Gå til innhold

Vil ikke byene ha besøk av folk? (en tirade om mangel på parkeringsplasser)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (1 time siden):

Ja, men relativt dødt sammenlignet med før de bygde CC Mart'n.

Du finner ikke Delight Tandoori eller Indian dining på det senteret. Dessuten er det to innvandrerbutikker som ligger i nærheten av torget som er godt besøkte. Selve gågaten har et bakeri og noen kafeer og drøss med spisesteder som er verdt å få med seg. Men igjen, parkeringsplasser er et herk.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (13 minutter siden):

Det er vel et godt dokumentert fenomen på 90-tallet og 2000.

Hva slags dokumentering er det du henviser til da?

De fleste europeiske byer går vekk fra privatbilismen, fordi det gjør byene triveligere og fordi privatbil ikke er bærekraftig hverken infrastrukturmessig eller miljømessig.

Parkering lider også av noe vi kaller for "induced demand", som betyr at uansett hvor mye parkering som bygges så vil det være akkurat litt for lite parkering, fordi det er lettere for noen å kjøre i stedet for å gå, sykle, ta buss eller annen offentlig transport.

Anekdotisk fra min side så har jeg aldri sett sentrumkjernene så livlige som de er i disse dager. Det var lenge snakk om at kjøpesentrene skulle ta livet av gågatene, men det har ikke skjedd her i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Hva slags dokumentering er det du henviser til da?

Har du virkelig lyst til å lese lange artikler i Nidaros om City Syd, fra 90 og tidlig 2000?Og som vi ser i denne tråden, så virker det ganske universelt. 
Jeg forstår at man fremstiller seg som en idiot så man kan trenere. Men jeg legger merke til at du ikke siterer deg igjennom knuten som danner ballen: Det tok tid fra man fikk økt sentralisering og økt trafikk, til man fikk tilsvarende i parkeringshus... også i ettertid fikk man større pendleparkeringer utenfor... som ikke lever fredet da de ofte er flate tomter....
Vi kan f.eks ta første googlesøk i osloområdet om temaet: https://www.aftenposten.no/oslo/i/g7w69/roeas-innfartsparkering-spises-opp og romerriket blad skrev vel om samme i år....

Poenget mitt er at man bygger først gågatene, så fjerner man parkeringen rundt, og så KANSKJE bygger man parkeringshus i nærheten, og så kanskje blir det en større pendleparkering utenfor bomringen i ettertid....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...