Boing_80 Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november (endret) Krig og fred skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal det være parkeringsplass på Gjøvik? All handel foregår uansett på kjøpesenteret. Eh...nei. Øvre torvgaten har en del butikker og restauranter. Endret 26. november av Boing_80 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november 5 minutes ago, Boing_80 said: Eh...nei. Øvre torvgaten har en del butikker og restauranter. Ja, men relativt dødt sammenlignet med før de bygde CC Mart'n. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november (endret) Krig og fred skrev (1 time siden): Ja, men relativt dødt sammenlignet med før de bygde CC Mart'n. Du finner ikke Delight Tandoori eller Indian dining på det senteret. Dessuten er det to innvandrerbutikker som ligger i nærheten av torget som er godt besøkte. Selve gågaten har et bakeri og noen kafeer og drøss med spisesteder som er verdt å få med seg. Men igjen, parkeringsplasser er et herk. Endret 26. november av Boing_80 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november nebrewfoz skrev (På 26.11.2024 den 12:28 PM): Hvis butikkeierne ikke skjønner at de må ta grep (- dvs. flytte -) for å overleve, så fortjener de kanskje å gå dukken? Og da dør sentrum i de største byene sakte men sikkert. Er det slik vi vil ha det ? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november Det er en myte at fjerning av parkeringsplasser reduserer kommersiell aktivitet i bykjernene. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0966692323002053 https://www.businessinsider.com/downtowns-cities-holiday-shopping-eliminating-street-parking-spots-boosts-retail-2023-10 https://content.tfl.gov.uk/walking-cycling-economic-benefits-summary-pack.pdf http://kellyjclifton.com/Research/EconImpactsofBicycling/OTRECReport-ConsBehavTravelChoices_Nov2012.pdf https://www.fastcompany.com/3067515/why-local-businesses-shouldnt-worry-about-eliminating-on-street-parking Men! Det kommer med en forutsetning om at det må være gunstige alternativer til bil. 4 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november "myte" og "myte" Det er vel et godt dokumentert fenomen på 90-tallet og 2000. Parallelt hadde man knotet sentrum, samtidig med at storsentrene i utkanten vokste frem. Parkeringshus og pendleparkering ved kollektivknutepunkt er jo noe som ble bygd i ettertid. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november del_diablo skrev (13 minutter siden): Det er vel et godt dokumentert fenomen på 90-tallet og 2000. Hva slags dokumentering er det du henviser til da? De fleste europeiske byer går vekk fra privatbilismen, fordi det gjør byene triveligere og fordi privatbil ikke er bærekraftig hverken infrastrukturmessig eller miljømessig. Parkering lider også av noe vi kaller for "induced demand", som betyr at uansett hvor mye parkering som bygges så vil det være akkurat litt for lite parkering, fordi det er lettere for noen å kjøre i stedet for å gå, sykle, ta buss eller annen offentlig transport. Anekdotisk fra min side så har jeg aldri sett sentrumkjernene så livlige som de er i disse dager. Det var lenge snakk om at kjøpesentrene skulle ta livet av gågatene, men det har ikke skjedd her i Norge. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november 9 minutes ago, Gavekort said: Hva slags dokumentering er det du henviser til da? Har du virkelig lyst til å lese lange artikler i Nidaros om City Syd, fra 90 og tidlig 2000?Og som vi ser i denne tråden, så virker det ganske universelt. Jeg forstår at man fremstiller seg som en idiot så man kan trenere. Men jeg legger merke til at du ikke siterer deg igjennom knuten som danner ballen: Det tok tid fra man fikk økt sentralisering og økt trafikk, til man fikk tilsvarende i parkeringshus... også i ettertid fikk man større pendleparkeringer utenfor... som ikke lever fredet da de ofte er flate tomter.... Vi kan f.eks ta første googlesøk i osloområdet om temaet: https://www.aftenposten.no/oslo/i/g7w69/roeas-innfartsparkering-spises-opp og romerriket blad skrev vel om samme i år.... Poenget mitt er at man bygger først gågatene, så fjerner man parkeringen rundt, og så KANSKJE bygger man parkeringshus i nærheten, og så kanskje blir det en større pendleparkering utenfor bomringen i ettertid.... Lenke til kommentar
StringMulen Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november On 23.11.2024 at 8:26 PM, Boing_80 said: Er det flere som irriterer seg over byene i Norge, både de store og de små som har gjort det vanskelig for folk å finne parkeringsplasser? I tillegg er automater fra EasyPark mafiaen å se overalt. Parkeringene er heller billige (alt etter selvsagt). Men jeg lurer på en ting: vil ikke byene at det kommer besøkende utenfra og legger igjen penger slik at arbeidsplasser og lokal næring består? Bare i Hamar er det omtrent umulig å finne parkeringsplasser. Det er steder der en fint kunne parkert uten å være til sjenanse eller bry for fotgjengere, men det er ikke lov. Så ønsker slike byer at folk slutter å legge igjen penger der? Biltrafikk og god byutvikling fungerer ikke. Det er som olje og vann, passer ikke sammen. Det vil ta tiår å rette opp i skadene massebilismen gjorde etter andre verdenskrig. I noen land, som i USA, er det mange steder aldri vil kunne repareres. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå