Gå til innhold

Vil ikke byene ha besøk av folk? (en tirade om mangel på parkeringsplasser)

Anbefalte innlegg

Er det flere som irriterer seg over byene i Norge, både de store og de små som har gjort det vanskelig for folk å finne parkeringsplasser? I tillegg er automater fra EasyPark mafiaen å se overalt. Parkeringene er heller billige (alt etter selvsagt). Men jeg lurer på en ting: vil ikke byene at det kommer besøkende utenfra og legger igjen penger slik at arbeidsplasser og lokal næring består? Bare i Hamar er det omtrent umulig å finne parkeringsplasser. Det er steder der en fint kunne parkert uten å være til sjenanse eller bry for fotgjengere, men det er ikke lov.

Så ønsker slike byer at folk slutter å legge igjen penger der?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et klassisk problem.
Ingen fornuftig plass å parkere for å gå over til kollektiv for å komme til gågatene, men f.eks kollektivkart har bedre seg nok til at man kan tyde seg frem til hvor man skal. Og billetkjøp har forbedret seg kraftig etter at entur nesten tar alt.
Parkingshusene er underlig plassert i forhold til hvor aktiviteten er.

31 minutes ago, likferd said:

Generelt så ønsker ikke byene biltrafikk fra distriktene nei. Det er derfor det blir anlagt næringsparker/kjøpesentre utenfor byene, for distriktshandel.

Feil.
Nærings og handelsparkene blir anlagt fordi man bor ofte ikke sentralt nok til å ha tilgang på gågatene eller torget, og da blir det for dumt å bruke de tjenestene veldig sentralt når det nesten ikke bor folk der. Tiller i Trondheim betjener i praksis alt i regionenen som ikke er på andre siden av bykjeren, eller i gågatene i sentrum. Tiller er ikke unikt, du finner lignende rundt omkring i Norge, men forskjellen er at i de mindre tettstedene så finnes det parkeringshus kloss på den regionale spesialistheletjeneste og detaljehandelen som er på de midnre tettsteders sentrumsområder.

Lenke til kommentar

I tillegg har mange butikker så få ansatte at køene blir milelange. Liker ikke det, men jeg bruker internett oftere siden jeg blir sur av køer. Feks en plass jeg kjøpte en Honda snøfreser for noen år siden har alltid minimum 15-20 minutter, ofte lengre i kø når jeg trenger reservedeler. Lettere å få delene i postkassa.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Så ønsker slike byer at folk slutter å legge igjen penger der?

Beboerne synes kanskje at lavere salg i butikkene er en pris det er verdt å betale for mindre biltrafikk i nabolaget deres.

PolarD skrev (15 minutter siden):

Feks en plass jeg kjøpte en Honda snøfreser for noen år siden har alltid minimum 15-20 minutter, ofte lengre i kø når jeg trenger reservedeler.

Når man driver butikk i et bysentrum vil det vel være rart å prioritere salg og service av snøfresere? 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (14 minutter siden):

Beboerne synes kanskje at lavere salg i butikkene er en pris det er verdt å betale for mindre biltrafikk i nabolaget deres.

Når man driver butikk i et bysentrum vil det vel være rart å prioritere salg og service av snøfresere? 

Det kommer vel ann på byen.......

Lenke til kommentar

Her i byen hvor jeg bor fjerner de parkeringsplasser i sentrum over en lav sko. Biler er visst fæle, og fjerner man dem blir visst byen for folk ikke biler. Resultatet er at sentrum er folketomt deler av året. 

De legger derimot store resurser i å tilrettelegge for cruiseskip. For elbiler forurenser visst masse, mens cruiseskip visstnok er miljøvennlig. Så på sikt blir nok sentrum bestående kun av souvenirbutikker som selger plasttroll importert fra Kina.

Blir så bra atte 

• Liker 4
Lenke til kommentar

De som driver butikk i byen gjør jo det de kan for å overleve, men byboere vil jo ikke ha folk utenbys fra inn for å handle. 

Blir derfor bare komisk når de klager over at folk ikke handler i byen.

Kristiansand city: Bom alle veger og dyr, vrang parkering

Sørlandsparken: Ingen bom og enkel lett tilgjengelig gratis parkering

Kristiansand prøvde jo på ett tidspunkt å få Lillesand til å innføre både bom og betalt parkering, samme med alt av Thon's eiendom på KRS-sida 😂

Kristiansand

1624536388711-what-its-like-to-be-the-actual-face-of-disappointment.jpg.930a573cbaec4e0e834edf4558e2be9f.jpg

Lillesand

images-56.jpeg.caf2168fd6e835bdf532e277492f39d0.jpeg

edit: Jeg vil gjerne skryte av Mandal, som hverken har bom eller vrang parkering! 

Dessverre bor jeg nå nærmere sørlandsparken enn Mandal, men når det var jevnt skjegg kjørte jeg heller til Mandal når jeg skulle "til byen".

Endret av Valmeth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...