Gå til innhold

Vil ikke byene ha besøk av folk? (en tirade om mangel på parkeringsplasser)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klote skrev (8 timer siden):

Det er en bevisst politikk fra de rødgrønne å forsøke å ta knekken på all frihet som bilen representerer. Vi skal kjøre buss alle sammen. Parkeringsplasser fjernes en etter en. Bussene får egne filer, som asfalteres oftere enn andre, og de blir utstyrt med knapper som gir grønne trafikklys, slik at bilistene pent må vente på rødt. Alt sammen for å redde jordkloden. Helt uten tanke på at i Norge trenger vi bil mye mer enn i de aller fleste andre land, pga store avstander og klima. Jeg er aldri i byen lenger. Bor i utkanten, og kjører til kjøpesenter. Kommunen har allerede forsøkt å pålegge sentrene å ta betalt for parkering mange ganger. Nå har de klart å presse det gjennom, delvis. Snart vil de nok pålegge kjøpesentrene å stenge parkering for biler også. Slik at vi tvinges til å kjøre buss, uansett hvor mye mer tid det tar, og hvor upraktisk det er. Det er rødgrønn politikk, som dere stemmer for.

Det samme gjelder mhp pendling til arbeid.

Ser at min arbeidsgiver fjerner parkeringsplasser. Uten å bruke bil vil reisetiden samlet til og fra jobb gå fra ca 2 timer daglig - til 4 timer daglig. Da sier det seg selv at det gir lite mening å prøve melkeruten med buss. Isteden vil man jo bruke hjemmekontor i størst mulig grad. Videre må man jo kjempe om parkeringsplassene på jobben - jeg er  opp 0500 for å kaste meg ut i trafikken så raskt som rå er for å få en p-plass på jobben. Det er jo ikke bra for helsen heller dette.

Å flytte nærmere arbeidsplassen er både for dyrt og uønsket. Men det er jo den veien staten vil vi skal - altså flytte inn i slike små leiligheter nær arbeidsplassen og leve som arbeidsbier i en bikube med masse gjeld som gjør at vi må arbeide....

Mitt reelle alternativ er faktisk å slutte å jobbe og heve penger på NAV - det høres ekstremt ut - men jeg er gjeldfri - så først må jeg bare kvitte meg med sparepengene og så kan jeg si opp jobben og gå på NAV ytelser. Jeg har ikke noe stort forbruk i hverdagen heller - og ikke har jeg noen interesse av stort forbruk heller - og tiden til jeg blir pensjonist er ikke så mange år inn i fremtiden.  Dette med lang reisevei - vanskelig å få parkering - og en ganske høy skattebelastning samtidig som det reelle behovet for mye penger er lavt for å leve peker jo i den retningen. Hadde jeg hatt enkel tilgang til p-plass på jobb, eller enkel reisevei til jobb med kollektiv transport (noe som aldri vil skje her) - så kunne man jo sett for seg at jeg kunne stått i stillingen til jeg blir pensjonist. Men pilene peker feil vei her - og det som kanskje vipper dette over er nettopp noe som simpelt og enkelt mulighet for parkeringsplass på jobb......Men 4 timer daglig med buss...for å tjene litt ekstra penger jeg har lite glede av uansett...nei takk!

Endret av obygda
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 timer siden):

Jaggu, der ble det avslørt at jeg ikke følger med.

Flott å se at Lillesand nekter å bli med på dette, så om man tåler en omveg kan man komme til Ikea uten å måtte gjennom bom.

Får håpe folk handler andre steder / på nett i protest. Men sannsynligvis er ikke de småpengene nok til at det har noen særlig effekt.

Kansje bør Vennesla være på hogget nå. Make Hunsfoss great again? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.11.2024 at 1:51 AM, Klote said:

Det er en bevisst politikk fra de rødgrønne å forsøke å ta knekken på all frihet som bilen representerer. Vi skal kjøre buss alle sammen. Parkeringsplasser fjernes en etter en. Bussene får egne filer, som asfalteres oftere enn andre, og de blir utstyrt med knapper som gir grønne trafikklys, slik at bilistene pent må vente på rødt. Alt sammen for å redde jordkloden. Helt uten tanke på at i Norge trenger vi bil mye mer enn i de aller fleste andre land, pga store avstander og klima. Jeg er aldri i byen lenger. Bor i utkanten, og kjører til kjøpesenter. Kommunen har allerede forsøkt å pålegge sentrene å ta betalt for parkering mange ganger. Nå har de klart å presse det gjennom, delvis. Snart vil de nok pålegge kjøpesentrene å stenge parkering for biler også. Slik at vi tvinges til å kjøre buss, uansett hvor mye mer tid det tar, og hvor upraktisk det er. Det er rødgrønn politikk, som dere stemmer for.

Frihet?

Friheten til å kjøre hvor som helst. 

Men først:
 

Du må være myndig.
Du må være funksjonsfrisk.
Du må ha minimum 2/400.000 tusen + lappen.
Du må da vel ha garasje og dermed et større hus selv om du er alene og trenger egentlig ikke plassen.
Du må være villig til å bo lengre unna, for å kunne ha råd til alt av plassen.

Men bor du lengre unna må du være villig til å kjøre barna (og deg selv) her og der for å være litt sosial og ikke bli helt kokos.
Du må til slutt være villig til å øke risikoen for at noen blir skadd, påkjørt, drept av alt økt trafikken dette fører til.

Det kan hende dette er frihet for deg. 
Personlig vil jeg heller ha slaveriet mitt en friheten din. 

Jeg kan bare gå når jeg kan, ta kollektiv når jeg trenger og jaggu til og med leie en bil de gangene jeg har behov for det

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel ganske likt overalt nå? Var i Gøteborg for en helg og var ikke mye gratis gateparkering der heller. Antagelig ingen.  Vi er der en tur i året og har fått fast parkeringshus ettersom det ligger klint innpå E6 og alltid har plass. Minst mulig røring i byen med bil.

Lenke til kommentar

Biler kommer aldri til å bli et bra fremkomstmiddel i byer over en viss størrelse. Det tar for mye plass. Kollektiv er den eneste løsningen som gir mening. Må du absolutt ha med bilen er det ikke så vanskelig å finne ut hvor parkeringshusene er.

Hilsen Bilist

Endret av Reg2000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Reg2000 said:

Må du absolutt ha med bilen er det ikke så vanskelig å finne ut hvor parkeringshusene er.

Tja
Parkerer du på pendleparkeringen utenfor bomringen?
Parkerer du i nærheten av kjøpesentrene i utkanten? Med maks timer stående?
Parkeringshuset litt lengre inn? Eller tar sjansen på å krysse sentrum til du kommer til et parkeringshus, mot at du fortsatt må ta kollektiv for å komme deg rundt videre?

Lenke til kommentar
7 hours ago, mronym said:

Frihet?

Friheten til å kjøre hvor som helst. 

Men først:
 

Du må være myndig.
Du må være funksjonsfrisk.
Du må ha minimum 2/400.000 tusen + lappen.
Du må da vel ha garasje og dermed et større hus selv om du er alene og trenger egentlig ikke plassen.
Du må være villig til å bo lengre unna, for å kunne ha råd til alt av plassen.

Men bor du lengre unna må du være villig til å kjøre barna (og deg selv) her og der for å være litt sosial og ikke bli helt kokos.
Du må til slutt være villig til å øke risikoen for at noen blir skadd, påkjørt, drept av alt økt trafikken dette fører til.

Det kan hende dette er frihet for deg. 
Personlig vil jeg heller ha slaveriet mitt en friheten din. 

Jeg kan bare gå når jeg kan, ta kollektiv når jeg trenger og jaggu til og med leie en bil de gangene jeg har behov for det

Jeg skal være den første som innrømmer bilhold koster og kanskje ikke er det smarteste om du bor i bysentrum, men omtrent det eneste som er riktig her er at du må være myndig for å kjøre bil, og selv det er en sannhet med modifikasjoner, da du kan kjøre mopedbil fra 16.

Funksjonshemmede kjører bil hele tiden, man må bare tilpasse bilen. Biler koster ikke minimum flere hundre tusen. De finnes i nesten alle størrelser og prisklasser. Man trenger ikke egen garasje for å ha bil, de færreste har nok det. Man trenger heller ikke eie egen parkeringsplass, man kan som regel leie plass på gateparkering o.l. Man kan fint eie bil i byer, og mange gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mronym skrev (7 timer siden):

 

 

Du må være myndig.
Du må være funksjonsfrisk.
Du må ha minimum 2/400.000 tusen + lappen.
Du må da vel ha garasje og dermed et større hus selv om du er alene og trenger egentlig ikke plassen.
Du må være villig til å bo lengre unna, for å kunne ha råd til alt av plassen.

 

Bevares..

1) Joda.

2) Nei, faktisk så sponser til og med NAV handicappede personer med bil!

3) Må ha 2/400.000 til hva da? Ikke kjøpe bil hvertfall. Bil får du fra kr 15k og opp, kun hvor høy standard du har som avgjør.

4) Man må ikke ha noe som helst utover en parkeringsplass, biler tåler å stå ute (tro det eller ei).

5) Bo lengre unna hva? Lindesnes trekkspillklubb, Oslo sentrum, Canis Majoris? Jeg kjenner folk i byen som har bil, så er jo tydeligvis ikke "byen" generelt man må bo vekk fra for å ha bil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, del_diablo said:

Tja
Parkerer du på pendleparkeringen utenfor bomringen?
Parkerer du i nærheten av kjøpesentrene i utkanten? Med maks timer stående?
Parkeringshuset litt lengre inn? Eller tar sjansen på å krysse sentrum til du kommer til et parkeringshus, mot at du fortsatt må ta kollektiv for å komme deg rundt videre?

Klarer ikke helt å se at det skal være en utfordring. Noen ganger velger jeg pendlerparkeringen(speielt om jeg skal være i byen lenge eller ikke orker rushtrafikken), andre ganger kjører jeg inn i sentrum. Om jeg må ta en trikk eller noe videre er ikke det en stor utfordring heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 23.11.2024 den 8:26 PM):

Så ønsker slike byer at folk slutter å legge igjen penger der?

Grunne til at parkeringen er dyr er at det et sterkt marked for betalingsparkering.

Grunnen til at det ikke er flere parkeringsplasser er at det er stor økonomisk aktivitet i byene som derfor strengt må prioritere arealene sine.

Kenneth fra Moelv må betale en hundrelapp eller to for å se på julelysene i Hamar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er "nærdemokratiet" i praksis. 

Borgere(*) som bor i byen/tettstedet har en demokratisk stemme mens gjennomfartstrafikk og besøkende ikke har noen stemme eller påvirkningskraft, selv om de er borgere i samme land.

*) Selv borgere som bor i en by eller tettsted har ikke nødvendigvis noen stor stemme da der er diverse velforeninger, lobby-grupper og f.eks. FAU som vektlegges mye mer.  Var det noen som sa demokrati ??  Neida, politikerne vender villig kappen etter ønskene til slike grupper.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det enkelt for meg selv. 

 

Har ikke en butikk parkeringsmuligheter i nærheten, så handler jeg ikke på den butikken.

Hvis alle følger samme eksempel så tørker inntektene inn for de som bevisst er i mot privat transport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Deechon skrev (5 minutter siden):

Jeg har gjort det enkelt for meg selv. 

 

Har ikke en butikk parkeringsmuligheter i nærheten, så handler jeg ikke på den butikken.

Hvis alle følger samme eksempel så tørker inntektene inn for de som bevisst er i mot privat transport.

Hva med alle de butikkene som har vært i sentrum i flere generasjoner og nå ser at livsgrunnlaget svinner hen på grunn av restriksjoner for bilene ?

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 23.11.2024 den 8:26 PM):

Er det flere som irriterer seg over byene i Norge, både de store og de små som har gjort det vanskelig for folk å finne parkeringsplasser? I tillegg er automater fra EasyPark mafiaen å se overalt. Parkeringene er heller billige (alt etter selvsagt). Men jeg lurer på en ting: vil ikke byene at det kommer besøkende utenfra og legger igjen penger slik at arbeidsplasser og lokal næring består? Bare i Hamar er det omtrent umulig å finne parkeringsplasser. Det er steder der en fint kunne parkert uten å være til sjenanse eller bry for fotgjengere, men det er ikke lov.

Så ønsker slike byer at folk slutter å legge igjen penger der?

Byene vil ikke engang ha besøk av sine egne kjørende innbyggere... Jeg drar i praksis aldri til Bergen sentrum lenger. Hvorfor skal jeg betale landets dyreste bompenger pluss parkeringsgebyr (som har økt i pris hver gang jeg drar inn dit) når jeg kan handle andre steder i stedet? Bergen har slitt med den såkalte "sentrumsdøden" helt siden de satte i gang kampen mot bilen for 15+ år siden. Politikerne omtaler det som krise, men nekter å innrømme problemet. Her er skylappene tredd langt nedover hodet. Handelsstanden og befolkningen er samstemte; det må bli lettere og billigere å dra til sentrum med bil. Og likevel står politikerne og klør seg i hodet over hvorfor butikk etter butikk legges ned, og rekordmange lokaler står tomme. De leter febrilsk etter en annen årsak enn bilrestriksjonene, men har så langt ikke klart å finne noen. Og i mellomtiden legger enda flere butikker ned, og deler av Bergen sentrum fremstår som en spøkelsesby.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Frank Olsen said:

Hva med alle de butikkene som har vært i sentrum i flere generasjoner og nå ser at livsgrunnlaget svinner hen på grunn av restriksjoner for bilene ?

Hvis butikkeierne ikke skjønner at de må ta grep (- dvs. flytte -) for å overleve, så fortjener de kanskje å gå dukken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mronym skrev (21 timer siden):

Du må være myndig.
Du må være funksjonsfrisk.
Du må ha minimum 2/400.000 tusen + lappen.
Du må da vel ha garasje og dermed et større hus selv om du er alene og trenger egentlig ikke plassen.
Du må være villig til å bo lengre unna, for å kunne ha råd til alt av plassen.

1. Ja, du må være myndig for å ha lappen. Men det er eneste punktet du har rett i.
2. Nei, man kan kjøre bil selv om man har mange forskjellige handicap. NAV dekker til og med tilpasninger av kjøretøyet om nødvendig
3. Nei, du får en helt grei bruksbil til 10-15k. Kan du mekke litt selv er de også rimelig i drift. Min første bil kostet 6000 kroner.
4. Nei, jeg har hatt bil i 15 år, og har aldri hatt garasje. Bor også i en liten leilighet midt i en av Bergens bydeler. Garasje hadde vært kjekt, men absolutt ikke nødvendig.
5. Nei, se punkt ovenfor

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (16 timer siden):

Biler kommer aldri til å bli et bra fremkomstmiddel i byer over en viss størrelse. Det tar for mye plass. Kollektiv er den eneste løsningen som gir mening. Må du absolutt ha med bilen er det ikke så vanskelig å finne ut hvor parkeringshusene er.

Hilsen Bilist

Hvis du sier bysentrum, så er jeg enig.

Men selv i Oslo er dette sentrumet veldig lite. De aller fleste stedene er det mest praktisk å kjøre bil, selv i Oslo. Kollektivtrafikk tar alt for mye tid. Ikke er det mye trafikk heller. Å sykle er noen ganger greit, men dårlig vær og fare for å bli svett kan begrense det noe.

Fordi kollektivtransport er så treg unngår jeg stort sett sentrum. Drar stort sett bare til sentrum for opplevelser (spise, konserter kino e.l.)

(Og jeg bor innenfor ring 2 i Oslo)

I 99,9% av Norge kan man fint "bygge seg ut" av køer. Særlig utenfor rushtiden er det tullete å prøve å begrense trafikken. Da er bil veldig ofte mest effektivt.

Lag heller gode parkeringshus på strategiske plasser. Og prisen på parkering er også ofte helt grei opp mot alternativet. På tross av at kollektivtrafikk er sterkt sponset, koster en tur-retur i Oslo 80,- per person. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 23.11.2024 at 10:40 PM, Boing_80 said:

Hamar og Gjøvik samme problem og ekstremt irriterende. Elverum er ikke så verst.

Hvorfor skal det være parkeringsplass på Gjøvik? All handel foregår uansett på kjøpesenteret. 

 

On 24.11.2024 at 1:51 AM, Klote said:

Det er en bevisst politikk fra de rødgrønne å forsøke å ta knekken på all frihet som bilen representerer.

Dette er ikke USA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...