Gå til innhold

Fattige land vil at rike land skal betale for klimaomstilling

Anbefalte innlegg

Fattige land har på klimatoppmøte tatt til ordet for at rike land skal betale fattige 1300 mrd dollar årlig. Summen blir nok vesentlig lavere, men uansett virker dette kravet rart om man virkelig er bekymret for klima og ikke egne lommer.

For klimaet hadde det vært best å gi disse 1300 mrd dollar årlig til USA, Kina, Japan og Tyskland, for å hjelpe dem til å kutte oljekonsumpsjonen. Hadde disse firene landene kuttet sitt enorme oljeforbruk hadde vi nådd paris-målene uten at noen andre land i verden hadde trengt å løfte en finger. Det sier litt om hvor mye disse landene slipper ut.

Når fattige land krever penger til seg, så fremstår det som om de mer opptatt av å fylle egne personlige lommer enn at de er så bekymret for klimaet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe, Det her hadde faktisk sløseriombudsmannen en god artikkel om for en god stund siden. 

Han kalte det i utgangspunktet en "gladsak", for nå hadde vi klart å nå målet vårt! 
Vi støtter nå U-landene med 100 milliarder i året, noe som forskerne mente på 90-tallet at var den magiske grensen for at vi skulle "fikse" kloden vår. 

Så sløseriombudsmannen spurte da retorisk om ikke kloden faktisk var reddet nå og at alle var fornøyde..? 
Svaret var jo selvsagt nei, for nå mente forskerne at tallet ikke var 100 milliarder årlig, det var 1000 milliarder årlig. 

Samtidig leste jeg et utdrag på VG nå om at Kenya (tror jeg det var) synes det var helt usmakelig at vesten "bare" skulle støtte med 500 milliarder eller hva det var. Det tror jeg er noe av det frekkeste jeg har hørt i hele mitt liv. 

Altså.. 
Nå må noen snart klype meg i armen her, det hele har gått over fra å være komisk til å bli en tragedie. 
Det mest tragiske av alt tror jeg er at folk blir så lei av klima-mafia at de i fremtiden slutter å bry seg om tiltak som faktisk kunne hjelpet fremtidige generasjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (44 minutter siden):

Fattige land har på klimatoppmøte tatt til ordet for at rike land skal betale fattige 1300 mrd dollar årlig. Summen blir nok vesentlig lavere, men uansett virker dette kravet rart om man virkelig er bekymret for klima og ikke egne lommer.

For klimaet hadde det vært best å gi disse 1300 mrd dollar årlig til USA, Kina, Japan og Tyskland, for å hjelpe dem til å kutte oljekonsumpsjonen. Hadde disse firene landene kuttet sitt enorme oljeforbruk hadde vi nådd paris-målene uten at noen andre land i verden hadde trengt å løfte en finger. Det sier litt om hvor mye disse landene slipper ut.

Når fattige land krever penger til seg, så fremstår det som om de mer opptatt av å fylle egne personlige lommer enn at de er så bekymret for klimaet.

Ta med India og Pakistan også. Forurensningen i begge landene er all time high og det er krise. Dekkes godt i mediene i de aktuelle landene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, mellomkjøttet said:

Det er nok bedre å gå etter kull enn olje. Raffinerte oljeprodukter har ikke alltid noe godt alternativ uten storstilt utbygging av infrastruktur. Kull kan derimot svært ofte byttes ut 1 til 1 med noe annet og er noe av det mest forurensende svineriet som finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...