan den benyttes for å lade forbruks batteriet. Husk, å sjekke hvor mange ampere sikring for sigarettenner er og lade med lavere A enn sikring tilater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå