torbjornen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Dersom det er kaldt ute vil eit lysrøyr lyse svakt til å byrje med, til pæra er blitt varm. Ei LED-pære vil derimot lyse kraftig med ein gong den blir slått på. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) En egen sensor vil også være mer presis enn en som påvirkes av både varme og lys bak et glass, inni en lampe. En egen sensor kan være styrt av lys, bevegelse eller begge deler. For maks strømsparing velg sistnevnte, men LED er så effektive at du aldri vil få tilbake pengene du brukte på det. Ingen lever så lenge. Har man flere utelamper så kan de styres synkront av samme sensor. Endret 12 timer siden av Simen1 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden fleur skrev (2 timer siden): Sorry glemte bildene. Her er bildene. Fant forøvrig denne på Ebay, men er de ulovlige i Norge? https://www.ebay.co.uk/itm/135102676786 Som del av det "grøne" skiftet er det vel eit EU-direktiv som seier at det ikkje lenger er lov å selje glødepærer eller lysrøyr i EØS-området. Grunnen er at LED gjev betre lys med mindre straumforbruk (samt at lysrøyr inneheld kvikksølv). Eg tvilar på at ein gjer noko ulovleg om ein importerer slikt til eige forbruk. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Simen1 skrev (2 minutter siden): En egen sensor vil også være mer presis enn en som påvirkes av både varme og lys bak et glass, inni en lampe. En egen sensor kan være styrt av lys, bevegelse eller begge deler. For maks strømsparing velg sistnevnte, men LED er så effektive at du aldri vil få tilbake pengene du brukte på det. Ingen lever så lenge. Eg kjøpte ein slik utelampe, og den stod og lyste både titt og ofte når det regna eller bles. Heldigvis hadde eg fått elektrikaren til å montere lysbrytar slik at det var mogeleg å skru lampen av. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden Simen1 skrev (54 minutter siden): Det høres ut som du bruker alt for mye penger på å reparere gamle greier som egentlig ikke var så fantastisk i utgangspunktet. CCFL-type sparepærer bruker ca dobbelt så mye energi for samme lysmengde, sammenlignet med LED. Så rent økonomisk kan du ha LED stående på året rundt og få samme energikostnader som CCFL med sensor. Jeg bruker selv LED og har lagt til meg vanen å slå den på i september og av i april. Prøv å finn en LED-armatur som dekker både hullets høyde og bredde. Utvid gjerne hullet om nødvendig. Ring elektriker i stedet for glassmester (ca samme timepris) og få en totalpakke som fungerer bedre og gir et bedre lysbilde. Både retning og fargegjengivelse er bedre på LED. Levetiden er det mangedobbelte og strømforbruket halvparten. Hvis du vil ha sensor av estetiske hensyn, kona som maser om "energisløsing" som hun ikke skjønner seg på, eller noe sånt så kan elektrikeren fikse det i samme slengen. Hvor høyt og bredt er hullet i veggen sånn ca? Ja har kikket etter ny lampe og men det er litt mer jobb siden vi må ha elektriker. Å få laget en sånn glassbit koster ikke all verdens. Er bare en liten plate med to hull. Målene på den gamle er ca Bredde 4,5 Høyde 20,5 Dybde 8 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/378329521 De finnes på Finn. Med forbehold om at denne sparepæra likevel kan være litt for bred for den ekstremt smale lampeholderen. Endret 8 timer siden av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå