Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har noen tilgang på koblingsskjema til Opel?

Anbefalte innlegg

Gjelder en 2007 Chevrolet Captiva 2.0D (Opel Antara)

Masse feilkoder på Can

Bil starter ikke, har veldig lav spenning på 3 sikringer i passasjerdørk. Rundt 0,6 volt med tenning på. 

Antar det er ett relé e.l. som forsyner og lager krøll, men hvor? Sikringene det gjelder er 20A Heat/Mat, 10A Aircon, 10A Ssps.

Ikke sikkert disse sikringene har direkte noe å gjøre med startvansker men vil tro det må være noe med felles spenningsforsyning

IMG_20241124_131844_HDR~2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangler 12v på en hel rekke brune kabler bak sikringsboks i passasjerdørk, tar jeg ut sikring til aircon detter denne spenninga ned fra 0,58v til 0v. Har målt på annen bil (ett år forskjell ellers lik) det skal være 12v på disse kablene når tenning er på. Hva og hvor forsyner disse?

IMG_20241124_142341~2.jpg

Lenke til kommentar
aandre-j skrev (3 timer siden):

Antar det er ett relé e.l. som forsyner og lager krøll, men hvor? Sikringene det gjelder er 20A Heat/Mat, 10A Aircon, 10A Ssps.

Tenning av og trekk ut en av de sikringene. Mål spenningen mot jord på begge sider av sokkelen til sikringen (også med tenningen på).

Hva måler du? (4 måleverdier).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Måler 3,1v på den ene siden av aircon sokkelen med tenning på. Resten er 0v.

Klemme 87 på "run relay" i motorrom holder samme 0,6v som nevnte sikringer, om jeg legger denne til B+ eller tvinger inn B+ på klemme 86 så slår relé inn og kupévifta starter å fungere. Klimadisplay er fortsatt dødt og startmotor slår ikke inn. Ingen interiørlys osv... Har målt tenningslås å funnet den i orden. Kan BCM være synderen? Klemme 86 måler 12v uten relé, når relé settes inn detter denne til rundt 4-5v. Det merkelige er at kontakt 5 på BCM er den helt til venstre, det fant jeg ut når jeg feilsøkte tenningslås. Kontakt nr 2 er jeg enda usikker på.

IMG_20241124_153548_HDR.jpg

IMG_20241124_155345_HDR.jpg

17324641556877444971322448486136.jpg

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar

Når jeg tar ut Run Relay og setter en ledning mellom 30 og 87 så er alle de brune kablene bak passasjerdørk sikringsboks strømsatt. Om jeg da slår på tenning og lasker sammen 30 og 87 på startmotor relè så slår startmotor inn men motor starter ikke, god fart på startmotor. Har også prøvd reservenøkkelen og skiftet batteri før jeg gikk dypere inn i dette. Bilen var i bruk på Fredag, Lørdag var den tom for strøm. Finner ingen defekte sikringer.

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar

Med rare spenninger som 4V, 8V etc. så er det ofte dårlig kontakt, korroderte eller skadede ledninger som er problemet. Det kan da være utfordrende å måle siden du kan måle 12V for så å måle kanskje 1V eller 5V så fort kretsen belastes. Er det virkelig dårlig kontakt kan du måle 0V ved belastning og 12V uten belastning.

Lenke til kommentar

Klar over det, har forsøkt å skifte innvendig sikringsboks fra fungerende bil siden denne har mange relèr på printkortet som ikke er meningen å skifte ut. Ikke loddet men presset fast i pcb. Ingen forskjell. Skal forsøke å måle om jeg har spenninger til diverse 86 klemmer på side 39 i koblingsskjema når barna er lagt. Finner ikke oversikt over forsyningspenninger til BCM, har lyst å flytte over denne også fra fungerende bil men frykter trøbbel med startsperre da.

Lenke til kommentar

Har en Foxwell NT680. Har fått feilsøkt litt videre, har spenning ut på Gul 25 bak sikringsboks passasjerdørk, har ikke spenning ut på brun 31. Har lasket over strøm samtidig som jeg lasket 30-87 på Run Relay, noe framgang ble det. Klokka inni bilen kom da på. Ellers ser jeg at sentrallås er ute av drift, samme med girvelger status i instrumentpanel (P R N D osv).

Det lyser i samtlige ABS/ESP lamper. Men igjen så er det mange koder på Can. 

IMG_20241124_182510_HDR.jpg

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 timer siden):

Hva betyr mange koder på can?

Kan denne gå inn i kun bcm evt. ecm og lese av koder?

Feilkoder:

ECM: 5 koder
TCM: 2 koder
ABS/TC/ESP: 2 koder
BCM: 0 koder
ECC: 0 koder
IPC: 1 kode
Immobiliser: 0 koder
RFA: 0 koder
SDM: 1 kode

ECM:
B357A-02 - Present - Additional electrical heater relay 1 circut low input
B357D-02 - Present - Additional electrical heater relay 2 circut low input
P0571-71 - Present - Brake switch circut malfunction
U0140-00 - Present - Can-bus no communication with BCM
U0144-00 - Present - Can-bus no communication with BCM

TCM:
U0140-00 - Present - Can-bus no communication with BCM
U0100-00 - Not Present - Can-bus no communication with ECM

ABS/TC/ESP:
U2107-00 - Present - Can-bus no communication with BCM
C0551-47 - Present - VIN number not programmed

IPC:
U0140-00 Lost communication with body control module

SDM:
U140-00 - Present - Can-bus no communication with BCM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...